ماسک زغال خانگی

پوستزیبایی و سلامت

اهمیت دادن به پوست، به ویژه پوست صورت، باعث می‌شود که جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید. استفاده از ماسک‌های صورت مختلف، یکی از روش‌های مراقبت از پوست است. ماسک زغال یکی از انواع این ماسک‌ها است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد فواید زغال چوب، ماسک زغال و روش‌های تهیه ماسک زغال خانگی صحبت کنیم. زغال چوب فعال، یک پودر سیاه بی‌بو است که از زغال چوب معمولی که در معرض گرما قرار گرفته است ساخته شده است. حرارت دادن زغال چوب تا دمای بالا باعث ایجاد حفره‌ها یا سوراخ‌های کوچکی می‌شود که باعث ایجاد قدرت جذب بالا در آن می‌شود. تحقیقات نشان داده است که زغال چوب فعال به دلیل ماهیت جاذب خود می‌تواند سموم را از بدن خارج کند. به همین دلیل، معمولاً برای جذب سموم در معده برای درمان مسمومیت‌ها و مصرف بیش از حد دارو استفاده می‌شود.

همچنین زغال فعال و ماسک زغال، به یک عنصر محبوب در محصولات زیبایی و مراقبت از پوست تبدیل شده است. تحقیقات زیادی برای حمایت از استفاده از زغال چوب فعال و ماسک زغال برای سلامت پوست وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد شواهد به اثربخشی آن اشاره می‌کند. در حالی که شما می‌توانید ماسک‌ زغال بخرید، می‌توانید ماسک زغالی خانگی هم درست کنید.

فواید ماسک زغال

زغال چوب فعال را در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی، از جمله پاک‌کننده‌ها، لوسیون ها، صابون‌ها، روغن‌ها و حتی خمیردندان‌ها پیدا خواهید کرد. این ماده به یک عنصر محبوب برای تهیه ماسک‌های صورت تبدیل شده است.اگرچه تحقیقات محدودی در مورد فواید زغال فعال برای پوست وجود دارد، برخی از متخصصان مراقبت از پوست بر این باورند که ماسک زغال می‌تواند به روش‌های زیر به پوست شما کمک کند:

1. ماسک زغال ناخالصی‌ها را از بین می‌برد

از آنجایی که تحقیقات نشان داده است که زغال فعال می‌تواند سموم را در بدن شما جذب کند، برخی از متخصصان زیبایی معتقدند که ماسک زغال می‌تواند به حذف ناخالصی‌ها و کثیفی‌ها از پوست شما کمک کند.

2. جوش‌های آکنه را کاهش می‌دهد

تجمع سبوم (روغن‌های پوست) و باکتری‌ها می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کند و در نتیجه جوش‌ ایجاد شود. اگر به دنبال یک درمان طبیعی آکنه هستید، ماسک زغال ممکن است با از بین بردن باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها از منافذ شما، کمک کند.

3. ماسک زغال چربی را کنترل می‌کند

زغال فعال ممکن است با از بین بردن سلول‌های مرده پوست و جذب چربی اضافی، به پوست شما درخشندگی سالم و طبیعی ببخشد.

بیشتر بخوانید : خواص نعنا برای پوست

4. نیش حشرات را درمان می‌کند

گزیدگی و نیش حشرات می‌تواند باعث خارش و تورم پوست شما شود. بر اساس شواهد، زغال چوب فعال ممکن است با خنثی کردن سموم موجود در سم حشرات، به درمان نیش حشرات کمک کند.

ماسک زغال خانگی

 ماسک زغال خانگی

شما می‌توانید انواع مختلفی از ماسک‌های زغال را به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های لوازم آرایش و زیبایی یا داروخانه خریداری کنید؛ اما برخی از ماسک‌های فروشگاهی ممکن است حاوی مواد نگه‌دارنده‌ای باشند که با پوست شما مطابقت نداشته باشند. به جای خرید ماسک زغال، می‌توانید از چند ماده ساده برای درست کردن ماسک زغال خانگی استفاده کنید.

مواد و لوازم مورد نیاز برای تهیه ماسک زغال خانگی

برای شروع، به یک کاسه همزن، قاشق‌های اندازه‌گیری، یک حوله و مواد زیر نیاز دارید:

  • 2 قاشق چای‌خوری آب
  • 1 قاشق چای‌خوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زغال فعال
  • 1/2 قاشق چای‌خوری عسل خام
  • 1 قطره اسانس (اختیاری)

اگر مراقب نباشید، ساخت ماسک زغال خانگی می‌تواند کمی کثیف کاری به همراه باشد. از آنجایی که پودر زغال می‌تواند به راحتی در اطراف پخش شود، بهتر است ماسک را در محلی دور از هر گونه پیش‌آمدگی یا پنجره‌های باز درست کنید. همچنین ممکن است بخواهید سطوح اطراف خود را با حوله یا دستمال بپوشانید تا با زغال چوب لکه‌دار نشود.


خدمات پیشنهادی آچاره : پاکسازی پوست در منزل


برای به حداقل رساندن آشفتگی و کثیفی‌ها، خرید کپسول زغال فعال را در نظر بگیرید. می‌توانید یک کپسول را باز کنید و محتویات آن را به جای یک قاشق چای‌خوری پودر به مخلوط ماسک زغال خانگی صورت خود اضافه کنید.

ماسک زغال خانگی

طرز تهیه ماسک زغال خانگی

  1. برای درست کردن ماسک زغال خانگی خود مراحل زیر را دنبال کنید:
  2. آب و اسانس (به عنوان مثال، روغن لیمو، روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس) را در یک کاسه ترکیب کنید.
  3. خاک رس بنتونیت را به مخلوط آب و روغن اضافه کنید. چند دقیقه اجازه دهید تا جذب شود.
  4. پودر زغال فعال و عسل خام را به کاسه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید.

اگر ترجیح می‌دهید از مواد مختلف برای تهیه ماسک زغال خانگی استفاده کنید، می‌توانید یکی از این دستورالعمل‌ها را امتحان کنید:

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با سرکه سیب

  • 1 قاشق چای‌خوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زغال فعال
  • 1 قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام ارگانیک
  • 3 قطره روغن درخت چای

همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیاید. در صورت نیاز چند قطره آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.

طرز تهیه ماسک زغال خانگی با ژلاتین بدون طعم

  • 1 قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر زغال فعال
  • 1/2 قاشق چای‌خوری خاک رس بنتونیت
  • 2 قاشق غذاخوری آب جوش

ژلاتین، پودر زغال فعال و خاک رس بنتونیت را به یک کاسه اضافه کنید. در آب تازه جوشیده بریزید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر دربیاید.

ماسک زغال خانگی

نحوه استفاده از ماسک زغال خانگی

برای بهترین نتیجه، صورت خود را به آرامی تمیز کنید تا آلودگی، روغن و آرایش پاک شود. استفاده از ماسک روی پوستی که تازه تمیز نشده است، کثیفی‌ها و ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد و از نفوذ ماسک به پوست شما جلوگیری می‌کند.

هنگامی که پوست شما تمیز شد، از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا ماسک زغال خانگی خود را به طور یکنواخت و صاف روی صورت خود پخش کنید. به آرامی آن را روی پوست خود ماساژ دهید. شما همچنین می‌توانید ماسک را با استفاده از یک برس کوچک رنگ یا برس نرم دیگری روی پوست خود اعمال کنید. ماسک را دور از چشم و دهان خود نگه دارید.

اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشویید. صورت خود را خشک کنید و از مرطوب کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : 14 فرمول مفید ماسک سیب‌ زمینی

نکات ایمنی درباره ماسک زغال خانگی

با وجود اینکه استفاده از زغال فعال روی پوست به طور کلی بی‌خطر است، اما چند نکته ایمنی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

  • از ماسک زغال زیاد استفاده نکنید. یک یا دو بار در هفته کافی است. استفاده بیشتر از آن ممکن است پوست شما را خشک کند.
  • مراقب علائم آلرژی باشید. علائم واکنش آلرژیک یا حساسیت شامل سوزش، خارش، قرمزی یا تورم پس از استفاده از ماسک روی پوست می‌شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، استفاده از ماسک زغال روی پوست را متوقف کنید.
  • ماسک را دور از چشم خود نگه دارید. زغال فعال می‌تواند سطح چشم شما را خراش دهد.
  • هنگام خرید ماسک زغال آماده، ماسکی را انتخاب کنید که دارای موادی باشد که مناسب نوع پوست شما باشد.
  • اگر پوست چرب دارید، به دنبال ماسک زغالی که حاوی خاک رس است باشید. این ماده ممکن است به جذب چربی اضافی روی پوست شما کمک کند. همچنین ممکن است به پاک‌سازی منافذ شما و جلوگیری از جوش زدن و آکنه کمک کند.
  • اگر پوست خشکی دارید، یک ماسک زغال با ترکیبات آب‌رسان مانند اسید هیالورونیک، روغن زیتون یا روغن جوجوبا انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال یک درمان طبیعی برای کمک به درخشندگی پوست خود هستید، ممکن است یک ماسک زغال خانگی ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

 کلام آخر

در سال‌های اخیر، زغال چوب فعال به یک ماده بسیار محبوب در دنیای زیبایی تبدیل شده است. علیرغم تحقیقات محدود برای حمایت از مزایای مراقبت از پوست، بسیاری از افراد با استفاده از ماسک زغال نتایج خوبی گرفته‌اند و از پوستی شفاف‌تر و چهره‌ای سالم‌تر برخوردار بوده‌اند. برای بهترین نتیجه، سعی کنید ماسک زغالی مناسب با نوع پوست خود، حاوی مواد طبیعی و عاری از مواد شیمیایی خشن، رنگ، پارابن و عطرها پیدا کنید. یا می‌توانید ماسک خود را با مواد کاملاً طبیعی درست کنید. اگر پوست بسیار حساس یا سؤالات خاصی در مورد ایمنی زغال فعال دارید، قبل از استفاده از ماسک زغال با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا