تمیز کردن پشت ماهیتابه با 9 ترفند ساده!

خانه‌دارینظافت و شستشو

نحوه تمیز کردن پشت ماهیتابه و قابلمه در میان افرادی که بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانند، همیشه سوالی رایج است. تميز كردن کف ماهیتابه سیاه شده، اغلب به تلاش بیشتری نیاز دارد؛ زیرا هیچ پوشش نچسبی روی سطح بیرونی آن وجود ندارد.

اما خوشبختانه موادی که برای سفید کردن پشت ماهیتابه سوخته نیاز داریم به‌راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با چند ترفند کاربردی تمیز کردن پشت ماهیتابه آشنا شوید.

نکات کلیدی

  • با ترکیب سرکه و جوش شیرین تابه‌ها را درخشان کنید.
  • برای تمیز کردن قابلمه استیل، خمیر جوش حاصل از ترکیب شیرین و آب را با پارچه تمیز به باقیمانده سیاه‌رنگ پشت ماهیتابه بمالید تا سیاهی کامل از بین برود.
  • برای تابه‌های مسی، سرامیکی یا استیل، اسید ملایم مانند آبلیمو، سرکه سفید یا حتی رب و سس گوجه فرنگی گزینه‌هی مناسبی هستند.

مراحل تمیز کردن پشت ماهیتابه

تمیز کردن لکه‌های پشت ماهیتابه یا تمیز کردن کتری سوخته، هیچ‌وقت کار سریع و راحتی نیست. مخصوصا اگر باقیمانده مواد غذایی خشک‌شده و سوخته روی سطح وجود داشته باشد. پس بیایید ببینیم چگونه پشت ماهیتابه را تمیز کنیم:

 1. چربی‌زدایی

اولین کاری که باید برای تمیز کردن قسمت بیرونی ماهیتابه خود انجام دهید، این است که چربی اضافی را پاک کنید.

سطح را با سرکه سفید یا مایع ظرفشویی پاک کنید. اگر ظرف چرب است، به مایع چربی‌‌زدا نیاز دارید که می‌توانید از فروشگاه محلی آن را تهیه کنید.

2. از بین بردن دوده حاصل از پخت و پز

برای تميز كردن کف ماهیتابه سیاه شده، بعد از بین بردن لایه چربی، باید باقیمانده غذای سوخته را پاک کنید.

بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر این لکه‌های سنگین، خمیر غلیظی است که از جوش شیرین و آب تهیه شده است.

3. ساییدن، تمیز و خشک کردن

حالا زمان آن رسیده که تمام ضایعات مواد غذایی را از قسمت بیرونی ظروف آشپزی خود با اسکاچ یا پد تمیز کنید.

مراقب باشید تا خراشی روی ماهیتابه ایجاد نکنید! در نهایت ظرف را با آب گرم بشویید و کاملا خشک کنید. به این ترتیب ماهیتابه برای استفاده بعدی آماده خواهد شد.

تمیز کردن ماهیتابه

تمیز کردن کف بیرونی تابه‌های مختلف

همیشه به‌خاطر داشته باشید که مواد مختلف نیاز به روش‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین همیشه مراقب باشید که سطح بیرونی تابه خود را به روشی درست تمیز کنید.

در ادامه این مقاله نحوه تمیز کردن پشت ماهیتابه از جنس‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. قابلمه استیل ضد زنگ

اگر ماهیتابه شما از جنس استیل ضد زنگ است، کافی‌ست ضایعات غذا را به‌آرامی با جوش شیرین تمیز کنید.

سپس ظرف را بشویید و قبل از نگهداری در کابینت، آن را خشک نمایید.

2. ماهیتابه چدن

از آن جایی که این ظروف در معرض زنگ‌زدگی قرار دارند، باید از شستن زیاد آن با آب خودداری کنید!

کارآمدترین روش تمیز کردن تابه چدنی استفاده از سیب‌زمینی و نمک است.

3. ماهیتابه آلومینیوم

برای تميز كردن کف ماهیتابه سیاه شده که از جنس آلومینیوم است، باید آن را با لیمو و نمک تمیز کنید.

مراقب باشید برای جلوگیری از تغییر رنگ سطح، از سفیدکننده و وایتکس استفاده نکنید. همچنین برای جلوگیری از خراشیدگی این ظروف را همیشه با دست بشویید.

4. ماهیتابه مسی

تابه مسی خود را با سرکه، نمک و آب لیمو تمیز کنید تا مدت طولانی درخشنده بماند. فراموش نکنید که آن را به‌درستی آبکشی و خشک کنید. (برای آشنایی با ترفندهای تمیز کردن ظروف برنجی کلیک کنید.)

5. ماهیتابه تفلون

اولین مرحله برای پاك كردن سوختگي كف ماهیتابه تفلون، از بین بردن باقیمانده مواد غذایی و سوخته است. برای این کار باید از کفگیر چوبی استفاده کنید تا خراشی روی ظرف ایجاد نشود. اگر ماهیتابه یا قابلمه شما داغ است باید صبر کنید تا کاملا سرد شود.

برای تمیز کردن این ظروف علاوه‌بر مایع ظرفشویی می‌توانید از سرکه سفید هم استفاده کنید. نصف فنجان سرکه سفید را داخل قابلمه و ماهیتابه بریزید و کمی صبر کنید. سپس ظرف را با آب داغ آبکشی کنید.

تمیز کردن پشت ماهیتابه

بهترین راه برای تمیز کردن قسمت بیرونی ماهیتابه

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن پشت ماهیتابه وجود دارد. روشی را انتخاب کنید که برای ظروف شما مناسب است. قبل از امتحان روش جدید برای تمیز کردن، همیشه آن را روی منطقه کوچکی آزمایش کنید. بررسی کنید که این روش باعث تغییر رنگ یا فرسودگی مواد ظروف شما شود.

در ادامه رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای تمیز کردن ماهیتابه و قابلمه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت لوازم و ساختمان!

1. سرکه سفید

متأسفانه جمع شدن روغن در قسمت بیرونی ماهیتابه، به‌خصوص اگر به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنید امری معمول است. بنابراین اولین مرحله سفید کردن پشت ماهیتابه سوخته، چربی‌زدایی سطح با سرکه سفید است.

محلول آب سرکه را در سطل بزرگی با هم ترکیب کنید و تابه را داخل آن قرار دهید. همیشه سرکه و آب را به نسبت 1:2 مخلوط کنید و ظروف آشپزی خود را حدود 20 تا 30 دقیقه در آن قرار دهید. این کار برای خلاص شدن از شر چربی‌ها کافی است.

تمیز کردن ماهیتابه سوخته

2. جوش شیرین

زمانی که چربی را پاک کردید زمان تمیز کردن لکه‌های باقیمانده است. خمیر نسبتا غلیظی از 3 قسمت جوش شیرین به یک قسمت آب گرم درست کنید. خمیر را روی قسمت بیرونی تابه بمالید و بگذارید حداقل 10 تا 20 دقیقه بماند.

سپس تابه را با پد شستشو یا اسفنج نرم تمیز کنید. در نهایت ظروف آشپزی خود را با اسکاچ و مایع کامل بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن پشت قابلمه

3. سرکه سفید و جوش شیرین

لکه‌های بیرونی تابه گاهی اوقات ممکن است سرسخت باشند؛ بنابراین باید ماده‌ای کارآمدتر برای از بین بردن آن‌ها پیدا کنید. قابلمه بزرگتری را با مخلوط سرکه سفید و آب گرم پر کنید و ماهیتابه خود را داخل آن قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید و بگذارید مخلوط بجوشد.

قابلمه را از روی اجاق بردارید و داخل آن جوش شیرین اضافه کنید. پس از واکنش کوتاه گازدار، شاهد ناپدید شدن لکه‌ها از سطح تابه خواهید بود. در برخی موارد بعد از تمیز کردن پشت ماهیتابه باید باقیمانده مواد را بشویید.

روش دیگر این است که روی کف تابه جوش شیرین بپاشید و چند قطره سرکه سفید اضافه کنید. سطح را با برس و اسفنج تمیز کنید. آن را کاملا بشویید و با دستمال تمیز خشک کنید.

تمیز کردن پشت ماهیتابه

4. سرکه سفید، جوش شیرین و مایع ظرفشویی

محلول پاک‌کننده قوی سرکه سفید، جوش شیرین و مایع ظرفشویی را برای پاک کردن سرسخت‌ترین لکه‌ها از قسمت بیرونی ماهیتابه امتحان کنید.

مراحل را با پوشاندن کل سطح با جوش شیرین شروع کنید و چند قطره سرکه سفید روی آن اضافه نمایید. به محض توقف جوشیدن، 3 قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. اسفنج را در آب گرم فرو کنید و شروع به شستشو نمایید.

اگر تابه لکه‌های زیادی دارد، می‌توانید قبل از تمیز کردن، مخلوط را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی سطح بگذارید. در صورت لزوم از برس استفاده کنید و پاشیدن جوش شیرین را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. سپس تابه را با دستمال تمیز و خشک کنید.

5. نمک

برای تمیز کردن پشت ماهیتابه نمک دانه درشت را روی سطح لکه‌دار بپاشید و شروع به تمیز کردن کنید. برای راحت‌تر کردن کار می‌توانید مقداری صابون مایع گرم یا آب لیمو به آن اضافه کنید.

بعضی افراد از نصف سیب‌زمینی به جای اسفنج استفاده می‌کنند تا نمک‌شویی را تسهیل کنند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

6. سرکه سفید، لیمو و جوش شیرین

زمانی که قصد دارید تابه‌ای مسی را تمیز کنید بهترین گزینه ترکیب جوش شیرین، سرکه و لیمو است.

به این منظور ابتدا جوش شیرین را روی سطح بپاشید تا کامل آن را بپوشاند. سرکه را اضافه کنید تا خمیری غلیظ به دست آید.

سپس یک عدد لیمو را نصف کنید و از برش آن برای تمیز کردن کف تابه لکه‌دار استفاده کنید. در نهایت ظروف را با آب بشویید و خشک کنید.

7. سس کچاپ

اسید حاصل از سس کچاپ برای سفید کردن پشت ماهیتابه سوخته گزینه‌ای عالی است؛ به‌خصوص اگر از مس ساخته شده باشد.

سس کچاپ را روی ناحیه لکه‌دار بمالید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند. سپس با اسفنج نرم سطح را بشویید. اگر ماهیتابه‌ای از جنس استیل و چدن دارید بهتر است از این روش خودداری کنید.

تمیز کردن پشت ماهیتابه سوخته

8. کرم تارتار

با 3 قسمت کرم تارتار و یک قسمت آب خمیر درست کنید. آن را روی ناحیه خیس لکه‌دار یا سوخته بمالید و بگذارید حداقل 10 دقیقه بماند.

با اسفنج مرطوب و نرم شروع به تمیز کردن کنید. از این روش در تابه استیل و چدنی خود استفاده نکنید.

9. کوکاکولا

از کوکاکولا برای از بین بردن لکه‌های چربی از ظروف پخت و پز استفاده می‌شود. می‌توانید از این نوشیدنی محبوب، برای تمیز کردن پشت ماهیتابه استفاده کنید. کوکاکولا را روی سطح بریزید و باقیمانده‌های سوخته را با دستمال تمیز کنید.

زمانی که لکه‌ها سرسخت هستند، قابلمه بزرگتری را با کوکاکولا پر کنید و ظرف خود را داخل آن قرار دهید. بگذارید چند ساعت بماند تا بقایای سوختگی نرم شوند.

از اسفنج یا کاردک پلاستیکی برای تمیز کردن سطح، آبکشی و خشک کردن کامل آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی چند ترفند کاربردی برای تمیز کردن پشت ماهیتابه و قسمت‌های بیرونی آن پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید.
فراموش نکنید با ثبت سفارش در وب‌سایت یا تماس با شماره 1471 می‌توانید برای تمیز کردن ظروف آشپزخانه خود، از سرویس نظافت آچاره کمک بگیرید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم سیاهی ته قابلمه و ماهیتابه را از بین ببرم؟

مقدار زیادی جوش شیرین را کف تابه بپاشید و اجازه دهید ماهیتابه خنک شود.
با استفاده از اسفنج تمیزکننده مرطوب یا برس نایلونی، کف قابلمه را مالش دهید.
پس از پاک شدن تمام لکه‌ها و تکه‌های سوخته، آن را بشویید و خشک کنید.

آیا جوش شیرین و سرکه تابه‌های سوخته را تمیز می‌کنند؟

روش کار این است که ماهیتابه را در آب گرم غوطه‌ور کنید؛ به اندازه‌ای که ناحیه سوخته را بپوشاند.
سپس یک فنجان سرکه اضافه کنید و هم بزنید. نصف فنجان جوش شیرین اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت بماند تا زمانی که جوش شیرین شروع به جوشیدن کند.
باقیمانده مواد غذایی سوخته را با قسمت اسکرابر پد ظرفشویی بشویید و پاک کنید.

چگونه قابلمه غیر نچسب را تمیز کنیم؟

تنها چیزی که نیاز دارید سرکه سفید و کمی نمک یا جوش شیرین است.
در ادامه می‌توانید طبق معمول تابه خود را با مایع ظرفشویی و اسکاچ بشویید.

 

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا