تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال +زمان تعویض

لوازم خانگییخچال و فریزر

یخچال به عنوان قلب تپنده آشپزخانه شناخته می‌شود و کمپرسور نیز قلب یخچال است. برای اینکه مشکلات احتمالی یخچال شما کاهش پیدا کند، باید به خوبی به آن رسیدگی کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری، تعمیر یخچال و رسیدگی به یخچال، تعویض روغن موتور یخچال است. برای افزایش عمر مفید یخچال، روغن کمپرسور باید بعد از گذراندن زمان خاصی که معمولاً توسط شرکت سازنده یخچال توصیه می‌شود، عوض شود. در ادلامه به شما خواهیم آموخت چگونه این کار را انجام دهید.

 

نحوه عملکرد کمپرسور یخچال و وظیفه روغن موتور یخچال

کمپرسور یخچال، نوعی وسیله مکانیکی است که فشرده‌سازی گاز سیال یخچال را بر عهده دارد که در واقع قسمت اصلی فرایند سرد کردن یخچال است. فرایند فشرده‌سازی سیال گازی، طی یک فرایند مکانیکی انجام می‌شود. کمپرسورهای قدیمی پیستونی بودند و طراحی آن‌‌ها شبیه موتور خودروهای سیلندری بود.

در این مدل سیلندر کمپرسور به کمک میل‌لنگ و موتور، فشرده‌سازی سیال گازی را انجام می‌داد. ولی امروزه کمپرسورها در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند.

تعویض روغن موتور یخچال

از جمله کمپرسورهای جدید می‌توان به مدل‌های روتاری، اسکرو ، اسکرال و … اشاره کرد که همگی در صنایع تبریدی و تولید یخچال‌ و فریز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار داخلی کمپرسورها بسته به نوع کمپرسور، دارای مجموعه‌ای از قطعات متحرک و ایستا است که در کنار هم کار فشرده‌سازی سیال مبرد را انجام می‌دهند.

قطعات داخلی کمپرسور به دلیل قرار گرفتن در کنار یکدیگر، در زمان انجام فرایندهای مکانیکی دچار اصطکاک شده و گرم می‌شوند و روی کارکرد کل سیستم تأثیر می‌گذارند. علت استفاده از روان‌سازها در کمپرسور یخچال نیز همین موضوع است.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

روغن کمپرسور، موجب روان کار کردن قطعات متحرک کمپرسور در کنار قطعات ایستای آن می‌شود. استفاده از یک روغن خوب کمپرسور موجب می‌شود تا بخشی از حرارت ایجاد شده در کمپرسور توسط روغن جذب و به بیرون منتقل شود.

روغن کمپرسور از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی کمپرسور جلوگیری می‌کند و گرد و خاک را از سیکل تبرید پاک می‌کند. به همین دلیل تعویض روغن موتور یخچال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علت تعویض روغن موتور یخچال

تعویض روغن کمپرسور یخچال

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفته شد، کمپرسور یخچال وظیفه تبدیل گاز به مایع را دارد و مهم‌ترین بخش یخچال است. در صورتی که خراب و یا دچار مشکل شود، یخچال سرمای لازم برای نگهداری مواد غذایی را نخواهد داشت. به همین دلیل تعویض روغن موتور یخچال نکته مهمی در نگهداری و افزایش عمر یخچال است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل تعویض روغن کمپرسور یخچال، جمع شدن گرد و غبار و ذرات هوا بعد از شروع کار یخچال است. تجمع این آلودگی‌ها به مرور زمان باعث فرسودگی و پایین آمدن بازدهی کمپرسور یخچال می‌شود. به همین دلیل تعویض روغن موتور یخچال هر چند وقت یک‌بار ضروری است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

انواع روغن موتور کمپرسور یخچال

اگر قصد تعویض روغن کمپرسور یخچال خود را دارید، بهتر است قبل از هر چیز با انواع روغن‌ها آشنا شوید.

  • روغن معدنی: نفتنیک، پارافین و ترکیبات آروماتیک همگی جزو روغن‌های معدنی محسوب می‌شوند. گاز مورد استفاده در یخچال‌ها، گازهای R11، R12 و R22 هستند و روغن مناسب برای این گازها 3GS و 4GS است.
  • روغن مصنوعی: آلکیل بنزن، روغن‌‌های آلی و گلیکول در دسته روغن‌های مصنوعی قرار می‌گیرند و از آلکیل بنزن و روغن‌‌های آلی بیشتر از سایر روغن‌ها استفاده می‌شود. اگر از گازهای R134، R407و R410در یخچال استفاده شده است، باید برای تعویض روغن موتور یخچال از روغن‌های مصنوعی استفاده کنید.
برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

زمان تعویض روغن موتور یخچال

نحوه تعویض روغن موتور یخچال

در صورتی که با هر یک از موارد زیر روبرو شوید، یعنی زمان تعویض روغن کمپرسور یخچال فرا رسیده است.

  • کم شدن روغن موتور یخچال

  • رسیدن هوا و رطوبت به روغن کمپرسور یخچال

  • تغییر رنگ روغن کمپرسور یخچال

  • کیپ شدن مدار گاز یخچال

  • مسدود شدن مسیر سیکل

بیشتر بخوانید علت نشتی گاز یخچال

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

آموزش تعویض روغن موتور یخچال

تعویض روغن موتور یخچال

برای تعویض روغن کمپرسور یخچال، اگر کمی در مورد مشکلات یخچال اطلاعات فنی داشته باشید و در انجام کار فنی نیز تجربه داشته باشد، خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما اگر اهل انجام کار فنی نیستید بهتر است برای اولین تجربه با این کار شروع نکنید و از یک فرد متخصص یخچال کمک بخواهید.

  • مرحله اول: کمپرسور یا موتور یخچال را از سیکل یخچال جدا کنید.
  • مرحله دوم: بعد از جدا کردن کمپرسور از سیکل یخچال، لولۀ پمپ خلأ را به شیر مکش کمپرسور وصل کنید تا روغن کمپرسور به طور کامل تخلیه شود.
  • مرحله سوم: روغن تخلیه شده را در یک ظرف بریزید و مقدار آن را اندازه‌گیری کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله برای اینکه کمپرسور به طور کامل پاک‌سازی و شست‌و‌شو شود، روغن تخلیه شده را توسط یک لولۀ تمیز و بدون رطوبت وارد کمپرسور کنید. سپس کمپرسور را روشن کنید تا روغن با فشار وارد موتور شود و به این ترتیب قطعات داخلی را تمیز کند. با انجام این کار علاوه بر تمیز شدن قطعات کمپرسور، رطوبت فضای داخل کمپرسور نیز تبخیر و خارج می‌شود.
  • مرحله پنجم: لوله پمپ خلأ را مجدداً به شیر مکش کمپرسور وصل کنید و روغن را خالی کنید.
  • مرحله ششم و آخر: روغن تازه را با استفاده از شیر مکش وارد کمپرسور کنید.

میزان روغن مورد استفاده در زمان تعویض روغن موتور یخچال را از طریق دفترچه راهنما ببینید. اگر به هر دلیلی میزان روغن مورد نیاز را نتوانستید به دست بیاورید، مقدار روغن قدیمی تخلیه شده را اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

در این مقاله اهمیت و مراحل تعویض روغن موتور یخچال را توضیح دادیم تا در صورتی که دانش فنی کافی را دارید، خودتان قادر به انجام این کار شوید. اما در صورتی که به کمک یک فرد ماهر نیاز دارید، می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. بیش از 4000 تعمیرکار واجد شرایط آماده ارائه خدمت به شما هستند و می‌توانید به‌صورت رایگان از آنها استعلام قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی صدای زیاد یخچال و راهکارهای تعمیر و رفع آن

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید