اکسل خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

خودرواخبار خودرو

اکسل خودرو، میله یا شافتی است که چرخ‌های این وسیله نقلیه را می‌چرخاند و وزن آن را تحمل می‌کند. محورها اجزای ضروری هر وسیله نقلیه‌ای هستند و در 3 نوع اصلی جلو، عقب و ثابت وجود دارند. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی عملکرد اکسل عقب خودرو می‌پردازیم تا تمامی اطلاعات لازم در اختیار شما قرار بگیرد. با ما همراه باشید.

اکسل خودرو چیست؟

یکی از اجزای اصلی وسیله نقلیه، محور شفت‌های مرکزی هستند که به چرخ‌ها متصل می‌شوند. اکسل‌ها معمولاً با چرخ‌ها می‌چرخند و از آنجایی که قدرتی را که چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورد کنترل می‌کنند، هر وسیله نقلیه‌ای برای کار کردن باید به این بخش مجهز باشد.

یک ماشین چند axle دارد؟

تعداد محورهای یک ماشین به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. در بیشتر موارد، اتومبیل‌ها دارای 2 اکسل برای چرخاندن چرخ‌ها هستند. وسایل نقلیه بزرگتر که مسافر بیشتری حمل می‌کنند و چرخ‌های بیشتری دارند، ممکن است به محورهای بیشتری هم مجهز باشند. تشخیص تعداد محورهایی که ماشین شما یا هر وسیله نقلیه دیگری دارد، آسان است و شما در این راستا باید از کنار به ماشین خود نگاه کنید. سپس جفت لاستیک‌ها را بشمارید. اکثر خودروها در مجموع دارای 4 لاستیک یا دو مجموعه لاستیک هستند که یکی اکسل جلو و دیگری اکسل عقب خودرو است. در واقع دو مجموعه لاستیک برابر با دو محور هستند.

اکسل عقب خودرو

عوامل تعیین کننده نوع اکسل در خودرو

چندین عامل تعیین می‌کنند که یک وسیله نقلیه به چه نوع محوری نیاز دارد. به عنوان مثال، الزامات فنی و مقدار نیروی تولیدشده در تعیین نوع اکسل نقش بسزایی دارد. برخی از خودروها دارای محورهای از پیش طراحی‌شده در قالب‌های استاندارد و برخی دیگر از نوع سفارشی‌شده هستند که متناسب با نیازها و مشخصات خودرو طراحی می‌شوند. اکسل‌های نوع سفارشی برای خودروها بهترین کارایی را دارند، زیرا امکان کنترل شخصی‌تر روی چرخ‌ها را فراهم می‌کنند. این محورها می‌توانند سرعت و گشتاور چرخ‌ها را تا حد زیادی تنظیم کنند.

اکسل خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

انواع اکسل

  • اکسل عقب خودرو: این اکسل وظیفه رساندن نیرو به چرخ‌های محرک را برعهده دارد. این اکسل در دو نیمه به نام نیم‌شفت شناخته می‌شود که توسط دیفرانسیل به هم متصل شده‌اند. در بیشتر موارد، اکسل عقب خودرو فعال است؛ به این معنی که همراه با چرخ‌های خودرو می‌چرخد.
  • اکسل جلوی خودرو: این محور در جلوی خودرو قرار داشته و وظیفه کمک به فرمان و پردازش ضربه‌های سطح ناهموار جاده را برعهده دارد. محورهای جلو باید تا حد امکان محکم باشند و به همین دلیل است که معمولاً از فولاد کربنی یا فولاد نیکل ساخته می‌شوند.
  • اکسل ثابت: محورهای خرد با پایه‌هایی که این محورها را به محور جلو متصل می‌کنند، به چرخ‌های جلوی خودرو متصل می‌شوند.

اکسل عقب خودرو

عملکردهای اکسل عقب خودرو

اکسل عقب خودرو برای انجام چندین عملکرد طراحی شده است که این عملکردها عبارتند از:

1. انتقال گشتاور

با کاهش‌دهنده، دیفرانسیل اکسل عقب خودرو باعث افزایش گشتاور می‌شود. همچنین، می‌تواند صفحه چرخش چرخ‌های محرک را تغییر دهد و زمانی که میل لنگ در امتداد محور ماشین می‌چرخد، این امکان را فراهم می‌کند که چرخ‌ها عمود بر بدنه خودرو بچرخند.

 2. چرخش چرخ‌های محرک با سرعت‌ها و زاویه‌های مختلف

این اثر از طریق استفاده از یک دیفرانسیل که گشتاور را بسته به بار روی چرخ توزیع می‌کند، به دست می‌آید. این ویژگی امکان چرخش ایمن به‌خصوص در سرعت‌های بالا را فراهم می‌کند و وجود قفل دیفرانسیل، این امکان را به شما می‌دهد که هنگام لغزش یک چرخ، آن را کنترل کنید.

3. پشتیبانی از چرخ‌ها و بدنه

در برخی از خودروها اکسل‌های عقب خودرو از نوع بسته هستند که در ساختار آن یک گیربکس، محور و همچنین درام ترمز وجود دارد. در این مورد، سیستم تعلیق خودرو از نوع وابسته است. در خودروهای مدرن‌تر، اکسل عقب خودرو مدل کلاسیک است و به دلیل حرکت سیستم تعلیق طولانی، استحکام پیچشی و همچنین سواری نرم، مانند تویوتا لندکروز 200 SUV توانایی بالایی در کراس کانتری ارائه می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:کرال کنترل در ماشین

اکسل عقب خودرو

 انواع اکسل عقب خودرو

اکسل‌های عقب خودرو انواع مختلفی دارند؛ زیرا روش‌های پشتیبانی و نصب آن‌ها، نوع را تعیین می‌کند. طبق گفته مهندسین، 3 نوع اکسل عقب خودرو وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اکسل عقب خودروی نیمه شناور: این محور عقب، چرخ را به فلنج در قسمت بیرونی محور متصل می‌کند و آن را به‌طور ایمن نگه می‌دارد. یکی از یاتاقان‌ها محور را پشتیبانی می‌کند و دیگری به داخل محفظه محور می‌رود. از آنجایی که این بخش دارای 2 یاتاقان است، یک محور نیمه‌شناور برای تولید گشتاور یکسان، باید بزرگتر از سایر گزینه‌ها باشد. اکسل عقب خودرو نیمه شناور برای خودروها، SUV ها و کامیون‌های سایز متوسط ​​مانند پیکاپ‌های نیم‌تنی و سبک استفاده می‌شود.
  • اکسل عقب خودروی کامل شناور: این نوع محور به لطف دو یاتاقان به‌طور مؤثر در جای خود شناور می‌شود و موقعیت خود را حفظ می‌کند. این فقط برای انتقال گشتاور رانندگی طراحی شده است. اکسل عقب خودرو تمام‌شناور، معمولاً برای وسایل نقلیه بزرگتر مانند کامیون‌های سنگین کار می‌کنند. برخی از کامیون‌های سایز متوسط ​​که ظرفیت بکسل بزرگتری دارند یا آن‌هایی که به‌طور گسترده از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده می‌کنند نیز می‌توانند از اکسل عقب خودروی تمام‌شناور بهره ببرند.
  • اکسل عقب خودرو شناور سه چهارم: این نوع پیچیده‌تر از محور نیمه‌شناور و همچنین قابل اعتمادتر است. اکسل عقب خودرو شناور سه چهارم به حفظ تراز چرخ‌ها کمک می‌کند و نیروی رانش جانبی و گشتاور حرکتی را کنترل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:معرفی انواع گیربکس اتوماتیک خودرو

اکسل عقب خودرو چیست و چگونه کار می‌کند

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی عملکرد اکسل عقب خودرو پرداختیم تا تمامی اطلاعات مهم راجع به این بخش از خودرو در اختیار شما قرار بگیرد. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخصصین آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

مطلب پیشنهادی: بالا بردن سیستم تعلیق

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا