تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

پک کویل خودرو چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

احتمالاً برای خیلی‌ها این پرسش مطرح باشد که پک کویل خودرو چیست و چکار می‌کند چون با این قطعه در خودرو آشنا نیستند. بنابراین، قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم و به شما بگوییم که علائم رایج پک کویل معیوب چه چیزهایی هستند تا بتوانید این قطعه را عیب یابی کنید، چرا که نگهداری ازخودرو و بررسی منظم بخش‌های مختلف آن، امری ضروری است.

هر سوالی که در خصوص پک کویل و مشکلاتش برایتان پیش آمد، در انتهای مقاله، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان آچاره به شما پاسخ دهند.

پک کویل خودرو چکار می‌کند؟

پک کویل، به عبارت ساده، یکی از سیستم‌های اصلی خودرو، یعنی سیستم برقی آن است. کار پک کویل این است که نیروی الکتریسیته‌ای را تامین کند که شمع‌ها جهت جرقه‌زنی به آن نیاز دارند.

کویل پک خودرو

این که این واکنش به درستی انجام بشود، نیازمند عملکرد درست و بی‌عیب و نقصِ سیستم برقی است. همچنین، پک کویل، به بقیه‌ی اجزای خودرو که به برق نیاز دارند هم برق‌رسانی می‌کند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

اجزای پک کویل خودرو

  • سیم پیچ اولیه
  • سیم پیچ ثانویه
  • هسته مرکزی
  • عایق سیم پیچ
  • پایه جرقه زنی
  • بدنه اصلی

جنس سیم‌پیچ‌ها از مس است و سیم پیچ‌ اولیه، به دور سیم‌پیچ ثانویه پیچ خورده است. هر دو سیم‌پیچ، دور هسته واحد پیچ خورده‌اند. جریان برق که به سیم اولیه وارد می‌شود، در سیم‌پیچ ثانویه هم القای الکتریکی می‌کند. این میزان برق وارد شده قادر است که تا هزاران برابر افزایش پیدا کند.

چند مدل پک کویل وجود دارد؟

می‌توان کویل‌ها را به دوسته با وایر و بی‌وایر دسته‌بندی کرد که هر کدام هم زیر مجموعه‌های خود را دارند. در ادامه همه‌ی کویل‌ها را برایتان نام می‌بریم. وایر، موظف است برق را از کویل به شمع برساند. البته، در ماشین‌های قدیمی‌تر وایر وجود داشت. در ماشین‌های امروزی، این قطعه حذف شده و انتقال برق یکسره به وسیله کوئل انجام می‌شود. کویل هم روی شمع است و از هر گونه افت ولتاژ پیشگیری می‌کند.

1. پک کویل‌های وایردار

  1. کویل‌های معمولی
  2. کویل‌های دوبل

کویل‌های معمولی، ساده و استوانه‌ای شکل‌ هستند و کارشان مرتب کردن جرقه‌هاست. این کویل‌ها در ماشین‌های کاربراتوری و انژکتوری استفاده می‌شوند. همچنین، تعریف کوتاهی هم از هر کدام ارائه می‌دهیم.

کویل‌های دوبل هم در خودروهای انژکتوری مصرف می‌شوند. این کویل‌ها جرقه‌زنی را در سیلندرهای یک، چهار و دو،سه تنظیم می‌کنند.

2. پک کویل‌های بی‌وایر

  1. کویل‌های کتابی
  2. کویل‌های قلمی

کویل‌های کتابی شبیه به کویل‌های دوبل‌اند فقط وایر ندارند. این کویل‌ها از آن جهت کتابی نامیده می‌شوند که حالت دوبل پهنی دارند.

کویل‌های قلمی هم در ماشین‌های انژکتوری می‌بینیم. ولتاژ این کویل‌ها خیلی زیاد است و در هر سیلندر یکی از آن‌ها به کار می‌رود.

اگر پک کویل مشکل داشته باشید چه اتفاقی می‌ افتد؟

برای ایجاد احتراق داخلی نیاز به اختلاف پتانسیلی است که در حدود ۷۰۰۰ ولت یا ۲۵۰۰۰ ولت باشد. کار کویل داخل سیم‌پیچ‌ها انجام می‌شود و بر پایه‌ی جریان برق صورت می‌گیرد. در صورت ایراد پیدا کردن این بخش خودرو، ممکن است احتراق شکل نگیرد چون یکی یا چندتا از شمعک‌ها، ولتاژ کافی یا درست را دریافت نکرده‌اند.

علائم رایج پک کویل معیوب

علائم رایج پک کویل معیوب

پک کویل معیوب ، علائمی همانند شمعک معیوب دارد. از جمله این علائم می‌توان به صدای بلند و غیرعادی موتور، افت دور موتور هنگام گاز دادن، و کاهش چشمگیر قدرت موتور اشاره کرد. همچنین، ممکن است شاهد روشن شدن گاه و بیگاه چراغ هشدار موتور بشوید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

نحوه تشخیص مشکل کویل پک در خودرو شما

می‌توانیم بگوییم که مطمئن‌ترین راه برای فهمیدن این‌که پک کویل خودرو مشکل دارد یا نه، استفاده از اسیلواسکوپ است. این وسیله، تعداد احتراق‌هایی که باید صورت می‌گرفته اما نگرفته را در هر سیلندر ثبت می‌کند. یک راه ساده‌تر و خانگی هم وجود دارد که توسط آن می‌توانید به کارکرد خوب یا بد پک کویل خودروتان پی ببرید. از یک اهم‌متر استفاده کنید تا مقاومت اولیه و ثانویه کویل را چک کنید.

البته این مقاومت صد درصد درست نخواهد بود و درصدی خطا هم در نظر بگیرید. این امکان وجود دارد که کویل در این تست سالم تشخیص داده شود اما همچنان معیوب باشد.

تاریخچه کویل

برای مقاومت اولیه، اهم‌متر باید تا رِنج ۱۰ اهم تنظیم شود. سپس، اگر نتیجه به دست آمده بین ۰.۳ و ۱.۰ بود، می‌توان گفت که کویل سالم است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

برای مقاومت دوم هم همین عملیات را طی کنید. رِنج اهم‌متر را این سری تا ۲۰هزار اهم بگذارید. اگر عددی که به دست می‌آید ما بین ۵ هزار اهم  و ۱۰ هزار اهم باشد، کویل سالم است.

البته باز هم تاکید می‌کنیم که خیلی نمی‌توان به این آزمایش اطمینان کرد. بهترین کار این است که خودرو خود را به تعمیرگاه برده و اجازه دهید یک مکانیک پک کویل‌ها را بررسی کند.

پایان مقاله

اگر بخواهیم به تاریخچه پک کویل خودرو برگردیم، می‌توان گفت که از اواسط دهه‌ی هشتاد میلادی، این قطعه جایگزین توزیع‌کننده‌های برق پیشین شدند و در خودروها جای گرفتند. پک کویل نقش اساسی و مهمی را درخودرو ایفا می‌کند و اگر نباشد، اصلاً سیستم برقی ماشین نمی‌تواند کار کند!

پس آن را جدی بگیرید و هر زمان نشانه‌هایی از خرابی آن مشاهده کردید، آن را به تعمیرگاه برسانید. همچنین اگر تمایل به دریافت خدمات مکانیکی در محل داشتید، می‌توانید از تیم تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید. علاوه بر بررسی کویل، هر خدمات دیگری اعم از تعویض روغن رادیاتور، جرم‌گیری، یا هر کار دیگری که داشتید می‌توانید روی تعمیرکاران آچاره حساب کنید.

برای کار کافی است که درخواست خود را از طریق شماره تماس ۱۴۷۱ ثبت نمایید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام بفرمایید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید