علت ترکیدن لوله های آب در زمستان چیست؟

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

یکی از مشکلاتی که معمولا در فصل زمستان با آن روبرو می‌شویم ترکیدن لوله آب است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله به این موضوع بپردازیم و علت ترکیدن لوله های آب در زمستان را بررسی کنیم. در فصل زمستان این مشکل معمولا به دلیل یخ زدگی لوله‌ها رخ می‌دهد اما برخی اوقات یخ زدگی هیچ ارتباطی به ترکیدن لوله ندارد و باید جنس لوله را بررسی کرد تا علت ترکیدن لوله های آب در زمستان را متوجه شویم:

علت ترکیدن لوله های آب در زمستان

ترکیدن لوله آب مشکلی است که ممکن است در هر فصلی رخ دهد اما بیشتر در فصل زمستان و زمانی که هوا سرد است رخ می‌دهد. این موضوع هیچ ارتباطی به طول عمر ساختمان ندارد و ممکن است در هر ساختمانی رخ دهد. مهم‌ترین علت ترکیدگی لوله آب در زمستان، سرما و عوامل محیطی است. برای مثال در روزهای سرد زمستان که شاهد یخبندان هستیم ممکن است لوله‌ها آب به سادگی دچار ترکیدگی شوند.

علت ترکیدن لوله های آب در زمستان

دلیل مهم دیگر برای ترکیدن لوله های آب در زمستان، جنس لوله آب است. برای لوله کشی آب می‌توانید از انواع لوله‌ها و جنس‌های مختلف استفاده کنید که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. لوله‌های آب براساس مواد به کار رفته به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • لوله آب گالوانیزه یا آهنی
  • لوله آب پلاستیکی
  • لوله آب پولیکا
  • لوله آب پنج لایه

صرف نظر از جنس لوله آب و اینکه ساختمان ویلایی است یا آپارتمانی، ممکن است علت ترکیدن لوله های آب در زمستان یکی از موارد زیر باشد:

  • سرمای زیاد و یخ زدگی لوله:‌ مهم‌ترین علت ترکیدن لوله های آب در زمستان سرمای زیاد هوا است. در صورتی که در شب‌های سرد سال توجهی به یخ زدگی لوله‌ها نشود، این مشکل در نهایت باعث ترکیدن لوله آب خواهد شد. دلیل آن هم این است که چگالی یخ بیشتر از آب است و در صورتی که آب داخل لوله یخ بزند، حجم بیشتری را اشغال خواهد کرد که باعث وارد شدن فشار به لوله خواهد شد و در نهایت لوله دچار شکستگی خواهد شد.
  • زنگ زدگی و خوردگی لوله: این موضوع معمولا دلیل شکستگی لوله در ساختمان‌های قدیمی است. در این ساختمان‌ها بیشتر از لوله‌های فلزی استفاده می‌شود و این لوله‌ها پس از سال‌ها دچار زنگ زدگی خواهند شد. زنگ زدگی باعث می‌شود طول عمر لوله کاهش یابد و با کوچک‌ترین فشار ممکن دچار ترکیدگی شود.
  • پوسیدگی لوله بر اثر فشار آب: ممکن است از شنیدن این موضوع تعجب کنید اما یکی از شایع‌ترین دلایل ترکیدگی لوله آب، فشار زیاد آب داخل آن است. در صورتی که فشار آب بیشتر از توان لوله باشد، در طولانی مدت باعث پوسیده شدن و خوردگی آن می‌شود و همین موضوع باعث خواهد شد که لوله دچار شکستگی شود.

مطلب پیشنهادی بررسی علل نشتی لوله آب خانه

علائم شکستگی و نشتی لوله آب

اکنون که با علت ترکیدن لوله آب در زمستان آشنا شدیم، زمان آن رسیده که نحوه تشخیص و پیدا کردن آن را هم بررسی کنیم. این کار معمولا به دو روش زیر انجام خواهد شد:

  • تشخیص ترکیدگی لوله با علائم ظاهری
  • تشخیص ترکیدگی لوله با استفاده از دستگاه

علائم شکستگی و نشتی لوله آب

علائم ظاهری برای تشخیص ترکیدگی لوله آب

  • افزایش مبلغ قبض آب به صورت ناگهانی: در صورتی که قبض آب صادر شده برای شما نسبت به ماه گذشته خیلی بیشتر است، باید بررسی کنید که لوله‌ها دچار نشتی یا شکستگی نشده باشند. معمولا یکی از دلایل افزایش ناگهانی مبلغ قبض آب، شکستگی لوله در عمق زمین است که موضوع بسیار خطرناکی است و ممکن است به پی ساختمان آسیب برساند.
  • نم و رطوبت دیوارها: یکی دیگر از نشانه‌های ترکیدن لوله آب در زمستان، وجود رطوبت روی دیوارهایی است که محل عبور لوله‌های آب هستند. برای رفع این مشکل باید پس از رفع شکستگی لوله، محل موردنظر را با ایزوگام و قیرگونی بپوشانید.
    نم و رطوبت دیوارها
  • صدای چکه آب: برخی اوقات داخل دیوارها صدای چکه آب می‌آید. در این صورت می‌توان مطمئن بود که مشکل مربوط به نشتی آب و ترکیدگی لوله آب ساختمان است.

تشخیص علت ترکیدن لوله آب در زمستان با دستگاه

برای تشخیص علت ترکیدن لوله آب در زمستان دستگاه‌های مختلفی طراحی شده‌اند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید محل ترکیدگی و نشتی آب را به راحتی پیدا کنید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. دستگاه‌های تشخیص نشتی آب معمولا در مدل‌های زیر طراحی و تولید می‌شوند:

  • دستگاه تشخیص نشتی حرارتی: این دستگاه از قدرت امواج برای تشخیص نشتی در لوله‌ها استفاده می‌کند و حتی در صورتی که نشتی پشت دیوار باشد هم می‌توانید با استفاده از این دستگاه آن را تشخیص دهید.
  • دستگاه تشخیص نشتی صوتی: این دستگاه امواج صوتی را به لوله‌های فاضلاب ارسال می‌کند و با برگشت امواج، محل دقیق نشتی را نمایش می‌دهد.
  • دستگاه تشخیص نشتی مادون قرمز: این دستگاه برای لوله‌هایی با عمق زیاد طراحی شده است و می‌تواند محل نشتی را بدون هیچگونه تخریبی شناسایی کند.

دیگر دلایل ترکیدگی لوله آب در زمستان

همانطور که گفته شد، علت ترکیدن لوله آب در زمستان ممکن است به موارد مختلفی بستگی داشته باشد و برخی از آن‌ها را نیز بررسی کردیم اما لوله آب ممکن است به دلایل زیر هم دچار شکستگی یا نشتی شود:

ممکن است آب‌بندی اشتباه یا عدم آب بندی محل اتصالات توسط لوله کش، علت ترکیدن لوله آب در زمستان باشد. همچنین برخی اوقات اجزای داخلی شیرآلات مثل آب بند، واشرها و… نیز دچار خرابی می‌شوند که در نهایت به ترکیدن لوله آب در زمستان منجر خواهند شد. اگر هم در فصل‌های سرد سال، لوله‌ها را به درستی عایق‌بندی نکنید ممکن است سرما و یخ زدگی باعث ترکیدن آن‌ها شود.

شاید تعجب کنید که بدانید فشار زیاد آب به خصوص در طول شب می‌تواند علت ترکیدن لوله آب در زمستان باشد. برخی اوقات ممکن است قسمتی از لوله یخ زده باشد و مانع از خروج آب شود. در این شرایط فشار آب داخل لوله افزایش خواهد یافت و این موضوع در نهایت باعث ترکیدن و شکستگی لوله آب می‌شود.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

جلوگیری از یخ زدگی لوله آب در زمستان

شما می‌توانید به راحتی و فقط با انجام چند کار ساده، از یخ زدگی لوله آب در فصل زمستان جلوگیری کنید. این کارها به شرح زیر هستند:

  • قطع آب لوله‌های غیرضروری: اولین کاری که برای جلوگیری از ترکیدن لوله آب در زمستان باید انجام دهید این است که لوله‌های غیرضروری را ببندید و آب داخل آن‌ها را تخلیه کنید. به این ترتیب هیچ آبی داخل لوله باقی نمی‌ماند که نیازی به نگرانی بابت آن داشته باشید.
  • باز گذاشتن شیر آب: در شب‌هایی که هوا خیلی سرد است، می‌توانید برای جلوگیری از یخ زدگی لوله و کنتور یکی از شیرهای آب ساختمان را کمی باز بگذارید. این کار باعث می‌شود آب داخل لوله‌ها جریان داشته باشد و از یخ زدگی آن جلوگیری می‌کند.
    جلوگیری از یخ زدگی لوله آب در زمستان
  • عایق بندی لوله آب: تمامی لوله‌های آب سرد باید در فصل زمستان با استفاده از پشم شیشه یا عایق‌های لاستیکی فومی پوشانده شوند. عایق بندی باید به صورتی باشد که هیچ فاصله‌ای بین لوله و عایق آن وجود نداشته باشد و بهتر است برای محکم نگه داشتن آن از سیم مفتول استفاده کنید.
  • استفاده از درپوش عایق برای کنتور آب: کنتور آب مهم‌ترین وسیله‌ای است که باید از یخ زدگی آن جلوگیری کنید. در صورتی که کنتور به خوبی عایق بندی نشده باشد، آب داخل آن یخ می‌زند و باعث ترکیدگی کنتور آب می‌شود که ممکن است هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. به همین خاطر بهتر است از محفظه و درپوش عایق بریا آن استفاده کنید تا سرمای کمتری به کنتور آب برسد. همچنین می‌توانید در حفره کنتور، از کیسه‌های پوشالی استفاده کنید تا سرمای کمتری به داخل آن نفوذ کند.

مطلب پیشنهادی علت نشتی گاز یخچال

سخن نهایی

در صورتی که لوله‌های آب ساختمان شما به هر دلیلی دچار ترکیدگی شده‌اند و اکنون با مشکلاتی مثل نشتی آب دست و پنجه نرم می‌کنید، با کارشناسان آچاره تماس بگیرید. در آچاره بیش از صدها کارشناس خبره در زمینه لوله کشی و خدمات تاسیسات آماده خدمت رسانی به شما هستند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنند که مشکلات شما را برطرف نمایند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا