نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خورشید منبع نور و حیات در زمین است و همه موجودات برای ادامه زندگی مدیون تک ستاره‌ی منظومه شمسی هستند. گیاهان ریه‌های زمین هستند و با تولید اکسیژن بهترین شانس ما برای جبران آسیب‌هایی هستند که به محیط زیست وارد می‌کنیم. اما متأسفانه؛ با وجود تمایل زیاد بسیاری از افراد برای پرورش گیاهان در منزل، در محیط زندگی شهری، نور کافی برای پرورش مناسب گیاهان وجود ندارد. اگر در منزل خود اقدام به پرورش گل و گیاه کنید، احتمالا پس از مدتی متوجه خواهید شد که گیاه رنگ پریده می‌شود و طراوت اولیه خود را از دست می‌دهد.
یکی از دلایل این موضوع نرسیدن نور کافی برای فتوسنتر، به گیاه است. امروزه بسیاری از افراد برای رفع این مشکل به استفاده از چراغ رشد گیاه در خانه و محیط رشد گیاهان خود روی آورده‌اند. در این مقاله روش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه را به شما آموزش می‌دهیم تا بدون صرف هزینه زیاد، سلامت گیاهان خود را در محیط منزل تامین کنید.

چراغ رشد گیاه در خانه چگونه به رشد گیاهان کمک می‌کند؟

گیاهان برای رشد به نور، دی اکسید کربن، آب، مواد مغذی و محدوده دمایی مشخصی نیاز دارند. انسان برای رفع هر یک از این نیازها به صورت مصنوعی، راه حلی پیدا کرده است. به طور مثال برای رفع مشکلات مربوط به محدوده دمایی گیاهان و فراهم ساختن امکان پرورش گیاهان مختلف در همه فصول، از گلخانه‌های مصنوعی و برای رفع نیاز گیاه به مواد مغذی از کودهای مختلفی استفاده می‌کنیم.

چراغ رشد گیاه در خانه

معمولا نور مورد نیاز گیاهان برای بیشترین میزان رشد، در محیط منزل تامین نمی‌شود. لامپ رشد گیاه، نورهای لازم برای رشد و فتوسنتر را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. نوری که توسط این لامپ تولید می‌شود با نور معمولی محیط زندگی انسان تفاوت دارد زیرا نیازهای نوری گیاه با انسان متفاوت است.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نور قرمز و آبی در محدوده طول موجی قرار دارند که گیاه بیشترین بهره را از آن می‌برد. گیاه از طول موج‌های رنگ آبی برای رشد برگ‌ها و از طول موج‌های قرمز برای گل و میوه دادن بهره می‌برد و نور سبز را نیز بازتاب می‌کند. (به دلیل بازتاب نور سبز است که گیاهان به رنگ سبز دیده می‌شوند.)

لامپ‌های رشد گیاه با توجه به نیازهای نوری گیاهان ساخته شده‌اند. شما می‌توانید این لامپ‌ها را در منزل برای گیاهان خود بسازید. در ادامه روش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

روش ساختی که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم، برگرفته از نحوه پرورش گیاهان توسط ناسا در فضا است. برای ساخت چراغ رشد گیاه در خانه مراحل زیر را طی کنید:

لوازم مورد نیاز برای ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

شما می‌توانید این با نسبت گرفتن لوازم استفاده شده، اندازه لامپ رشد گیاه خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید. برای ساخت به موارد زیر نیاز دارید:

ساخت لامپ رشد گیاه

  • 20 عدد مقاومت 56 اهمی
  • 15 عدد مقاومت 100 اهمی
  • کابل و شارژر USB (می‌توانید از شارژر تلفن همراه خود نیز استفاده کنید.)
  • فیبر سوراخ دار الکترونیکی
  • سیم چین
  • سیم لحیم
  • هویه لحیم کاری
  • 40 عدد لامپ ال ای دی قرمز
  • 16 عدد لامپ ال ای دی آبی

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض لامپ یخچال

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

ساخت مدار الکتریکی

ساخت مدار الکتریکی

لامپ رشد گیاه به صورت ماژولار ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید اندازه آن را تغییر دهید، کافیست تعداد ماژول‌ها را کم و زیاد کنید.

  1. هر ماژول شامل 4 ال ای دی آبی و 10 ال ای دی قرمز است.
  2. ال ای دی های قرمز به صورت جفتی و ال ای دی های آبی به صورت تکی به یک تکه سیم متصل می‌شوند؛ به اینصورت که هر جفت LED قرمز را به صورت سری (پشت سر هم) به مقاومت‌های 56 اهمی و هر LED آبی را نیز به صورت سری (پشت سر هم) به مقاومت‌های 100 اهمی متصل کنید.
  3. در نهایت 5 سیم با لامپ‌های ال ای دی قرمز و چهار سیم با لامپ ال ای دی آبی خواهید داشت.
  4. هر تکه سیم که شامل اتصالات LEDها و مقاومت است را از دو طرف (به صورت موازی) به یک تکه سیم بزرگ وصل کنید.
  5. برای درک بهتر به شکل زیر توجه کنید:

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

مونتاژ و لحیم کاری

در این مرحله تمامی قطعات را با استفاده از لحیم، بر طبق نقشه به یکدیگر متصل می‌کنیم. پس از اتصال قطعات به یکدیگر روکش کابل USB را باز کنید و سیم‌های سبز و سفید موجود در کابل را قطع می‌کنیم.

ولتاژ مورد نیاز برای مدار، با استفاده از سیم‌های قرمز و مشکی تامین خواهد شد. سیم قرمز (دارای ولتاژ مثبت) را به سمت مثبت مدار و سیم مشکی را به سمت منفی مدار لحیم کنید.

اکنون می‌توانید سر کابل را به شارژر وصل کرده و با اتصال شارژر به برق از لامپ رشد گیاه خانگی خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

مونتاژ و لحیم کاری

برای بهره مندی بیشتر گیاه از نور، می‌توانید اطراف آن را با فویل و یا آینه بپوشانید تا بیشترین میزان دریافتی نور سهم گیاهتان شود. البته به این نکته توجه کنید که همه موجودات زنده، از جمله گیاهان به خواب و استراحت نیاز دارند. بنابراین نباید نور را به صورت 24 ساعته به گیاهان خود بتابانید. حداکثر ساعت روشن بودن ال ای دی مخصوص رشد گیاه شما باید بین 16 تا 18 ساعت باشد. در ادامه به سوالات شما در مورد نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه پاسخ خواهیم داد.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

حتما پس از ساخت لامپ رشد گیاه برای شما هم پیش می‌آید. پس برای دریافت پاسخ سوالاتتان با ما همراه باشید:

آیا می‌توان از یک لامپ معمولی به عنوان لامپ رشد گیاه استفاده کرد؟

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، نیاز نوری گیاهان با ما تفاوت دارد و لامپ‌های معمولی برای نیاز انسان طراحی و ساخته شده اند. لامپ‌های معمولی تنها بخشی از طیف مورد نیاز گیاه برای رشد را تامین می‌کنند و با توجه به کمبود نور در اکثر منازل امروزی، استفاده از لامپ رشد گیاه به روشی که توضیح دادیم را به شما توصیه می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی گیاهان مناسب اتاق خواب

ال ای دی مخصوص رشد گیاه چه مدت باید روشن بماند؟

برای اثرگذاری، ال ای دی مخصوص رشد گیاه شما باید حداقل 8 تا 10 ساعت در روز روشن بماند و این میزان می‌تواند تا 16 ساعت نیز بنا به نیاز گیاه متغیر باشد.

ال ای دی مخصوص رشد گیاه

چراغ رشد گیاه را کجا قرار دهیم؟

توجه کنید که ال ای دی مخصوص رشد گیاه، برای شبیه سازی نور خورشید استفاده می‌شود و خورشید نیز از بالا به گیاهان می‌تابد. بنابراین اگر می‌خواهید تفاوت را در گیاهان خود مشاهده کنید، باید چراغ رشد گیاه خود را بالای گیاهان قرار دهید، نه در کنار یا پایین آن‌ها. همچنین توجه کنید که به دلیل نورگرا بودن، بسیاری از گیاهان به سمت منبع نور خم می‌شوند و اگر نور خود را در مکانی غیر از بالای گیاه قرار دهید، گیاه به آن سمت خم خواهد شد.

مطلب پیشنهادی تعمیر لوستر ال ای دی

چراغ رشد گیاه در خانه را در چه فاصله‌ای از گیاهان قرار دهیم؟

این مورد بستگی به ال ای دی‌هایی دارد که در ساخت چراغ رشد گیاه خود استفاده کرده‌اید. اگر این لامپ‌ها پس از مدتی گرم می‌شوند، باید چراغ را در فاصله‌ای قرار دهید که گرمای لامپ‌ها به گیاهان آسیب نزند و آن‌ها را نسوزاند. در عین حال توجه داشته باشید که فاصله نور را تا حدی زیاد نکنید که اثر کافی بر روی گیاه نگذارد.

لامپ رشد گیاه در خانه

گیاهان جوان و ظریف‌تر، حساسیت نوری بیشتری نسبت به گیاهان بزرگ دارند و احتمال آسیب آن‌ها بر اثر نور و حرارت زیاد یا کم، بیشتر از گیاهان بزرگ است. بنابراین اگر گیاهان شما ترکیبی از گیاهان بزرگ و کوچک است، توجه بیشتری به گیاهان کوچک داشته باشید و با مشاهده آثار آسیب، نسبت به اعمال تغییرات در نور اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی همه چیز درباره سانسوریا:

سخن پایانی

برای رشد بهتر گیاهانی که نور کافی دریافت نمی‌کنند، دست به کار شوید! گیاهان تاثیر زیادی در روحیه افراد دارند، به خصوص در زندگی شلوغ و مدرن شهری که کمتر جایی برای سبزی و طراوت گیاهان باقی مانده است. اما مشکل بزرگ این است که زندگی آپارتمانی، توانایی تامین نور کافی برای رشد این گیاهان را ندارد.
در این مقاله راه حل مشکل نور ناکافی برای گیاهان را با هم بررسی کردیم و روش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه را با هم یاد گرفتیم. در هنگام استفاده از لامپ رشد گیاه، به نکاتی که در بخش نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه برای شما بازگو کردیم توجه کنید تا بهترین نتیجه را از ال ای دی مخصوص رشد گیاه خود دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر نصب هالوژن سقفی را مطالعه بفرمایید.

تعداد بالای گلدان در خانه ممکن است روند نظافت منزل را آهسته کند زیرا جابه‌جایی آن و مجددا برگشت به حالت  اولیه آن زمانبر خواهد بود. برای تسریع در زمان انجام می‌توانید از نظافتچی متخصص آچاره بهره ببرید.

4.5/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید