نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

معرفی 10 نمونه از بهترین نوع کاکتوس برای خانه + شرایط نگهداری

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در منزل، کاکتوس است. این گیاه نگهداری آسانی دارد. برخی انواع کاکتوس برای نگهداری در منزل مناسب نیستند، مخصوصا آنهایی که خارهای تیز دارند. اگر در خانه بچه کوچک یا حیوان خانگی داشته باشید، باید کاکتوس‌های خاردار را به دور از آنها و در فضای باز قرار دهید. در این مقاله شما را با بهترین نوع کاکتوس برای خانه آشنا خواهیم کرد.

کاکتوس‌ها انواع مختلفی دارند. آنها به نور مستقیم و بی‌واسطه خورشید برای رشد نیاز دارند. آنها زیر نور LED هم رشد می‌کنند. اگر نور کافی دریافت نکنند، زشت و غیر جذاب می‌شوند. سلامتی آنها نیز به‌خطر می‌افتد.

با مجله آچاره همراه باشید تا بهترين نوع کاکتوس براي خانه را معرفی کنیم و شرایط نگهداری از کاکتوس در خانه را توضیح دهیم.

شما می‌توانید برای خرید، نگهداری، تعویض گلدان و خاک و کوددهی گیاه در صفحه نگهداری از گیاهان آپارتمانی درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

یادآور می‌شویم که یکی از سرویس‌های پرتکرار آچاره سرویس نظافت منزل است که توسط نیروهای مجرب و دوره‌دیده انجام می‌شود. برای ثبت سفارش و آگاهی از دستمزد کارگر نظافت منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • کاکتوس شکرگزاری، بشکه طلایی، بادام زمینی، دارواش، ریک راک، ساگوارو، قلعه پری، مامیلاریا، بانوی پیر و گوش خرگوشی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه هستند.
  • کاکتوس‌ها برای انسان ایمن هستند، اما اگر در منزل بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید، باید مراقب باشید و کاکتوس را دور از دسترس آنها قرار دهید.
  • اغلب کاکتوس‌ها برای زنده ماندن به آبیاری کمی نیاز دارند. توجه به این نکته برای حفظ طول عمر مناسب کاکتوس ضروری است.
  • بهتر است کاکتوس‌ها جلوی نور مستقیم خورشید قرار نگیرند. به جز برخی نمونه‌های خاص گرمادوست بقیه کاکتوس‌ها در نور غیرمستقیم بهتر رشد می‌کنند.

معرفی 10 مدل از بهترین نوع کاکتوس برای خانه

در این قسمت 10 مدل از کاکتوس‌های مناسب برای نگهداری در منزل را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. کاکتوس شکرگزاری

یکی از انواع کاکتوس با عمر طولانی، کاکتوس شکرگزاری است. این کاکتوس برگ‌های خاردار ندارد؛ بنابراین برای نگهداری در خانه‌هایی که حیوان خانگی یا بچه کوچک دارند نیز مناسب است. با مراقبت صحیح از این کاکتوس می‌توان عمر آن را تا چند دهه رساند.

کاکتوس شکرگزاری مربوط به کاکتوس کریسمس است که پیدا کردن آن دشوار است؛ کاکتوس کریسمس و کاکتوس شکرگزاری به شیوه یکسان نگهداری می‌شوند. آنها برای رشد کردن و شکوفه دادن باید هم در نور و هم در تاریکی به مدت مناسب قرار بگیرند.

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

2. کاکتوس بشکه طلایی

سرعت رشد این نوع از کاکتوس بسیار بالاست و به شکل گرد و زیبایی پرورش پیدا می‌کند. کاکتوس بشکه طلایی در خارج از منزل توانایی رشد تا 150 سانتی‌متر را نیز دارد! با این وجود در داخل منزل یک گیاه طاقچه‌ای و زیباست.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

3. کاکتوس بادام زمینی

یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه، کاکتوس بادام زمینی است. نام بامزه‌ای دارد، اینطور نیست؟!

کاکتوس بادام زمینی یک کاکتوس زیبا به شکل بادام زمینی و دارای ساقه‌هایی است که طول آنها به 25 سانتی‌متر می‌رسد. گلخانه‌ها و پنجره‌های نورانی از نظر نور بهترین مکان برای رشد این نوع از کاکتوس هستند. این کاکتوس را در درجه حرارت پایین‌تر از 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری نکنید.

آبیاری کاکتوس بادام زمینی بسته به فصل متفاوت است. در تابستان باید به صورت هفتگی به آن آب دهید. در فصل‌های بهار و پاییز هر دو هفته یک بار باید آبیاری شود. در زمستان نیز اصلا نیاز به آبیاری ندارد.

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

4. کاکتوس دارواش یا ریپسالیس

ساقه‌های نازک مدادی دنباله‌دار این کاکتوس موجب ایجاد تصویر هنری از آن مخصوصا در زمان بلوغ کاکتوس می‌شود! این کاکتوس یک گیاه گرمسیری است و به خوبی با شرایط درون منزل سازگاری دارد.

دارواش ساقه‌های آویزان به طول بین 1 تا 2 متر دارد. ساقه‌های آن مانند انواع کاکتوس‌های موجود در بازار آبدار است. در این نوع کاکتوس ساقه‌ها به نسبت ضعیف هستند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

  • محل نگهداری این نوع کاکتوس باید روشن باشد. با این وجود نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. در طول سال آن را در اتاق نشیمن قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را در فضای باز بدون تابش نور خورشید قرار دهید.
  • از خاک مخصوص کاکتوس برای گلدان این نوع کاکتوس استفاده کنید.
  • هنگام کاشت مراقب باشید تا ریشه‌های کاکتوس آسیب نبیند.
  • برای آبیاری آب را روی کاکتوس نپاشید. گلدان را در حوضچه آب قرار داده و صبر کنید آب از طریق سوراخ زهکشی به مدت حدود 10 دقیقه در خاک به گردش درآید.
  • تحت هیچ شرایطی کاکتوس را بیش از حد آبیاری نکنید.

بهترين نوع کاکتوس براي خانه

5. کاکتوس ریک راک؛ یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه

این نوع کاکتوس در کنار یک پنجره آفتابی به خوبی رشد می‌کند. اصول آبیاری و نگهداری آن تقریبا مانند سایر انواع کاکتوس است. این گیاه در شب شکوفه‌های زیبایی می‌دهد.

  • هفته‌ای یک بار آبیاری در تابستان و دو تا سه هفته یک بار در پاییز و و بهار کافی است.
  • سعی کنید دمای نگهداری کاکتوس بین 11 تا 17 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • مانند بسیاری دیگر از انواع کاکتوس، کاکتوس‌های ریک راک نیز می‌توانند تا مدت طولانی بدون آبیاری دوام بیاورند. زمانی باید کاکتوس را آبیاری کنید که حدود 2 سانتی‌متر از خاک آن خشک باشد.

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

6. کاکتوس ساگوارو

نمونه دیگری از بهترین نوع کاکتوس در خانه، ساگوارو است. کاکتوس شبه درخت ساگوارو بومی بیابان سونوران است. عمر این کاکتوس تا 200 سال تخمین زده شده است! سرعت رشد آن مخصوصا در سال‌های اولیه زندگی بسیار آهسته است.

این کاکتوس به طور متوسط در هشت سال اول زندگی خود سالی 2.5 سانتی‌متر رشد می‌کند. اندازه بزرگ آن زمانی ایجاد می‌شود که در بیابان رشد کند. در داخل خانه رشد آن کمتر است و کوچک می‌ماند.

7. کاکتوس قلعه پری

ساقه‌های این نوع کاکتوس که یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه به شمار می‌آید، شبیه برجک‌های یک قلعه است. رشد آن کند است. ارتفاع آنها در زمان بلوغ تا 2 متر نیز می‌رسد.

با گذشت زمان و رشد کردن این کاکتوس ساقه‌هایی تولید می‌کند که شبیه برج‌های قلعه هستند. مانند بسیاری دیگر از انواع کاکتوس، کاکتوس‌های قلعه پری نیز شب شکوفه هستند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

این کاکتوس خیلی دیر شکوفا می‌شود. بهتر است کاکتوس قلعه پری را در جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آبیاری آن نیز باید مانند دیگر انواع کاکتوس انجام شود.

بهترين نوع کاکتوس براي خانه

8. کاکتوس مامیلاریا

پرهای سفید روی این نمونه از بهترین نوع کاکتوس در خانه، نرم و کرکی هستند، اما زیر این نمای دلفریب، خارهای جوان و تیز قرار دارند! شکل گرد آن ظاهر جذاب و بامزه‌ای دارد.

گل‌های معطر این نمونه از بهترین نوع کاکتوس در خانه در اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. برخی افراد لقب کاکتوس پد ابری نیز به مامیلاریا داده‌اند. این گیاه بومی جنوب غرب آمریکا، مکزیک و منطقه کارائیب است.

  • گیاه بالغ آن ارتفاعی بین 10 تا 13 سانتی‌متر و قطری بین 10 تا 12 سانتی‌متر دارد.
  • خاک مناسب آن خاک غنی و با زهکشی سریع است.
  • این کاکتوس در تابستان شکوفه می‌دهد.
  • گل‌های آن به رنگ سفید یا قرمز هستند.
  • دمای مناسب برای شکوفایی آن بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.
  • نگهداری گیاه در مکان خشک و خنک با دمای بین 15 تا 18 درجه باعث گلدهی آن می‌شود.

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

9. کاکتوس بانوی پیر

کاکتوس بانوی پیر کاکتوس جذابی است و به راحتی رشد می‌کند. به همین دلیل یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه محسوب می‌شوند.

در اواخر زمستان تا اوایل بهار حلقه‌ای از گل‌های صورتی ایجاد می‌کند. یکی از محبوب‌ترین و بهترین نوع کاکتوس برای خانه است.

این گیاه هم در فضای باز و هم در فضای منزل می‌تواند رشد کند. کاکتوس بانوی پیر برای رشد بهتر به هوای گرم و آبیاری اندک نیاز دارد.

  • کاکتوس بانوی پیر را در مقابل نور مستقیم آفتاب نیز می‌توانید قرار دهید.
  • در صورت امکان در ماه‌های گرم گیاه را در فضای بیرون بگذارید تا از گرمای هوا بهره‌مند شود.
  • این گیاه برای رشد مناسب به حدود 4 تا 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. اگر امکان قرارگیری در معرض نور طبیعی وجود ندارد، می‌توانید از نورهای مصنوعی برای رشد آن استفاده کنید.
  • این گیاه تحمل نوسانات آب و هوا را نیز دارد و در برابر سرما هم مقاوم است، اما باید خشک نگه داشته شود.
  • در ماه‌های گرم هفته‌ای یک بار و در ماه‌های سرد ماهی یک بار گیاه را آب دهید.

10. کاکتوس گوش خرگوشی

کاکتوس گوش خرگوشی به دلیل شکل زیبایش یکی از انواع پرطرفدار کاکتوس برای نگهداری در منزل است. این گیاه خارهایی همانند کاکتوس‌های سنتی ندارد، اما این به معنی نوازشگر بودن این کاکتوس نیست!

اگر نزدیک آن شوید، ممکن است لباس شما را پاره کند یا دست شما را خراش دهد. کاکتوس گوش خرگوشی بومی مکزیک است. برای حیوانات خانگی سمی نیست، اما خارهای گیاه در صورت برخورد به پوست باعث حساسیت و خارش می‌شود.

  • دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین 21 تا 37 درجه سانتی‌گراد است. در ماه‌های زمستان باید آن را در دمایی بین 10 تا 18 درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد.
  • در بیشتر سال باید نوردهی روی آن صورت بگیرد. برای سالم ماندن گیاه باید در زمستان نیم‌سایه‌ای روی آن باشد.
  • در طول زمستان به هیچ وجه نباید به کاکتوس آب دهید.
  • از خاک مخصوص کاکتوس برای نگهداری از آن استفاده کنید.

اصول نگهداری کاکتوس در خانه

برای پرورش کاکتوس تنها این کافی نیست که یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه را خریداری کنید و آن را آبیاری کنید.

برای اینکه کاکتوس شما بهترین طول عمر را داشته باشد، باید با نکات نگهداری از آن در منزل به خوبی آشنا باشید. کاکتوس به دلیل مقاومتی که دارد، از گیاهان محبوب برای نگهداری در منزل است.

حتی اگر بهترین نوع کاکتوس برای خانه را داشته باشید، اما ندانید چگونه باید از آن مراقبت کنید، خیلی زود کاکتوس شما پژمرده خواهد شد. در این قسمت اصول مختلف نگهداری کاکتوس در خانه را با هم بررسی می‌کنیم.

  • آبیاری مناسب کاکتوس در خانه

کاکتوس‌ها از فصل بهار تا پاییز رشد می‌کنند. در طول مدت زمان رشد، باید حداقل هفته‌ای یک بار آبیاری شوند. با بزرگتر شدن نیاز آنها به آبیاری افزایش می‌یابد.

برای آب دادن به آنها باید گلدان را به طور کامل از آب پر کنید. مراقب باشید ساقه‌های کاکتوس در آب غوطه‌ور نشوند؛ زیرا ماندن آب در ساقه‌ها باعث پوسیدگی گیاه می‌شود. به صورت کلی کاکتوس‌ها به آبیاری کمی نیاز دارند و آبیاری بیش از حد آنها را خواهد کشت!

بهترین نوع کاکتوس برای خانه

  • توجه به دوره خواب کاکتوس

در زمان خواب کاکتوس یعنی در ماه‌های زمستان کاکتوس به دمای پایین و آبیاری کم نیاز دارد. در این زمان معمولا گیاه را بین دمای 7 تا 13 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌کنند.

این شرایط نگهداری باعث بارور شدن جوانه‌های گل می‌شود. پشت پنجره محیطی مناسب برای نگهداری کاکتوس است. در این دوره نباید به گیاه کاکتوس کود داده شود.

  • کوددهی کاکتوس در خانه

در طول فصل رشد هر زمان که به کاکتوس آب می‌دهید، می‌توانید کود هم بدهید. وجود نیتروژن، فسفر و پتاسیم در کود برای کاکتوس مناسب است. از کودهای دارای این مواد استفاده کنید.

  • نور مناسب کاکتوس در خانه

به طور کلی اغلب کاکتوس‌ها نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند. با نگاه به رفتار آنها می‌توانید متوجه شوید که چه میزان از نور را دوست دارند.

دریافت نور بیش از حد باعث سفید یا نارنجی رنگ شدن کاکتوس می‌شود. همچنین دریافت نور مستقیم خورشید ممکن است باعث سوختن گیاه شود.

بهترين نوع کاکتوس براي خانه

  • گلدان مناسب

بهترین گلدان برای رشد کاکتوس گلدان پلاستیکی یا سفالی است. هر دو نوع گلدان برای رشد کاکتوس مناسب است. برخی بر این عقیده‌اند که مخلوط یک سوم مواد آلی، یک سوم شن و یک سوم ماسه برای کاکتوس نسبت ایده‌آلی است.

کلام آخر

برای اینکه در پرورش گیاه کاکتوس در منزل موفق عمل کنید، در گام اول لازم است که یکی از بهترین نوع کاکتوس برای خانه را خریداری کنید و سپس اصول نگهداری از آن را کاملا رعایت نمایید. در اینصورت برای سالیان طولانی یک کاکتوس زیبا در خانه خود خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا کاکتوس‌ها باید به صورت هفتگی آبیاری شوند؟

کاکتوس‌ها در فصول مختلف سال به میزان متفاوتی از آبیاری نیاز دارند. در ماه‌های تابستان باید به صورت هفتگی آبیاری شوند. در فصل زمستان اصلا نباید آبیاری شوند. در فصول بهار و پاییز اغلب هر دو تا سه هفته یک بار آبیاری برای آنها کافی است.

آیا کاکتوس برای نگهداری در خانه ایمن است؟

کاکتوس‌ها برای انسان ایمن هستند. خوردن آنها باعث معده درد و اسهال می‌شودو از این جهت برای حیوانات خانگی ممکن است دردسرساز باشد. همینطور برخی افراد ممکن است در اثر دست زدن به کاکتوس دچار حساسیت و خارش شوند. از دست زدن به آنها و خوردن آنها خودداری کنید.

بهترین انواع کاکتوس برای خانه کدام‌اند؟

کاکتوس شکرگزاری، بشکه طلایی، بادام زمینی، دارواش، ریک راک، ساگوارو، قلعه پری، مامیلاریا، بانوی پیر و گوش خرگوشی از بهترین انواع کاکتوس برای خانه هستند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا