مهم‌ترین اقدامات هنگام گیر افتادن در آسانسور

ساختمانآسانسور

گیر افتادن در آسانسور می‌تواند خیلی استرس‌زا باشد، خصوصا برای افراد مبتلا به کلاستروفوبیا، اما اولین اصلی که در این شرایط باید به خاطر داشته باشید، حفظ آرامش است. عملکرد شتابزده و تلاش برای خروج از آسانسور می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شود. اقداماتی وجود دارند که انجام آن‌ها در زمان گیر افتادن در آسانسور یا کمک به فرد گیر کرده در آن، می‌تواند جانتان را نجات بدهد و تنها با حفظ آرامش است که می‌توانید اقدامات صحیحی در این هنگام انجام بدهید. پس با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم؟

گیر کردن آسانسور به 2 دلیل اصلی اتفاق میفتد. خرابی آسانسور و قطعی برق. بسته به اینکه دلیل آن چه باشد اقدامات اولیه که باید انجام بدهید مشابه است.

گیر افتادن در آسانسور

1. آرامشتان را حفظ کنید

گیر کردن در آسانسور بدون شک نگران کننده است، اما در صورتی که نتوانید آرامشتان را حفظ کنید ممکن است به خودتان و افراد دیگری که در آسانسور هستند آسیب بزنید.

2. زنگ خطر آسانسور را بزنید

کلید اضطراری آسانسور را زده و منتظر کمک بمانید. زنگ خطر بعضی از آسانسورها علامت زنگوله مانندی دارد و بعضی دیگر علامتی شبیه گوشی تلفن دارند. در صورت فشار دادن این دکمه یک نفر برای کمک به شما خواهد آمد.

3. از راه‌های دیگر برای مطلع کردن دیگران استفاده کنید

اگر گوشی شما یا افراد دیگر در آسانسور سیگنال دارد، با امدادرسان یا کسی که می‌تواند به شما کمک کند تماس بگیرید.

4. به سمت عقب آسانسور بروید

زمانی که زنگ خطر را زده و یا با شخصی تماس گرفتید، در قسمت عقب آسانسور و با فاصله از درب و روبروی آن بایستید تا زمانی که کسی در را باز می‌کند با شما برخورد نکند.

هنگام گیر افتادن در آسانسور چه اقداماتی نباید انجام بدهید؟

هنگام گیر افتادن در آسانسور، اقداماتی وجود دارد که انجام دادنشان می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

1. بالا و پایین نپرید

ممکن است فکر کنید بالا و پایین پریدن هنگام گیر کردن آسانسور می‌تواند به راه افتادن مجدد آن کمک کند، اما این کار خطرناک است و ممکن است باعث سقوط آسانسور و صدمه دیدن شما و دیگر افراد شود.

اقدامات داخل آسانسور

2. هنگام گیر افتادن در آسانسور در را به زور باز نکنید

اگر آسانسور در جایی بین طبقات گیر کرده باشد، باز کردن درب آن اقدام بسیار خطرناکی است؛ چرا که در صورت راه افتادن آسانسور، شما و افراد دیگر در معرض خطر بیرون افتادن و آسیب دیدن شدید خواهید بود.

3. سعی نکنید به زور از آسانسور خارج شوید

حتی در صورتی که درب آسانسور کمی باز بوده و امکان خروج از آن وجود دارد، بهتر است تا رسیدن کمک منتظر بمانید. در صورتی که منتظر امدادرسان بمانید اقدامات ایمنی را انجام داده و مطمئن می‌شوند که آسانسور هنگام خروج شما کاملا خاموش بوده و به طور ناگهانی حرکت نخواهد کرد.

سعی نکنید به زور از آسانسور خارج شوید

نجات فرد گیر کرده در آسانسور

اگر متوجه گیر کردن فرد یا افرادی در آسانسور شدید، به این طریق می‌توانید به آن‌ها کمک کنید:

1. موقعیت را بررسی کنید

ابتدا سعی کنید بفهمید چند نفر در آسانسور گیر افتادند و آیا شخصی آسیب دیده و نیاز به کمک پزشکی دارد یا خیر. فورا با اورژانس و شرکت تامین کننده آسانسور تماس گرفته و موقعیت را شرح بدهید.

2. با افراد داخل آسانسور صحبت کنید

مهم است که بدانید افراد در چه وضعیتی هستند و به آرام ماندن آن‌ها کمک کنید. اطلاعاتی را که از اورژانس و شرکت تامین کننده دریافت کردید با افراد داخل آسانسور در میان بگذارید و مطمئن شوید که دست به اقدامات ناگهانی نمی‌زنند.

زدن زنگ خطر آسانسور

3. در هنگام گیر افتادن در آسانسور با مدیر ساختمان صحبت کنید

در چنین مواقعی در جریان گذاشتن افراد مسئول می‌تواند به رفع سریع‌تر مشکل کمک کند. مدیر ساختمان می‌تواند به پیشبرد سریع‌تر اقدامات حیاتی در چنین شرایطی، مثل خاموش کردن آسانسور کمک کند.

بهترین کار این است که آرامش خودتان را حفظ کرده و شتابزده عمل نکنید. مهم‌ترین اقدام در چنین شرایطی خاموش کردن آسانسور و صحبت با افراد داخل آن است تا مطمئن شوند که مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

هنگام قطع برق در آسانسور چه کنیم؟

از آنجایی که در چنین شرایطی، به محض آمدن برق آسانسور شروع به حرکت خواهد کرد، باید بسیار با احتیاط عمل کنید. به هیچ عنوان سعی نکنید درب را به زور باز کرده و خودتان را به طبقه نزدیک برسانید. در صورت وصل شدن برق هنگام حرکت ممکن است آسیب زیادی به شما و افراد دیگر در آسانسور وارد شود. در چنین شرایطی بهترین کار حفظ آرامش و صبر کردن تا رسیدن گروه امداد است.

قطع برق در آسانسور

در هنگام گیر افتادن در آسانسور چگونه درب آسانسور را باز کنیم؟

همانطور که گفته شد جهت خروج اضطراری از آسانسور نباید به زور سعی در باز کردن درب آسانسور داشته باشید. در شرایط خاصی که شما مسئول کمک به دیگران هستید می‌توانید به این طریق درب آسانسور را برای کمک به افراد گیر کرده در آن باز کنید:

نکته مهم: تنها زمانی می‌توانید اقدام به باز کردن درب آسانسور کنید که کابین آن دقیقا روبروی درب طبقه قرار داشته و درب داخلی آن نیز باز مانده باشد.

برای باز کردن درب آسانسور ابتدا باید موقعیت مکانی آن را بررسی کنید. ممکن است کابین بین طبقات متوقف شده باشد. در صورتی که موقعیت آسانسور به گونه‌ای نباشد که مسافران بتوانند از آن خارج شوند باید اقدامات زیر را انجام بدهید:

  1. آسانسور را خاموش کنید. آسانسور را می‌توانید از طریق تابلوی سه فاز قرار گرفته در موتورخانه خاموش کنید. کلید گردان تابلو را روی 0 (صفر) بگذارید تا آسانسور خاموش شود.
  2. زمانی که از خاموش بودن آسانسور اطمینان حاصل کردید، اهرم روی سر موتور آسانسور را در جهت فلش فشار بدهید تا موتور از حالت ترمز خارج شده و بتوانید آسانسور را جابجا کنید.
  3. همزمان با فشار دادن اهرم، با دست دیگر فلکه کوچک جلوی موتور را بچرخانید. هر یک دور کامل چرخاندن فلکه، آسانسور را 2 الی 3 سانتی‌متر حرکت می‌دهد. فلکه را در یک جهت ثابت (جهتی که راحت‌تر می‌چرخد) بچرخانید تا آسانسور روبروی درب یکی از طبقات قرار بگیرد.

رنگ روی سیم‌های بکسل آسانسور شاخصی است که می‌توانید توسط آن قرارگیری کابین آسانسور مقابل درب طبقات را تشخیص بدهید. همچنین می‌توانید از افراد بخواهید هنگام رسیدن به یکی از طبقات شما را مطلع کنند.

  1. در نهایت درب آسانسور را باز کنید.
4.1/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا