جرم گیری رادیاتور بخاری پراید

خودروسیستم تهویه خودرو

در فصل سرما، بخاری یکی از اجزای مهم ماشین محسوب می‌شود و به‌خصوص در شهرهای سردسیر، استفاده‌ی خیلی زیادی از آن است. بنابراین، ضروری است که بخاری ماشین شما به درستی کار کند و بتواند اتاقک داخل ماشین را به خوبی گرم کند. مقاله‌ی پیش ‌رو، به جرم‌ گیری رادیاتور بخاری پراید اختصاص دارد و در طی آن قرار است به شما توضیح دهیم که چطور این کار را انجام دهید و باعث بهبود عملکرد بخاری شوید. پیش‌‌تر مقاله‌ای هم در خصوص کولر پراید و خرابی‌اش نوشته شده که پیشنهاد می‌کنیم آن مطلب را هم بررسی کنید.

رادیاتور بخاری پراید

رادیاتور، یکی از اجزای مهم بخاری پراید شما تلقی می‌شود و قسمت اصلی تولید گرمای بخاری است. پس اگر ایرادی داشته باشد، طبیعتاً بخاری درست کار نمی‌کند و فضای ماشین را به گرمای مطبوعی که مد نظر سرنشینان است، نمی‌رساند.

جرم گیری رادیاتور ماشین

مشکلی که همه‌ی رادیاتورها با آن روبرو می‌شوند، رسوب گیری یا جرم گیری رادیاتور است. آب رادیاتور معمولاً بعد از مدتی که توی واتر پمپ و لوله ها و رادیاتور موتور چرخید، رسوب می‌کند و تمام این رسوب‌ها در رادیاتور جمع می‌شوند. این وضعیتی است که همه‌ی رانندگان هر چند وقت یکبار تجربه می‌کنند. حتماً در چنین مرحله‌ای شما باید این رسوبات را جمع کنید. برای جرم گیری رادیاتور ماشین چندین راه وجود دارد که جلوتر بهشان می‌پردازیم.

۶ روش برای شستشوی رادیاتور پراید

  1. شستشوی رادیاتور پراید با نوشابه
  2. شستشوی رادیاتور پراید با سرکه
  3. شستشوی رادیاتور پراید با جوش شیرین
  4. شستشوی رادیاتور پراید با جوهرنمک
  5. شستشوی رادیاتور پراید با محلول مخصوص رادیاتور
  6. شستشوی رادیاتور پراید با دستگاه

شستشوی رادیاتور پراید با نوشابه

این روش، که یکی از راه های نسبتاً رایج جرم گیری رادیاتور بخاری پراید است، زمان و هزینه‌ی اندکی از شما صرف می‌کند. برای این کار، ابتدا نوشابه را داخل آب سیستم خنک‌کننده بریزید و موتور ماشین را روشن کنید. موتور ماشین باید حتماً روشن باشد تا نوشابه ای که داخل ماشین ریخته شده، به داخل رادیاتور برود و رسوب زدایی کند.

جرم گیری رادیاتور پراید با نوشابه و جوش شیرین

حدود ۲۰ دقیقه که زمان گذشت، پیچ زیرین رادیاتور را باز کنید و اجازه دهید آب رادیاتور به طور کل تخلیه بشود. در همین حین که نوشابه‌ها خارج می شوند، آب تمیز هم داخلش بریزید تا دوباره این چرخه تکرار شود و رادیاتور، از نوشابه عاری شود. این کار که انجام شد، ماشین را خاموش کنید تا آب رادیاتور به طور کامل از ماشین خارج شود. این کار را با آب تمیز یکی دو بار انجام دهید تا رسوبات دیواره‌ی رادیاتور کامل کنده، و خارج شود. حال دیگر جرم گیری رادیاتور تمام شده. اینطوری، هزینه شستشوی رادیاتور چندان زیاد نبوده و با اندک مبلغی موفق شده‌اید رادیاتور خودروی خود را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

جرم گیری رادیاتور بخاری پراید با سرکه

زمانی جرم گیری رادیاتور ماشین با سرکه را انتخاب کنید که رسوبات زیاد نباشند. سرکه قدرت رسوب زدایی و جرم گیری نوشابه را ندارد و زمانی می‌توانید از این رسوب‌زدا استفاده کنید که رسوب ها خیلی قدیمی و سفت نباشند و راحت کنده بشوند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جرم گیری رادیاتور ماشین با جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه باشد و نسبت به سرکه هم رسوب زدای قوی‌تری به حساب می‌آید. اگر نوشابه در دسترس نداشتید، از محلول آب و کمی جوش شیرین استفاده کنید تا بتوانید فرایند جرم گیری را انجام دهید. همان کارهایی که در شستشوی رادیاتور پراید با نوشابه انجام شد، در شستشو با جوش شیرین انجام دهید.

رسوب زدایی رادیاتور پراید با جوهر نمک

جوهر نمک هم به خوبی قادر است جرم گیری کند. پس ترکیب آب و جوهرنمک را در خاطر داشته باشید. فقط حواستان باشد که نسبت جوهر نمک بیشتر از آب نباشد. بهترین میزانی که ما به شما توصیه می‌کنیم، نسبت ۳ به ۱ است. یعنی سه پیمانه آب در ازای یک پیمانه جوهر نمک.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در صورت استفاده از ترکیب آب و جوهرنمک برای شستشوی رادیاتور پراید ، باید چندبار بیشتر شستشو با آب خالی را انجام دهید تا این ماده به طور کل از لوله‌ها خارج شود.

جرم گیری رادیاتور بخاری پراید با محلول مخصوص شستشوی رادیاتور

گاهی پیش می‌آید که نمی‌خواهید از راه‌هایی مانند جرم‌گیری با نوشابه، سرکه و جوش شیرین یا جوهرنمک استفاده کنید. علاقه‌ای هم ندارید که ماشین را بیرون ببرید و هزینه تعویض رادیاتور را متحمل شوید، چرا که این کار را خود شما می‌توانید انجام دهید و نیازی به هزینه دادن برایش نیست.

محلول‌هایی مخصوص این کار در بازار هست که می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و روند شستشوی رادیاتور بخاری را با آن‌ها انجام دهید. این محلول‌ها جرم‌زدایی خوبی دارند و به خوبی لوله‌ها را از شر رسوب‌ها رها می‌کنند. فقط بعد از شستشو، یادتان نرود که چندبار هم با آب خالی شستشو دهید.

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید

شستشوی رادیاتور با دستگاه

تهیه‌ی دستگاه شستشوی رادیاتور مقرون به صرفه است، چرا که کار شما را از خیلی جهات راحت می‌کند و دیگر نیازی به تعویض رادیاتور برای خلاصی از رسوبات، یا حتی باز کردن رادیاتور نیست.

شستشوی رادیاتور ماشین با دستگاه

این دستگاه درون خود، مواد شوینده برای جرم‌گیری را دارد و با باز کردن مجرای آب، باعث افزایش بازدهی سیستم خنک کننده آب موتور می‌شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

سخن پایانی

امیدوار هستیم که در طی این مقاله توانسته باشید راه‌های مناسبی برای جرم‌گیری و شستشوی رادیاتور پیدا کرده باشید. ممنون که مطلب را تا به انتها مطالعه کردید.

اگر باز هم سوالی در خصوص جرم‌گیری برایتان پیش آمد، می‌توانید همین‌جا مطرح کنید تا تعمیرکاران خودرو تیم آچاره بهتان پاسخ بدهند.

 

4.2/5 - (129 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. این کارها تاثیر کمی داره

    باید بریم باتری سازی یا رادیات سازی بدیم رادیاتور بخاری
    ماشین رو عوض کنن ترموستات و رادیاتور موتور روهم بررسی کنن اگر احتیاج به تعویض داره تعویض کنن اگر
    احتیاج داره رادیاتور رو با سیخ تمیز کنن

    و این خیلی مهمه که رادیاتور بخاری کوهستانی بزرگ
    که ضخیم هست پیدا کنید و بگردید و برند خوب هم پیدا کنید
    این ۲ نکته خیلی مهمه

    اگر سالی یکبار یا حتی ۲ سال یکبار میگن همه جا آب رادیاتور ماشین رو عوض کنید و ضد یخ بریزید هیچ وقت جرم نمیگیره

    1. افرین … درسته

      اگه “شمع فن” یا حتی “رله فن”خراب باشه فرمانی برای روشن شدن فن رادیاتور داده نمیشه و فن خاموش میمونه و موتو جوش میاره و ممکنه واشر سرسلندر ماشین بسوزه

      نیز اگه “ترموستات” ماشین قفل کرد باشه و راه اب رو به ست رادیاتور باز نکنه باز باعث داغ شدن موتور میشه .. که شاید به همنی خاطر بعضیا در فصل تابستان ترموستات رو از رو ماشین باز میکنند و کنار میگذارند که این هم درست نیست چون متور زیادی خنک میشه در این صورت… ترموستات باید باشه و دمای موتور در حد تعادل میشه گرم باشه نه سر نه داغ

    2. کسیکه عقل داره شیش ماه یکبار و حتی زودتر آب رادیاتور و ضد یخ رو عوض می‌کنه و هیچوقت مسیر آب ماشینش جرم نمیگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا