10 درمان خانگی برای خلاص شدن از شر شوره سر به‌طور طبیعی

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

شوره سر با خارش و پوسته‌های سفید پوست روی پوست سر شما مشخص می‌شود و مقابله با آن ناراحت کننده و خجالت آور است. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند لکه‌های چرب روی پوست سر و سوزن سوزن شدن پوست ایجاد کند. با این حال، درمان آن آسان و رایج است، برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند که این عارضه 42 درصد از نوزادان و 1 تا 3 درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شوره سر ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله پوست خشک، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو، و رشد نوع خاصی از قارچ که روی پوست سر شما زندگی می‌کند. اگرچه محصولات بدون نسخه زیادی (OTC) برای درمان شوره سر طراحی شده‌اند، درمان‌های طبیعی اغلب به همان اندازه موثر هستند.

 10 درمان خانگی برای خلاص شدن از شر شوره سر به طور طبیعی را در مطلب از مجله آچاره معرفی می‌کنیم.

درمان شوره سر

1. روغن درخت چای

از لحاظ تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری‌هایی مانند آکنه و پسوریازیس استفاده می‌شده است. همچنین ثابت شده است که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی بوده که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند در واقع، طبق یک بررسی قدیمی‌تر، روغن درخت چای در مبارزه با گونه خاصی از قارچ که می‌تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود، مؤثر است روغن درخت چای ممکن است در افرادی که پوست حساس دارند باعث تحریکات پوستی شود. بنابراین، بهتر است آن را با اضافه کردن چند قطره به روغن حامل مانند روغن نارگیل قبل از استفاده مستقیم روی پوست، رقیق کنید.

درمان شوره سر

2. روغن نارگیل چگونه شوره سر را درمان می‌کند

روغن نارگیل که به دلیل فواید متعدد سلامتی خود مشهور است، به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می‌شود. ممکن است با بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی، که می‌تواند شوره سر را بدتر کند، مانند دارو درمانی عمل کند. بر اساس برخی تحقیقات، روغن نارگیل ممکن است به اندازه روغن معدنی در بهبود رطوبت پوست زمانی که به عنوان یک مرطوب کننده استفاده شود، موثر باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن نارگیل به درمان اگزما، یک بیماری پوستی که ممکن است به شوره سر منتهی شود، کمک کند. یک مطالعه قدیمی 8 هفته‌ای نشان داد که استفاده از روغن نارگیل روی پوست علائم درماتیت آتوپیک – نوعی اگزما که با خارش و التهاب مشخص می شود – را تا 68٪ کاهش می دهد

در یک مطالعه 12 هفته‌ای روی 140 زن، استفاده از روغن نارگیل روی پوست سر منجر به بهبود قابل توجهی در میکروبیوم پوست سر و نشانگرهای خاصی از شوره سر شد.

مطلب پیشنهادی طرز تهیه بالم لب در خانه

3. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادهای پوستی، لوازم آرایشی و لوسیون‌ها اضافه می‌شود.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود، ممکن است به درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک کند. طبق یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا ممکن است در برابر شوره سر نیز از پوست محافظت کند.

4. سطوح استرس را به حداقل برسانید

اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد. در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی‌شود، ممکن است علائمی مانند خشکی و خارش را بدتر کند

سطوح استرس بالا در درازمدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را تغییر داده یا سرکوب کند، که ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که به ایجاد شوره سر کمک می‌کنند، مختل کند. در واقع، در مطالعه‌ای بر روی 166 نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک یکی از شایع‌ترین علل شوره سر است تقریباً 28٪ افراد گزارش کردند که استرس یک محرک برای درماتیت است.

مطلب پیشنهادی 21 روغن روشن کننده پوست صورت

5. سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی مرتبط بوده و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده می‌شود. این به این دلیل است که اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول‌های مرده پوست روی پوست سر کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود که سرکه سیب PH پوست شما را متعادل می‌کند تا رشد قارچ را کاهش دهد و در نتیجه با شوره سر مبارزه کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

اگر می خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با روغن‌های ضروری ترکیب کنید و مستقیماً روی موهای خود اسپری کنید.

6. آسپرین و درمان شوره پوست سر

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپرین است که مسئول خواص ضد التهابی آن است این اسید همچنین جزء بسیاری از شامپوهای ضد شوره است.

در یک مطالعه، 4 هفته‌ای، 19 فرد مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکتون اولامین و اسید سالیسیلیک یا پیریتیون روی استفاده کردند. هر دو شامپو شوره سر را کاهش دادند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت پوسته پوسته شدن موثرتر بود. برای درمان آسان شوره سر، سعی کنید دو قرص آسپرین را خرد کنید و قبل از شستن موهایتان پودر آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی آموزه‌های مفید برای مراقبت از پوست در میانسالی

 7. امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن شما دارند. آنها نه تنها غشاهای سلولی را می‌سازند که سلول‌های شما را احاطه کرده‌اند، بلکه برای عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه‌های شما نیز بسیار مهم هستند.

به علاوه، امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی است. آن‌ها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث مجموعه ای از علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود.

 8. پروبیوتیک‌ها و شوره

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که با فواید سلامتی متعددی از جمله محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و افزایش کاهش وزن مرتبط هستند. این باکتری‌ها همچنین ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند، که ممکن است به بدن شما کمک کند با عفونت‌های قارچی که باعث شوره سر می‌شوند مبارزه کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت 56 روز به طور قابل توجهی شدت شوره سر را در 60 نفر کاهش داد.

9. جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان سریع، راحت و در دسترس برای شوره سر است. فولیانت برای حذف سلول‌های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش همچنین دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد.

مطالعه‌ای به بررسی اثرات جوش شیرین بر روی 31 فرد مبتلا به پسوریازیس پرداخت. درمان با حمام جوش شیرین به طور قابل توجهی خارش و سوزش را پس از تنها 3 هفته کاهش داد. برای بهترین نتیجه، جوش شیرین را مستقیماً روی موهای خیس بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 1 تا 2 دقیقه بماند و سپس طبق معمول شامپو زدن موهایتان را ادامه دهید.

10. از مصرف برخی غذاها برای جلوگیری از ایجاد شوره خودداری کنید

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین رژیم غذایی و شوره سر مورد نیاز است، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که محدود کردن مصرف برخی غذاها التهاب را تسکین می‌دهد، که ممکن است به بهبود سلامت پوست سر کمک کند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که اصلاحات رژیم غذایی با کنترل رشد مخمر و بهبود میکروبیوم روده از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند، که ممکن است به درمان شوره سر کمک کند.

برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید مصرف آن‌ها را محدود کنید عبارتند از:

  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی سفید، تورتیلا و کراکر
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

علاوه بر این، برخی غذاها ممکن است باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما شوند که ممکن است به شوره سر کمک کند.

شوره پوست سر با خشکی سر چه فرقی دارد؟

شوره سر

شوره سر رایج است و تقریباً هر فردی احتمالاً در مقطعی حداقل کمی شوره سر داشته است. این یک بیماری پوستی است که در اثر رشد بیش از حد مخمر روی پوست سر ایجاد می‌شود و در پوست سرهای چرب کاملاً رایج است. باعث خارش و پوسته‌های خشک پوست مرده می‌شود.

تجمع محصولات شیمیایی

 اگر از محصولی استفاده کنید که محلول در آب نیست، این اتفاق می‌افتد، یعنی فقط آب به تنهایی نمی‌تواند محصول را در موهای شما تجزیه کند. معمولاً محصولات حاوی سیلیکون یا محصولاتی که بر پایه روغن هستند، بزرگترین مقصر این اتفاق هستند. با گذشت زمان، این باعث ایجاد لایه‌ای از محصول روی مو می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند روی پوست سر نیز تأثیر بگذارد.

چگونه می‌توان تفاوت این دو را تشخیص داد

این دو می‌توانند یکسان به نظر برسند، اما یک تفاوت وجود دارد.

از آنجایی که شوره سر یک بیماری پوستی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست می‌شود اگر متوجه شدید که پوسته‌ها روی شانه‌هایتان می‌افتند، یا اگر انگشتانتان را لای موهایتان می‌کشید، پوست سرتان را می‌مالید و پوسته‌ها می‌ریزند، به احتمال زیاد شوره سر است. در حالی که با تجمع محصول، پوسته‌ها معمولا به جای ریزش به مو می‌چسبند. جمع شدن محصول روی پوست سر قابل احساس است. موهای شما چرب خواهد شد و احساس تمیزی نمی‌کنید اگر محصول انباشته شده باشد. اما با شوره سر، می‌توانید موهای تمیزی داشته باشید، اما همچنان پوسته‌هایی از پوست مرده داشته باشید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

خشکی پوست سر

اما علامت بارز خشکی پوست سر خارش مداوم است، اما ممکن است با شوره سر، درد و ریزش مو نیز همراه باشد. خشکی پوست سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اگرچه شایع ترین آن‌ها واکنش به تغییر آب و هوا یا یک ماده خشن در محصولات مراقبت از مو است.

سرویس پیشنهادی رنگ مو بانوان در محل

گاهی اوقات، چیزی به سادگی ننوشیدن آب کافی یا شستن روزانه موهایتان می‌تواند مقصر باشد، اگرچه شرایط پزشکی مانند اگزما یا پسوریازیس نیز می‌تواند علت باشد

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا