باز کردن سشوار در 8 مرحله! [انواع مدل‌ها]

لوازم خانگیسشوار

بازکردن و تعمیر وسایل برقی کوچک در خانه و صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات همواره برای مخاطبان لذت‌بخش بوده است. البته تعمیرات در خانه زمانی ارزشمند است که مشکل برطرف شود. پس اگر به دنبال آموزش باز کردن سشوار و تعمیر آن هستید؛ یک پیچ‌گوشتی بردارید و طبق مراحل زیر سشوارتان را در خانه تعمیر کنید.

نکات کلیدی

  • اصلی‌ترین دلیل روشن نشدن سشوار، خرابی سوئیچ آن است.
  • اگر سشوار بوی سوختگی می‌دهد، یعنی فیلترهای آن پرز گرفته‌اند.
  • نحوه باز کردن سشوارها با هم فرق دارد و اگر تابه‌حال چنین کاری را نکرده‌اید، بهتر است این کار را به متخصصین و تعمیرکاران بسپارید.

مشکلات متداول سشوار چیست؟

در این بخش با عیوب متداول در سشوار آشنا می‌شویم و اینکه چطور در منزل سشوار خراب شده را تعمیر کنیم؟

1. خرابی سوئیج سشوار (دکمه خاموش/روشن)

در سشوار‌های جدید سوئیچ روشن/خاموش سشوار علاوه‌بر روشن و خاموش به‌صورت چندمرحله‌ای طراحی شده است و شدت باد خروجی (ضعیف، متوسط و قوی) و نوع باد خروجی (سرد یا گرم) از دستگاه را تنظیم می‌کند.

یکی از دلایل مهم روشن‌نشدن سشوار خرابی سوئیچ است. برای تعمیر آن لازم است دستگاه باز شود و اتصالات سوئیچ بررسی گردد. درنهایت اگر دلایل دیگر وجود نداشت این قطعه را تعویض کنید.

تعمیر سشوار را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
تعمیر انواع سشوار
تعمیر سشوار را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
تعمیر انواع سشوار

باز کردن انواع سشوار

2. از کار افتادن فن سشوار

به‌وجود‌آوردن هوای مناسب برای خشک‌کردن مو وظیفه فن سشوار است. فن سشوار هوای خارج از سشوار را به درون آن کشیده و به سمت سیم‌پیچ‌‎های درون دستگاه هدایت می‌کند. هوای بیرون بعد از گذشتن از روی این سیم‌پیچ‌ها گرم شده و دوباره به سمت بیرون می‌رود. سوئیچ تنظیم‌کردن شدت جریان هوا، وظیفه تغذیه اتصال فن به جریان الکتریکی را برعهده دارد؛ بنابراین برای تعمیر فن سشوار پس از باز کردن سشوار لازم است ابتدا سلامت تیغه‌های فن بررسی و سپس از اتصال به جریان الکتریکی توسط تستر مطمئن شوید.

اگر هر دو سالم بودند مشکل از سوختگی موتور دستگاه است. به یاد داشته باشید که رطوبت فن سشوار را کثیف و خراب می‌کند، پس از قرار دادن سشوار در محیط مرطوب بپرهیزید.

3. قرمز شدن المنت سشوار

المنت سشوار یک رشته سیم است که تقریبا مهم‌ترین قطعه داخلی سشوار است و تحمل جریان‌های الکتریکی بالا را دارد. المنت به‌نسبت دیگر قطعات سشوار از عمر کوتاه‌تری برخوردار است، به همین دلیل؛ زود خراب شده و از کار میفتد. المنت‌ها در 2 نوع حرارتی و سرامیکی تولید می‌شوند.

در المنت‌های سرامیکی به دلیل گرمای بالای ذخیره‌شده در سرامیک، باد گرم‌تر منجر به خشک شدن زودتر مو، کاهش مصرف برق و در نهایت افزایش طول عمر سشوار می‌شود. سشوارهایی با المنت سرامیکی، گران‌تر از سشوارهای دارای المنت حرارتی هستند.

برای عیب‌یابی و تعمیر سشوار از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 4. از کار افتادن ترموستات سشوار

سوئیچ قطع‌کننده حرارت (ترموستات) در بخش خشک‌کن سشوار قرار گرفته و وظیفه دارد در صورت زیاد داغ شدن دستگاه، المنت آن را خاموش می‌کند. اگر بدنه سشوار در حال کار بسیار داغ می شود اما ترموستات مدار را قطع نمی کند؛ مشکل از ترموستات سشوار است.

برای رفع این مشکل بهتر است ترموستات را یکسره کنید؛ زیرا ترموستات قابل تعویض نیست، مگر آن که المنت با نوع مشابه خود که مجهز به ترموستات است، تعویض شود. البته باید اضافه کنیم که گرم نشدن سشوار مشکل رایج دیگری‌ست که احتمال ایجاد آن برای دستگاه شما دور از انتظار نیست.

5. انتشار بوی سوختگی و بلند شدن دود از سشوار

یکی از دلایل ساده بوی سوختگی، پرز گرفتن فیلترها و قطعات داخلی سشوار است. برای حل این مشکل باید با باز کردن سشوار به تمیز کردن فیلترها و بخش‌های داخلی سشوار بپردازید. البته تمیز کردن فیلتر سشوار حتی در صورتی که دستگاه درست کار می‌کند نیز باید انجام شود و یکی از نکات مراقبتی از سشوار است که باعث افزایش عمر مفید دستگاه شما می‌شود.

بازکردن سشوار جهت تمیز کردن فیلتر سشوار در هر مدلی از سشوار متفاوت است. اما به‌طور کلی با بازکردن پیچ‌های پشت دستگاه و درآوردن فیلترها و تمیزکردن آن‌ها به‌آرامی با مسواک نرم، می‌توانید بوی سوختگی و بلندشدن دود هنگام کار یا حتی خاموش شدن ناگهانی سشوار را برطرف نمایید.

در ادامه نحوه باز کردن انواع سشوار رمینگتون، پرومکس، براون، فیلیپس و…. به‌صورت تصویری نشان داده شده است:

 انتشار بوی سوختگی سشوار

نحوه باز کردن سشوار

اکثر روش‌های عیب‌یابی و تعمیر سشوار به باز کردن سشوار ختم می‌شود. طرز باز کردن مدل‌های پرومکس، رمینگتون، براون، فیلیپس و … بسیار شبیه به‌هم و به‌صورت زیر است.

طرز باز کردن سشوار فیلیپس – پرومکس – رمینگتون – براون

1. سشوار را از برق بکشید.

2. پیچ‌های بدنه سشوار را باز کنید.

باز کردن سشوار

3. از انتهای اتصال دو بخش بدنه سشوار شروع کنید. به‌آرامی 2 نیمه بدنه خارجی را با کمک کاتری باز کنید و درپوش جلویی مخصوص کلیدهای قطع‌ووصل را به سمت بالا بکشید و از پوشش خارجی دور کنید.

باز کردن انواع سشوار

4. پس از باز کردن اولین گیره، شکاف را با دست دیگر خود، باز نگه‌ دارید. سپس محافظ سیم را به‌سمت پایین سیم برق و قسمت سوئیچ قطع‌ووصل را به‌سمت بیرون بکشید و از مسیر خارج کنید.

5. مسیرهای بازشده را با قطعه‌ای باریک نگه دارید و کاتر را در مسیر مرز 2 بخش بدنه حرکت دهید تا 2 بخش بدنه به‌طور کامل باز شود.

نحوه باز کردن سشوار

6. امتداد 2 بخش بدنه خارجی سشوار در قسمت سرخشک‌کن است که باید با فشار کاتر به سمت بالا باز شود. حالا می‌توان دو بخش بدنه سشوار را به‌طور کامل از هم جدا کرد.

طرز باز کردن سشوار پرومکس

7. یکی از بخش‌های بدنه خارجی همچنان به قطعات داخلی وصل است. لازم است پیچ‌های اتصال به بدنه اصلی باز شوند.

طرز باز کردن سشوار رمینگتون

8. در پشت محصول، 2 نیمه بخش متصل به قطعات داخلی با یک کلاه محکم به هم متصل شده‌اند. این درپوش را با قرار‌دادن یک پیچ‌گوشتی یا ابزار بازکننده دیگر زیر درپوش و با استفاده از آن به‌عنوان اهرم باز کنید.

طرز باز کردن سشوار فیلیپس

9. حال با استفاده از کاتر مطابق شکل قسمت‌های بدنه را جدا کنید. در این مرحله قطعات بدنه سشوار شما باز شده‌اند و می‌توانید قسمت‌های معیوب دستگاه را تعمیر کنید.

طرز باز کردن سشوار براون

جمع‌بندی

در این مقاله عیوب و ایرادات رایج، و نحوه تعمیر سشوار را بررسی کردیم و با نحوه باز کردن انواع سشوارها در مدل‌های مختلف آشنا شدیم. اگر شما نیز دستی در کارهای فنی و تعمیراتی لوازم برقی مانند سشوار دارید از شما دعوت می‌کنیم تا تجربیات خود را با آچاره به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج

1. چرا با وجود اینکه موتور سشوار در حال کار است اما باد گرم خارج نمی‌شود؟

علت هرزگرد شدن پروانه فن است. پروانه‌های فن از پلاستیک‌های معمولی ساخته می‌شوند تا از وزن بسیار کمی برخوردار باشند و به همین دلیل، دوام چندانی نداشته و پس از مدتی به اشکال مختلف تغییر حالت می‌دهند.
در صورت هرزگرد‌ شدن پروانه فن، هرگز از چسب جهت اتصال مجدد آن به محور موتور استفاده نکنید، بهتر است فن دیگری را جایگزین آن نمایید که متناسب با قطر محور موتور باشد.

2. چرا از سشوار باد سرد خارج می‌شود؟

ایراد از المنت است و ممکن است یکی از اتصالات المنت از آن جدا شده باشند که باید مجدداً در وضعیت خود نصب شود.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا