درب HDF چیست و در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

درب High Density Fiberboard که به اختصار، درب HDF نامیده می‌شود؛ از جمله فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود. اگر شما هم به دنبال جایگزین‌های اقتصادی و پایدار برای استفاده از چوب یا تخته سه لایه در خانه خود هستید، تخته فیبرها گزینه‌های مناسبی هستند. HDF  تخته فیبر با چگالی بالا  و MDF  تخته فیبر با چگالی متوسط است.
از این تخته فیبرها در نجاری برای ساخت کابینت، پانل‌های دیواری، قفسه‌بندی و همین‌طور مبلمان استفاده می‌شوند. آن‌ها را می‌توان با روکش یا لمینت در یک یا هر دو طرف چسباند و یا می‌توان تنها رنگشان کرد. اگر می‌خواهید مطالب بیشتری در مورد این که درب اچ دی اف بدانید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

درب HDF چگونه ساخته می‌شود؟

HDF یک محصول چوبی و هم‌چنین مهندسی شده است که با فشار دادن گرم الیاف چوب، از خرده‌های ضایعات یا خمیر چوب استخراج می‌شود و با استفاده از رزین‌‌ها و چسب‌‌های مصنوعی به یک تخته با فشار بسیار زیاد وصل می‌‌شود. این درب‌ها از کلاف چوبی مستطیل شکلی تشکیل می‌شوند که با توجه به ابعاد موردنظر درب ساخته می‌شود.
روی تمام این کلاف‌ها ورقه‌های MDF یا ورقه‌های دیگر استفاده می‌شود. همین موضوع هم باعث می‌شود که فضای خالی بین لایه‌ها و کلاف‌ها پر شوند تا جای خالی باقی نماند. فضاهای خالی که بین درب HDF وجود دارد، الگویی شبیه به لانه زنبور دارد و باعث افزایش مقاومت درب در برابر ضربه و فشار می‌شود.


بعضی اوقات هم از مواد مانند پشم سنگ و یونولیت برای پر کردن این فضاها استفاده می‌کنند تا باعث هدر رفت گرما نشود. این اقدام هم‌چنین باعث می‌شود که درب، عایق خوبی در برابر صدا باشد و زیبایی خانه شما را افزایش دهد.

انواع درهای HDF

درب‌های اچ‌دی‌اف دارای سه گروه عمده هستند که به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:

انواع درهای HDF

1. درب HDF به صورت ورق مسطح

ضخامت عمده این نوع درها چیزی در حدود 3 میلی‌متر است و شیارهایی را توسط غلطک روی آن‌ها ایجاد می‌کنند تا ظاهری شبیه به چوب داشته باشند. این درب‌ها در طرح‌های بسیار زیادی تولید و عرضه می‌شوند. درب مسطح به وفور در بازار در دسترس است و می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود، هرکدام را که خواستید خریداری کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای گام به گام رنگ کردن ام دی اف روکش دار

درب HDF به صورت ورق مسطح

2. HDF های روکش دار

در درب‌های HDF نوع ورق ها را با روکش‌های HPL روکش می‌کنند که آن‌ها را توسط دستگاه پرس، می‌توان روکش PVC کرد.

HDF های روکش دار

3. HDF به شکل غالب گیری شده

این نوع ورق‌ها دقیقا مانند روش ورق مسطح تولید می‌شوند و توسط دستگاه پرس شکل داده می‌شوند. این ورق از ضخامت سه میلی متری برخودار است و در طرح و شکل‌های مختلف وجود دارند و به‌طورکلی 6 طرح عمده دارند.
درب های HDF هم مثل تمامی درهایی که در بازار وجود دارند از نوع روکشی هستند. شرکت تولیدکننده این  نوع درب؛ روکش درب و ورق‌ها را روی کلاف مدنظر پرس کرده و درب آماده می‌شود.

HDF به شکل غالب گیری شده

مزایا‌ی HDF تخته فیبر با چگالی بالا

  1. نسبت به ام‌دی‌اف فشرده‌تر و به نسبت نازک‌تر و متراکم‌تر است. همان‌طور که از اسمش مشخص است، HDF بسیار متراکم است که آن را خیلی نازک می‌کند. بنابراین برای ساخت شیارها یا قالب‌گیری‌ها گزینه مناسب نمی‌باشد.
  2. درهای HDF با استفاده از مواد زائد مانند خاک اره و الیاف چوب تولید می‌شود. از این رو آن را “سبز” یا دوست‌دار محیط‌ زیست هم می‌نامند. اما حتما باید مراقب انتشار گازهای سمی به‌علت به‌کار رفتن فرمالدئید در مواد مورد نیاز برای نصب درب اچ دی اف باشید.
  3.  HDF با گرما منقبض و منبسط نمی‌شود. بنابراین می‌توان اطمینان حاصل کرد که از نظر ابعادی پایدار است.
  4. می‌توان آن را با استفاده از روکش، لمینت یا رنگ استفاده کرد.
  5. HDF بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از تخته سه لا یا چوب جامد است اما قیمت آن گران‌تر از MDF است.
  6. از ویژگی‌های دیگری که می‌توان برای این درب نام برد این است که بهترین جایگزین برای درهایی با روکش مات است.

 مزایا‌ی HDF تخته فیبر با چگالی بالا

مشخصات درب اچ دی اف دو قاب چیست؟

  •  نوع روکش درب: ترک یا مالزی
  • شبکه داخلی درب اچ دی اف دو قاب: هانی‌کام یا چوبی ضربدری
  • قطر رویه درب: 3.2 میلی‌متر
  • نوع رویه: HDF
  • قابلیت رنگ پذیری درب اچ دی اف دو قاب: قابلیت رنگ پذیری دارد مانند پلی استری، ساختمانی و شاپونی
  • قابلیت تغییر ابعاد درب: قابلیت تغییر ابعاد نیز دارد.

مشخصات درب اچ دی اف

مکان‌های قابل استفاده از HDF

HDF بستر پرطرفداری برای کفپوش چوبی چند لایه است، چون سخت و محکم است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تمام سطوح تخته باید به‌خوبی نصب شده و هسته آن نباید در معرض دید قرار بگیرد. زیرا حتی کمی رطوبت وارد شده باعث ورم کردن آن می‌شود. و همین امر باعث می‌شود که تخته‌های کف از تراز خارج شوند. به همین علت نباید کفپوش‌های لمینت چوبی را با آب زیاد پاک کنید و فقط یک پارچه مرطوب کفایت می‎‌کند. از درب HDF در چهار نقطه از خانه استفاده می‌شود و شامل این موارد است:

1. قفسه‌های دیواری HDF

قفسه‌‌های باز در آشپزخانه‌ها یا اتاق‌های نشیمن، قفسه‌های کتاب در اتاق‌های مطالعه یا قفسه‌های لباس‌شویی و قسمت‌‌های ابزار همگی می‌‌توانند از HDF ساخته شوند. این برد نسبت به ام‌دی‌اف قوی‌تر و متراکم‌تر است و حتی قابلیت تحمل بار بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر درب چوبی باد کرده

قفسه‌های دیواری HDF

2. استفاده از درب HDF در کابینت آشپزخانه

HDF مانند ام‌دی‌اف انتخاب خوبی برای هسته کابینت آشپزخانه است. هنگامی که به‌خوبی ساخته شود، در برابر تغییرات گرما ایستادگی می‌کند و قادر به مقاومت در برابر رطوبت هم است و معمولاً با غشاهای تزئینی، لمینت مات یا براق و نوار لبه تزئین می‌شود. ممبران نیز یک لابه بسیار نازک است که به‌صورت بر روی سطوح قرار می‌گیرد و یک روکش بدون درز ایجاد می‌کند که بادوام و زیبا است.

استفاده از درب HDF در کابینت آشپزخانه

برای نصب کابینت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. پانل دیوار

از پانل‌های HDF روکش‌دار و شیاردار می‌توان برای درست کردن تابلوهای دیواری تزئینی استفاده کرد. هم‌چنین از آنها می‌توان به‌عنوان پشتیبان برای نقاشی‌های دیواری یا در دیوارهای جداکننده استفاده کرد. HDF بسیار متراکم است و دارای خاصیت عایق صوتی است که آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای استفاده در سینما خانگی و اتاق‌های موسیقی تبدیل می‌کند.

4. استفاده از درب HDF برای کمد لباس

HDF هم‌چنین برای چارچوب، جعبه‌ها، کرکره‌ها و قفسه‌‌های داخلی کمد لباس‌های اتاق خواب انتخاب خوبی است. مانند کابینت‌های آشپزخانه، کمد را می‌توان به روش‌های مختلف روکش کرد تا ظاهری کلاسیک به منزل شما بدهد.

مطلب پیشنهادی چگونه چوب را رنگ سفید کنیم؟

موارد کاربرد درب HDF

از خیلی وقت پیش تا به امروز، برای تقسیم کردن مکان‌های مختلف و محیط‌های  گوناگون از درب‌های چوبی قدیمی استفاده می‌کردند. اما کم کم با صنعتی شدن شهرها و شهرنشینی، درب‌های اتاق و سرویس‌های دیگر، مشخصات منحصربه خودشان را پیدا کردند و سرویس‌ها داخل واحدهای تجاری و مسکونی وارد شدند. و این امر، خود دلیلی برای جایگزین شدن درب‌های اتاقی به‌جای درب‌های فلزی شدند.
جدای از این موضوعات، مبحث ضدآب بودن یا مقاومت بالای این درب‌ها درمقابل آب نیز مطرح شد. که منجر به استفاده از متریال‌های مختلف برای ضدآب کردن درب‌های اتاقی شد. روکش‌های PVC نیز به همین جهت برای درب‌های سرویس استفاده شد. البته خوب است بدانید که از درب سرویس HDF و درب‌های اتاقی  HDF نیز برای همین منظور استفاده می‌شد. همین امر هم باعث می‌شود که HDF را جزو محصولات مقاوم در مقابل آب بدانیم.
پرکابردترین مکان‌هایی که از درب HDF استفاده می‌کنند شامل مکان‌هایی مثل خانه، اداره، کارخانه و موارد دیگر است. از این درب می‌توان حتی برای درب سرویس بهداشتی، درب ورودی و اتاق خواب نیز استفاده کرد. در واقع چگالی بالای این درب باعث استفاده زیاد از آن شده است. لازم به ذکر است که برای محکم‌تر شدن و مقاوم‌تر شدن درب‌ها می‌توان از روکش HDF برای هرطرف درب ورودی استفاده کرد.

درب HDF

قیمت درب HDF چقدر است؟

قیمت درب HDF بسیار مناسب است و به همین دلیل هم طرفداران زیادی دارد. امروزه طرح‌ها و مدل‌های مختلف این درب در بازار وجود دارد که هرکدام قیمت خاص خودشان را دارند.
قیمت درب HDF

مشخصات فنی درب اچ‌دی‌اف چیست؟

  • عرض : 70 , 80 , 90 , 100 سانتی‌متر
  • ضخامت 3.5 سانتی‌متر
  • قد 200 سانتی‌متر

مطلب پیشنهادی 8 ماده‌ی موثر برای از بین بردن خش روی چوب

مشخصات درب HDF

نتیجه‌گیری

درب‌های اچ‌دی‌اف از جمله درهای پرکاربرد و پرطرفدار هستند. این نوع درب به دلیل مزایا و ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به سازگار بودنش با محیط‌ زیست و مقاوم بودنش در برابر آب اشاره کرد.
درب‌های اچ‌دی‌اف ظاهر زیبایی نیز دارند و برای دکوراسیون منزل نیز یک گزینه ساده و شیک محسوب می‌شوند. احتمالا الان که متوجه شدید درب اچ دی اف چیست، طرفدار آن شده‌اید. این درب همچنین قیمت مناسبی دارد و در انواع مختلف تولید می‌شود.

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا