انواع موتور کرکره برقی و مشکلات رایج آن

ساختمانبرقکاریکرکره برقی

هر ابزار و وسیله‌ای با گذشت زمان و استفاده طولانی‌مدت، ممکن است دچار اختلال یا خرابی گردد؛ خودرو، وسایل الکترونیکی مثل یخچال، تلویزیون و کرکره‌ برقی هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین بد نیست در مورد علت بروز این مشکلات کمی اطلاعات داشته باشید تا با اقدام سریع، از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری نمایید. نحوه تست موتور کرکره برقی و بررسی عوامل ایجاد اختلال در عملکرد آن، موضوع مهمی است که قصد داریم در این مطلب از مجله آچاره به بررسی آن بپردازیم.

انواع موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی در 3 نوع ساید، توبلار و سانترال به بازار عرضه شده است؛ بنابراین ابتدا باید بدانید موتور کرکره برقی که در مغازه یا پارکینگ منزل شما نصب گردیده از کدام نوع است؛ چراکه هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایرین هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.تست موتور کرکره برقی

1. موتور ساید

به دلیل اینکه این موتور در قسمت کناری تیغه کرکره برقی نصب می‌گردد، به این نام معروف است و مناسب‌ترین موتور برای مکان‌‌های بزرگ و پرازدحام مانند پاساژها و پارکینگ محسوب می‌شود. موتور ساید به دلیل اشغال فضای زیاد، گزینه خوبی برای محیط‌های کوچک نیست و نصب آن به‌راحتی صورت می‌گیرد. اما این مزیت سبب شده تا از قیمت بالاتری نیز برخوردار باشد.

مطلب پیشنهادی: آموزش باز کردن کرکره برقی بدون ریموت

2. موتور توبلار

نحوه تست موتور کرکره برقی تا حدود زیادی وابسته به دانستن خصوصیات مهم انواع موتور و نحوه عملکرد هر کدام است. برخلاف موتور ساید، این موتور برای نصب در مکان‌های کم‌تردد و کوچک‌تر پیشنهاد می‌گردد؛ چراکه دارای ابعاد کوچک‌تری است. داشتن ظاهری زیبا و قیمت کم‌تر، از مزایای مهم موتور توبلار است.

3. موتور سانترال

علت این نامگذاری، قرار گرفتن موتور در مرکز شفت کرکره برقی است. موتور سانترال در قیاس با 2 نوع قبلی، دارای عملکردی سریع‌تر و روان‌تر بوده و از آنجایی که برای عمل نصب، باید شفت کرکره برقی فنربندی گردد، از دشواری بیشتر و هزینه بالاتری نسبت به سایرین برخوردار است.بهترین موتور کرکره برقی

راهکارهای ساده و فوری برای رفع مشکلات کرکره برقی

• گاهی اوقات دلایل ساده‌ای مانند قطعی جریان برق، پریدن فیوز یا شل شدن اتصالات می‌تواند علت کار نکردن کرکره‌ برقی باشد؛ بنابراین قبل از راه‌اندازی، اتصالات برق را بررسی نمایید. لازم به ذکر است که برای انجام این کار، داشتن پوشش ایمنی مانند دستکش و لباس عایق، ضروری بوده و در صورت آشنایی نداشتن با تجهیزات برقی، بهتر است از بررسی سیم‌ها و اتصالات خودداری نمایید. در این شرایط می‌توانید با متخصصین این حوزه تماس بگیرید و انجام این کار را به آن‌ها بسپارید.
• نحوه تست موتور کرکره برقی در مواقعی که شاهد کار نکردن کرکره هستید، به این صورت است که باید ابتدا موتور و منبع تغذیه را بررسی نموده و سپس به کمک ریموت، آن را روشن کنید. چنانچه موتور روشن شد اما همچنان کرکره کار نکرد، بهتر است با کارشناسان متخصص در این زمینه تماس حاصل کنید تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای تعمیر کرکره برقی انجام شود.
• گاهی اوقات ممکن است پس از استفاده طولانی‌مدت از کرکره برقی، دیگر به‌ خوبیِ روز اول کار نکند و بالا و پایین آمدن کرکره‌‌ها با دشواری صورت بگیرد. از مهم‌ترین دلایل آن، می‌توان به ضعیف شدن موتور یا خشک شدن شفت اشاره نمود. شما می‌توانید با باز کردن موتور و روغن‌کاری آن به رفع این مشکل بپردازید. همچنین اختلال در عملکرد کرکره‌ها می‌تواند به دلیل کثیف یا خشک شدن مسیر تیغه‌‌ها باشد که با روغن‌کاری ریل و تمیز کردن مسیر تیغه‌ها برطرف می‌شود.
• در مواردی ممکن است موتور کرکره برقی در استفاده طولانی‌مدت از درب‌ها به‌شدت داغ شده و از کار بیفتد. اقدام درست در این لحظه، خاموش کردن آن است تا به این ترتیب کمی خنک گردد. سپس آن را روشن کرده و مجددا بررسی کنید. در صورت تکرار این مشکل، با متخصصان حرفه‌ای تماس بگیرید تا از خرابی بیشتر موتور کرکره برقی ممانعت گردد.

4 دلیل شایع خرابی کرکره برقی

اکنون که کمی بیشتر با نکات مربوط به نحوه تست موتور کرکره برقی و تعمیر آن آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در استفاده از این محصول با آن روبه‌رو شوید را بشناسید.

1. خراب شدن فتوسل کرکره برقی

وجود چشمی کرکره برای ورود و خروج خودرو یا افراد مختلف بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه از وقوع حوادثی همچون، شکستن تیغه‌ها بر اثر فشار بر مانع و آسیب‌های جانبی جلوگیری می‌کند. یکی از علل مهم اختلال در عملکرد چشمی، تمیز نبودن آن است. همچنین تابش مستقیم نور خورشید هم باعث بروز این مشکل می‌گردد که با قرار دادن سایبان بر روی آن، قابل حل است.خرابی موتور کرکره برقی

2. خرابی ریموت

در صورتی که با یک ریموت دیگر شاهد کار کردن کرکره بودید، مشکل از باتری ریموت است. اگر اقدام به تعویض باتری نمودید و باز هم تغییری حاصل نشد، لازم است که از یک متخصص برای تعمیر و یا تعویض آن کمک بگیرید.

3. خرابی ups موتور کرکره برقی

به‌طور کلی، باتری موتور کرکره برقی دارای عمر محدودی است و بعد از گذشت 2 سال به تعویض نیاز دارد. بنابراین در صورت بروز مشکل در عملکرد کرکره بهتر است به بررسی باتری آن بپردازید تا در صورت فاسد شدن، اقدام به تعویض آن نمایید. مهم‌ترین علامت خرابی باتری، تغییر شکل و نافرم شدن آن است.

4. سوختن موتور

در صورتی که چشمی را بررسی کرده، ریموت‌‌های مختلف و دیگر تجهیرات را چک کردید و از وصل بودن برق شهری مطمئن شده‌اید اما همچنان کرکره برقی کار نمی‌کند، احتمالا موتور سوخته و باید برای تعویض آن اقدام کنید. نحوه تست موتور کرکره برقی به این شکل است که در صورت داشتن تخصص و مهارت در این زمینه، باید سیم موتور را به برق شهری متصل نمایید؛ اگر تغییری مشاهده نشد، موتور آن سوخته و لازم است تعویض گردد.موتور کرکره برقی

مهم‌ترین نکات برای مراقبت از کرکره برقی پارکینگ

  1. برای این‌که از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات کرکره برقی در امان باشید، بهتر است راه‌های محافظت از آن را بدانید. با تغییر فصل و عوض شدن شرایط آب و هوایی، شاهد تغییراتی در نحوه کارکرد کرکره هستیم. به‌عنوان مثال، هنگامی که هوا سردتر می‌شود، موتور کرکره در مجاورت با هوای سرد و خشک تحت‌فشار قرار می‌گیرد؛ بنابراین لازم است برای جلوگیری از ایجاد خرابی کرکره برقی، نکات ذیل را در نظر بگیرید:
    • روغن‌کاری قطعات کرکره از جمله: لولا و فنرها کمک می‌کند تا فشار وارد شده به موتور کاهش یافته و بنابراین حرکت تیغه‌ها به‌آسانی صورت بگیرد. این امر درنهایت از ایجاد سر و صدا هنگام حرکت تیغه‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. برای روغن‌کاری می‌توانید از روغن سیلیکون مقاوم در برابر آب یا لیتیوم سفید استفاده نمایید. اما استفاده از گریس توصیه نمی‌گردد؛ چراکه منجر به حل شدن روغن سایر بخش‌ها و خرابی می‌گردد.
    • تراز بودن کرکره در اثر استفاده بیش از حد یا ضربه ممکن است به هم بریزد. نحوه تست موتور کرکره برقی به این صورت است که با باز شدن کرکره در هنگام تراز نبودن درب آن، به دلیل این‌که وزن یکسانی بر روی فنرها قرار نمی‌گیرد، شاهد فشار زیادی بر روی موتور خواهیم بود. این امر تاثیر بسزایی در خرابی موتور کرکره خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهتر است نصب کرکره برقی را به افراد حرفه‌ای و باتجربه بسپارید.
    • برای پیشگیری از ایجاد خسارت‌های جانی و مالی، پیشنهاد می‌کنیم از ایمنی کرکره‌ برقی اطمینان حاصل کنید. می‌توانید یک مانع بزرگ در مسیر چشمی درب بگذارید و سپس اقدام به بستن آن با ریموت نمایید؛ در صورت امن بودن کرکره برقی، نباید درب حرکت کرده یا بسته شود.

چرا کرکره برقی بخریم؟

چنانچه دارای فروشگاه یا گالری طلافروشی هستید، تهیه درب اتوماتیک، برای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت افراد ضروری بوده و تا حدود زیادی می‌تواند از جان و اموال شما محافظت نماید. همچنین کرکره برقی در برابر تغییر شرایط آب و هوایی و بارش برف و باران، دارای مقاومت بیشتری بوده و مانع ایجاد خسارت‌های احتمالی می‌گردد.
جالب است بدانید درب‌های اتوماتیک تاثیر بسزایی در جلوگیری از هدررفت انرژی از طریق پنجره‌ها خواهند داشت؛ به‌طوری‌ که در فصل تابستان می‌توانند تا حدود 70درصد به خنک ماندن فضای منزل یا فروشگاه شما کمک نمایند! به‌عنوان مثال، موتور کرکره برقی سه‌فاز با داشتن قدرت بالا و مصرف پایین برق، انتخابی بی‌نظیر برای کاهش اتلاف انرژی است.
وسایل منزل شما مانند: مبلمان، فرش و… در مجاورت با تابش خورشید به مرور زمان تغییر رنگ داده و کیفیت آن‌ها تغییر می‌کند. کرکره برقی بهترین انتخاب برای حفاظت از این وسایل است. از دیگر مزایای کرکره برقی، کاهش صداهای مزاحم بوده و در واقع به لطف این محصول، ساکنین خانه آرامش را تجربه کرده و دیگر مشکلی با محیط شلوغ اطراف منزل نخواهند داشت.
برای کسانی که به دکوراسیون داخلی محیط کار یا خانه خود اهمیت می‌دهند، کرکره برقی با داشتن تنوع زیاد در طرح و رنگ‌های مختلف پاسخگوی نیاز همه افراد با سلایق و نیازهای مختلف است. بنابراین در صورتی‌ که نحوه درست استفاده و مراقبت از آن را بدانید، به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و دیگر عوامل محیطی، در طولانی‌مدت مستهلک نمی‌گردد. همچنین اگر به‌خوبی سرویس شود، می‌تواند بیش از 15 سال مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: انواع مدل‌های درب پارکینگ ساختمان

جمع‌بندی

در این مقاله با بررسی عملکرد موتور کرکره برقی تلاش کردیم تا اطلاعات لازم به‌منظور استفاده صحیح از آن را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که عملکرد موتور کرکره برقی ساختمان شما با مشکل مواجه شده است، می‌توانید با استفاده از خدمات تخصصی آچاره، عملکرد صحیح آن را در زمانی کوتاه بازیابی کنید. همچنین شما با طرح سوالات خود در بخش نظرات، پاسخ خود را از کارشناسان مجرب آچاره دریافت خواهید کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا