بررسی 5 علت نشت گاز بخاری گازی

بخاری گازیگرمایش

بی‌شک تجربه خواب شیرین زمستانی را با چیزی نمی‌توان عوض کرد. خوابی در فصل سرما که با تعدیل دما به واسطه‌ی بخاری، بر لذت آن افزوده می‌شود! حالا اگر این لذت بی‌چون و چرا را با خطرات نشت گاز بخاری گازی توام کنیم، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

چراکه غفلت در استفاده صحیح از بخاری گازی، یک عمر پشیمانی به بار می‌آورد. نشت گاز بخاری گازی را می‌توان خطری پنهان در خانه دانست که در رفع آن نباید تعلل کرد.

نکات کلیدی

  • کثیف بودن مشعل و گرفتگی مجراهای آن به‌وسیله گردوغبار باعث عدم ترکیب مناسب هوا و گاز شده و در این شرایط بوی گاز خام به مشام می‌‎رسد.
  • ممکن است یکی از شعله‌‌های شمعک به‌دلیل تنظیم نبودن، خاموش شده باشد که همین موضوع باعث نشت گاز بخاری گازی از یکی از شعله‌ها می‌شود.
  • برای پیدا کردن نشتی با استفاده از مایع ظرفشویی یا صابون، مقداری کف تهیه کرده و اتصالات شلنگ و سایر اتصالات داخل بخاری را به کف آغشته کنید.

دلایل نشت گاز بخاری گازی

چرا نشتی گاز از بخاری گازی رخ می دهد؟

با آغاز فصل سرما و در زمان نصب و راه‌اندازی بخاری گازی، توجه داشته باشید که رابط ورودی گاز به درون بخاری یک شلنگ است و باید آن را به‌درستی محکم کنید.

شما با استفاده از بست‌های مخصوص در بستن اتصالات، می‌‎توانید آن‌ها را به‌خوبی ببندید.

1. نقص شلنگ گاز متصل به بخاری

اگر در متصل کردن شلنگ در جای خود، کوتاهی کنید یا شلنگ سوراخ و معیوب باشد، بی‌شک گاز نشت خواهد کرد.

برای مطمئن شدن از سالم بودن اتصالات و درستی محل اتصال لوله گاز و شلنگ، با آغشته کردن اتصالات به کف و صابون، نشت گاز بخاری گازی را پیدا کرده و با مشاهده نشتی، آن را برطرف و در صورت لزوم اتصالات را تعویض کنید.

نشتی گاز از بخاری گازی

2. گرفتگی مجرای مشعل

بسته شدن مجرای مشعل نیز می‌تواند یکی دیگر از علل نشت گاز بخاری گازی باشد که حتی ممکن است با صداهای غیرعادی بخاری گازی همراه باشد.

امکان دارد در موقع تغییر دادن حالت شمعک به شعله، بوی گاز به مشام رسد. علت این رخداد، گرفتگی و انسداد ورودی مشعل است. برای رفع این موضوع باید اول شیر گاز اصلی را ببندید و بعد ورودی مشعل را بررسی کنید.

در صورتی که گردوخاک یا هرعاملی سد مجرای ورودی گاز بود، اقدام به تمیز کردن و خارج کردن آن از حفره مشعل کنید تا ایراد نشت گاز بخاری گازی برطرف شود.

کثیف بودن مشعل و گرفتگی مجراهای مشعل به‌وسیله گردوغبار، باعث عدم ترکیب مناسب هوا و گاز شده و در این شرایط بوی گاز خام به مشام می‎‌رسد.

در این شرایط برای رفع نشت گاز بخاری گازی، شما باید مشعل را از جای خود خارج کرده و با کمک برس یا فشار هوا، گرفتگی سوراخ‌ها را باز کنید.

مطلب مرتبط: تعمیر فندک شومینه گازی

3. نقص محل اتصال شیر کنترل و پیلوت بخاری

دلیل دیگر نشت گاز بخاري گازي، وجود مشکل در محل اتصال لوله‌‌های رابط بین شیر کنترل و پیلوت است.

زمانی که بعد از روشن کردن بخاری گازی، بوی گاز خام استشمام شد، اتصالات پیلوت و شیر کنترل باید بدون تعلل موردبررسی قرار گیرند.

برای این کار از کف صابون کمک بگیرید.

خطرات نشت گاز

4. خاموش شدن شمعک بخاری

گاهی‌اوقات ممکن است یکی از شعله‌‌های شمعک به‌دلیل تنظیم نبودن، خاموش شده باشد. همین موضوع باعث نشت گاز بخاری گازی از یکی از شعله‌‎ها می‌شود. برای رفع بوی گاز، شما باید طول و اندازه شعله را تنظیم کنید.

برای انجام این کار و رفع علائم نشت گاز بخاری گازی از یک پیچ‌گوشتی کمک بگیرید. اول پیچ پشت شمعک را باز کرده و بعد هم‌زمان به شعله نگاه کنید، هر وقت هر 2 مشعل روشن شدند، پیچ شمعک را با پیچ‌گوشتی محکم ببندید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

5. جابه‌جا شدن نازل و ژیگلور از محل نصب

منحرف شدن نازل یا ژیگلور از جای خود، دلیل دیگر نشت گاز بخاری گازی است.

بعضی‌وقت‌ها نازل به‌دلیل ضربه خوردن و با تغییر حالت در پیچ، از جای خود خارج می‌شود و با منحرف شدنِ نازل، گاز نمی‌تواند به مشعل برسد که همین مسئله نشت گاز بخاری گازی را در پی خواهد داشت. با نصب صحیح نازل در محل اتصال، این مشکل رفع خواهد شد.

این موضوع را فراموش نکنید که برای انجام همه موارد گفته‌شده، بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید تا بخاری گازی شما را به‌طور اصولی و با فاکتور‎های ایمنی و سلامت موردبررسی قرار دهد و نشت گاز بخاری گازی را برطرف کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت خرابی ترموکوپل بخاری گازی کلیک کنید.

تعمیر مشکل نشتی گاز بخاری

علت بوی گاز بخاری در حالت شمعک چیست؟

گاهی‌اوقات علت بوی گاز از بخاری گازی می‌تواند استفاده نکردن از آن برای مدت زمان طولانی باشد. اگر بخاری برای مدتی بی‌استفاده باشد، در زمان استفاده دوباره، بوی بدی از خود به بیرون منتشر می‌کند.

وقتی شما بخاری را روشن کنید و ساعاتی از کار آن سپری شود، بوی بد برطرف خواهد شد.

در واقع علت بوی بد بخاری گازی وجود گردوغبار و خاک داخل بخاری است . زمانی که بخاری را روشن می‌کنید، گردوغبار جمع‌شده بر روی شمعک‌ها شروع به سوختن کرده و بوی بدی از خود ساتع می‌کنند.

در شرایطی که بعد از گذشت چند ساعت از روشن بودن بخاری، متوجه بوی گاز شدید، حتما به بررسی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بپردازید و مشکل نشت گاز بخاری گازی را برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی: نشت گاز از اجاق گاز

از کجا بفهمیم گاز بخاری نشتی دارد؟

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که از کجا بفهمیم گاز از بخاری نشت کرده ؟ یا چگونه نشتی گاز را پیدا کنیم؟

هر وقت احساس کردید از نزدیکی لوله‌ها و قسمت شلنگ بخاری بوی گاز به مشام می‌رسد، می‌توانید از روش‌های ذیل برای پیدا کردن محل نشت گاز بخاری گازی استفاده کنید.

  • استفاده از کف صابون
  • استفاده از نشت یاب الکترونیکی

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

استفاده از کف صابون

با استفاده از مایع ظرفشویی یا صابون، مقداری کف تهیه کرده و اتصالات شلنگ بخاری و سایر اتصالات داخل بخاری را به کف آغشته کنید.

لازم به ذکر است که برای پیدا کردن نشت گاز بخاری گازی، مایع مخصوص نشت‌ یاب شرکتی نیز در بازار موجود است.

بعد از تهیه کف و آغشته کردن اتصالات، باید شیر گاز را باز کنید و در صورتی که در کف صابون، حباب ایجاد شد، به این معنی است که در آن محل نشت گاز دارید.

محل را موردبررسی دقیق قرار داده و اقدامات لازم برای رفع نشت گاز بخاری گازی را انجام دهید.

علائم نشت گاز بخاری

استفاده از نشت‌یاب الکترونیکی

در بازار دستگاهی به‌نام نشت یاب الکترونیکی وجود دارد. این وسیله برای چک کردن دلایل نشتی گاز در ساختمان‌ها و سایر اماکن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌هنگام نشتی گاز در محل قرارگیری دستگاه، سنسورهای به‌کار برده‌شده در این وسیله به شما هشدار می‌دهند.

برای تشخیص محل نشت گاز با نشت یاب الکترونیکی، دستگاه را در محل‌های گوناگون بخاری به حرکت درآورید تا محل نشت گاز شناسایی شود و بلافاصله برای تعمیر مشکل نشتی گاز بخاری اقدام کنید.

از کجا بفهمیم گاز از بخاری نشت کرده ؟

جمع‌بندی

غفلت در استفاده صحیح و نگهداری از وسایل گازسوز، خسارات جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد.

برای استفاده بهینه از بخاری گازی و تأمین ایمنی آن، باید عوامل و خطرات نشت گاز بخاری گازی را به‌خوبی بشناسیم و با مشاهده علائم اولیه آن، برای تعمیر و رفع اشکالات به‌وجودآمده اقدام کنیم.

متخصصان تعمیر بخاری گازی آچاره برای رفع نشت گاز بخاری گازی و سایر وسایل گازسوز شما، به‌سرعت در محل حاضر شده و اقدامات لازم را جهت ایمنی‌سازی و رفع مشکل انجام خواهند داد. برای ثبت سفارش فوری با شماره 1471 تماس بگیرید.

سوالات متداول

جابه‌جا شدن نازل چگونه باعث نشت گاز از بخاری گازی می‌شود؟

گاهی‌اوقات نازل به‌دلیل ضربه خوردن و با تغییر حالت در پیچ، از جای خود خارج می‌شود و با منحرف شدنِ نازل، گاز نمی‌تواند به مشعل برسد.

چگونه از نشتی گاز مطمئن شویم؟

استفاده از کف صابون و نشت‌یاب الکترونیکی روش‌های مرسومی هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان نشتی گاز و محل دقیق آن را تشخیص داد.
در روش استفاده از کف صابون بعد از تهیه کف و آغشته کردن اتصالات، باید شیر گاز را باز کنید و در صورتی که در کف صابون، حباب ایجاد شد، به این معنی است که در آن محل نشت گاز دارید.
برای تشخیص محل نشت گاز به‌وسیله نشت‌یاب الکترونیکی، دستگاه را در محل‌های گوناگون بخاری به حرکت درآورید تا محل نشت گاز شناسایی شود و بلافاصله برای تعمیر مشکل نشتی گاز بخاری اقدام کنید.

آیا وجود گردوغبار در قسمت مشعل می‌تواند باعث نشت گاز شود؟

در واقع کثیف بودن مشعل و گرفتگی مجراهای مشعل به‌وسیله گردوغبار، باعث عدم ترکیب مناسب هوا و گاز شده و در این شرایط بوی گاز خام به مشام می‌‎رسد.
در این شرایط برای رفع نشت گاز بخاری گازی، شما باید مشعل را از جای خود خارج کرده و با کمک برس یا فشار هوا، گرفتگی سوراخ‌ها را باز کنید.

4.9/5 - (100 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا