از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه

نظافت و شستشوخانه‌داری

ماهی یکی از غذا‌های لذیذ و پر‌طرفدار است که می‌توان آن را در انواع مختلف طبخ نمود و در مناسبت‌ها و مجالس مختلف، به عنوان شام یا ناهار سرو کرد. اما یکی از چالش‌های بزرگ طبخ این غذا، پیچیدن بوی نامطبوع  ماهی در فضای خانه و آشپزخانه می‌باشد. در ادامه مطلب، شما را با چند راهکار آسان برای از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه آشنا خواهیم کرد.

علت بوی بد ماهی چیست؟

 علت اصلی بوی بد ماهی این است که به محض اینکه ماهی می‌میرد، فعالیت باکتری‌ها بر روی ماهیچه‌های ماهی آغاز می‌شود. مشکل اینجاست که وقتی ماهی کشته می‌شود، باکتری‌ها و آنزیم‌های ماهی، TMAO را به تری متیل آمین (TMA) تبدیل می‌کنند که بوی «ماهی» ایجاد می‌کند.

اما به این نکته توجه داشته باشید که هرچه ماهی که تازه‌تر باشد کم‌تر بوی بد می‌دهد، بنابراین اگر ماهی بوی خیلی بدی می‌داد احتمالا مدت زمان زیادی مانده است یا فاسد شده است پس  بهتر است که آن را خریداری نکنید. 

طبخ ماهی

 روش‌های از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه

1. باز کردن در‌ها و پنجره‌ها

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه هنگام نظافت خانه، این است که قبل از آنکه شروع به طبخ ماهی نمایید، تمام در‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید و هود آشپزخانه را روشن نمایید. گردش سریع هوا، به از بین بردن بوی ماهی کمک بسیاری می‌کند.

2. از بین بردن بوی ماهی با سرکه و آبلیمو

سرکه به دلایلی می‌تواند بوی بد را از بین ببرد. این موارد عبارتند از:

  • خاصیت ضد باکتریالی سرکه: سرکه دارای خواص ضد باکتریالی است و می‌تواند باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها را که مسئول تولید بوی بد هستند، از بین ببرد.
  • تعادل pH: سرکه دارای خاصیت تعادل‌دهنده pH است. برخی بوها و بوی بد در نتیجه تغییرات pH بدن و محیط، شکل می‌گیرند. سرکه با تنظیم pH محیط، می‌تواند این بوهای ناخوشایند را کاهش دهد و از بین ببرد.
  • تجزیه مواد: سرکه قابلیت تجزیه برخی مواد بوزننده را دارد. این مواد معمولاً چسبنده و متمایل به جذب بو هستند. با استفاده از سرکه، می‌توان این مواد را تجزیه کرده و بو را از بین برد.
  • تأثیر ضدعفونی‌کننده: سرکه خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند با کشتن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها که مسئول تولید بوی بد هستند، بو را کاهش دهد.

برای کم کردن بوی ماهی، هنگام طبخ آن کمی سرکه در فضای آشپزخانه اسپری کنید تا بوی ماهی از بین برود. روش دیگری که برای از بردن بوی ماهی می‌توانید استفاده کنید این است که مقداری سرکه را داخل قابلمه ریختۀ روی حرارت گاز قرار دهید تا بجوشد، از تبخیر سرکه بوی ماهی از آشپزخانه محو خواهد شد.

به جای سرکه برش‌های لیمو را نیز می‌توانید درون قابلمه قرار دهید و بگذارید روی حرارت تا بجوشد. ماهی را قبل از مصرف، در سرکه، آبلیمو و سبزیجات معطر قرار دهید تا در زمان پخت بوی کمتری بدهد. همچنین می‌توانید آب یک لیمو را در یک ظرف با آب مخلوط کرده و این محلول را در آشپزخانه قرار دهید. 

بوی بد ماهی کبابی

3. از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه با سیب و دارچین

در تابه‌ای که ماهی را در آن سرخ می‌کنید، فقط کافی است یک تکه چوب دارچین قرار دهید تا از شر بوی ماهی در اشپزخانه خلاصی  یابید. به جای چوب دارچین، می‌توانید یک تکه سیب نیز داخل تابه بی‌اندازید.

از بین بردن بوی ماهی

4. معطر کردن فضای آشپزخانه

خوشبو کننده‌های هوا بوی نامطبوع ماهی را به راحتی از بین می‌برند. به علاوه با روشن کردن شمع‌های معطر هنگام طبخ ماهی، به راحتی می‌توانید از بوی بد آن خلاصی یابید.

5. طبخ ماهی در فضای آزاد

 تا جایی که امکان دارد سعی کنید ماهی را داخل خانه طبخ نکنید و از بالکن یا حیاط برای این کار استفاده کنید تا فضای خانه بو نگیرد.

همچنین باز کردن پنجره‌ها و استفاده از سیستم تهویه هوا مناسب، به جریان هوای تازه در آشپزخانه کمک می‌کند و بوی ماهی را از بین می‌برد.

از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه

6. از بین بردن بوی ماهی با حوله مرطوب

هنگام طبخ ماهی، یک حوله مرطوب را نزدیک اجاق گاز قرار دهید. بوی ماهی به راحتی جذب حوله می‌شود و دیگر آشپزخانه بو نمی‌گیرد.

7. از بین بردن بوی ماهی از سینک آشپزخانه

یکی از علل بوی ماهی گرفتن فضای آشپزخانه، ممکن است سینک آشپزخانه شما باشد. برای از بین بردن بوی ماهی از سینک آشپزخانه، مقداری سرکه سفید و آب مقطر را ترکیب کنید و داخل سینک بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. در این بازه زمانی، شیر اب را باز نکنید تا تاثیر آن از بین نرود. در نهایت بعد از مدت زمان ذکر شده، سینک را با ماده شوینده و سیم ظرف شویی بشورید.

8. پودر خردل

لوازمی که برای پاک کردن ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرند اگر خوب تمیز نشوند، بوی ماهی در اشپزخانه را تشدید خواهند کرد. چاقو‌ها، تخته و ظروفی که برای پاک کردن ماهی استفاده کردید را با مخلوط آب سرد و پودر خردل بشورید تا بوی ماهی روی آن‌ها نماند.

پودر خردل

9. استفاده از مواد جذب کننده بو

موادی مانند خاک کربنات سدیم (سودا) یا فرآورده‌های ذغال فعال می‌توانند بوی ماهی را جذب کنند. می‌توانید یک ظرف با این مواد را در نزدیکی محل آشپزی قرار دهید تا بوی ماهی را کاهش دهد.

نکات تکمیلی برای از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه

  1. 30 دقیقه قبل از پخت ماهی مقداری زنجبیل خورد شده روی آن قرار دهید تا بوی آن از بین برود.
  2. چند ساعت قبل از پخت ماهی، آن را در شیر بخوابانید. این کار باعث می‌شود تا بوی بد ماهی از بین برود.
  3. بعد از تمیز کردن ماهی، روی آن نمک بپاشید و بگذارید نمک 5 دقیقه روی آن بماند.
  4. در صورتی که فضای آشپزخانه بوی ماهی گرفت، کافی است که ظرف سرکه سفید در فضا قرار دهید تا بوی ماهی را به خود جذب کند.
  5. مقداری اسانس وانیل یا اوکالیپتوس را روی یک دستمال بمالید و در فضای آشپزخانه قرار دهید تا بوی ماهی از بین برود.
  6. برای از بین بردن بوی ماهی در آشپزخانه، مقداری یخ و نمک را در راه آب سینک آشپزخانه بریزید تا بوی ماهی از سینک محو شود.
  7. بعد از پاک کردن ماهی، آشغال‌های آن را هرچه سریع‌تر از فضای آشپزخانه خارج کنید و اجازه ندهید طولانی مدت داخل سطل بمانند.
  8. بعد از پاک کردن ماهی، دست‌های خود را با سرکه رقیق بشورید.
  9. برای معطر کردن فضای آشپزخانه از زرماری و میخک نیز می‌توانید استفاده کنید.
  10. استفاده از کره بادام زمینی هنگام سرخ کردن ماهی، بوی بد آن را از بین خواهد برد.

شما از چه راهی برای رهایی از بوی بد ماهی در آشپزخانه خود استفاده می‌کنید؟

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا