دستورالعمل‌ نظافت منزل قبل از تولد نوزاد

نظافت و شستشو

آمدن نوزاد به عنوان عضو نو رسیده به خانه، برای هر خانواده‌ای تجربه‌ی شیرین و دلچسبی است. اما از آن جایی که نوزادان سیستم ایمنی حساسی دارند، به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند و باید حداقل یک ماه قبل از تولد نوزاد، اقداماتی برای نظافت منزل صورت گیرد زیرا هیچ چیز بیشتر از حفظ بهداشت منزل و محل نگهداری نوزاد سلامت او را تضمین نخواهد کرد.

در ادامه این مقاله دستورالعمل‌های لازم برای نظافت منزل قبل از تولد نوزاد را برای شما شرح خواهیم داد تا از نوزاد خود در برابر آلودگی و باکتری‌ها به بهترین نحو ممکن مراقبت کنید.

گرد و غبارزدایی

پوست نوزادان به گرد و غبار و آلودگی بسیار حساس است، بنابراین گردگیری تمام اساس منزل از قاب عکس‌ها تا کلکسیون شخصی و مبلمان بسیار مهم است. برخی از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون و مانیتور کامپیوتر به سرعت گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند پس از تمیز کردن آن‌ها نیز غافل نشوید. سقف و گوشه‌های دیوار را نیز با دقت چک کنید تا تار عنکبوت روی آن‌ها وجود نداشته باشد.

پاک کردن گرد و غبار برای نوزاد

نظافت مبلمان قبل از تولد نوزاد

از آنجایی که مبلمان‌ سریع گرد و غبار را به خود جذب می‌کند، جزو وسایلی است که به نظافت آن‌ها حتما باید توجه نمود. روکش‌های مبل‌ها را حتما شست و شو دهید و در صورت امکان آن‌ها را به خشک شویی تحویل دهید تا هنگامی که نوزاد شما به خانه می‌اید، از تمیزی آن‌ها مطمئن باشید. بهترین راه استفاده از سرویس مبل شویی یا شستشوی مبل با بخار است.

نظافت محوطه آشپزخانه

حتما یک محل تمیز در آشپزخانه برای نگهداری شیشه کودکتان در نظر داشته باشید. میز اشپزخانه، هود، کشو‌ و کابینت‌ها را به طور منظم تمیز و ضد عفونی نمایید تا از خطر الوده شدن غذای کودک و ورود باکتری به غذا در حین تهیه آن جلوگیری شود. از آنجایی که برخی وسایل کودک ممکن است در یخچال قرار بگیرند، از تمیز کردن این وسیله نیز غافل نشوید.

محوطه آشپزخانه جهت نظافت

شستن فرش‌ها جهت نظافت منزل قبل از تولد نوزاد

شستن فرش‌ها جهت نظافت منزل قبل از تولد نوزاد بسیار مهم است. فارغ از اینکه چقدر از جارو برقی استفاده می‌کنیم، فرش‌ها از آن دسته لوازمی هستند که بیشترین آلودگی و غبار را به خود جذب می‌کنند.

برای اطمینان از تمیز شدن کامل فرش‌ها بهتر است آن‌ها را به قالیشویی تحویل دهید و در صورتی که در منزل اقدام به شست وشوی فرش‌ها نمودید، از استفاده‌ی مواد شوینده قوی و بو‌دار خوداری نمایید. زیرا این مواد برای نوزاد بسیار مضر می‌باشند.

شستن فرش‌ها جهت نظافت

از مواد سرب‌دار استفاده نکنید

استفاده از مواد سرب‌دار برای زنان باردار بسیار خطرناک می‌باشد زیرا سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. از رنگ کردن وسایل خانه در دوران بارداری نیز خوداری نمایید زیرا رنگ‌ها دارای مقدار زیادی سرب می‌باشند. ترجیحا برای شست و شو از شوینده خانگی مانند سرکه، آبلیمو و جوش شیرین استفاده کنید.

نظافت منزل قبل از تولد نوزاد

بر چسب مواد شوینده را با دقت بخوانید

قبل از استفاده‌‌ی هر نوع ماده‌ی شوینده برچسب پشت آن را با دقت مطالعه نمایید و هشدار‌های ایمنی گفته شده را جدی بگیرید زیرا برخی پاک کننده‌ها از مواد سمی تشکیل شده‌اند. اگر روی برچسب مواد به سمی بودن آن اشاره شده بود، استفاده از آن را کنار بگذارید.

جلوگیری از بهم ریختگی‌

اگر در خانه دوبلکس و چند طبقه زندگی می‌کنید، لباس‌ها باقی لوازم نوزاد را در یک طبقه جمع‌آوری کنید و از بالا و پایین بردن او از پله‌ها خوداری نمایید. زیرا بالا و پایین بردن کودک از پله‌ها قبل از یک سالگی به او صدمات جدی وارد خواهد کرد.

جلوگیری از بهم ریختگی‌

تمیز کردن اسباب بازی‌ها

بهتر است قبل از تولد نوزاد اسباب‌ بازی‌ها و وسایلی که برای نوزاد خود خرید کرده‌اید تمیز کنید زیرا حتی اگر نو باشند هم شما نمی‌دانید در مغازه در معرض چه آلودگی‌هایی قرار گرفته‌اند.

دستمال را با مقداری سرکه سفید آغشته کنید و  اسباب بازی‌ها را تمیز کنید. تمیز کردن اسباب بازی‌های کودک یکی از ضروری‌ترین اقدامات جهت نظافت منزل قبل از تولد نوزاد به حساب می‌آید. حتی شستن لباس‌های نوزاد نیز یکی از موارد نظافتی به حساب می‌آید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نظافت منزل برای نوزاد

تمیز کردن کانا‌ل‌های کولر

هنگام نظافت منزل از تمیز کردن کانال‌های کولر غافل نشوید زیرا مرکز تجمع آلودگی‌ها و گرد و غبار می‌باشند. تمیز کردن کانال‌های کولر به شدت در بهبود‌ تهویه منزل موثر می‌باشند.

تمیز کردن کانا‌ل‌های کولر

شستن پرده و ملافحه‌ها

شستن پرده‌ و ملافحه‌ها نیز مانند فرش‌ها مهم است چون در معرض آلودگی قرار دارند. قبل از ورود نوزاد به منزل حتما آن‌ها را بشورید و ضد عفونی نمایید.

تمیز کردن کف اتاق

از آنجایی که نوزادان بیشتر وقت خود را روی زمین می‌گذرانند و تماس نزدیکی با آن دارند، کف اتاق کودک را حتما جارو کنید. در صورت امکان یک ملحفه تمیز روی فرش پهن کنید یا تشکچه مخصوص بازی تهیه کنید تا از تماس مستقیم او روی فرش خودداری شود.

نظافت منزل برای تولد نوزاد

نتیجه‌گیری

نوزادان به علت سیستم ایمنی حساسی که دارند بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر و بیماری قرار دارند به همین دلیل نباید در مجاورت آلودگی‌های محیطی قرار بگیرند. بهتر است قبل از آوردن نوزاد از بیمارستان به خانه برخی اقدامات لازم برای نظافت منزل صورت بگیرد تا سلامت نوزاد حفظ شود.

تمیز کردن فرش‌ها، کلکسیون منزل و اسباب بازی‌های نوزاد از اقداماتی هستند که برای نظافت منزل باید صورت بگیرد. به علاوه از مواد شوینده بودار و دارای سرب نیز باید خودرای شود زیرا سلامت مادر و نوزاد را به خطر خواهد انداخت.

اگر با توجه به شرایط جسمانی خود نمی‌توانید خانه خود را برای به دنیا آمدن فرزندتان تمیز کنید، می‌توانید برای نظافت منزل قبل از تولد نوزاد از نظافتچیان ماهر آچاره کمک بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا