لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن: [مزایا + محدودیت‌ها]

لوله کشی و تاسیساتساختمانلوله‌کشی گاز

سیستم لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن (PE) در حال حاضر در سیستم‌های جدید توزیع گاز طبیعی فشار متوسط ​​و کم فشار و برای تعمیر سیستم‌های فولادی و چدنی قدیمی بکار می‌رود. لوله‌های پلی اتیلن با چگالی بالا به دلیل استحکام کششی، دوام، انعطاف پذیری و وزن سبک شناخته شده‌اند. ماده پلی اتیلن در برابر خوردگی و شکل پذیری نسبت به فولاد مقاومت بیشتری دارد. با توجه به ماهیت بدون درز سیستم لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن، کمترین میزان نشتی را نشان می‌دهد. مزیj اصلی این لوله‌ها این است که با محیط زیست سازگار و غیر سمی هستند.

پلی اتیلن چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن اول ببینیم پلی اتیلن چیست. پلی اتیلن یک محصول هیدروکربنی دوستدار محیط زیست است و در اکثر حلال‌های رایج حل نمی‌شود. این ویژگی‌ها پلی اتیلن را به یک ماده ایده آل برای استفاده در ساخت لوله‌ها تبدیل می‌کند.

پلی اتیلن یک ترموپلاستیک نیمه کریستالی است. این ماده یک پلیمر ساده شناخته شده با مزایا و معایب مختلف برای استفاده در لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن محسوب می‌شود. لوله پلی اتیلن کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت لوله کشی دارد.

کاربردهای لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان آنها را به لوله‌های آبرسانی، لوله گاز، لوله معدنی، لوله فاضلاب و لوله غیر حفاری تقسیم کرد. این لوله‌ها با توجه به مواد خام به HDPE LDPE، LLDPE گروه‌بندی می‌شوند.

در حالی که کاربردهای عملی متعددی برای لوله های پلی اتیلن وجود دارد بسیاری از کشورها در سراسر جهان از لوله‌های پلی اتیلن به طور انحصاری در خطوط آب و گاز استفاده می‌کنند. از این رو در بیشتر کشورها لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن رایج و متداول شده است.

 لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن

ویژگی‌های لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از موارد مشابه مانند فولاد و پلی استر متمایز می‌کند. در ادامه با ویژگی‌های این لوله‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • لوله‌های پلی اتیلن در برابر محیط‌های اسیدی و همچنین بسیاری از حلال‌ها و مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • لوله پلی اتیلن نسبت به سایر مواد دارای وزن کمی است.
  • استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد، از این رو لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن از مشکلات نشت گاز در آینده جلوگیری خواهد کرد.
  • لوله پلی اتیلن در برابر ضربه مقاوم است. ویژگی مقاومت بالای این لوله‌ها آن را به گزینه‌ای مطلوب برای پروژه‌های صنعتی بزرگ تبدیل می‌کند.
  • لوله‌های پلی اتیلن در برابر سایش مقاوم هستند.
  • لوله‌های پلی اتیلن در برابر حمله میکروارگانیسم‌ها و جوندگان مقاوم هستند. به دلیل عدم ارزش غذایی و محکم بودن اتصالات، جوندگان نمی‌توانند به آنها آسیب برسانند.
  • لوله پلی اتیلن به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، نیازی به حفاظت کاتدی ندارد.
  • لوله پلی اتیلن طول عمر طولانی 50 تا 100 سال دارد.
  • لوله پلی اتیلن در برابر حلال‌های آلی، اشعه ماوراء بنفش، سرما و گرمای شدید و غیره مقاوم است.

مطلب پیشنهادی : نحوه رفع ترکیدگی لوله و نشتی‌های احتمالی

مزایای لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن سبک وزن است و نصب آن نیازی به استفاده از تجهیزات بالابر سنگین ندارد. علاوه بر این لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن در قسمت‌های زلزله خیز عملکرد خوبی دارد. انعطاف پذیری پلی اتیلن بسیاری از مشکلات مربوط به لوله‌های بتن، پی وی سی یا چدن را حل می‌کند.در ادامه با مزایای لوله پلی اتیلن آشنا می‌شویم.

 لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن

1. حمل و نقل آسان

لوله های پلی اتیلن در مقایسه با سایر جایگزین‌ها به راحتی و با کمترین هزینه قابل حمل و نصب هستند. به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند این لوله‌ها را می‌توان بدون نیاز به اتصالات اضافی خم کرد. به همین دلیل می‌توان لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن را در زمین‌های ناهموار هم انجام داد.

مطلب پیشنهادی : راهنمای لوله کشی شوفاژ ساختمان

2. پایین بودن هزینه‌های نصب

سیستم‌های لوله پلی اتیلن با چگالی بالا را می‌توان با اتصالات کمی به لوله‌های بدون نشتی جوش داد. این امر باعث صرفه جویی در زمان عملیات و هزینه‌های نصب می‌شود.

3. اتصالات محکم

لوله‌های پلی اتیلن به روش ذوب از طریق گرما به یکدیگر وصل می‌شوند و اتصالی را تشکیل می‌دهند که از خود لوله قوی‌تر است. الکتروفیوژن تکنیک جوشکاری قابل اعتمادی است که برای جوشکاری لوله‌های پلی اتیلن بکار می‌رود.

4. مقاوم در برابر خوردگی و مواد شیمیایی

لوله پلی اتیلن زنگ نمی‌زند، خورده نمی‌شود و در مقایسه با لوله‌های سنتی مقاومت شیمیایی بیشتری دارد. مقاومت در برابر مواد خورنده، اسیدها، بازها و نمک‌ها باعث محبوبیت لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن شده است. این لوله‌ها تحت تأثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها قرار نمی‌گیرند و در برابر مواد آلی مقاوم هستند.

 5. کمترین احتمال نشتی

لوله‌های پلی اتیلن به واسطه فرآیند همجوشی حرارتی به هم متصل می‌شوند و اتصالات آن‌‌ها بدون نشتی خواهد بود. این طراحی باعث حذف نقاط نشت احتمالی می‌شود که ممکن است در لوله پی وی سی و چدن داکتیل وجود داشته باشد.

معایب لوله پلی اتیلن

لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن دارای معایبی است که باید در زمان عملیات انتقال گاز به آن‌ها توجه شود.

  • انتقالات از طریق لوله پلی اتیلن باید فقط به روش زیرزمینی (بسته) انجام شود.
  • چنین لوله‌هایی مقاومت خوبی در برابر دما دارند اما در مناطقی با تغییرات شدید دما، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. این امر به ویژه برای دماهای پایین صادق است.
  • علاوه بر این، محدودیت‌هایی در عمق نصب چنین خطوط لوله وجود دارد که حداقل 1 متر توصیه میشود.
  • نصب لوله‌های پلی اتیلن باید توسط متخصصانی که مجوز این کار را دارند و دارای مهارت‌های ساخت و ساز در این زمینه هستند انجام شود.

نصب خط لوله گاز پلی اتیلن

لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن باید با در نظر گرفتن قوانین و مقررات ساختمانی و همچنین اقدامات ایمنی لازم انجام شود. رعایت همه این الزامات برای جلوگیری از موارد اضطراری پیش بینی نشده در طول استفاده از خط لوله گاز ضروری است.

اتصال دو قطعه پلی اتیلن جداگانه با استفاده از اتصالات ویژه انجام می‌شود. مواد اتصال دهنده پیکربندی‌های مختلفی دارند و از طریق جوش لب به لب یا الکتروفیوژن نصب می‌شوند.

در حین جوشکاری، تمام قطعات باید به خوبی ثابت شوند تا از جابجایی آ‌ن‌ها جلوگیری شود. ثابت بودن اجزا حین پروسه لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن پارامتر بسیار مهمی برای تنظیم اتصال محکم لوله‌های جداگانه است.

 لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن

نازل‌هایی بکار رفته برای جوشکاری روی لوله‌ها نصب شده و پس از آن، قطعات را گرم کرده و به هم متصل می‌کنند. پس از جوشکاری، اتصال به سرعت (5-7 ثانیه) خنک می‌شود. پس از سفت شدن اتصال، باید حداقل 20 دقیقه صبر کنید و سپس می‌توانید انتقال گاز را راه‌اندازی کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات لوله‌کشی ساختمان!

محدودیت‌های لوله کشی پلی اتیلن

مانند تمام مواد، محدودیت‌هایی در لوله کشی گاز با لوله پلی اتیلن وجود دارد. برای نمونه پلی اتیلن عمدتاً به دلیل تأثیرات احتمالی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به خدمات زیرزمینی محدود می‌شود.

استحکام و مقاومت پلی اتیلن تقریباً به اندازه همتایان فلزی آن قوی نیست. در نتیجه به کاربردهای فشار کمتر محدود خواهد شد. ضخامت دیواره لوله پلی اتیلن بیشتر از لوله‌های فلزی است و در نتیجه قطر داخلی آن کم‌تر می‌شود.

پلی اتیلن ضریب انبساط حرارتی بالاتری نسبت به فلز داشته و ممکن است به واسطه مواد پرکننده آسیب ببیند یا له شود. پلی اتیلن در معرض آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ساختمانی است که پس از نصب سیستم لوله کشی رخ می‌دهد.

این نوع لوله کشی به تنهایی در خدمات زیرزمینی قابل تشخیص نیست. اگرچه این محدودیت‌ها آشکار هستند اما طراحی و مهندسی مناسب می‌توانند جبران کننده این معایب احتمالی باشند.

مطلب پیشنهادی : علت ترکیدن لوله های آب در زمستان

جمع‌بندی

لوله‌های گاز پلی اتیلن با بیش از 90 درصد استفاده در صنعت، بهترین محصول انتخابی لوله‌های توزیع گاز طبیعی هستند. لوله‌های گاز پلی اتیلن سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی هستند و به راحتی توسط فیوژن حرارتی یا اتصالات مکانیکی نصب می‌شوند.

لوله‌کشی گاز با لوله پلی‌ اتیلن (PE) پرمصرف‌ترین نوع لوله‌کشی برای توزیع گاز محسوب می‌شود. پلی اتیلن دوستدار محیط زیست است و به محیط خارجی خاک آسیبی نمی‌زند. ب توجه به مزایای بسیاری که برای این نوع لوله ذکر کردیم به پرکاربردترین نوع لوله‌کشی تبدیل شده است.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا