نحوه ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین

چیزی دربارهی ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین میدانید؟ اهمیت و نقش پررنگ پرایمر پیش از رنگ زدن ماشین رام یدانید؟ هیچوقت نباید رنگ را مستقیم به بدنهی فلزی ماشین بزنید. پرایمر به فلز میچسبد و لایهی رنگ هم میآید و روی پرایمر مینشیند. پرایمر بدنه ماشین را میپوشاند و تمام نواقص و خراشهای ریز آن را مخفی میکند. پیشتر درباره تعمیر سپر فایبرگلاس صحبت کردیم، در ادامه این مقاله قرار است که درباره فرآیند ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین صحبت کنیم. با ما باشید.
دلیل رقیق کردن پرایمر برای نقاشی ماشین
پیش از این که پرایمر را به ماشین بزنید، مقداری سخت کننده به آن اضافه کنید. میزان سختکننده باید به همان اندازه ای باشد که روی آن توصیه شده وگرنه کیفیت لازم را پیدا نخواهد کرد. از آنجا که این ماده را در طی چند مرحله به ماشین خواهید زد، اگر اجزا از پیش ترکیب شوند، مایع به دست آمده بسیار سفت خواهد بود و نمیتوانید با آن کار کنید. برای رقیق کردن پرایمر، میتوانید از رنگ پاش استفاده کنید. اما این فرآیند، صبوری میطلبد و دقت بالا. برای این کار، نیاز به محیطی مسقف، خشک و با تهویهی مناسب دارید. همچنین بهتر است که این کار را دو سه مرتبه تکرار کنید تا مطلوبترین نتیجه راه به دست بیاورید.
انواع پرایمر برای نقاشی ماشین
دو نوع پرایمر در بازار وجود دارد.
- پرایمری که برای ماشینی با بدنه اکسید شده و زنگزده استفاده میشود.
- لایه ثانویه یا فیلری که برای پر کردن خوردگیها و سوراخها استفاده میشود.
اگر از پرایمر اولی استفاده کردید، بهتر است بعد از استفاده بگذارید تا خشک شود. پرایمرهایی که خشککننده دارند زود خشک میشوند. در صورت این که دو مرتبه پشت هم از این پرایمر استفاده کنید و اجازه خشک شدن به لایهها ندهید، حفاظت کامل و اصولی از بدنه ماشینتان صورت نمیگیرد. بنابراین توصیه میشود که بعد از هر لایه، حدود سی دقیقه به آن مهلت دهید تا خشک شود.
برای دریافت بهترین نتیجه، فیلر روی پرایمر قرار میگیرد تا حفاظت از بدنه ماشین به بهترین شکل اتفاق بیوفتد. توصیه میشود که لایه دومی را زیاد و غلیظ نگذارید چون در این صورت آنطوری که باید خشک نمیشود.
بیشتر بخوانید:پرایمر نقاشی چیست
راههای رقیق کردن پرایمر
برای رقیق کردن پرایمر از دو ماده میتوانید استفاده کنید:
- آب: در صورتی که ساختار پرایمر بر پایهی آب و اکرولیک است میتوانید میتوانید جهت رقیق شدن پرایمر برای نقاشی ماشین از آب استفاده کنید. اگر هم پرایمر زیادی سفت باشد، میتوانید آن را بجوشانید.
- تینر اکرولیک: برای رقیق کردن پرایمر، یکی دیگر از کارهایی که میتوان کرد استفاده از تینر اکرولیک است.
آماده سازی جهت استفاده از پرایمر برای نقاشی ماشین
همانطوری که زودتر هم گفته شد، به هیچعنوان در فضای باز کارتان را انجام ندهید. کار باید در محیطی استریل صورت بگیرد. همچنین، تهویه نیز بسیار مهم است چون مایعی که استفاده میکنید، برای انسان مضر است و بهتر است که هوا جریان داشته باشد تا اتفاقی نیوفتد. نور کافی نیز در گاراژ بسیار ضروری است تا بهخوبی نواقص کارتان را ببینید.
نکات مهم پیش از زدن پرایمر برای نقاشی ماشین
مرحلهی زدن پرایمر بسیار پراهمیت است. لازم است که ابزار کارتان، بهویژه تفنگ اسپری کاملا تمیز باشد. در صورتی که این وسیله کثیف شد، با استون تمیزش کنید. وضعیت آب و هوا در خشک شدن لایه پرایمر روی ماشین نقش جدیای دارند. دمای گاراژ را تنظیم کنید و تمامی بدنه ماشین را با آن بپوشانید. در صورتی که دمای گاراژ مناسب باشد، گرد و غبار روی بدنه ماشین ننشیند.
خدمات پیشنهادی آچاره:صافکاری و نقاشی ماشین در محل
حواستان باشد که در پرایمر حتما سفتکننده باشد وگرنه روزها طول میکشد تا لایهی اولی پرایمر خشک شود.
پایان
توصیه میشود به جای ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین، از پرایمرهای آماده در بازار استفاده کنید. همچنین، از آنجا که زدن پرایمر و نقاشی ماشین نیازمند فضای مناسب است، بهتر است چنین کاری را خودتان انجام ندهید و از متخصصین کمک بگیرید یا ماشین را به مراکز نقاشی و صافکاری ببرید. بدین ترتیب، کار به شکلی اصولی و حرفهای انجام خواهد شد.