ديوار سبز یا گرین وال چیست؟

بازسازی و دکوراسیونساختمانطراحی و اجرای فضای سبز

دیوار سبز یا Green wall پدیده جالبی است که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. ایده‌ی این طرح، از باغ‌های معلق بابل گرفته شده است. استفاده از دیوار سبز یا گرین وال در معماری امروز روندی رو به رشد دارد و هر روز طرفداران آن بیشتر می‌شوند. در این مقاله از مجله آچاره همه چیز را در خصوص دیوار سبز یا گرین وال به زبان ساده برای شما توضیح می‌دهیم.

زندگی شهری پر از استرس و آلودگی است؛ این موضوع باعث بروز ناراحتی‌های روانی و رفتار‌های ناهنجار می‌شود. در مقابل طبيعت همواره تسکین‌دهنده‌ی روان انسان بوده و هست. طراحان و مهندسان با استفاده از ایده‌ی باغ‌های معلق بابل، طبيعت را با زندگی شهری تلفیق کرده‌اند و این ایده باعث ساخت دیوار‌های سبز یا جنگل‌های عمودی شده است. به طور کلی دیوار سبز فواید پرشماری دارد و باعث بهبود کیفیت زندگی شهری می‌شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم در خصوص دیوار سبز را بدانید!

 گرین وال یا دیوار سبز به زبان ساده

در این طراحی و ایده‌ی جدید، گیاهان به صورت عمودی در داخل یا خارج از ساختمان بر روی دیوار‌ یا پنل جداگانه نگهداری می‌شوند. به این مهندسی و معماری دیوار سبز می‌گوید. برای این که فضای کمتری مورد استفاده قرار گیرد، باید گیاهان به صورت عمودی مورد استفاده قرار بگيرند. دیوار سبز نام‌های گوناگونی دارد که ممکن است برخی از این موارد را قبلا شنیده باشید. برخی از این نام‌ها عبارتند از:

  • دیوار زنده
  • دیوار‌ گیاهی
  • جنگل‌های عمودی
  • گرین وال (green wall)
  • دیوار سبز
  • Eco wall

لازم به ذکر است که تمام این نام‌ها، معنای یکسانی دارند.

دیوار سبز

استفاده از این طراحی در معماری خسته‌کننده‌ی شهری، فواید و تاثیر جالبی دارد. دلیل محبوبیت این معماری و طراحی، ترکیب جالب طبيعت و زندگی شهری است. البته تکنولوژی و سیستم‌های گوناگونی در ساخت گرین وال نقش دارد. در ادامه این سیستم‌ها و نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم.

مطلب پیشنهادی: قیمت اجرای روف گاردن

شاید از خودتان بپرسید چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن این نوع معماری و طراحی شده است؟ برای پاسخ به این موارد باید به نحوه ساخت و شرایط محیطی دیوار سبز توجه کنیم. معمولا این گیاهان بر روی خاک، سنگ و یا آب کاشته می‌شوند. البته فراموش نکنید به دلیل زنده بودن گیاهان، آنها برای رشد و تغذیه به آب نیاز دارند. پس در نتيجه از نوعی سیستم داخلی و منحصربه‌فرد برای آبیاری آنها استفاده می‌شود.

انواع دیوار سبز

دیوار سبز به چند دسته گوناگون تقسیم می‌شود ولی در این اینجا رایج‌ترین دسته را برای شما شرح می‌دهیم و سپس در ادامه به شکل تخصصی گروه‌های دیگر را توضيح می‌دهیم:

  • دیوار سبز هوشمند
  • دیوار سبز معمولی
  • دیوار سبز برای نمای بیرون ساختمان و یا دکوراسیون داخلی

این نوع دسته بندی با توجه به کاربرد و نوع بستر مورد استفاده می‌تواند متغییر باشد. همین‌طور دسته بندی دیگری نیز با توجه به نحوه نصب و ساخت دیوار سبز وجود دارد که به گروه‌های زیر محدود می‌شود:

  • هیدروپونیک
  • نمد پلیمری
  • سیستم سیمی
  • سیستم کابلی
  • مدولار

دیوار سبز green wall

دیوار سبز هوشمند

در نوع هوشمند، چند سیستم و اپلیکیشن بر گیاهان نظارت دارند و با توجه به وضعیت آنها، شرایط محیطی را تغییر می‌دهند. این سیستم‌ها و اپلیکیشن‌ها بر روی رطوبت خاک، دمای هوا، رشد گیاه، مواد مغذی و رطوبت هوا نظارت دارند. با تغییر فاکتورهای گفته شده، شرایط موجود را برای رشد گیاه، در حالت مطلوب پایدار نگه می‌دارند. شما می‌توانید از طریق این نوع اپلیکیشن‌ها، وضعیت را به خوبی برسی کنید. همین‌طور در این مدل دیوار سبز، سیستم آبیاری و تهویه متفاوت و خاصی به کار رفته است. به طور کلی می‌توان گفت این نوع ديوار سبز از بقیه مدل‌ها زیباتر و کاربردی‌تر است.

دیوار سبز معمولی

این نوع دیوار‌ سبز، عملکرد ساده‌تری دارد. معمولأ این نوع در طراحی داخلی خانه به کار گرفته می‌شود. در این نوع دیوار سبز، از تهویه هوا و سیستم‌های گوناگون خبری نیست. این نوع ديوار نصب راحت‌تر و کم هزینه‌تری دارد. توجه داشته باشید، هر روزه طرح‌ها و ایده‌های جدیدتری در این بخش مطرح می‌شود. در نتيجه، گوناگونی زیادی را در دیوار سبز مشاهده می‌کنیم. ممکن است دسته بندی‌های دیگر نیز وجود داشته باشند ولی به طور کلی به این موارد محدود می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مقاوم آپارتمانی

فواید دیوار سبز

قطعا استفاده از دیوار‌های معمولی در ساختمان‌ها، ساده‌تر و کم هزینه‌تر است؛ اما با وجود تمام این موارد،‌ دیوار سبز طرفداران بسیاری دارد. محبوبیت این مهندسی به دلیل فواید بسیار آن است. این طرح، راه‌ حل مناسبی برای کاهش معضلات زندگی شهری می‌باشد. در اینجا چند نمونه از آنها را برای شما شرح می‌دهیم.

دیوار سبز یا گرین وال

تأثیر بیوفیلی و کاهش استرس

همان‌طور که بالاتر گفته شد انسان نیاز دارد تا در طبیعت باشد. این کار موجب کاهش استرس‌ و پرخاشگری در او می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم وجود گیاهان طبیعی در محیط کار و زندگی باعث افزايش هوشیاری و شادابی در مغز می‌شود. این اثر را بیوفیلی می‌نامند. بیوفیلی می‌تواند کیفیت زندگی شهری را به شکل چشم چشمگیری بهبود ببخشد، زیرا موجب کاهش خستگی ذهنی و مشکلات روانی را در افراد می‌شود.

درباره اجرای روف گاردن اطلاعات کامل کسب کنید.

تصفیه‌ی هوا

کيفيت هوا در سلامت تاثیر بسياری دارد. یکی از مشکلات زندگی در کلان شهرها، آلودگی هوا است. ما با کاهش گیاهان در محیط اطراف خود و استفاده از ماشین‌آلات در سطح شهر باعث افزایش آلودگی هوا شده‌ایم. برای حل این مشکل می‌توان از مهندسی دیوار سبز استفاده کرد.

گیاهان با جذب آلودگی هوا در بهبود کیفیت آن و تولید اکسیژن نقش مهمی ایفا می‌کنند. این موضوع، در خانه نیز کاربرد دارد. در محیط خانه، گیاهان با جذب ۲۵ درصد از دی ‌اکسیدکربن تولید شده توسط انسان، آن را به اکسیژن تبدیل می‌کنند. این کار باعث کاهش سردرد، بیماری و سوزش چشم می‌شود.

شاید تصور کنید با باز کردن پنجره‌ها می‌توانید هوای خانه را تصفیه کنید؛ اما توجه کنید هوای خارج از خانه همچنان آلوده است. هوای تولید شده توسط گیاهان اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت آن بسیار بالاتر است. همین‌طور باید درنظر داشته باشید این کار باعث هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه‌ی برق و یا گاز برای شما می‌شود.

مطلب پیشنهادی: از بین بردن مگس سفید گیاهان به روش خانگی

در نتيجه بهتر است از دیوار سبز در محیط خانه یا محل کار استفاده کنید تا کیفیت هوا را افزایش دهید. هر چه افراد و حیوانات بیشتری در اطراف شما باشد، مقدار اکسیژن کمتر می‌شود و این موضوع می‌تواند بر روی سلامت شما تاثیر بگذارد. فراموش نکنید افزایش مقدار اکسیژن در کاهش خستگی ذهنی و هوش تأثیر بسزائی دارد.

کاهش دمای هوا

گیاهان با منعکس کردن نور خورشید به کاهش دمای هوا کمک بسياری می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود محیط و دمای هوا خنک‌تر شود. گیاهان با جذب و استفاده‌ گاز‌های گلخانه‌ای به کاهش مقدار آنها کمک می‌کنند. در نتيجه مقدار گاز دی اکسیدکربن کاهش می‌یابد و کیفیت هوا بهتر می‌شود.

همه‌ی ما می‌دانیم جنگل‌های آمازون به ریه‌های کره‌ی زمین مشهور هستند. این جنگل‌ها با کاهش مقدار دی اکسیدکربن و باز تاب دادن نور خورشید، دمای هوا و اکسیژن لازم را برای ما، در شرايط مناسبی حفظ می‌کنند.

برای این که در بهبود شرایط گرمایش جهانی بتوانیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم، باید به افزایش تعداد گیاهان کمک کنیم. دیوار سبز در این خصوص می‌تواند راه حل مناسبی باشد. زیرا در محیط زندگی ما قرار دارد و به صورت مستقیم بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. اگر توجه کرده باشید در برخی نقاط شهر، دمای هوا بالاتر است. در این مناطق استفاده از ماشین‌آلات و وسایل نقلیه‌ بیشتر از قسمت‌های دیگر شهر است. همین‌طور ممکن است این هوا در آن منطقه محبوس شود. در این شرايط وجود یک ديوار سبز میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. گیاهان با جذب دی اکسیدکربن موجود در هوا و الودگی‌ها، باعث خنک‌تر شدن هوای آن منطقه و بهبود شرایط آن محیط می‌شوند.

این ایده در داخل منزل نیز تاثیرگذار است. زیرا در فصل‌های گرم سال باعث خنک‌تر شدن خانه و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سرمایشی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره سانسوریا

کاهش نویز و الودگی صوتی

اگر توجه کرده باشید، سروصدا در خانه‌های فرش شده نسبت به خانه‌هایی که کف‌پوش چوبی دارند کمتر است. وسایل‌ خانه، فرش و پرده‌ها در کاهش سر و صدا تاثیر مثبت دارند. دلیل این موضوع کاهش انعکاس صدا است.

گياهان و دیوار‌های سبز نیز همین تاثیر را در محیط دارند. برگ سبز گیاهان امواج صدا و انعکاس آن را به خود جذب می‌کنند. این موضوع باعث کاهش صدا در خانه‌ می‌شود. به طور کلی دیوار سبز تا ۴۱ درصد از صدای ترافیک، هواپیماها و صداهای دیگر، که در شهر ان‌ها را می‌شنوید را، کاهش می‌دهد.

می‌توانیم بگوییم مانند یک عایق صوتی، در کاهش صدای اطراف ما کاربرد دارد. البته استفاده از این عایق صوتی هزینه کمتری برای شما دارد و زیباتر است.

دیوار سبز و گرین وال

اهميت انتخاب گیاه مناسب

شما با توجه به رطوبت و دمای هوا باید گیاه مناسب، برای دیوار سبز انتخاب کنید. اگر از دیوار‌ سبز هوشمند استفاده‌ می‌کنید،‌ می‌توانید کمتر به این موارد اهمیت بدهيد. اما در خصوص دیوار سبز معمولی باید به شرایط رشد گیاه توجه داشته باشید. اگر گیاهی که انتخاب می‌کنید برای شرایط محیطی مورد نظر مناسب نباشد، مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. به یاد داشته باشید، آسیب به گیاه باعث خراب شدن دیوار منزل شما نیز می‌شود.

هنگام انتخاب به این چند مورد توجه کنید:

  • سرعت رشد گیاه و نحوه رسیدگی به آن: برخی گیاهان بسیار سریع رشد می‌کنند و به مراقبت خاصی نیاز دارند. اگر رشد آنها کنترل نشود مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آورند. پس به سرعت رشد توجه کنید.
  • سمی بودن گیاه برای کودکان و یا حیوانات خانگی: برخی از گیاهان برای حیوانات خانگی و کودکان سمی محسوب می‌شوند و بلعیدن آن مشکلات جدی را به وجود آورد. همین‌طور ممکن است باعث مسمویت و خفگی شوند. قبل از خرید یک لیست از نام گیاهان مضر را تهیه کنید و هنگام انتخاب به این موضوع توجه داشته باشید.
  • انتخاب گیاهان بی‌میوه: اگر برای دیوار خارجی ساختمان از دیوار سبز استفاده می‌کنید بهتر است گیاهان بی میوه را در نظر داشته باشید. این گیاهان حشرات و پرندگان را به خود جذب نمی‌کنند. البته توجه کنید در صورت چوبی شدن، این گیاهان ان‌ها را تعویض کنید.

تفاوت دیوار سبز با پیچک‌ها

شاید با توضیحات بالا رشد پیچک‌ها روی دیوار را، به یاد آورده باشید. اما باید به یاد داشته باشید، رشد پیچک‌ بر روی دیوار تفاوت‌‌های اساسی با دیوار سبز دارد. در دیوار سبز،‌ ریشه گیاه سبز در پنل و یا در بخش مخصوص آن بر روی دیوار قرار دارد در حالی که در پیچک‌ها ریشه در داخل زمین قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی گلدار

همین‌طور در پیچک‌ها زمان زیادی نیاز است تا برگ‌ها به قدر کافی رشد کنند. اگر توجه کرده باشید متوجه‌ می‌شوید که پوشانده شدن دیوار با پیچک بسیار زمان‌بر است. این مشکل در دیوار سبز و یا گرین وال وجود ندارد زیرا گیاهان مورد استفاده به حد کافی رشد کرده‌اند و برای این کار مناسب هستند.

برای طراحی دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

دیوار سبز چیست

گیاه مناسب برای دیوار سبز

در بخش‌های بالا به صورت پراکنده به این سوال پاسخ دادیم اما در ادامه به نکات مهم در راستای انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز خواهیم پرداخت:

  1. برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نباشد.
  2. رشد آن کنترل شده باشد و در مدت کوتاهی به صورت تهاجمی رشد نکند.
  3. میوه نداشته باشد تا حشرات و پرندگان به آن جذب نشوند.
  4. برگ سبز داشته باشد.
  5. مدام شاخه‌های چوبی تولید نکند.

جمع‌بندی

در این مقاله تمام آنچه باید درمورد ديوار سبز یا گرین وال بدانید را برای شما شرح دادیم. البته توجه کنید، برای نصب ديوار سبز حتما از یک تیم متخصص کمک بخواهید. شاید ایده‌ این کار ساده به نظر برسد اما در عمل این‌طور نیست. بلکه این کار به دانش و مهارت بسیاری نیاز دارد تا دیوار منزل و ساختمان دچار آسیب نشود. اگر برای اجرای گرین وال مجتمع مسکونی یا تجاری خود نیاز به تیم حرفه‌ای دارید؛ متخصصین حرفه‌ای آچاره در خدمت شما هستند.

نظر شما در خصوص دیوار سبز یا گرین وال چیست؟ آیا موردی هست که از قلم افتاده باشد؟ نظر خود را برای ما در بخش کامنت‌ها بنويسيد.

 

4.7/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا