بهترین روش برای شستن تشک تخت نجس

نظافت و شستشو

تشک شما یکی از مهم‌ترین وسایل شخصی شما است. اگر فرض کنیم شما فردی هستید که 8 ساعت در شبانه روز می‌خوابید، این بدان معنا است که حدود 3/1 از عمر خود را روی تشک می‌گذرانید. بسیار مهم است که این گذر عمر در مکان تمیزی انجام شود. مخصوصاً وقتی تشک با ادرار نجس شده باشد، شستشو و طهارت آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب روش‌های شستن تشک تخت نجس را آموزش داده‌ایم.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید برای شستشوی تشک خوشخواب خود از خدمات آچاره استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد تشک به‌کار می‌رود.
  • برای استفاده از جوش شیرین مقداری از آن را روی تشک بریزید و نیم ساعت صبر کنید.
  • ترکیب هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین برای از بین بردن لکه تشک مفید است.

چرا شستن تشک تخت نجس مهم است؟

یک تشک تمیز نقش زیادی در بهبود کیفیت خواب افراد دارد. تمیزی تشک هوای اطراف آن را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تفاوت تشک تمیز با تشک نجس یا غیرتمیز مانند تفاوت شب و روز خواهد بود!

با تمیز کردن تشک از بسیاری از آلرژی‌ها و خارش‌های پوستی جلوگیری خواهید کرد و بدون شک خواب بهتری در انتظار شما خواهد بود. بهتر است تشک خود را حداقل 2بار در سال به‌صورت حرفه‌ای تمیز کنید تا از ایجاد بوهای بد، رشد و تجمع باکتری‌ها و لکه‌های عمیق روی تشک جلوگیری شود.

شستن تشک تخت نجس

مراحل شستن تشک تخت نجس در 5 گام

شاید فکر کنید تمیز کردن تشک تخت طبی شما کار راحتی نیست. اما اگر از این روش استفاده کنید کار را راحت‌تر انجام خواهید داد. در ادامه مراحل شستن تشک خوشخواب نجس را به ترتیب بیان کرده‌ایم. در روش گفته شده از مواد سمی استفاده نشده و سعی شده فقط روش‌های طبیعی به‌کار روند.

1. برداشتن وسایل و اشیای روی تخت

قبل از اینکه به شستن تشک تخت نجس اقدام کنید، ابتدا باید وسایل و اشیای قرار گرفته روی تخت را بردارید. متکاها، اسباب‌بازی‌ها و دیگر وسایل روی تخت را از روی آن بردارید تا برای جارو کردن و مراحل بعدی نظافت آماده شود. پتوها را نیز هنگام شستن تشک تخت نجس در گوشه‌ای قرار دهید.

شستن تشک تخت نجس

2. جارو کردن تشک تخت

اولین کاری که باید برای شستن تشک تخت نجس انجام دهید، جارو کردن آن است. ملحفه‌ها را از روی تشک بردارید و روی آن را با جاروبرقی تمیز کنید. کناره‌های تشک را با استفاده از لوله جاروبرقی تمیز کنید.

جارو کردن تشک تخت

3. از بین بردن لکه زرد روی تشک

از بین بردن لکه زرد روی تشک را باید در اسرع وقت انجام دهید، زیرا اگر خشک شود کار شما برای تمیز کردن آن سخت‌تر خواهد بود. برای از بین بردن لکه زرد روی تشک از یک پارچه تمیز مرطوب شده با آب سرد استفاده کنید. پارچه را به‌صورت ضربه‌ای به لکه بزنید تا کم‌کم پاک شود. سعی نکنید پارچه را روی لکه بکشید؛ زیرا این کار باعث پخش شدن لکه روی تشک خواهد شد.

از بین بردن لکه زرد روی تشک- شستن تشک تخت نجس

4. شستن تشک تخت نجس

با تهیه محلول مناسب می‌توانید به‌راحتی کار شستن تشک تخت نجس خود را انجام دهید. برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد که در زیر به آن می‌پردازیم.

ترکیب هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین

2 قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید را با 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک کاسه مخلوط کرده و هم بزنید تا کف کند. یک مسواک قدیمی را به کف آغشته کرده و روی لکه‌های تشک بکشید. با این کار لکه‌ها برطرف خواهند شد.

جوش شیرین برای شستن تشک نجس

اسپری لکه‌بر

روش دیگری که می‌توانید برای شستن تشک خوشخواب نجس استفاده کنید، اسپری لکه‌بر است. مقداری لکه‌بر را روی پارچه‌ای بریزید و به‌آرامی به لکه ضربه بزنید. بعد از گذشت 15 دقیقه با پارچه‌ای مرطوب و تمیز آن را پاک کنید.

از بین بردن لکه زرد روی تشک

جوش شیرین

این روش بیشتر برای از بین بردن بوهای بدی که ممکن است در تشک وجود داشته باشد، به‌کار می‌رود. برای استفاده از این روش مقداری جوش شیرین را روی تشک بریزید و نیم ساعت صبر کنید. در این مدت جوش شیرین بوی بد تشک را به خود جذب خواهد کرد. می‌توانید از کمی روغن معطر نیز برای خوشبو شدن بیشتر تشک در ترکیب با جوش شیرین استفاده کنید. در آخر با جاروبرقی جوش شیرین را از روی تشک پاک کنید.

برای شستشوی تشک از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

برای اینکه خیالتان بابت پاک بودن تشک نجس راحت شود می‌توانید آن را طوری قرار دهید که زاویه‌دار باشد و زیر آن تشت قرار دهید و در انتها روی آن آب بریزید.

5. قرار دادن تشک در هوای آزاد

در آخرین مرحله از شستن تشک تخت نجس باید آن را در هوای آزاد قرار دهید. با این کار رطوبت باقی مانده در تشک از بین خواهد رفت. این کار احتمال بو گرفتن آن را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین قرار دادن تشک زیر نور خورشید نیز به از بین رفتن باکتری‌های مولد بوی بد و خشک شدن سریع‌تر تشک کمک خواهد کرد.

تطهیر تشک تخت نجس

دستگاه شستشوی تشک نجس

یکی از روش‌های موثر و مطمئن برای شستن تشک تخت نجس استفاده از دستگاه‌های مخصوص مبل‌شویی و تشک‌شویی است. این دستگاه‌ها با تزریق آب و مواد شوینده به تشک و مکش قوی آن تشک را کاملا تمیز می‌کنند و از آنجایی که تمام آب تزریق شده مکیده می‌شود تشک پاک و طاهر خواهد بود. برای استفاده از این سرویس ویژه و اقتصادی می‌توانید از متخصصین مبل شویی آچاره کمک بگیرید.

شستشوی ادرار از تشک خوشخواب

شستشوی ادرار از تشک خوشخواب یکی از مسائلی است که افراد زیادی با آن سروکار دارند. مخصوصاً افرادی که بچه کوچک در خانه دارند یا حیوانات خانگی را در منزل نگهداری می‌کنند، بیشتر با این مشکل روبه‌رو بوده‌اند. شستشوی ادرار از تشک خوشخواب به‌سادگی با استفاده از ترکیب هیدروژن پراکسید، جوش شیرین و مایع ظرفشویی که در قسمت قبل گفته شد، انجام می‌پذیرد.

اگر با ریختن ترکیب ذکر شده مشکل برطرف نشد، از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. کمی پودر ماشین لباسشویی را با آب مخلوط کنید تا محلولی با غلظت ماست به‌دست بیاید. آن را به مدت 30 دقیقه روی لکه قرار دهید. بعد از این مدت آب اکسیژنه را به آن اضافه کنید و پاک کنید.

سرکه رقیق شده در آب، ترکیب آبلیمو و آب اکسیژنه و آب و برخی ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی به شما در از بین بردن لکه زرد روی تشک و شستن تشک تخت نجس کمک می‌کنند.

شستن تشک تخت نجس

تمیز کردن تشک تخت از لکه‌های مختلف

مواد زیادی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد لک روی تشک شما شوند. در ادامه برخی از این لک‌ها و راه‎های رهایی از آنها را معرفی کرده‌ایم:

پاک کردن لکه چربی از تشک

برای تمیز کردن تشک تخت از لکه چربی، جوش شیرین یک راهکار عالی است. مولکول‌های روغن موجود روی تشک به سرعت در بافت دانه‌دانه جوش شیرین حل شده و از تخت جدا می‌شوند. در این روش بدون اینکه نیاز باشد رطوبتی روی تشک ایجاد کنید، می‌توانید لکه چربی را حذف کنید. کافی است مقداری جوش شیرین روی لک چربی بریزید و چند ساعت آن را به حال خود رها کنید. بعد از چند ساعت جوش شیرین را با جاروبرقی از روی تشک پاک کنید. با این روش بوی بد تشک هم از بین می‌رود.

پاک کردن لکه چربی از تشک

از بین بردن لکه رنگ از تشک

با توجه به اینکه لکه رنگ از چه جنسی باشد، روش تمیز کردن آن متفاوت خواهد بود. تمیز کردن رنگ‌هایی بر پایه آبرنگ و گواش به نسبت دیگر انواع رنگ ساده‌تر است. این رنگ‌ها حتی با مایع ظرفشویی نیز تمیز می‌شوند! اما لکه برخی رنگ‌ها برای پاک کردن نیاز به روش‌های تخصصی‌تری دارند.

پاک کردن لکه خون از تشک

لکه خون جزء لکه‌های سرسخت است که هر چه از زمان ایجاد آن روی تشک بیشتر بگذرد، سخت‌تر پاک خواهد شد. برای پاک کردن لکه خون از روی تشک نیز از موادی مانند جوش شیرین، آبلیمو و نمک، سرکه، آب اکسیژنه و … می‌توان استفاده کرد.

پاک کردن لکه خون از تشک

پاک کردن لاک از تشک

این مورد هم جزء لکه‌هایی است که بسیار سخت از روی تشک پاک می‌شود. سعی کنید در اسرع وقت برای پاک کردن آن اقدام کنید. برای پاک کردن لکه لاک، آب اکسیژنه بهترین گزینه است. اسپری مو نیز تأثیر خوبی در از بین بردن این نوع لکه دارد.

برای نظافت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

از بین بردن لکه قهوه از تشک

اگر لکه تازه ایجاد شده باشد، معمولاً با آب نیز پاک خواهد شد. در صورتی که مدت زیادی از ایجاد لکه روی تشک گذشته است، از مایع ظرفشویی برای پاک کردن کمک بگیرید. اسپری لکه‌بر نیز برای پاک کردن لکه‌هایی مانند لکه قهوه خوب عمل می‌کند.

از بین بردن لکه قهوه از تشک

از بین بردن لکه جوهر از تشک

آبلیمو برای پاک کردن لکه جوهر از روی تشک بسیار مناسب است. آبلیمو ماده‌ای طبیعی است که کمک می‌کند بدون نیاز به مواد سفیدکننده شیمیایی از شر لکه جوهر ایجاد شده روی تخت خود خلاص شوید.

لکه نوشابه

در این مورد می‌توانید از نمک استفاده کنید. لکه نوشابه نیز مانند بسیاری از لکه‌ها هر چه سریع‌تر باید پاک شود. هر چه زودتر برای پاک کردن آن اقدام کنید، لکه بهتر پاک خواهد شد. برای از بین بردن لکه نوشابه با نمک، ابتدا با اسفنج آب اضافی آن را بگیرید. سپس مقداری نمک روی لکه بریزید و اسفنج مرطوب را روی آن بمالید تا لکه تمیز شود.

چگونه طول عمر تشک تخت را افزایش دهیم؟

برای افزایش طول عمر تشک باید برخی نکات که در ادامه آورده شده است را رعایت کنید:

  1. به نحوه شستشو و تمیز کردن آن دقت کنید. در این مقاله در مورد انواع لکه‌ها و همچنین از بین بردن لکه زرد روی تشک صحبت شد. سعی کنید موارد گفته شده را رعایت کنید.
  2. نگذارید تشک مرطوب شود. هر گونه لکه ایجاد شده روی تشک را در اسرع وقت پاک کنید.
  3. تشک را در مکانی قرار دهید که انحنا و خمیدگی پیدا نکند.
  4. نگذارید بچه‌ها روی تشک‌های فنری بالا و پایین بپرند. این کار باعث آسیب رساندن به فنرهای آنها خواهد شد. همچنین از قرار دادن وسایل سنگین روی تشک خودداری کنید.
  5. برای تشک کاور و محافظ تهیه کنید. برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به لایه‌های زیرین تشک حداقل ماهی یک بار آن را جارو بزنید. با انجام این کار تشک نیاز کمتری به شستشو پیدا می‌کند.
  6. خوشبوکننده‌ها در طولانی مدت بافت تشک را تخریب می‌کنند. برای از بین بردن بوی بد تشک بهتر است آن را بشویید. مرطوب بودن دیوارها و فضای اطراف تشک نیز باعث آسیب رساندن به آن می‌شود.

سوالات متداول

آیا شستن تشک خوشخواب نجس در منزل قابل انجام است؟

بله. با رعایت موارد گفته شده در این مقاله کار تطهیر تشک تخت نجس در منزل توسط خودتان قابل انجام است. البته برای این کار شرکت‌های خدماتی نیز وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید از خدمات آنها در تمیز کردن تشک بهره ببرید.

بهترین روش شستشوی ادرار از تشک خوشخواب چیست؟

لکه زرد روی تشک با قرار دادن پارچه مرطوب روی آن و زدن ضربه های ملایم به آن تمیز می‌شود. استفاده از اسپری لکه‌بر و همچنین ترکیبی از جوش شیرین، آب اکسیژنه و مایع ظرفشویی نیز برای از بین بردن لکه زرد روی تشک مؤثر است. در نهایت اگر روش‌های گفته شده جواب نداد، از پودر ماشین لباسشویی برای شستن تخت نجس استفاده کنید.

در صورت مشکل بودن شستن تشک تخت نجس آیا می‌توانم تشک را برگردانم؟

در صورتی که شستن تشک تخت نجس مشکل باشد، تشک را برگردانده و از طرف دیگر آن استفاده کنید و لزومی به تطهیر نیست. می‌توانید پارچه‌ای پاک روی محل نجس شده قرار دهید تا مطمئن شوید که در صورت خیس بودن بدنتان، نجاست به آن سرایت نمی‌کند.

شستن تشک نجس را چگونه انجام دهم؟

شستشوی ادرار از تشک خوشخواب و از بین بردن لکه زرد روی تشک با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. ترکیب هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین برای شستن تشک خوشخواب نجس خوب عمل می‌کند. روش دیگر شستن تشک تخت نجس استفاده از اسپری لکه‌بر است. همچنین می‌توانید برای تطهیر تشک آن را زاویه‌دار قرار دهید و با ریختن آب روی آن از تمیز شدن آن اظمینان حاصل کنید.

2.9/5 - (31 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا