نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

از بین بردن مگس سفید گیاهان به روش خانگی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

آیا متوجه حشرات ریز، سفید و مگس مانند روی گیاهان خود شده‌اید؟ ممکن است با هجوم مگس سفید روبرو باشید. در این مقاله از مجله آچاره نکاتی در مورد چگونگی شناسایی، کنترل و از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان را برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

مگس سفید گیاهان چیست؟

برای از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان، بهتر است ابتدا با این موجودات آشنا شویم. مگس‌های سفید حشرات نرم تن و بالداری هستند که نزدیک به شته‌ها و شپشک های آرد آلود هستند. با وجود نامشان، بال‌ داشتن و قادر به پرواز بودن، مگس‌های سفید، مگس نیستند.

مگس‌های سفید می‌توانند تا اندازه یک دوازدهم اینچ کوچک باشند. تا حدودی مثلثی شکل هستند و اغلب به صورت گروهی در سطح زیرین برگ‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها در طول روز فعال هستند و در صورت اختلال پراکنده می‌شوند، بنابراین تشخیص آن‌ها نسبت به برخی از حشرات شبانه آسان‌تر است.

صدها گونه مگس سفید وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها فقط تعداد کمی از گیاهان میزبان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با این حال، چند گونه مگس سفید وجود دارد که طیف وسیع‌تری از گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گونه‌های مگس سفید شامل مگس سفید گلخانه‌ای، مگس سفید بال‌دار، مگس سفید غول‌پیکر و مگس سفید نقره‌ای و غیره هستند.

مگس سفید

مگس‌های سفید کجا یافت می‌شوند؟

مگس‌های سفید در زمستان قادر به زنده ماندن در فضای خارج از منزل نیستند، بنابراین حضور آن‌ها مختص به به گیاهان سرپوشیده یا محیط‌های گلخانه‌ای است. با این حال، اگر گیاهان در فضای باز از گلخانه‌های آلوده خریداری شوند، مگس‌های سفید ممکن است به آفت فصلی باغچه در فضای باز تبدیل شوند. (همیشه گیاهان را قبل از آوردن به داخل خانه بررسی کنید)

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

برای از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان بد نیست بدانید که در مناطق گرم‌تر، مگس‌های سفید قادر به گذراندن زمستان و تولید مثل در فضای باز در طول سال هستند، بنابراین می‌توانند برای گیاهان داخلی و خارجی مشکل ساز شوند. زمان نمایان شدن مگس‌های سفید: اغلب در اواسط تا اواخر تابستان که هوا گرم و مرطوب می‌شود.

کدام گیاهان مستعد ابتلا به مگس سفید هستند؟

مگس‌های سفید را می‌توان در طیف گسترده‌ای از گیاهان، از گل‌های زینتی گرفته تا سبزیجات مناطق گرمسیری، از جمله گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و بامیه پیدا کرد. برخی از گونه‌ها ممکن است به سیب‌زمینی شیرین، گیاهان خانواده کلم و درختان مرکبات حمله کنند. در داخل خانه، آن‌ها از اکثر گیاهان آپارتمانی مقاوم و معمولی، به ویژه گیاهانی که دارای برگ‌های نرم و صاف هستند، تغذیه می‌کنند.

گیاهان مبتلا به مگس سفید

نحوه شناسایی مگس سفید

مگس‌های سفید مانند شته‌ها از قسمت‌های سوراخ‌دار دهان خود برای مکیدن آب گیاهان استفاده می‌کنند و ماده چسبنده‌ای به نام عسلک تولید می‌کنند. عسلک به خودی خود می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های قارچی مانند کپک دوده در برگ‌ها شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

با تغذیه سنگین مگس سفید، گیاهان به سرعت ضعیف می‌شوند و ممکن است نتوانند فتوسنتز را انجام دهند. برگ‌ها پژمرده می‌شوند، رنگ پریده یا زرد می‌شوند، رشد آن‌ها متوقف می‌شود و در نهایت ممکن است برگ‌ها چروکیده شده و گیاه از بین برود. در نتیجه باید هر چه سریع‌تر برای از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان اقدام کنید. عسلک نشانه این است که مگس‌های سفید چند روزی است که در حال تغذیه از گیاه شما هستند. همچنین ممکن است مورچه‌هایی را ببینید که جذب عسل شیرین آن‌ها می‌شوند.

کجا می‌توان مگس سفید گیاهان پیدا کرد؟

مگس‌های سفید ترجیح می‌دهند از برگ‌های تازه تغذیه کنند، بنابراین ابتدا برگ‌های تازه باز شده را بررسی کنید. سطح زیرین برگ‌ها، به خصوص در اطراف رگبرگ‌ها را بررسی کنید. اگر مگس‌های سفید در حال تغذیه از گیاه شما باشند، ناگهان همه آن‌ها به صورت دسته جمعی از روی برگ‌ها پرواز می‌کنند، بنابراین بسیار واضح است.

شما همچنین ممکن است تخم‌هایی را در قسمت زیرین برگ‌ها پیدا کنید. این آغاز نسل جدید مگس‌های سفید است. هنگامی که تخم‌ها از تخم بیرون می‌آیند، لاروها مانند بیضی‌های سفید کوچک، بدون پا به نظر می‌رسند. آن‌ها حرکت نمی‌کنند اما بلافاصله شروع به مکیدن آب گیاه می‌کنند.

به همین دلیل است که باغبان‌ها اغلب تا دیر نشده اقدام به از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان می‌کنند. ماده‌های بالغ می‌توانند تا 400 تخم تولید کنند که در حدود یک هفته تا یک ماه پس از تخم‌گذاری از تخم خارج می‌شوند. آن‌ها معمولاً به صورت دایره‌ای قرار می‌گیرند. تخم‌ها وقتی تازه گذاشته می‌شوند زرد کمرنگ و زمانی که در شرف بیرون آمدن هستند قهوه‌ای می‌شوند.

شیوه قرار گیری مگس سفید روی گیاهان

کنترل و پیشگیری برای از بین بردن مگس سفید روی گیاهان

برای کنترل مگس‌های سفید راه حل‌ها و تله‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بزرگ‌ترین نکته این است: زود شروع کنید! صبح‌ها و عصرها، وقتی به گیاهان آپارتمانی خود رسیدگی می‌کنید، پشت برگ‌ها را برای تخم‌گذاری بررسی کنید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

  1. همیشه با یک بطری اسپری با منفجر کردن مگس‌های سفید (مانند شته‌ها و بسیاری از آفات دیگر حشرات) شروع کنید. این کار باعث پراکنده شدن آن‌ها می‌شود و تا حدودی پوره‌ها و تخم‌ها را از جای خود خارج می‌کند.
  2. با رعایت دستورالعمل‌های روی بسته بندی، برگ‌های گیاهان خود را با صابون حشره‌کش اسپری کنید. حتماً سطح زیرین برگ‌ها را نیز اسپری کنید. در صورت لزوم 2 یا 3 بار این کار را انجام دهید.
  3. سعی کنید غروب‌ها زمانی که هوا سردتر است، گیاهان را اسپری کنید، زیرا گرمای اواسط روز ممکن است باعث واکنش نامطلوب در گیاه شما شود. به علاوه، غبار پاشی در شب به شما امکان می‌دهد از سم‌پاشی تصادفی گرده‌افشان‌ها یا حشرات مفید جلوگیری کنید.
  4. از مخلوط آب و صابون ظرف‌شویی استفاده کنید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، فقط در دماهای سردتر اسپری کنید. اواخر روز بهترین زمان برای این کار است. خلاص شدن از شر مگس سفید تقریباً غیرممکن است، بنابراین بهتر است ابتدا تاکتیک‌های پیشگیری را امتحان کنید.
  5. اگر همه روش‌ها شکست خورد و جمعیت مگس سفید شما پایدار بود، می‌توانید هر چند روز یک‌بار از یک جاروبرقی برای حذف آن‌ها از روی گیاهان خود استفاده کنید. این کار شما را هم از شر پوره‌ها و هم از شر مگس‌ها خلاص می‌کند. فقط مطمئن شوید که پس از آن، جاروبرقی خود را در سطل زباله داخل خانه خالی نکنید.

از بین بردن حشرات سفید گیاهان

چگونه از مگس سفید جلوگیری کنیم

بهترین کار برای از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان، پیشگیری کردن از آن است.

  1. اولین خط دفاعی شما باید این باشد که همه گیاهان را قبل از آوردن آفات به خانه بررسی کنید و هر گونه گیاهی جدید را برای مدتی از بقیه گیاهان خود دور نگه دارید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که هر گونه آفت یا بیماری را که ظاهر می‌شود شناسایی و کاهش دهید.
  2. نگه داشتن شکارچیان طبیعی در اطراف گیاهان از وجود مگس سفید جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از مصرف حشره‌کش‌ها خودداری کنید. کفشدوزک‌ها، عنکبوت‌ها و سنجاقک‌ها تعدادی از حشرات مفیدی هستند که می‌توانند جمعیت مگس سفید را کنترل کنند.
  3. برای از بین بردن حشرات سفید روی گیاهان، از حشره‌کش‌های شیمیایی خودداری کنید. آن‌ها معمولاً مقاوم هستند و تمام کاری که شما انجام می‌دهید این است که حشرات مفید یعنی شکارچیان طبیعی آن‌ها را بکشید.

در این مطلب سعی کردیم تمام روش‌های از بین بردن حشرات گلدان به روش خانگی را برای شما شرح دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر پرسشی دارید در کامنت بنویسید تا کارشناسان باغبانی و گل‌کاری آچاره به شما پاسخ دهند.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

4.8/5 - (105 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید