حکم رنگ کردن مو در ماه صفر

زیبایی و سلامترنگ مومو

در این مطلب از مجله آچاره به شما توضیح خواهیم داد که حکم رنگ کردن مو در ماه صفر، ماه رمضان، ماه محرم و ایام قاعدگی چیست برای دستیابی به پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

عمل کردن به اصول و شریعت دینی از وظایف هر فرد مسلمان و دینداریست. احکام دین به دو دسته تقسیم می‌شوند. احکام تکلیفی و احکام وضعی. احکام تکلیفی آن دسته از احکامند که مستقیما کاری را به انسان تکلیف می‌کنند. احکام وضعی آن دسته از احکامند که غیر مستقیم به وظایف انسان مربوط می‌شوند. احکام شرعی برگرفته از ادله‌هایی شرعی هستند، این ادله‌ها عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع.

هر فرد مسلمان مکلفی یک مرجع تقلید دارد که احکام شرعی مربوط به دین را از او می‌آموزد. مجرع تقلید باید توانایی استباط احکام از ادله‌ی شرعی را داشته باشد. عمل کردن به فتوای فردی که از او تقلید می‌کنید واجب است. حال ما در این مطلب قصد داریم به برخی سوالات شرعی شما بپردازیم.

ماه صفر

ماه صفر یکی از ماه‌های قمریست که دومین ماه از ۱۲ ماه سال را تشکیل می‌دهد. این ماه درست بعد از ماه‌های حرام قرار داشت. در ماه‌های حرام افراد و قبایل حق حمله به یکدیگر و غارت و فتح سرزمین‌ها را نداشتند و مردم در این ماه‌ها به زیارت خانه‌خدا میرفتند. با تمام شدن ماه‌های حرام روپستاییان و قبایل از ترس غارت و کشتار و جنگ خانه‌های خود را ترک می‌کردند. علت نام گذاری ماه صفر خالی بودن خانه‌ها و روستا‌ها در این ماه است. این ماه نحس می‌دانند چراکه امام حسن(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امتم رضا(ع) همگی در این ماه به شهادت رسیدند. جنگ صفین نیز در این رخ داد. با رحلت پیامبر در این ماه درهای وحی الهی بر زمین و زمینیان بسته شد.

ماه محرم

ماه محرم یکی از ماه‌های حرام و اولین ماه از ماه‌های سال قمریست، در این ماه جنگ و غارت و کشتار و فتوحات ممنوع بوده این ماه را شیعیان عزاداری می‌کنند چراکه حسین‌ابن‌علی در این ماه و در حادثه کربلا همراه با ۷۲ تن از یارانش به شهادت رسید. همان‌طور که همه ما برای عزیزان از دست رفته مان سیاه میپوشیم و به احترام آن‌ها موهایمان را رنگ نمیکنیم یا چهره خود را زینت نمی‌بخشیم برخی نیز در این ماه به احترام شهدا و این ماه عزیز سیاه می‌پوشند و چهره خود را زینت نمی‌بخشند. اما از نظر مراجع رنگ کردن موهایمان در این ماه ممکن است؟

حکم رنگ کردن مو در ماه صفر و محرم

بنا بر گفته مراجع تقلید: رنگ کردن مو در ایام محرم و صفر اگر به قصد زینت‌بخشی، شکستن حرمت اهل بیت و امامان نباشد  و پیامبرگرامی اسلام نباشد ایرادی ندارد اما بهتر است مسلمانان و شیعیان سعی کنند در هر مناسبت مناسب و سزاوار آن رفتار کنند و از رفتار و چهره‌ی خارج از عرف ایام بپرهیزند. در حدیثی امام صادق(ع) می‌گوید:« خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد ودر ایام حزن مامحزون هستند و مسلم است که ایام محرم، ایام حزن پیشوایان دینی ما است.»

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

ماه رمضان

نهمین ماه از دوازده گانه‌ی ماه‌های قمری ماه رمضان است. ماه رمضان ماه مهمانی خدا شناخته می‌شود. در این ماه همگان روزه می‌گیرند و به عبادت خدا می‌پردازند. در طول زمان روزه داری مسلمانان از خوردن و آشامیدن و فرو بردن دود به حلق و همچنین گناه کردن منع شده‌اند این اعمال روزه را باطل می‌کند. اما آیا رنگ کردن مو نیز روزه را باطل می‌کند؟

حکم رنگ کردن مو برای فرد روزه دار چیست؟

از نظر حجت‌الاسلام سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی رنگ کردن مو یا حنا بستن به مو در ماه رمضان برای فرد روزه دار مجاز است و اشکالی ندارد. رنگ مو یا حنا از مواردی که باعث ابطال روزه بشوند نبوده و در نتیجه روزه‌ی فرد روزه دار را باطل نمی‌کند. آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز معتقد است رنگ کردن موی سر و گرفتن حنا بر موهای فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان موجب ابطال روزه نخواهد شد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید رنگ کردن مو در دوران بارداری

رنگ کردن مو در دوران قاعدگی حرام است؟

همانطور که احکام تکلیفی بر پنج دسته تقسیم می‌شوند: حرام، مکروه، واجب، مستحب و مباح.

در دوران قاعدگی بدن زنان دچار تغییرات هورمونی فراوانی می‌شود که نتایجی متفاوتی را نیز برای او رقم می‌زند. قاعدگی برای برخی از افراد بدون تغییرات سخت و پیچیده و برای برخی دیگر اتفاقی دردناک و غیر قابل تحمل است. تغیرات هورمونی افراد مختلف حتی بر فرایند رنگ شدن موها نیز در این دوره می‌تواند تاثیر بگذارد. فردی که در دوران قاعدگی به سر می‌برد بعد از رنگ کردن موهایش ممکن است متوجه آسیب دیدگی‌‌های دور از انتظاری بر موهایش شود. از دست دادن مواد معدنی و آهن در این دوران علاوه بر ایجاد حالات بالینی بر اعمالی مانند رنگ شدن موهایتان نیز موثر است. در برخی افراد ممکن است موها به طور نامنظم رنگ بگیرند زیرا عدم تعادل هورمونی باعث پخش نابرابر چربی در موها و عملکرد غیر معمول فولیکول‌های مو شود. بنا بر این بهتر است از رنگ کردن موهایتان در این دوره بپرهیزید. اما این نتایج برای همه‌ی افراد یکسان نیست. در شرعیات بر طبق نظرات مراجع تقلید شیعیان نیز امده است که رنگ کردن موها در دوران قاعدگی حرام نیست اما مکروه است. عمل مکروه کاریست که انجام دادن آن ایرادی ندارد اما بهتر است از انجام آن پرهیز کنیم.

 آچاره

ما در مجله آچاره در تلاشیم، سوالات شما را پاسخ دهیم و شما را برای داشتن زندگی آسوده همراهی کنیم. در این مطلب آموختیم که حکم رنگ کردن مو در ماه صفرچیست و آیا رنگ کردن مو روزه را باطل می‌کند؟ همچنین خواندیم ماه محرم رنگ کردن مو مجاز است؟ یا در ایام قاعدگی رنگ کردن مو ممکن است؟ امیدواریم توانسته باشیم بخشی از سوالات شما را پاسخ بدهیم. برای یادگیری مطالب بیشتر با آچاره همراه شوید. چاره هر مشکلی نزد آچاره است.

4.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا