تعمیر پکیج تعمیرپکیج

تست شیر برقی پکیج و علائم خرابی آن

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

دسترسی به آب گرم مصرفی واجب‌تر است یا فعال بودن سیستم گرمایشی؟ این سوالی است که هنگام خرابی شیر برقی پکیج و یا همان شیر سه راهه باید از خودمان بپرسیم زیرا در این شرایط معمولا شما فقط به یکی از این گزینه‌ها دسترسی خواهید داشت. اما وظیفه شیر برقی پکیج چیست که با خرابی آن، ما با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟

همانطور که می‌بینید اطلاع داشتن از وظیفه و نحوه تست شیر برقی پکیج می‌تواند رفع بسیاری از چالش‌ها را برای ما آسانتر کند. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره، ابتدا شما را با وظایف این قطعه کمی بیشتر آشنا کرده و سپس نحوه تست شیر برقی پکیج را شرح خواهیم داد. پییشنهاد می‌کنیم تا انتها تعمیر پکیج با ما همراه باشید.

شیر برقی یا شیر سه راهه پکیج چه کاربردی دارد؟

جالب است بدانید که در ساختار پکیج‌های 2 مبدله از دو شیر برقی استفاده شده که وظایف آنها نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت است. شیر برقی گاز پکیج که در ساختار تمامی پکیج‌ها دیده می‌شود، وظیفه کنترل میزان گاز عبوری از سیستم را برعهده داشته، در حالی که شیر برقی و یا شیر سه راهه پکیج کاربردی کاملا متفاوت دارد.

در واقع شیر برقی پکیج (3راهه) عبور جریان آب به سمت شبکه آب مصرفی و شبکه سیستم گرمایشی را کنترل و بسته به نیاز ساکنین، ورودی این 2 شبکه را باز و بسته خواهد کرد. بنابراین اگر عملکرد شیر برقی پکیج با اختلال روبه‌رو شود، این روند به درستی انجام نخواهد پذیرفت.

 تست شیر برقی پکیج

طرز کار شیر برقی پکیج و تعویض آن

ساختار و نحوه عملکرد شیر برقی پکیج

ساختار اصلی شیر برقی را می‌توان به 3 بخش اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • بدنه
  • سوپاپ
  • موتور

به منظور این که شیر سه راهه پکیج قادر به اجرای صحیح وظایف خود باشد، تمام بخش‌های ذکر شده باید از خود عملکرد درستی را به نمایش بگذارند. اما این قطعه چگونه قادر به اجرای این وظایف است؟

قبل از مرور نحوه عملکرد شیر برقی پکیج دقت داشته باشید که این قطعه صرفا در حالت زمستانه پکیج فعال بوده و اگر شما دستگاه را در حالت تابستانه قرار دهید، این قطعه به دلیل خاموش بودن سیستم گرمایشی غیرفعال خواهد بود. به دلیل این نکات راهنمای نصب پکیج زمینی را مطالعه کنید.
تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

در راستای کنترل جریان آب ورودی به 2 شبکه‌ی آب مصرفی و سیستم گرمایشی، شیر برقی باید با استفاده موتور، سوپاپ خود را جابه‌جا کند. سوپاپ این قطعه زمانی که آب گرم مصرفی در حال استفاده نباشد، از آن خارج شده و مسیر جریان آب به سمت سیستم گرمایشی را باز نگه می‌دارد.

در صورتی که شما شیر آب گرم مصرفی را باز کنید، برد الکتریکی پکیج با ارسال دستور به شیر برقی، فرمان باز شدن جریان آب به سمت شبکه آب گرم مصرفی را صادر می‌کند. در این شرایط سوپاپ شیر برقی پکیج به داخل کشیده شده و مسیر جریان آب به سمت سیستم گرمایشی را مسدود خواهد کرد. این جابه‌جایی، مسیر جریان آب به سمت مبدل ثانویه را باز کرده و آب از طریق این مبدل وارد شبکه آب مصرفی می‌شود.

پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی، سوپاپ مجددا از شیر برقی خارج شده و با بستن ورودی مبدل ثانویه، جریان آب را به سمت سیستم گرمایشی هدایت خواهد کرد.

تا به اینجا متوجه شدیم که شیر برقی پکیج در طی یک روند نه‌چندان پیچیده، مسیر جریان آب به سمت 2 شبکه آب مصرفی و سیستم گرمایشی کنترل می‌کند. حال اگر این قطعه قادر به اجرای این وظیفه نباشد، شما با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

 تست شیر برقی پکیج

علائم خرابی شیر برقی پکیج

خرابی این قطعه نیز همانند خرابی دیگر قطعات پکیج، باعث بروز برخی از علائم در این دستگاه می‌شود و شما با دقت به این علائم می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری متوجه وجود مشکل در عملکرد پکیج خود شوید. به صورت کلی علائم خرابی شیر برقی پکیج به شرح ذیل هستند:

1. گرم نشدن آب مصرفی ساختمان

یکی از علائمی که وجود اختلال در عملکرد شیر برقی پکیج را نشان می‌دهد، عدم گرم شدن آب مصرفی ساختمان است. اگر سوپاپ شیر برقی قادر به جابه‌جایی نباشد، مسیر جریان آب به سمت مبدل ثانویه پکیج باز نشده و آب گرم وارد شبکه آب مصرفی نمیشود.

2. گرم نشدن سیستم گرمایشی

در صورتی که پکیج شما در حالت زمستانه قادر به تامین انرژی سیستم گرمایشی نباشد، احتمالا شیر برقی وظیفه خود را به درستی اجرا نمی‌کند. قفل کردن سوپاپ شیر سه راهه پکیج از ورود آب گرم به سیستم گرمایشی جلوگیری کرده و مسیر جریان آب به این سمت را میبندد.

برای افراد بدون تجربه آموزش هواگیری پکیج می‌تواند بسیار مفید باشد.

3. وجود نشتی در شیر برقی پکیج

برخی اوقات ایجاد نشتی از علائم خرابی شیر برقی پکیج در بخشی از ساختار شیر برقی باعث ایجاد اختلال جدی در عملکرد آن می‌شود. در این شرایط اگر مشکل به صورت سریع برطرف نشود، سوختن شیر برقی پکیج دور از انتظار نخواهد بود. در صورت وجود نشتی در این قسمت احتمالا فشار دستگاه نیز روند نزولی خواهد داشت. شما با توجه به این موضوع نیز می‌توانید پکیج خود را در زمان کوتاهتری عیب یابی کنید.

4. تولید صدای غیرطبیعی

در ساختار شیر برقی از چند چرخدنده استفاده شده و بروز هر گونه مشکل در این قسمت به ایجاد صدای غیرطبیعی توسط پکیج منجر می‌شود.

5. فعال بودن سیستم گرمایشی در حالت تابستانه

همانطور که اشاره کردیم اگر پکیج بر روی حالت تابستانه تنظیم شده، سیستم گرمایشی باید به کلی غیرفعال باشد. در صورتی که علی رغم تنظیم پکیج بر روی حالت تابستانه کماکان سیستم گرمایشی فعال بود، احتمالا سوپاپ شیر برقی پکیج قفل کرده و قادر به جابه‌جا شدن نیست. به منظور رفع این مشکل باید به سرعت اختلال موجود در شیر سه راهه را برطرف کنید.

به‌صورت کلی نحوه تنظیم فشار پکیج برای افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، بسیار مهم است.

تست شیر برقی پکیج

مشاهده علائم ذکر شده را نمی‌توان نشانه قطعی خرابی شیر برقی در نظر گرفت و شما در راستای اثبات وجود اختلال در عملکرد این قطعه باید روند تست شیر برقی پکیج را پشت سر بگذارید. اولین روش برای تست این قطعه، بررسی ظاهری آن است. شما با توجه به موقعیت سوپاپ شیر برقی میتوانید وجود مشکل در عملکرد آن را شناسایی کنید. به این منظور شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1.  ابتدا ارتباط دستگاه با جریان برق را قطع کرده و جریان اصلی آب ورودی را ببندید.
  2.  سپس به شیر برقی دسترسی پیدا کرده و با جدا کردن خار نگهدارنده، این قطعه را از بلوک سوپاپ جدا کنید.
  3.  در قدم بعد وجود آب در قسمت داخلی را چک کنید. در صورت وجود آب در این قسمت، عملکرد این شیر با مشکل مواجه شده است.
  4.  اگر پکیج بر روی حالت تابستانه تنظیم شده و شیر آب مصرفی نیز باز باشد، سوپاپ این قطعه باید به سمت داخل قطعه قرار گرفته باشد.
  5.  در حالت زمستانه، هنگام باز بودن آب مصرفی سوپاپ باید به سمت بیرون و هنگام بسته بودن آب مصرفی به سمت داخل قرار گرفته باشد. در صورتی که سوپاپ در شرایط ذکر شده موقعیت صحیحی نداشت، شما باید با انجام یک تست دیگر از وجود مشکل در عملکرد این قطعه اطمینان حاصل کنید.

تست شیر سه طرفه

وظیفه این شیر تعویض مدار آبگرم مصرفی و گرمایش در پکیج‌های دو مبدله است. این شیر ممکن است در حالت گرمایش گیر کرده و آبگرم مصرفی وجود نداشته باشد، یا در حالت ابگرم مصرفی گیر کرده و رادیاتورها گرم نشوند و یا بین دو مسیر گیر کرده (نیمه باز) و هر دو مدار کار کنند اما با ظرفیت پایین و غیر مطلوب.

اگر پکیج در حالت زمستانه کار می‌کند و با باز کردن شیر آبگرم مصرفی فلوسوئیچ یا فلومتر فعال شده علامت باز شدن آن مشخص بوده و مشعل روشن می.شود ولی آب مصرفی گرم نمی شود به احتمال طرفه در مسیر گرمایش مانده است در این حالت اگر به شلنگ رفت مدار گرمایش دست بزنید به احتمال زیاد گرم شده است.

محرک شیر را باز کرده توسط ابزار مناسب شیر را بصورت دستی تغییر وضعیت دهید اگر آب بهداشتی گرم شد سلامت محرک را چک کنید.(با باز شدن آبگرم مصرفی هنگامی که دستگاه در حالت شوفاژ است محرک تغییر وضعیت میدهد که کاملا مشهود است البته ممکن است در مسیر شیر چیزی گیرکرده باشد که باید رفع گرفتگی شود.)

در صورتی که پکیج در مدار آبگرم مصرفی کار می‌کند اگر شیر آبگرم مصرفی بسته بوده (فلوسوئیچ غیر فعال) و شوفاژ هم روشن می‌شود ولی رادیاتورها گرم نمی‌شوند، باز هم ممکن است شیر سه طرفه گیر باشد که به روش فوق عمل نمائید. البته در این حالت دمای پکیج شوفاژ بعد از چند لحظه بالا رفته و دستگاه خاموش می‌شود.

دقت شود که ممکن است گرم نشدن مدار رادیاتورها ناشی از عدم تنظیم یا اتصال (پل) ترموستات اتاقی و پتانسیومتر مربوطه یا خرابی سنسور گرمایش و … باشد و گرم نشدن آبگرم مصرفی نیز ناشی از عدم فعال شدن فلوسوئیچ یا فلومتر خرابی سنسور آبگرم مصرفی یا پتانسیومتر مربوطه و … باشد.

فقط زمانی باید سراغ شیر سه طرفه رفت که دستگاه در مدار مربوطه فعال باشد یعنی اگر شیر آبگرم مصرفی باز میشود دستگاه عکس العمل نشان دهد یا اگر آبگرم مصرفی بسته بوده (فلوسوئیچ غیر فعال) در مدار گرمایش دستگاه روشن شود ولی آب در مدار مربوطه گرم نشود.

در صورتی که درپوش شیر سه طرفه آببندی خود را از دست دهد. ممکن است آب روی محرک شیر پاشیده و به قسمت‌های الکتریکی نفوذ نماید. در این صورت احتمالاً محرک موتور سوخته و باید تعویض گردد. نفوذ حشراتی مثل مورچه به داخل محرک این شیر نیز در برخی نقاط مشکلاتی را ایجاد می نماید.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

تست شیر برقی با مولتی متر

از آن جایی که شیر برقی با جریان الکتریسیته 220 ولت فعالیت می‌کند، شما با اندازه‌گیری جریان موجود در مدار می‌توانید از وجود مشکل در این قطعه مطمئن شوید.

به همین دلیل در این مرحله شما به یک مولتی‌متر نیاز خواهید داشت. پس از تهیه این ابزار باید روند عیب‌یابی شیر برقی پکیج را آغاز کنید. هر شیر برقی دارای 3 سوکت است که به آنها سوکت 1، 2 و 3 گفته می‌شود. تست جریان این قطعه باید نسبت به حالت پکیج انجام بپذیرد. به این صورت که روش تست شیر برقی با مولتی متر اگر دستگاه بر روی حالت زمستانه تنظیم شده باشد، نسبت به حالت تابستانه متفاوت خواهد بود.

در حالت تابستانه سوکت 1 و 2 باید دارای برق 220 ولت باشند اما در حالت زمستانه این سوکتهای 2 و 3 هستند که باید مورد آزمایش قرار بگیرند. فراموش نکنید که در هر دو حالت سوکت‌های ذکر شده باید دارای برق 220 ولت باشند.

همچنین در این شرایط مقاومت شبکه آب مصرفی (1 و2) و سیستم گرمایشی (2 و3) باید 9.5 اهم باشد. اگر پس از استفاده از مولتی‌متر متوجه وجود مشکل در عملکرد شیر برقی پکیج شدید، اقدامات لازم در جهت تعمیر و یا تعویض آن را در نظر بگیرید.

 تست شیر برقی پکیج

تعمیر و تعویض شیر برقی یا شیر سه راهه پکیج

در اکثر اوقات تعمیر شیر برقی امکان‌پذیر نیست اما حتی در شرایطی که امکان تعمیر این قطعه وجود دارد، این روند نباید توسط افراد بدون تجربه انجام بپذیرد. روند تعمیر شیر برقی پکیج کاملا تخصصی بوده و باید به افراد دارای صلاحیت سپرده شود. با این وجود شما می‌توانید تعویض شیر برقی پکیج را در طی چند مرحله انجام دهید. البته در حین این روند نیز باید رعایت نکات ایمنی را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهید. مراحل تعویض شیر برقی پکیج عبارتند از:

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

  •  در قدم اول دوشاخه دستگاه را از پریز خارج کرده و ارتباط دستگاه با جریان الکتریسیته را قطع کنید.
  •  شما باید در قدم بعد خار نگهدارنده این قطعه را به آرامی جدا کرده و شیر برقی را از موقعیت خود خارج کنید.
  • حالا سیم برق را از سوکت شیر سه راهه پکیج جدا کنید.
  • سپس سیم برق را به سوکت شیر برقی جدید متصل کنید.
  •  پس از متصل شدن قطعه جایگزین به شبکه، شیر برقی را مجددا در موقعیت خود جایگذاری کنید.
  •  در این مرحله شما باید با استفاده از خار نگهدارنده، اتصال شیر برقی با بلوک سوپاپ را مستحکم کنید.
  •  در نهایت پکیج را مجددا روشن کرده و عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده هر گونه اتفاق غیرطبیعی، سریعا ارتباط دستگاه با جریان الکتریسیته را قطع کرده و نظر افراد دارای صلاحیت را جویا شوید. با پشت سر گذاشتن است مراحل، روند تعویض شیر برقی پکیج شما به اتمام رسیده است.

در قدم‌های بعدی بهتر است آموزش تعمیر فلومتر پکیج را در برنامه خود قرار دهید.

 تست شیر برقی پکیج

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا شما را با روند تست شیر برقی پکیج بیشتر آشنا کرده و اطلاعات لازم به منظور عیب‌یابی، تعمیر و تعویض این قطعه را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که کار با پکیج و قطعات آن یک روند تخصصی محسوب شده و افراد بدون تجربه نباید در این راستا هیچ گونه اقدامی انجام دهند.

در این شرایط رعایت نکات ایمنی اولویت اصلی بوده و شما نباید سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید. کارشناسان کاربلد آچاره در تمامی روندهای تعمیراتی و … مرتبط با پکیج در کنار شما خواهند بود. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید