نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

با خواص کاکتوس در خانه آشنا شوید!

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خیلی از ماها با وجود این‌که از خواص گل و گیاهان آگاه هستیم اما باز هم حاضر نمی‌شویم از آن‌ها در منزل نگه‌داری کنیم. نگه‌داری کردن از گل کار راحتی نیست و اغلب آنها به مراقبت‌ زیاد، آب دادن و رسیدگی نیاز دارند. البته ممکن است که کسی عاشق گل و گیاه باشد اما شرایط و وقت نگهداری از آن را نداشته باشد.

گیاهانی هم هستند که به رسیدگی کمی نیاز دارند و درعوض مانند تمام گیاهان معمولی دیگر رشد می‌کنند. این گل مخصوص کسانی است که دغدغه روزانه زیادی دارند اما علاقه خاصی به گل دارند. شما با انتخاب گل کاکتوس و ساکولنت می‌توانید فضای زیبایی را برای منزل خود ایجاد کنید. خواص کاکتوس در خانه و حتی خواص میوه آن به‌قدری زیاد است که مطمئنا با دانستن آن‌ها مشتاق خریداری کردن آن خواهید شد. شرایط نگه‌داری از کاکتوس خیلی راحت است به همین دلیل هم می‌توانید از آن‌ها به تعداد زیاد تهیه کنید و به خانه ببرید. 

 آشنایی با 5 مزیت نگهداری گل کاکتوس در منزل

کاکتوس‌ها جزو سرسخت‌ترین گیاهان هستند که در مناطق بی آب و علف و بیابانی رشد می‌کنند. کاکتوس یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی و نماد مقاومت است. این گیاهان به‌علت سیستم ذخیره آبی که در خودشان برای بقا دارند می‌توانند مدت زیادی را بدون آب سپری کنند. درواقع نیاز آن‌ها به آب کم است و شما 7 الی 10 روز یک‌بار باید به آن‌ها آب بدهید. خواص کاکتوس در خانه بسیار گسترده است و ما به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1. خواص کاکتوس، ضد افسردگی

گیاهان می‌توانند درصد زیادی از خستگی، اضطراب، افسردگی و عصبانیت را کاهش دهند. کاکتوس هم جزو گیاهانی است که این خواص را دارد. تمامی انسان‌ها با نگاه کردن به گل و گیاه حس آرامش می‌گیرند. دیدن کاکتوسی هم که درحال رشدکردن است می‌تواند در کاهش و بهبود استرس خیلی کمک کند.

کاکتوس ضد افسردگی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

2. خواص کاکتوس، گلی مقاوم برای خانه

پروسه نگه‌داری از گل و گیاه می‌تواند سخت و وقت‌گیر باشد. چون ممکن است شما در خانه خود مشکلاتی مانند عدم نورکافی داشته باشید. در این شرایط اگر گیاهان دیگری را غیر از کاکتوس برای مراقبت انتخاب می‌کردید قطعا پژمرده می‌شدند.

اما کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بسیار مقاوم هستند و کشتن آن‌ها کار سختی است. خواص کاکتوس در خانه و نگه‌داری از آن بسیار زیاد است. کاکتوس‌ها به‌خاطر تعلق داشتن به جاهای گرمسیر و خشک، به آب کمی نیاز دارند و با شرایط سخت به‌راحتی کنار می‌آیند. بنابراین اگر نمی‌توانید خیلی از آن‌ها مراقبت کنید اصلا جای نگرانی نیست چون این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

کاکتوس، گلی مقاوم

3. نفس کشیدن بهتر، یکی از خواص کاکتوس درخانه

قطعا ما بدون وجود درختان نمی‌توانستیم تا الان زنده بمانیم. اگرچه درختان و گیاهان اکسیژن ما را تامین می‌کنند اما انسان‌ها به‌دنبال از بین بردن و نابود کردن آن‌ها هستند. با نابود شدن طبیعت و گیاهان، شهرها نیز آلوده‌تر می‌شوند. یکی از بهترین راه‌کارها برای این شرایط این است که از کاکتوس استفاده کنیم تا کمتر آسیب ببینیم.

علت انتخاب کاکتوس برای این است که کاکتوس یک سیستم فتوسنتز فوق‌العاده دارد. این سیستم یک دستگاه اکسیژن‌ساز است که دی‌اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. دی‌اکسیدکربن یک گاز مضر برای انسان‌‌ها و حیوانات است. اما کاکتوس با جذب این گاز و تبدیل آن اکسیژن، تنفس ما در منزل را تسهیل می‌کند.

خواص کاکتوس در خانه

4. خواص کاکتوس؛ یک تصفیه کننده عالی!

کاکتوس‌ها دقیقا عملکردی مانند فیلتر هوا دارند. از این لحاظ که کاکتوس می‌تواند سموم ناشی از شوینده‌ها، پلاستیک‌ها و رنگ‌ها را که در هوا معلق می شوند، به خودش جذب کند. مدت‌ها پیش محققان یک آزمایش جالب انجام دادند. آن‌ها در دو محیط یکسان این آزمایش را انجام دادند و در یکی از اتاق‌ها، تعدادی کاکتوس قرار دادند. اتاق‌ها پر از سرب ناشی از سوختن بنزین بود. نتیجه آزمایش این‌گونه بود که در اتاقی که کاکتوس قرار داشت، 20% سرب کمتری وجود داشت.

بنابراین می‌توانید برای کاهش آلودگی‌های هوا و تصفیه محیط از این گیاه روی میزکار یا آشپزخانه و هرجای دیگری که امکانش را داشتید استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی

فیلتر کردن هوا

5. افزایش بهره‌وری مغز از خواص کاکتوس در خانه

افزایش بهره‌وری مغز نیز یکی از خواص کاکتوس در خانه است. مجاورت در کنار کاکتوس‌ها می‌تواند بهره‌وری مغزتان را تا حدود 15 درصد افزایش دهد و تقویت کند. دلیلش هم این است که کاکتوس‌ها، دی‌اکسیدکربن محیط را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

ازطرفی وجود دی‌اکسیدکربن در محیط باعث بروز عوارضی مثل خستگی، بی‌حالی، بی‌قراری، استرس و اضطراب شود. اما با از بین بردن دی‌اکسیدکربن محیط توسط کاکتوس دیگر خبری از این چیزها نیست. این امر روی افزایش بهره‌وری مغز هم اثر گذاشته و به شما کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشید.

 افزایش بهره‌وری مغز از خواص کاکتوس در خانه

کاکتوس سیلندریکا

کاکتوس سیلندریکا یکی از کاکتوس‌های بسیار زیبایی است که پرورش آن مناسب افراد مبتدی است. خاستگاه اصلی این کاکتوس؛ پرو، آمریکای جنوبی و اکوادور می‌باشد. روی ساقه سیلندریکا، برآمدگی‌های بزرگی هست که درصورت رشد آن، برآمدگی‌ها صاف می‌شوند. در کشورهای غربی از برگ‌های این گیاه به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌کنند. ارتفاع سیلندریکا به سه یا چهار متر هم می‌رسد. گل‌های این گیاه به رنگ قرمز رشد می‌کند.

کاکتوس سیلندریکا

کاکتوس اچینو

کاکتوس اچینو از معروف‌ترین انواع کاکتوس در جهان است که آن را با نام اچینو گروزنی می‌شناسند. این کاکتوس کروی شکل است و ظاهر زیبا و خاصی دارد. این گیاه در سن 25 تا 30 سالگی شروع به گل‌دادن می‌کند. اچینو در فصول بهار و تابستان رشد می‌کند و قابلیت تحمل دمای بسیار بالا را دارد. این کاکتوس هرچقدر نور بیشتری بگیرد، تیغ‌های بیشتری خواهد داشت.

کاکتوس اچینو

بهترین نوع کاکتوس برای خانه کدام‌ها هستند؟

کاکتوس‌ها انواع بسیار مختلفی دارند. تعداد آن‌ها به‌قدری زیاد است که نمی‌توان همه را نام برد. بهترین نوع کاکتوس برای خانه شامل موارد زیر است:

  1. کاکتوس‌های توپی مثل اچینو گروزنی، فروکاکتوس، آستریاس و ملو
  2. کاکتوس‌های آویزان مانند کاکتوس کلیستو، ماری و دم موشی
  3. کاکتوس‌های بدون تیغ هم جزو بهترین نوع کاکتوس برای خانه هستند. این کاکتوس‌ها شامل لوفوفورا، کاکتوس ستاره‌ای و آستریاس هستند
  4. کاکتوس‌های ستاره‌ای مثل آستروفیتوم‌ها

 خواص کاکتوس در خانه

خواص کاکتوس در جذب امواج

خواص کاکتوس در جذب امواج به‌طور کامل اثبات نشده است. اما کلا گیاهان و کاکتوس می‌توانند امواج و نویزها را به خود جذب کنند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که اطراف مودم و ماکروفر و دستگاه‌های اشعه‌دار دیگر، از کاکتوس استفاده کنید. وجود کاکتوس در اطراف دستگاه‌هایی که اشعه دارند به دلیل خواص کاکتوس در جذب امواج می‌تواند تاثیر داشته باشد.

خواص کاکتوس در اتاق خواب

  1. بهتر نفس کشیدن.
  2. با کاکتوس به چشمان خود استراحت بدهید.
  3. یکی از فواید کاکتوس در اتاق خواب کاهش نویز است.
  4. درمان اختلال رفتاری.
  5. افزایش بهره وری مغز.
  6. خاصیت آنتی اکسیدانی میوه کاکتوس.
  7. نگه‌داری بسیار راحت کاکتوس.
  8. یکی دیگر از فواید کاکتوس در اتاق خواب، ضدپیری و افسردگی.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

 خواص کاکتوس در اتاق خواب

مضرات کاکتوس در خانه

کاکتوس‌ها با وجود خواصی که دارند، می‌توانند مضر هم باشند. یکی از مضرات کاکتوس در خانه این است که برخی از گونه‌های آن سمی هستند. این سمی بودن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت یا مسمومیت در افراد بشود.

پس نگه‌داری این نوع کاکتوس‌های سمی هم در خانه می‌تواند برای کودکان نیز ضرر داشته باشد. اگر از این کاکتوس‌ها در منزل دارید و قصد عوض‌کردن خاک یا اصلاح برگ‌های آن دارید، از دستکش استفاده کنید. تمامی زخم‌هایی هم که از طرف از نوع کاکتوس به دست شما وارد می‌شود هم خطرناک است.

آیا کاکتوس انرژی منفی دارد؟

این حرف خیلی خرافاتی است. حتی فکر کردن درمورد این که آیا کاکتوس انرژی منفی دارد یا خیر هم اشتباه است. برعکس؛ وجود گل و گیاهانی از جمله کاکتوس باعث رفع خستگی و احیای انرژی از دست رفته شما می‌شود. کاکتوس‌ها چون گیاهان پرتیغی هستند، رشد کمتری دارند و سایز آن‌ها هم کوچک است، اغلب گل نمی‌دهند. همین موضوع باعث شده بود که برخی به این فکر بیفتند آیا کاکتوس انرژی منفی دارد؟ اما برخلاف ظاهرش، کاکتوس یک گل بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

بررسی انرژی منفی در کاکتوس

آیا می‌توان کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها را تکثیر کرد؟

بله این امکان وجود دارد. شما می‌توانید به‌راحتی با روش کاشت بذر کاکتوس، پیوند و قلمه زدن، آن‌ها را تکثیر کنید.

بهترین زمان رشد پیوند کاکتوس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای پیوند کاکتوس در فصل رشد گیاه می‌باشد. فصل بهار و تابستان، وقتی که آوندها آب‌دار باشند، زمان مناسبی برای رشد کاکتوس است.

بهترین زمان رشد کاکتوس

نتیجه گیری

کاکتوس‌ها از بهترین و مناسب‌ترین گل‌ها برای خانه هستند. این گل برای کسانی که دغدغه و مشغله فراوانی دارند عالی است چون نیاز به مراقبت و رسیدگی خاصی ندارد. خواص کاکتوس در خانه بسیار زیاد است. این گیاه هم‌چنین به نماد مقاومت معروف است و در شرایط بسیار سخت نیز می‌تواند به رشد خودش ادامه بدهد.

 اگر با دقت از این کاکتوس‌ها مراقبت کنید می‌توانید شاهد گل‌دادن و در مواقعی حتی میوه دادن آن هم بشوید. میوه کاکتوس هم از خواص زیادی برخودار است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید در کامنت‌ها بنویسید تا باغبان‌های آچاره در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

در پایان باید عنوان کرد که اگر در کنار نظافت منزل به پاکیزگی گل و گیاه اپارتمانتان اهمیت می‌دهید تیم متخصص آچاره می‌تواند این خواسته شما را برآورده کند و خانه‌ای با گیاهان آپارتمانی کاملا تمیز را در اختیارتان قرار دهد.

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید