انواع اکسیدان: چه اکسیدانی برای چه مویی مناسب است؟

زیبایی و سلامترنگ مومو

در این قسمت از مجله آچاره شما را با انواع اکسیدان، درجه بندی اکسیدان‌ها و چه اکسیدانی برای چه رنگ مویی مناسب است؟ آشنا خواهیم ساخت.

اکسیداسیون در رنگ مو چیست؟

توضیحات علمی

اکسیداسیون زمانی اتفاق می‌افتد که یک اتم ناپایدار یک الکترون را از دست می‌دهد، بنابراین به اتم اجازه می‌دهد ترکیب جدیدی با عنصر دیگری تشکیل دهد.

در زمینه رنگ کردن مو از عامل اکسید کننده پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. هنگامی که پراکسید هیدروژن با یک پارا رنگ یا ساختار “imin” ترکیب می‌شود، یک ترکیب جدید به نام متا رنگ ایجاد می‌کند.

در مرحله کاربرد، پارا تولوئن-دیامین (PTD)، یک کریستال کوچک است که  دررنگ حل می‌شود. مواد قلیایی موجود در مخلوط به نرم شدن مو کمک می‌کند، لایه کوتیکول را باز می‌کند و اجازه می‌دهد ماده رنگی PTD وارد بافت مو شود.

پارا رنگ‌ها اکسید می‌شوند و پلیمریزاسیون اتفاق می‌افتد، کریستال‌های پارا رنگ PTD شروع به ایجاد رنگ می‌کنند و تا 300 برابر اندازه طبیعی خود با هم ترکیب می‌شوند و متا رنگ‌ها را تشکیل می‌دهند. اکسیژن اضافی با رنگدانه‌های طبیعی موجود در مو واکنش نشان می‌دهد تا یک اثر بلند مدت ایجاد کند.

هنگامی که اکسیداسیون رخ می‌دهد، تکه‌های بزرگ رنگدانه ایجاد می‌شود که رنگ‌های دائمی نهایی را  تشکیل می‌دهند.

توضیحات عامیانه

اکسیدآن‌ها واکنش پذیری در رنگ ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند رنگ‌ها بتوانند به موهای شما نفوذ کنند و موهای شما را رنگ کنند.

رنگ کردن مو با رنگ های شیمیایی توسط دو جزء انجام می شود: یک عامل رنگ دهنده به علاوه یک عامل اکسید کننده. اکسید کننده رنگ مو که اکسیدان نام دارد به عنوان یک فعال کننده و کاتالیزور عمل می کند. به این ترتیب رنگدانه در موها نفوذ می‌کند.

اکسیدان‌ها بر چه اساسی درجه بندی می‌شوند

اکسید کننده یا اکسیدان در واقع امولسیونی حاوی پراکسید هیدروژن در غلظت‌های مختلف است. هنگامی که با رنگ مخلوط می‌شود یک مخلوط یکنواخت را تشکیل می‌دهد. میزان پراکسید هیدروژن موجود در فعال کننده میزان روشن شدن مو را تعیین می‌کند. ترکیب اجزای مراقبت اضافی (نرم کننده هایی که درخشش و سلامت مو را حفظ می کنند) می‌تواند در اکسید کننده‌های مختلف متفاوت باشد.

در آرایشگاه از اکسید کننده‌هایی با درصد پراکسید هیدروژن از 1.5 تا 12 درصد استفاده می‌شود. برخی از مارک‌ها محتوای پراکسید هیدروژن را بر حسب میزان اکسیژن آزاد شده در طی یک واکنش شیمیایی نشان می‌دهند.

درجه بندی اکسیدان‌ها

V (حجم اکسیژن آزاد) غلظت اکسیدان است.

5 V- 1.5٪

10 V- 3٪

انواع اکسیدان

15 V- 6٪

30 V- 9٪

انواع اکسیدان

40 V- 12٪

انواع اکسیدان

چه اکسیدانی برای چه رنگ مویی مناسب است؟

انتخاب اکسیدان‌ها با توجه به پایه موی افراد و میزان سفید بودن موی آن‌ها انجام می‌شود. برای نتیجه بهتر، از رنگ و اکسیدانی از یک برند استفاده کنید.

 1.5%  برای تونینگ مقاوم، این اکسیدان برای تیره کردن موهای سفید استفاده می‌شود.

 3% –  برای تیره شدن، از این اکسیدان برای تیره کردن موهایی که سفیدی ندارند استفاده می‌شود.

6% –  شفاف سازی، اکسیدان 6 درصد برای رنگ کردن موهایی که دکلره شده‌اند استفاده می‌شود.

9٪   روشن‌کننده، این اکسیدان برای رنگ‌ها متوسط و روشن و همچنین برای دکلره کردن موها استفاده می‌شود.

12٪  این اکسیدان توانایی روشن کردن موها را تا 6 درجه دارد. عموما از این اکسیدان برای رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. ترکیب کردن این اکسیدان با دکلره توصیه نمی‌شود.

انتخاب صحیح عامل اکسید کننده نقش بسیار مهمی در نتیجه رنگ کردن مو دارد.

اکسیدان ضد قرمزی

این اکسیدان حاوی رنگدانه آبی جهت جلوگیری از ایجاد سایه قرمز و نارنجی در موهاست، اگر می‌خواهید موهای خود را به رنگی در بیاورید که تناژ قرمز ندارد، بهتر است از این اکسیدان استفاده کنید

اکسیدان گیاهی

اکسیدان‌های گیاهی دسته‌ای از اکسیدان‌ها هستند که در ترکیبات آن‌ها روغن‌های تقویت‌کننده گیاهی استفاده شده است. این ترکیبات از موهای شما و پوست سرتان در برابر التهاب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

انواع اکسیدان

انواع رنگ مو

برخی از افراد از رنگ کردن موهای خود دوری می‌کنند زیرا نمی‌خواهند ظاهر خود را برای همیشه تغییر دهند یا با حفظ رنگ سروکار داشته باشند. با این حال، طیف گسترده ای از محصولات رنگ مو در دسترس است، محصولات رنگ مو به طور کلی در سه دسته اصلی قرار می گیرند: دائمی، نیمه دائمی و موقت.

محاسبه قیمت خدمات رنگ مو در منزل

رنگ مو دائمی

این نوع رنگ حاوی یک ماده شیمیایی – معمولاً آمونیاک – است که وقتی روی مو اعمال می‌شود، باعث متورم شدن لایه‌های بیرونی ساقه‌ها می‌شود. این فرمول سپس به هر ساقه مو نفوذ می‌کند، رنگدانه طبیعی آن را روشن می کند و رنگ جدیدی را ایجاد می‌کند که رنگ طبیعی که اکنون روشن شده است را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 همانطور که از نامش پیداست، این نوع رنگ مو در واقع دائمی است و شست و شو روی آن تاثیری نخواهد داشت. به طور معمول باید هر شش تا هشت هفته یکبار ترمیم شود.

رنگ مو نیمه دائمی

کاملاً شبیه به محصولات دائمی هستند، اما نتایج آن‌ها معمولاً تنها سه تا چهار هفته دوام می‌آورند. عامل اصلی که رنگ‌های نیمه دائمی را از رنگ های دائمی متمایز می‌کند این است که ماده شیمیایی متورم کننده مو در آن‌ها ملایم تر از آمونیاک است.

 در حالی که این ماده شیمیایی به رنگ جدید اجازه می‌دهد تا به ساقه مو نفوذ کند، رنگدانه طبیعی مو را روشن نمی‌کند. با این حال، یکی از اشکالات محصولات نیمه دائمی این است که به طور کلی نمی‌توان از آن‌ها برای روشن تر کردن مو استفاده کرد.

کسانی که تمایل به تغییر موقتی دارند، ممکن است محصولات رنگ موی نیمه دائمی را در نظر بگیرند. در بیشتر موارد، این رنگ‌ها حاوی هیچ عامل شیمیایی متورم کننده مو نیستند. در عوض، آن‌ها از رنگی تشکیل شده‌اند که از مولکول‌هایی بسیار کوچک دارد. اندازه کوچک این مولکول‌های رنگ به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حدی وارد ساقه‌های مو شوند و ظاهر رنگی تغییر یافته را ایجاد کنند. به طور کلی این نوع رنگ مو در عرض چهار تا هفت روز شسته می‌شود.

بیشتر بخوانید روغن های بعد از اپیلاسیون

رنگ موی موقت

در نهایت، محصولات رنگ موی موقت انتخاب خوبی برای کسانی است که می‌خواهند یک آرایش موی کوتاه مدت داشته باشند.

 این نوع محصول حاوی مولکول‌های رنگی بزرگی است که وارد ساقه‌های مو نمی‌شوند، بلکه روی آن‌ها قرار می‌گیرند و به صورت ژل، شامپو، اسپری یا فوم فروخته می‌شوند و معمولاً پس از یک بار شستشو ناپدید می‌شوند. رنگ موی موقت اغلب در تناژهای روشن و غیر طبیعی مانند صورتی تند و آبی نئون در دسترس است.

رنگ‌های شامپویی یا اسپری و فوم برای رنگ دادن به موهای شما نیاز به اکسیدان ندارند و استفاده از آن‌ها کار بسیار راحتیست. دقت داشته باشید اغلب این رنگ‌ها برای اینکه به موهای شما رنگ بدهند باید روی موی بلوند شده قرار بگیرند.

آچاره

اگر به دنبال استفاده از خدمات آرایشی و رنگ مو هستید و به یک فرد متخصص نیاز دارید. به ثبت سفارش در پنل آچاره پرداخته و از خدمات ما بهره ببرید.

بیشتر بخوانید علت تیرگی پوست دور دهان 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا