برق خودرو برق خودرو

تعویض فیوز پراید

خودروبرق خودرو

پراید، خودرویی است که بیشتر مردم ایران از آن استفاده می‌‌کنند و بنابراین، لازم است نکاتی را درباره‌‌ی مراقبت از خودرو و نگه‌داری از فیوز و تعویض فیوز پراید ، که در حال حاضر پر استفاده‌ترین خودروی ایران است بدانیم، که اگر فیوز پراید شما دچار مشکل شد، بتوانید آن را بررسی، و طبق توضیحات تعویض کنید. برای بهتر آشنا شدن با این مطلب لازم است در ابتدای امر بدانیم که اصلاً فیوز چیست، جعبه فیوز پراید چه کار می‌کند، و چرا این مبحث مهم و حیاتی است و لازم است که به آن بپردازیم.

فیوز چیست؟

فیوز در واقع یکی از اعضای مهم و فداکار ماشین شماست. این قطعه، موظف است که در مقابل جریان های الکتریکی زیاد و غیر مجاز، از مدارهای الکتریکی مراقبت و محافظت کند. پس می‌‌توان این طوری گفت:

جعبه فیوز پراید کجاست . انواع فیوزهای پراید را نام ببرید

هر زمان که جریان زیاد و نامناسبی وارد مدار الکتریکی شود، فیوز این جریان برق را قطع می‌کند و به این ترتیب از آسیب دیدن دیگر اجزای برقی خودرو جلوگیری می‌شود.
برق خودرو
برق خودرو

انواع فیوزهای پراید

جعبه فیوز پراید کجاست

توی پراید، یک فیوز اصلی وجود دارد که اگر کاپوت ماشین را باز کنید، می‌‌‌بینید که بالای سر باتری ماشین قرار گرفته.

سیم های متعددی هم به این فیوز متصل اند که هر کدام وظیفه‌ی کنترل برق کلی ماشین را بر عهده دارند.

مطلب پیشنهادی جرم گیری رادیاتور بخاری پراید

فیوزهای دیگری هم هستند که فیوزهای فرعی به حساب می‌آیند و درون جعبه فیوز جا گرفته‌اند و هر کدام موظف هستند به برق بخشی از ماشین رسیدگی کنند.

جعبه فیوز پراید کجاست ؟

جعبه فیوز، همان طوری که از اسمش مشخص است، جعبه‌ای است که انواع فیوزهای پراید در آن جا گرفته اند. جعبه فیوز پراید ، در قسمت کابین ماشین و سمت چپ غربیلک فرمان قرار گرفته است. برای مطلع شدن از این که انواع فیوزهای پراید در کدام قسمت جعبه فیوز قرار گرفته اند یا چقدر ظرفیت دارند، در دفترچه راهنمای خودرو موجود است. معمولاً بعد از پیمودن هر ۴۰ هزار کیلومتر لازم به تعویض فیوز پراید است چون عمر مفیدش به پایان رسیده. اما به جز این، عوامل دیگری هم بر طول عمرشان اثر می‌گذارند.

از کجا بفهمیم جعبه فیوز خراب شده؟

نکاتی وجود دارد که به شما می گویند جعبه فیوز ماشین شما دچار مشکل شده و باید برای تعویض آن اقدام کنید. این ها تعدادی از این نکات اند:

  • برق ضبط اتصالی دارد و از بلندگو صدای خش خش شنیده می‌شود.
  • چراغ های ماشین نور کمی دارند و قطع و وصل می شوند.
  • ماشین در وسط راه می ایستد چون برق باتری از جعبه فیوز قطع شده است.
  • برق پشت آمپر چشمک زن است و یا این که کم نور است.
  • برق پشت خودرو هنگام استارت زدن قطع می‌شود و دیگر صدای استارت هم شنیده نمی‌شود.

چرا جعبه فیوز خراب می‌شود؟

جعبه فیوز مثل هر وسیله ی دیگری، وقتی خراب می‌شود که عمر مفید خود را کرده باشد. این وسیله که در واقع یک جعبه ی اتصال و تقسیم برق است، بعد از چند بار داغ شدن به مشکل می خورد و ممکن است از بین برود. عوامل زیر را می‌توان علت سوختن فیوز دانست:

  1. معیوب شدن دینام یا استفاده از اجزای بی‌کیفیت و غیراستاندارد.
  2. اتصالات غیراصولی تجهیزات جانبی
  3. وصل کردن یک‌سره و غیر استاندارد اجزای برقی به ماشین

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

مطلب پیشنهادی تعویض واتر پمپ پراید

بعد از دو بار اختلال پیدا کردن جعبه فیوز پراید ، دیگر نگذارید بار دیگری هم این وضع را امتحان کنید و برای تعویض فیوز پراید اقدام کنید. قیمت این وسیله در حال حاضر که انتهای سال ۱۴۰۰ هستیم، زیر پنجاه هزار تومان است پس بهتر است آن را به موقع تعویض کنید.

نکاتی که هنگام تعویض فیوز پراید باید رعایت کنید:

فیوز ماشین پراید

برای بررسی جعبه فیوز پراید یا تعویض فیوز پراید ، اولین گام خاموش کردن خودرو است. بعد از این که ماشین را خاموش کردید، می‌‌توانید به سراغ جعبه فیوز بروید و درب آن را باز کنید. داخل درب جعبه فیوز پراید ، انبرکی قرار دارد که با کمک آن می‌‌توانید فیوزها را از داخل جعبه اش خارج کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

به وسیله این انبرک، فیوز مورد نظرتان را بگیرید، به سمت خود کشیده و سپس خارجش کنید.

نکته: اگر موقعی که خواستید فیوزی را از جعبه فیوز خارج کنید و حس کردید که در جایش محکم نیست و لق می زند، این احتمال می رود که پایه ی فیوز آب شده باشد و برای تعویض فیوز به برقکار نیاز داشته باشید.

حالا موقعی که فیوزها را بررسی کردید، اگر دیدید که فیوزی از کار افتاده، باید بروید و یک فیوز با همان ظرفیت تهیه کنید و جای آن فیوز معیوب قرار دهید. (روی بدنه ی پلاستیکی فیوزها، آمپرشان حک شده.)

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید

کارتان که تمام شد، همه چیز را سر جای خود بگذارید و درب جعبه فیوز را ببندید. آن وقت دوباره استارت بزنید و ببینید که فیوز مورد نظر درست کار خود را انجام می دهد یا نه. در این جا اگر دیدید مشکل جدی تر از این حرفاست، به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

آیا جعبه فیوز پراید های مختلف با هم فرق دارند؟

می‌‌توان گفت که نه. پرایدهای که در سال های مختلف ساخته شدند تقریباً همگی یک الگو را دارند و نقشه شان یکسان است. فقط این امکان وجود دارد که جای بعضی فیوزها عوض شده باشد.

کاری که توصیه می‌شود انجام دهید، این است که یک جدول جعبه فیوز پراید که آمپر و رنگ فیوز هم در آن مشخص است، در خودروی خود داشته باشید که اگر زمانی لازم شد تا برای تعویض فیوز پراید اقدام کنید، بتوانید به کمک نقشه این کار را انجام دهید.

اجزای برقی دیگری که در پراید استفاده شده است

به‌جز فیوز، اجزای برقی بسیار زیادی در پراید استفاده شده است. اگر بخواهیم مهمترین اجزای برقی و الکتریکی پراید را نام ببریم، می‌توانیم به برف پاک‌کن‌ها، کیلومترشمار، ecu، بالابر شیشه‌ها و فلاشر، سیستم پخش پراید، ترمز و … اشاره کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره اهمیت فیوز در ماشین و راه‌های مراقبت از آن صحبت کنیم. امیدوار هستیم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر برای تعویض فیوز یا تعمیر هر بخشی از خودرو نیاز به نیروهای این کار داشتید، فراموش نکنید که از تعمیرکاران ماهر و باتجربه‌ی خودرو ما در آچاره کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن آچاره استفاده کنید و یا با شماره‌ی ۱۴۷۱ تماس بگیرید. ازاین که این مطلب را خواندید سپاسگزاریم.

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید