معرفی قطعات سشوار و عملکرد آن‌ها

لوازم خانگیسشوار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که قطعات سشوار در کنار هم چگونه کار می‌کنند؟ این دستگاه برای اولین‌بار در سال 1920 معرفی شد و عملکرد آن به این صورت بوده که با دمیدن هوای سرد یا گرم، به تبخیر سریع آب کمک می‌کرد. سشوار شما براساس اصل تبخیر و رطوبت نسبی کار می‌کند. رطوبت نسبی تعداد ذرات آب یا رطوبتی است که در هوا وجود دارد.

وقتی هوای اطراف ما گرم می‌شود، می‌تواند درصد بیشتری از بخار آب را در خود نگه دارد. از آنجایی که می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد، پس آب سریع‌تر تبخیر می شود. سشوارها در سراسر جهان هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریبا همه ما از سشوارها در منازل و آرایشگاه‌ها برای خشک کردن و حالت دادن موی سر استفاده می‌کنیم. اما بسیاری از افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، هیچ اطلاعاتی در مورد قطعات یدکی سشوار ندارند و در تعمیر سشوار خود با مشکل مواجه می‌شوند.

آن‌ها همچنین نمی‌دانند که سشوار چگونه کار می‌کند. عملکرد داخلی سشوار در واقع بسیار ساده است. قطعات سشوار شامل: محفظه بیرونی، کنترل‌ها، سیم و دوشاخه است. قطعات سشوار به‌راحتی کنار هم قرار می‌گیرند تا سریع و کارآمد موهای شما را خشک کنند. در این مقاله با ما همراه شوید تا با قطعات سشوار و عملکرد آن‌ها آشنا شوید.

نکات کلیدی

  • از مهم‌ترین قطعات سشوار می‌توانیم به فن، هیتر، ترموستات، آرمیچر و موتور اشاره کنیم.
  • انواع موتور سشوار عبارتند از: موتور AC و موتور DC.
  • بدنه سشوارها معمولا از جنس‌های پلاستیک فشرده یا استیل ساخته می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سشوار چیست؟

قطعات سشوار شامل: فن، عنصر گرمایش (هیتر)، بدنه، دسته، سیم، کلید سشوار، دیود، موتور، ترموستات و آرمیچر هستند.

در ادامه به توضیح هر یک از قطعات سشوار می‌پردازیم:

پنکه (fan)

یکی از مهم‌ترین قطعات سشوار پنکه است. پنکه گرمای هم‌رفتی را از سشوار به سمت موهای شما برمی‌گرداند. فن توسط یک موتور کوچک در داخل سشوار کنترل می‌شود که با جریان برق شروع به حرکت می‌کند. با چرخش فن، هوا از ورودی وارد سشوار می‌شود. نیروی گریز از مرکز، هوای فن را از روی المنت گرمایشی (کویل) عبور می‌دهد.

سپس گرمای کویل را به موهای خیس شما می‌رساند. آیا تا به حال در مورد تنظیم کند و سریع سشوار خود فکر کرده‌اید؟ این کار با تغییر جریان عبوری از مدار و به طرف فن انجام می‌شود. در تنظیمات سرعت پایین، جریان کمتری از فن می‌گذرد و بنابراین به‌آرامی می‌چرخد. در تنظیمات بالاتر، جریان بیشتری عبور می‌کند که باعث می‌شود فن سریع‌تر بچرخد و هوای بیشتری را به بیرون بفرستد.

برای تعمیر سشوار در محل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 

قطعات سشوار و فن سشوار

عنصر گرمایش یا هیتر

یکی دیگر از قطعات سشوار، هیتر آن است. عنصر گرمایش سشوار معمولا یک سیم پیچ فلزی است. اما می‌تواند با فناوری یون سرامیکی نیز پوشانده شود که به محافظت از مو در برابر گرمای خشک و خشک شدن بیش از حد کمک می‌کند. المنت حرارتی انرژی الکتریکی تامین‌شده از پریز برق را می‌گیرد و با گرم شدن، این انرژی را به انرژی هم‌رفتی (به جای برق) تبدیل می‌کند.

در اکثر سشوارها، عنصر گرمایش سیم نیکروم است. نیکروم آلیاژی است که از مخلوط دو فلز نیکل و کروم ساخته شده‌ است. اکنون، این عنصر گرمایش حیاتی‌ترین وظیفه را در گرم کردن هوای داخل سشوار دارد. به عنوان یک مقاومت یا وسیله‌ای عمل می‌کند که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. سشوارهای قدیمی‌تر حاوی سیم‌های مسی بودند اما امروزه نیکروم جایگزین آن شده است.

این آلیاژ الکتریسیته را به‌خوبی هدایت نمی‌کند، به این معنی که تمام انرژی عبوری از سشوار برای گرم کردن هوا مصرف می‌شود. نیکروم از اکسید شدن نیز در امان است. اگر از ماده دیگری مانند آهن برای مقاومت استفاده شود، در دمای بالا مستعد زنگ‌زدگی است. اما لازم نیست در مورد Nichrome نگران بود.

هیتر سشوار

جنس بدنه سشوار

پوسته و دسته سشوار که معمولاً جنس آن پلاستیک ضخیم یا استیل است، فن و عنصر گرمایش را در خود جای می‌دهد. بدنه معمولاً به شکل L است و برای راحتی در نگه داشتن با دست، قسمتی روی آن تعبیه می‌شود.

سشوارهای ساده فقط دارای کلید روشن و خاموش هستند. در حالی که مدل‌های گران‌قیمت دارای تنظیمات مختلف دما و قدرت‌های متفاوت هستند. سشوار پلاستیکی در برابر اتصال بدنه مصون است و خطر برق‌گرفتگی ندارد‌. ولی از لحاظ طول عمر، استیل از مقاومت بالایی برخوردار است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

دسته

از دیگر قطعات سشوار دسته آن است. بر روی دسته سشوار کلید روشن، خاموش وجود دارد. هر چه طراحی دسته انعطاف‌پذیرتر باشد، کاربرد آن برای کاربر بهتر است. دسته برخی از سشوارها، روی بدنه آن‌ها تا می‌شود.

سیم سشوار

سیم سشوار ضخیم ساخته می‌شود تا در برابر ضربه و آسیب‌دیدگی دچار پارگی نشود.

کلید سشوار

یکی دیگر از پرکاربردترین قطعات سشوار کلید آن است. در تمام لوازم برقی که در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله سشوار، نول به‌طور مستقیم، به کاربر داده شده‌ است. در صورتی که فاز با عبور از کلید، کار خود را انجام می‌دهد.

کلید سشوار در ۳ مدل مختلف ساخته می‌شود که عبارتند از:

۱. کلید دو حالته: این نوع کلید دارای ۲ کنتاکت (پایه) است، یکی از کنتاکت‌ها به فاز ورودی وصل شده‌ و دیگری به عنوان خروجی فاز در نظر گرفته شده‌ است.

۲. کلید ۳ حالته: در این مدل از کلیدها، حالت خاموش همواره بین دو حالت ۱ و ۲ قرار می‌گیرد. با زدن حالت ۱، برق از کنتاکت خارج می‌شود و با زدن حالت ۲، علاوه‌بر خروجی فاز کنتاکت اول، کنتاکت دوم نیز خروجی دارد. این موضوع سبب می‌شود که در حالت ۲، میزان قدرت سشوار بالاتر رود.

۳. کلید تبدیل: در کلید تبدیل ۳ کنتاکت تعبیه شده‌ است. پایه یا کنتاکت سوم همیشه به یکی از دو پایه ۱ یا ۲ متصل می‌شود.

موتور سشوار

در سشوار 2 نوع موتور داریم:

1. موتور با جریان AC

از این نوع موتورها که با جریان متناوب برق کار می‌کنند، بیشتر برای سشوارهای آرایشگاهی استفاده می‌کنند‌. به آن‌ها سشوار حرفه‌ای نیز می‌گویند. در این مدل از موتورها نوعی زغال وجود دارد تا هسته را در مرکز نگه دارد. این زغال معمولا بعد از ۳ سال تمام می‌شود و باید برای تعویض آن اقدام کرد. به این نوع موتورها، موتور سنگین می‌گویند.

قدرت، شدت پرتاب باد و عمر مفید طولانی از جمله مزایای سشوارهایی است که موتور آن‌ها با جریان متناوب برق کار می‌کند. در عوض موتور آن‌ها برای کارایی بیشتر، هر ۶ الی ۱۲ ماه به تعویض احتیاج دارد.

طرز کار در این مدل از سشوارها به این صورت است که بعد از ورود جریان برق به موتور، هسته به چرخش در می‌آید. با چرخش هسته، پروانه نیز به چرخش در آمده و باد را به بیرون سوق می‌دهند. در حقیقت با استفاده از سیم‌پیچی که در بدنه موتور وجود دارد، جریان متناوب از آن عبور کرده و سبب ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود.

در ادامه این میدان موجب به حرکت در آمدن هسته خواهد شد. طول عمر این مدل از سشوارها که موتور سنگین دارند، چیزی در حدود ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ ساعت است. معمولا بی‌صدا هستند و به خاطر کارایی بالای موتور، گران‌قیمت‌تر نیز هستند.

2 . موتور با جریان DC

از دیگر قطعات سشوار، موتور با جریان DC است. این نوع موتورها با جریان مستقیم برق کار می‌کنند. در سشوارهایی که کاربرد طولانی‌مدت ندارند از آن‌ها استفاده می‌شود، مانند: استفاده در منازل. به این سشوارها، سشوارهای موتور سبک یا غیرحرفه‌ای نیز می‌گویند.

سشوارهای دارای موتور DC، طول عمری بین ۴۰۰ الی ۷۰۰ ساعت دارند.

به این قطعه از قطعات سشوار، موتور یک تکه نیز می‌گویند. موتورهای یک تکه، سبک‌تر و کوچک‌تر از مدل AC هستند. در این‌گونه از موتورها چون دارای قدرت کمتری هستند، پروانه را بزرگ‌تر می‌سازند تا هوای بیشتری را به بیرون هدایت کند. همچنین در این مدل از سشوارها فقط یک دکمه در جهت کنترل حرارت و سرعت در آن‌ها تعبیه شده‌ است.

برای تعمیر سشوار در محل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نقش دیود در سشوار چیست؟

از حساس‌ترین قطعات سشوار دیود آن است. دیود وظیفه تبدیل جریان AC به برق یکسوشده را برعهده دارد. دیود در نیم سیکل اول به علت اینکه آند مثبت‌تر از کاتد است، جریان را عبور می‌دهد و المنت شروع به داغ شدن می‌کند. با داغ شدن المنت باد گرم تولید می‌شود.

اما در نیم سیکل دوم جریانی عبور نمی‌کند. با عبور نکردن جریان، المنت مقداری سرد می‌شود. دیودها برای معرفی خود دارای ولتاژ و جریان‌های اسمی مختلفی هستند و انواع دیود سشوار با توجه به ویژگی‌هایشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیود سشوار

ترموستات

از دیگر قطعات سشوار، ترموستات است. از ترموستات در سشوار به عنوان یک کلید استفاده می‌شود. این کلید وظیفه دارد تا هر وقت حرارت زیادی در داخل سشوار تولید شد با قطع کردن مسیر نول مانع از داغی بیش از حد دستگاه شود. ترموستات دارای دوپایه و یک تیغه است، با افزایش دما تیغه ترموستات منبسط می‌شود.

تیغه منبسط‌شده از کنتاکت جدا می‌شود و جریانی را عبور نمی‌دهد. وقتی که تیغه سرد می‌شود، مجددا به حالت اولیه خود باز می‌گردد و باعث می‌شود تا جریان عبور کند. ترموستات در سشوار به بدنه المنت پرچ شده‌ است و در صورت خراب شدن آن می‌بایست ترموستات را با المنت آن تهیه کنید.

وظیفه آرمیچر در سشوار چیست؟

از مهم‌ترین قطعات سشوار می‌توان به آرمیچر اشاره کرد. آرمیچر در سشوار وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به حرکتی را دارد. اجزایی که آرمیچر را تشکیل می‌دهند عبارتند از: هسته، سیم پیچ، آهنرباها، یاتاقان‌ها و شفت. آرمیچر با استفاده از سیم‌پیچی که بر روی محور آن قرار دارد، انرژی جنبشی تولید می‌کند.

به این صورت که با عبور جریان از سیم پیج باعث به وجود آمدن انرژی مغناطیسی می‌شود. این میدان مغناطیسی دارای قطب‌های مثبت و منفی است. قطب‌های میدان شروع به دفع کردن قطب‌های آهنربای داخل سیم پیچ می‌کنند. این دفع قطب‌ها موجب تولید انرژی حرکتی می‌شود. ولتاژ در آرمیچر سشوار در حدود ۱۲ ولت است.

انواع آرمیچر سشوار

انواع آرمیچر سشوار

۱. آرمیچر سشوار مدل 5c-l

این آرمیچر از نوع قدرت بالا و توان آن در حالت بی‌باری ۳.۶ وات است. همچنین ولتاژ کاری آن ۱۲ ولت و دارای ۵ کلکتور (پایه) بوده و جنس آن از آهن و وزن آن ۴۸ گرم است.

۲. آرمیچر سشوار مدل 5c-s

این آرمیچر از نوع قدرت بالا و توان آن در حالت بی باری ۳.۶ وات است. ولتاژ کاری ۱۲ ولت و دارای ۵ کلکتور بوده و جنس آن از آهن و دارای وزنی معادل ۴۶ گرم است.

۳. آرمیچر سشوار مدل 3c-1

طول شفت آن ۱ سانتی‌متر است و با ولتاژ ۱۲ ولت کار می‌کند. جریان آن ۱۰۵ میلی‌آمپر است و ۳ کلکتور دارد. همچنین جنس آن از آهن بوده و ۴۰ گرم وزن دارد.

۴. آرمیچر سشوار مدل ۷۷۱۲

این آرمیچر از نوع دی سی است و با توان بالا در حدود ۶۰۰ وات و با ولتاژ ۲۳۰ ولت کار می‌کند. در این آرمیچر نیاز به یکسوکننده یا دیود داریم. سرعت موتور آن بالغ بر ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد. اگر به موتور آن ولتاژ پایینی اعمال کنیم، سرعت چرخش آن کاهش می‌یابد‌.

برای مثال با ولتاژ ۱۲ ولت می‌تواند ۶۰۰ دور بر دقیقه گردش کند. با اعمال ۲۴ ولت نیز می‌تواند ۱۲۰۰ دور بر دقیقه سرعت داشته باشد. جریان در آن تا 0.9 آمپر افزایش می‌یابد. این جریان در ولتاژ 12 و 24 ولتی 40 میلی‌آمپر، در ولتاژ 48 ولتی 60 میلی‌آمپر بوده و موتور آن دارای ولتاژی معادل ۲۳۰ ولت است. توجه داشته باشید که بر سر راه جریان ac حتما باید از یکسوکننده جریان استفاده کنید.

حالا که با تمام‌ قطعات سشوار آشنا شدید، در ادامه خواهیم دید که سشوار چگونه کار می‌کند.

طرز کار سشوار

مرحله1: با روشن کردن سشوار برق از مدار آن عبور می‌کند. سشوارها دارای مداری هستند که از سیم مارپیچ یا موادی مانند تورمالین با روکش سرامیکی ساخته شده‌ است. این مدار به انتقال الکتریسیته به مقاومت کمک می‌کند.

مرحله 2: با رسیدن برق به موتور فن سشوار شروع به چرخش می‌کند. در اثر این عمل نیروی گریز از مرکز تولید می‌شود.

مرحله 3: نیروی گریز از مرکز تولیدشده توسط فن به مکش هوا از خارج کمک می‌کند و آن را به سمت المنت گرمایشی می‌راند. سشوارها دارای گریل یا دریچه‌ای برای کنترل حرکت هوا هستند. همچنین در بسیاری از مدل‌ها یک صفحه ایمنی وجود دارد که به جلوگیری از انسداد گردوغبار و اجسام کوچک در آن کمک می‌کند.

مقاومت نیکروم اکنون هوای دمای اتاق اطراف خود را گرم می‌کند. طبق قوانین فیزیک، هوای گرم سبک‌تر است و بالا می‌رود. به دلیل همین جابه‌جایی ساده، هوای گرم از انتهای سشوار شما خارج شده و هوای سرد (با فشار فن) جایگزین آن می‌شود.

در پایان

یکی از وسایل برقی پرکاربرد در منازل ما سشوار است. این وسیله با تولید گرما می‌تواند به فرآیند خشک کردن موها سرعت ببخشد. در این مقاله به معرفی قطعات سشوار پرداختیم و متوجه شدیم که موتور سشوار چند نوع دارد و چگونه کار می‌کند. همچنین پی بردیم که برخی از قطعات یدکی سشوار در بازار یافت می‌شوند و در صورت بروز خرابی می‌توان آن‌ها را تعویض نمود. اگر برای راه‌اندازی یا تعمیر سشوار خود به کمک نیاز داشتید، فراموش نکنید که کارشناسان آچاره در کنار شما خواهند بود.

برای تعمیر سشوار در محل از متخصصین 'آچاره' رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
درخواست سرویس تعمیر سشوار
برای تعمیر سشوار در محل از متخصصین 'آچاره' رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  • تعمیر المنت سشوار
  • تعویض دکمه‌های سشوار
  • تعمیر برد الکتریکی سشوار
  • تعویض سیم و دوشاخه سشوار
درخواست سرویس تعمیر سشوار
3.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا