ساختن لکه بر مبل خانگی

نظافت و شستشومبل‌شویی

ساخت لکه ‌بر مبل خانگی، روشی ایمن و کم‌هزینه برای شستشو و نظافت مبلمان است. اگرچه محصولات بی‌شماری برای از بین بردن لکه مبل و فرش در بازار موجود است؛ اما این محصولات گذشته از استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات خود، برای انواع جنس مبلمان مناسب نیستند.

حتی ممکن است این مواد شوینده هنگام  تمیز کردن مبل پارچه‌ای به آن آسیب بزنند. همچنین این محصولات به دلیل فرمولاسیون خاص خود برای از بین بردن تمامی لکه‌ها کارایی ندارند. بنابراین دانستن چند روش و راهکار برای ساخت لکه ‌بر مبل خانگی می‌تواند کارگشا باشد. با مجله آچاره همراه باشید تا روش‌های خانگی ساخت لکه ‌بر مبل را بیشتر بررسی کنیم.

فهرست مطالب

تمیز کردن لکه‌ها در اسرع وقت

بدیهی است که اگر از زمان ظاهر شدن لکه‌ها روی مبل زمان زیادی نگذشته باشد، کار مبل شویی ساده‌تر خواهد بود. اما مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که از عمر لکه‌ها زمان زیادی گذشته و مواد ایجاد کننده لکه در تاروپود پارچه مبل نفوذ کرده است.

همچنین اثرات بعضی مواد مانند جوهر یا چربی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به‌سختی پاک می‌شود. در این شرایط پاک کردن لکه‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و باید از مواد و روش‌های تخصصی استفاده کرد.

لکه بر مبل

مبل شویی با لکه بر مبل خانگی در 3 گام

گام اول: نظافت مبلمان؛ جاروکشی و گردگیری

یک مشکل همیشگی وجود گرد وغبار روی وسایل خانه و مبلمان است. حتی اگر شما مرتب مبلمان خود را نظافت کنید، بازهم شاهد این خواهید بود که یک لایه نازک گرد وغبار روی پارچه مبل شما جاخوش کرده است. بنابراین جاروکشی و گردگیری اولیه را به هنگام پاک کردن لکه‌ها فراموش نکنید. دلیل این کار این است که در زمان نظافت، گرد وغبار در پارچه نفوذ نکرده و رنگ آن را کدر نکند.

گام دوم: نظافت مبلمان تشخیص نوع لکه

با توجه به مواد ایجاد کننده لکه، باید در نظر داشت که این مواد صرفا در برابر بعضی از محلول‌های پاک‌کننده واکنش مثبت نشان خواهند داد. روشن است که برای از بین بردن لکه چربی و لکه جوهر نمی‌توان روش یکسانی را بکار برد.

گام سوم: آسیب‌پذیر نبودن پارچه مبل

معمولا مواد شوینده تولید کارخانه‌ها که در نظافت منزل کاربرد دارند، دارای فرمولاسیون ایمن هستند. به همین دلیل هم درپاک کردن لکه‌های مختلف و سخت، موفق عمل نمی‌کنند. اما در ساخت لکه ‌بر مبل خانگی که ممکن است بعضا محلول‌های قوی ساخته شود، کسب آگاهی از میزان مقاومت پارچه مبلمان بسیار مهم است. بنابراین برای جلوگیری از آسیب زدن به پارچه مبل، لازم است چند نکته رعایت شود:

نظافت مبلمان

اگر مبلمان شما دارای دفترچه یا برچسب راهنمای شستشو و نگهداری مبل است، آن را مطالعه فرمایید. معمولا برچسب راهنما در زیر تشک و نشیمن مبل و یا گوشه یکی از کوسن‌ها نصب شده است. با خواندن آن می‌توانید از میزان استحکام پارچه مطلع شوید. همچنین مجاز بودن برای استفاده از آب و حتی میزان درجه گرمای آب مصرفی در برچسب‌های راهنما اطلاع‌رسانی شده است.

در بعضی موارد برچسب راهنما دارای کد تمیزکنندگی است. این کدها در بین تولیدکنندگان پارچه به صورت استاندارد مشخص شده‌اند. برای آگاهی از آن‌ها، لازم است اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

معنی کدهای راهنمای شستشوی روکش مبل

کد تمیز کنندگی W

 نشان‌دهنده آن است که می‌توانید با اطمینان خاطر از آب و لکه بر مبل خانگی بر پایه آب استفاده نمایید. همچنین بخارشوی نیز وسیله ایمنی برای پاک کردن لکه‌های این نوع پارچه مبلی می‌باشد. معمولا این مبل‌ها جزء کم‌زحمت‌ترین مبلمان‌ها برای شستشو به‌شمار می‌آیند. اما در خصوص مصرف سایر محلول‌های شستشو باید احتیاط بیشتری داشته باشید.

لکه بر خانگی بر پایه آب

کد تمیز کنندگی S

این کد گویای این است که نباید از آب یا محلول‌ها برای لکه‌بری پارچه مبلمان استفاده کنید. زیرا آب نیز روی این نوع مبلمان ایجاد لکه می‌کند. در مبلمان‌های دارای علامت S صرفا باید از جاروبرقی و پودرهای لکه‌برحرفه‌ای استفاده کرد.

 کد تمیز کنندگی WS

با مشاهده این علامت در برچسب راهنمای مبل خود می‌توانید به‌راحتی از روش ترکیبی آب و حلال‌های شوینده استفاده نمایید. البته این کد شستشو کمتر استفاده می‌شود و بهتر است قبل از استفاده از لکه بر مبل خانگی ، پارچه را آنگونه که در ادامه شرح خواهیم داد، تست کنید.

کد تمیز کنندگی X

این کد در مورد پارچه‌های بسیار ظریف و گران‌قیمت مثل شستن مبل مخمل که الیاف خاصی دارند استفاده می‌شود. برای شتشوی این مبل‌ها شما مجاز به استفاده از آب و مواد شوینده نیستید. نظافت این مبل‌ها صرفا با جاروبرقی و یا دستگاه‌های مخصوص شستشوی مبل انجام می‌شود. حتی در خصوص جاروکشی این مبل‌ها باید با قدرت ملایم جاروبرقی این کار را انجام دهید.

مبل‌های بدون راهنمای شستشو را چگونه تمیز کنیم؟

در بسیاری از موارد مبلمان‌ها فاقد برچسب مراقبتی هستند. در چنین شرایطی لازم است با احتیاط بیشتری محلول لکه بر مبل خانگی را تهیه کرد. در صورت عدم آگاهی از میزان مقاومت پارچه و ثابت ماندن رنگ آن، باید ابتدا قسمتی از پارچه را تست کنید.

برای این کار قسمتی از مبل مانند زیر آن را که از دید خارج است انتخاب کنید. قسمتی را به مواد یا حلال شوینده مورد نظر آغشته کنید و زمان بدهید. پس از چند دقیقه با پارچه نمدار، مواد را پاک کنید و منتظر بمانید تا خشک شود. استفاده از سشوار برای خشک کردن توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است حرارت آن به بافت پارچه آسیب بزند. اگر تغییر رنگی ایجاد نشد و تاروپود پارچه آسیب ندید، می توانید از مواد شوینده تست شده، استفاده نمایید.

لکه بر مبل

ساخت محلول لکه بر مبل خانگی

برای ساخت یک محلول خانگی تمیز کننده مبل، علاوه بر نوع لکه باید به نوع پارچه مبل نیز توجه داشت.

1. محلول آب و مایع یا صابون ظرفشویی

صابون یا قرص مخصوص ماشین ظرفشویی یا مایع ظرفشویی را با آب سرد ترکیب کنید. بهتر است از آب سرد یا ولرم برای این کار استفاده کنید. توجه داشته باشید که آب گرم می‌تواند باعث تغییر رنگ پارچه شود. همچنین برای تمیز کنندگی بیشتر می‌توانید چند قطره سرکه نیز به محلول اضافه نمایید. در مورد مبل‌های رنگ روشن که ممکن است حتی اثرات آب روی آن ایجاد لکه نماید، آب مقطر بهتر است. به دلیل قدرت چربی‌زدایی بالای مایع ظرفشویی، این محلول برای پاک کردن لکه‌های چربی بسیار موثر است.

2. لکه بر مبل خانگی با آب و پودر صابون

پودر صابون لباسشویی اثر لکه ‌بر و سفیدکنندگی بسیار بالایی دارد. این محلول می‌تواند در تمیز کردن مبل‌های رنگ روشن و سفید نتیجه خوبی داشته باشد. در تهیه محلول آب و پودر صابون به عنوان یک لکه بر مبل خانگی توجه کنید که صابون کف کمتری دارد. بنابراین برای ایجاد کف بیشتر، در مصرف میزان پودر صابون زیاده‌روی نکنید.

محلول آب و پودر لباسشویی

3. محلول آب و شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش متداول‌ترین روش نظافت مبلمان است. برای استفاده از این ماده باید به نسبت مشخص شده روی محصول، شامپو و آب را ترکیب کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج مبل را با محلول بشویید. سپس با پارچه نمدار مواد را از روی مبل پاک کنید.

4. محلول آب اکسیژنه

آب اکسیژنه درواقع ترکیب اکسیژن و هیدروژن است و به شکل مایعی بی‌رنگ تولید می‌شود. آب اکسیژنه با گرید‌های مختلف در صنعت، پزشکی و صنایع غذایی، کاربردهای مختلفی دارد. به دلیل خاصیت ضدعفونی و پاک کنندگی نیز در این زمینه استفاده می‌شود. این محلول با ترکیب چند قطره آمونیاک در لکه بری انواع لکه‌های زرد ناشی از حرارت و سوختگی و لکه‌های میوه موثر است.

5. ساخت لکه بر مبل خانگی با روغن زیتون و سرکه سفید

استفاده از این محلول لکه بر مبل خانگی صرفا مختص مبلمان چرمی است. با ترکیب 2/1 فنجان روغن زیتون و 4/1 فنجان سرکه سفید این محلول را تهیه کنید. توجه کنید که این محلول را باید روی لکه اسپری کنید و از آغشته کردن کامل مبل به این محلول خودداری کنید.

پس از اسپری کردن روی لکه، با استفاده از یک پارچه میکروفایبر مرطوب، مبل را پاک کنید. نکته قابل توجه در خصوص مبلمان چرم، جلوگیری از ایجاد خراش روی آن است. لازم است به هنگام جاروکشی به این مسئله دقت کنید.

6. محلول الکل به عنوان یک لکه بر مبل خانگی

لکه‌های جوهر جزء لکه‌‌های سختی هستند که معمولا با محلول‌های مواد شوینده مانند آب و صابون به خوبی پاک نمی‌شود. برای از بین بردن لکه‌های جوهر روی مبل بهتر است از محلول الکل استفاده شود. این محلول لکه بر مبل خانگی روی مبل‌های چرم نیز قابل استفاده است.

7. استفاده از یخ به عنوان یک لکه بر مبل خانگی

قالب‌های کوچک یخ قابلیت این را دارند که بعضی از لکه‌ها و حتی مواد چسبنده مانند آدامس و چسب را از روی مبل‌های ما پاک کنند. حتی توانایی پاک کردن لکه‌های قهوه و چای را نیز دارند. فقط کافی است یک قالب یخ کوچک را روی لکه بمالید و با یک دستمال خشک آن را پاک کنید. در صورتی که لکه‌ها سخت بودند می‌توان از ترکیب آب ولرم و صابون نیز استفاده نمود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

استفاده از یخ به عنوان لکه بر

8. استفاده از جوش شیرین در محلول لکه بر مبل خانگی

جوش شیرین یک لکه بر قوی فرش و مبل محسوب می‌شود. در مورد مبلمان‌های رنگ روشن همیشه این نگرانی وجود دارد که هنگام نظافت، لکه‌های چربی به اطراف پخش شود. در چنین شرایطی استفاده از جوش شیرین بسیار کارساز است. جوش شیرین قدرت جدا کردن چربی از مواد را دارد.

بنابراین کافی است پودر جوش شیرین را روی لکه‌های چربی پخش کنید و منتظر بمانید. پس از یک ساعت با جاروبرقی پودر جوش شیرین را جارو کرده و با یک دستمال که با آب ولرم مرطوب کرده اید، لکه‌ها را پاک کنید.

جوش شیرین و لکه بری

۹. محلول خانگی تمیز کننده مبل با سرکه

یک بطری اسپری را با 1 فنجان آب گرم پر کنید. 1⁄2 فنجان سرکه سفید را با آن مخلوط کنید. سرکه اسید ملایمی است که چرک را می شکند و بوی بد مبل را از بین می‌برد. 

1⁄2 قاشق غذاخوری صابون مایع را به محلول خود اضافه کنید. می‌توان از شوینده ظروف هم استفاده کنید. بهتر است از مایع شوینده بدون بو استفاده کنید.

محلول سرکه را روی مبل اسپری کنید. اجازه دهید محلول چند دقیقه قبل از مالش دادن روی پارچه مبل بماند. مراقب باشید مبل را زیاد خیس نکنید چون ممکن است لک شود. محلول سرکه را با پارچه تمیز روی لکه بکشید. این کار را تا زمانی که لک‌ها پاک شوند تکرار کنید.

یک لکه بر مبل خانگی بسیار قوی برای مواقع خاص

زمانی که با لکه‌های سرسختی روبرو باشید، ممکن است راهکارهای ارائه شده، موفقیت‌آمیز نباشند. در این هنگام شما می‌توانید قوی ترین لکه بر مبل خانگی خود را بسازید. اما توصیه می‌کنیم حتما قبل از مصرف آن را روی گوشه‌ای از پارچه مبل تست کنید. با این کاراز ایمن بودن آن برای مبلمان خود مطمئن می‌شوید. برای ساخت آن آب گرم را با میزان مساوی جوش شیرین و مایع طرفشویی و کمی سرکه سفید ترکیب نمایید.

چند نکته مهم در استفاده از لکه بر مبل خانگی

  1. حتما قبل از نظافت با استفاده از جاروبرقی یا یک برس دستی، گردوغبار مبل را بگیرید.
  2. برای استفاده از لکه بر مبل خانگی در قسمتی از مبل مانند زیر یا پشت آن برای تست کردن محلول استفاده کنید.
  3. از دستمال‌های حوله‌ای یا میکروفایبر برای پاک کردن مبل استفاده کنید. خصوصا در مورد مبل‌های چرمی که نسب به خراشیدگی بسیار آسیب‌پذیرهستند.
  4. از سشوار برای خشک کردن مبل استفاده نکنید. در صورت استفاده حتما با درجه ملایم آن کار کنید.
  5. برای تهیه محلول‌ لکه بر مبل خانگی آب گرم مصرف نکنید. مگر در صورتی که مطمئن هستید به رنگ پارچه مبل شما آسیبی وارد نمی‌شود.
  6. در مواقعی که از برس یا مسواک استفاده می کنید با احتیاط انجام دهید تا موجب پارگی پارچه نشود.

سوالات متداول

1. آیا اضافه کردن مواد شوینده به محفظه بخارشوی برای پاک کردن لکه مبل موثر است؟

در این خصوص باید بسیار احتیاط کرد. بخار شوی با درجه حرارت بالایی که ایجاد می‌کند مایع آب را به بخار تبدیل می‌کند. سپس با فشار بسیار بالایی بخار را پخش می‌کند. بنابراین استفاده مواد شوینده در آن موجب بالا رفتن قدرت پاک کنندگی مواد شوینده می‌شود.
با این روش امکان آسیب بافت پارچه وجود دارد. علاوه بر آن، تبخیر مواد شوینده در محیط می‌تواند خطری برای سلامتی خود افراد باشد.
همچنین ممکن است دستگاه بخار شوی صدمه ببیند. معمولا در دفترچه راهنمای دستگاه‌های بخارشوی نسبت به این نکته هشدار داده می‌شود.

2. برای جلوگیری از نفوذ مایعات در مبل چه باید کرد؟

این مسئله شایعی است که به هنگام نوشیدن چای یا نوشابه ممکن است نوشیدنی روی مبل بریزد. به دلیل اینکه مایعات به راحتی در پارچه ضخیم مبل نفوذ کرده و ایجاد لکه می‌کنند یک اقدام فوری لازم است.
اما پاک کردن با پارچه نفوذ مایعات در تاروپود پارچه را تسریع می‌بخشد و روش مناسبی نیست. بهترین کار استفاده از نمک است. کافیست فورا پس از ریختن مایعات روی مبل مقدار زیادی نمک روی آن بپاشید. این کار موجب می‌شود نمک مایعات را به خود جذب کرده و دانه‌های ریز آن مانع از نفوذ مایعات به داخل پارچه و ایجاد لکه می کند.

سخن پایانی

شاید ساده‌ترین کار برای نظافت مبلمان، استفاده از محلول‌ها وشوینده‌های آماده در فروشگاه‌ها باشد. اما همانگونه که اشاره شد، ساختار و ترکیب این مواد به‌گونه‌ای است که برای اکثریت پارچه‌های مبلی ایمن باشد و آسیبی ایجاد نکند.

همین امر قابلیت لکه‌زدایی آن‌ها را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین ما به لکه ‌برهایی موثرتر نیاز داریم. به همین دلیل باید به سراغ لکه بر مبل خانگی رفت و کمی خلاقیت بکار برد.

آچاره خدمات مبل شویی در تهران و شهرستانها ارائه می‌دهد. شستشوی مبل شما با دستگاه مخصوص و مواد شستشوی نانو و توسط تکنسین ماهر انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت این خدمت کافی است به راهنمای قیمت مندرج در این صفحه https://achareh.co/landing/furniture-cleaning مراجعه کنید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا