نقشه سیم کشی برق سشوار و ساختار آن!

سشوارلوازم خانگی

سشوارها از دسته وسایل الکترونیکی هستند که با انرژی الکتریکی تولید گرما می‌کنند و در منازل یا سالن‌های زیبایی برای خشک کردن و حالت دادن به مو استفاده می‌شوند. سشوارها دارای طرح و مدل‌های مختلفی هستند.
مهم‌تر از همه از مدارهای الکترونیکی برخوردار هستند که باعث می‌شود عیب‌یابی و تعمیر آن‌ها کمی دشوار شود. به همین خاطر هم ما می‌خواهیم به شما نقشه سیم کشی برق سشوار را به‌طور کامل توضیح دهیم.

ساختمان و اجزا و نقشه سیم کشی برق سشوار

نقشه سیم کشی برق سشوار و ساختمان و اجزای این وسیله الکترونیکی شامل قطعات مختلفی است. در این بخش به بررسی تمام اجزای سشوار و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • بدنه سشوار

بدنه سشوار معمولا از فلز استیل یا پلاستیک ساخته می‌شود. بدنه استیلی در عین زیبایی در برابر حرارت نیز از استحکام کافی برخوردار است.

سشوارهایی که جنس بدنه آن‌ها پلاستیکی است، دربرابر حرارت زیاد که معمولا ناشی از بروز عیب و ایراد در ساختمان سشوار است؛ تغییر حالت داده و ادامه کار سشوار را با اختلال مواجه می‌کند.

عیب‌یابی و تعمیر سشوار را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی سشوار با تیم آچاره
عیب‌یابی و تعمیر سشوار را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی سشوار با تیم آچاره
نقشه سیم کشی برق سشوار

  • دسته سشوار

جنس دسته سشوار را معمولا از عایق‌های پلیمری یا کائوچو می‌سازند تا در برابر جریان الکتریسته، کاملا عایق باشد. کلیدهای سشوار معمولا روی دسته نصب می‌شوند. در بعضی از سشوارها نیز، دسته قابلیت تا شدن دارد.

  • سیم رابط و دوشاخه

معمولا دوشاخه از نوع پرسی به‌همراه سیم متصل به آن ساخته می‌شود.

  • کلید

در این بخش به توضیح کلید نقشه سیم کشی برق سشوار می‌پردازیم. در سشوارها از انواع کلیدهای دو حالته و سه حالته استفاده می‌شود. در شکل زیر برای‌تان 3 نمونه از کلیدهای متداول و حالت‌های ورودی و خروجی فاز آن‌ها آورده‌ایم که پس از باز کردن سشوار می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

کلید قسمت «الف» دارای 2 پایه اتصال است که یکی محل ورود فاز و دیگری خروج آن است. با فشار قسمت I، مدار برقرار شده و از لوله سشوار گرما خارج می‌شود و با فشار O، سشوار خاموش می‌شود. در بعضی از سشوارها بجای I و O از کلمه OFF و ON استفاده شده است که به‌معنای خاموش و روشن است.

در پشت کلید «ب» 3 کنتاکت قرار دارد که موقعیت آن‌ها در پشت کلید در شکل نشان داده شده است. با زدن حالت I فاز ورودی به پایه A از پایه B خارج می‌شود و با زدن حالت II که بعد از I خواهد بود، علاوه‌بر خروجی B پایه C نیز دارای فاز خروجی است.

در پشت کلید «ج» نیز 3 کنتاکت وجود دارد؛ با این تفاوت که با زدن حالت I کنتاکتی که زیر II قرار دارد، دارای فاز خروجی است و با زدن II پایه زیر حالت I قرار دارد فاز خروجی خواهد داشت؛ یعنی به‌صورت ضربدری.نقشه سیم کشی برق سشوار

  • المنت یا همان هیتر

المنت مانند سایر المنت‌ها در لوازم خانگی از جنس کرم نیکل و یا کرم آلمینیوم است و به دور یک عایق نسوز چهار پره پیچیده می‌شود.

المنت در سشوارهای مختلف بسته به نوع طراحی و مدار الکتریکی به اشکال مختلف به‌کار گرفته می‌شود که در شکل زیر چند نمونه از آن را مشاهده می‌کنید.

یک از مشکلات رایج المنت سشوار، قرمز شدن المنت است که باید به محض مشاهده آن، نسبت به تعمیر یا تعویض المنت سشوار اقدام کنید.انواع المنت سشوار

  • موتور

در سشوارها از 2 نوع موتور استفاده شده است. بعضی از سشوارها دارای موتور 220 ولت از نوع یونیورسال یا قطب چاکدار هستند. بدیهی است که در این نوع سشوارها المنت با موتور به‌شکل موازی بسته می‌شود تا موتور بتواند به ولتاژ موردنیازش دسترسی پیدا کند. در نوع دوم سشوارها، از موتور 12 ولت جریان مستقیم استفاده می‌شود.

این موتورها دارای 2 پایه اتصال به مدار هستند. در بعضی از موتورها، یکی از پایه‌ها دارای علامت + است و این به این معنی است که در این موتور رعایت اتصال قطب‌های مثبت و منفی به موتور لازم و ضروری است. اما اگر در موتور چنین علامتی وجود نداشت، رعایت قطب‌بندی در موتور ضرورتی نداشته و آن موتور می‌تواند به هر 2 جهت بچرخد.

این نکته را فراموش نکنید در موتوری که رعایت قطب‌بندی الزامی است، عدم توجه یا اتصال اشتباه قطب، منجر به چرخش در جهت عکس شده و موتور پس از مدتی خواهد سوخت. این موتورها صرفا برای چرخش در جهت خاصی طراحی شده‌اند. علی‌رغم ولتاژ کاری این موتورها (12ولت) عملا در مدار با ولتاژ 16 ولت نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

در صورتی که با بوی سوختگی از سشوار مواجه شدید، در اسرع وقت نسبت به عیب‌یابی موتور و تعمیر دستگاه اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه عیب‌یابی و تعمیر سشوار!

  • دیود

دیود نیز یکی از اجزای نقشه سیم کشی برق سشوار جانسون است که نقش بسیار مهمی را در عملکرد صحیح این دستگاه ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که در سشوارها از 2 نوع دیود استفاده می‌شود.

  • دیود کم آمپر

این دیودها در ساختن پل دیود به‌کار رفته و معمولا دارای ولتاژ کاری و جریان نامی کمی هستند. در بین شماره‌های این دیودها، دیودهای 4002 1N و 4004 1N از کاربرد بیشتری برخوردار هستند.

دیود کم آمپر سشوار

  • دیود پر آمپر

از این دیودها معمولا در پشت کلید اصلی مدار و به‌منظور ایجاد یک‌سوسازی نیم موج استفاده می‌شود. در یک‌سوسازی نیم موج ولتاژ کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر مداری را ابتدا با برق متناوب کامل و سپس با برق یک‌سو شده (نیم موج) تغذیه کنیم.

درست مثل این است که مدار با 2 ولتاژ کار کار کند. در بین دیودهای پر آمپری که وجود دارد، شماره‌های زیر بیشتر از باقی آن‌ها کاربرد دارند. البته متاسفانه در عکس زیر شماره 1N 5401 وجود ندارد.دیود پر آمپر سشوار

  • پروانه فن

پروانه فن هم یکی از اجزای نقشه سیم کشی برق سشوار است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. گرمای ایجادشده توسط المنت با گردش پروانه فن و فشار هوایی که به‌دنبال حرکت پروانه به‌وجود می‌آید، به خارج از سشوار هدایت می‌شود.

اگر به علت‌های مختلف، پروانه هرزگرد شود و نچرخد یا درگیری پروانه با یک شی خارجی یا یکی از سیم‌های مدار باعث شود که پروانه حین چرخش دچار مشکل شود و …، گرمای ایجادشده در سشوار به عایق‌ها و هادی‌ها صدمه می‌زند.

در موارد این‌چنینی بیشترین آسیب‌دیدگی متوجه سشوارهایی است که از بدنه پلاستیکی برخوردار هستند.

عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی سشوار با تیم آچاره

  • ترموستات سشوار

به‌منظور حفاظت از مدار در برابر ایجاد گرمای بیش از اندازه، ترموستات را در مدار قرار می‌دهند. جایگاه ترموستات قسمتی از المنت و سری با مدار اصلی است که اولا عبور جریان مدار را کنترل می‌کند، و مورد دوم؛ حرارت ایجادشده توسط هیتر، صفحه حساس ترموستات را تحریک می‌کند و با افزایش گرما از حد معینی، ترموستات عمل کرده و با قطع نول اصلی مدار، سشوار خاموش می‌شود.

پس از مدتی با نزول حرارت، کنتاکت‌های ترموستات به‌صورت اتوماتیک متصل شده و سشوار مجددا به‌کار خود ادامه می‌دهد. ساختمان این ترموستات از نوع بی‌متالی است. این ترموستات قابل‌تنظیم یا تعمیر نیست؛ مگر این‌که بتوان بعضی از نقایص جزیی آن را برطرف کرد.

در صورت خراب شدن ترموستات و گرم نکردن سشوار، به ناچار المنت نیز تعویض می‌شود؛ چون ترموستات به بدنه المنت پرچ شده است.

مزایای سشوار

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم سشوار یکی از لوازم الکتریکی بسیار پرکاربرد است که تقریبا در تمام منازل وجود دارد و برای خشک کردن مو از آن استفاده می‌کنند. همچنین تمامی سالن‌های آرایشی هم از سشوار برای خشک کردن و حالت دادن به موهای مشتری استفاده می‌کنند. در این مقاله ما به بررسی و توضیح تک‌تک اجزا و نقشه سیم کشی برق سشوار پرداختیم.

این مبحث برای کسانی که می‌خواهند سشوار را عیب‌یابی و تعمیر کنند خیلی مفید است؛ زیرا شما برای عیب‌یابی و تعمیر ابتدا باید اجزای وسیله را بشناسید تا بتوانید ایراد و گیر دستگاه را پیدا کنید. در این شرایط شما می‌توانید عیب یابی سشوار و تعمیر آن را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا