آموزش تصویری تعمیر تفنگ چسب حرارتی

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

تعمیر تفنگ چسب حرارتی از جمله کارهای ساده‌ای است که می‌توان به راحتی در خانه انجام داد.  این ابزار که اولین گزینه برای انواع مصارف خانگی و صنعتی است کاربردی بسیار سریع و ساده دارد. اما اگر تفنگ چسب حرارتی شما خراب شود چه کار می‌کنید؟

قبل از اقدام به تعمیر تفنگ چسب حرارتی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. برای رفع برخی از مشکلات به ویژه مشکلات مربوط به مدل‌های صنعتی به یک متخصص آموزش دیده نیاز دارید. اگر در مورد تفنگ چسب حرارتی و نحوه عملکرد آن اطلاعاتی داشته باشید مشکلات نسبتاً ساده می‌شوند.

در برخی موارد تولید کنندگان تفنگ چسب حرارتی قطعات یدکی را ارائه نمی‌کنند. اگر دستگاه را جدا کنید و تشخیص دهید که ایراد کارخانه‌ای دارد گارانتی دستگاه شما باطل خواهد شد. برخی مدل‌های تفنگ حرارتی ارزش تعمیر ندارند بنابراین خرید یک تفنگ جدید گاهی مقرون به صرفه‌تر است. برای کسب آگاهی درباره نوع تعمیر تفنگ چسب حرارتی، انواع قطعات و اقدامات مهمی که می‌توانند روی تعمیرات تاثیر بگذارند و این که چه موقع از فردی باتجربه کمک بخواهید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع تفنگ چسب حرارتی

قیمت تفنگ چسب حرارتی از نسبتا ارزان حدود 40 هزار تومان تا گران‌ترین حدود 120 هزار تومان بسته به کاربرد آن‌ها متغیر است. بسته به نوع چسبی که استفاده می‌کنید برخی در دمای نسبتاً پایین کار می‌کنند در حالی که برخی دیگر به دمای بسیار بالاتری نیاز دارند.تعمیر تفنگ چسب حرارتی

تعمیر یا تعویض تفنگ چسب حرارتی

معمولاً تعویض تفنگ‌هایی که ارزان قیمت هستند آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از تعمیر آن‌ها است. حتی اگر قطعات کافی در دسترس داشته باشید زمان، تجهیزات و دردسر تعمیر نشان می‌دهد که باید تعویض تفنگ چسب حرارتی را انتخاب کنید.

بدیهی است که اگر از تفنگ‌های صنعتی بزرگ‌تر در تجارت استفاده می‌کنید می‌توانید تعمیر تفنگ چسب حرارتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال تفنگ چسب حرارتی TEC 6300 یک دستگاه پنوماتیک قوی و با کیفیت است. اگر مشکلی برای این نوع تفنگ چسب حرارتی ایجاد شود ارزش آن را دارد که ببینید چه چیزی باعث این مشکل شده و از یک متخصص بخواهید تشخیص دهد که آیا مشکل قابل رفع است یا خیر.

عیب یابی تفنگ چسب حرارتی

اولین کاری که قبل از تعمیر تفنگ چسب حرارتی باید انجام دهید تا بفهمید تفنگ شما قابل تعمیر است یا خیر عیب یابی آن است. برخی از مشکلات رایج و علل آن‌ها عبارتند از:

1. نشتی نازل

مقدار کمی نشتی از نازل طبیعی است. معمولاً فقط چند قطره زمانی که آن را برای اولین بار وصل می‌کنید و بعد از پخش چسب نشتی وجود دارد.

اگر نشتی زیاد باشد ممکن است مشکل به دستگاه مربوط نشود. بلکه بخاطر چسب‌هایی باشد که استفاده می‌کنید. دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید یا با یک متخصص تماس بگیرید تا بفهمید چه نوع چسبی با دستگاه شما ناسازگار است.

نشتی بیش از حد ممکن است به دلیل فرسودگی نازل هم باشد و به راحتی می‌توان آنها را تعویض کرد.

بیشتر بخوانید : نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مدار بسته

2. جریان ضعیف یا بدون جریان

اگر چسب متوقف شود یا خیلی آهسته از تفنگ بیرون بیاید می‌تواند بخاطر استفاده از نوع یا اندازه نادرست چسب باشد.

یکی دیگر از دلایل ممکن است شکستگی گیره تفنگ باشد که نمی‌تواند چسب را به سمت جلو حرکت دهد. در اینجا تعمیر تفنگ چسب حرارتی ضرورت پیدا می کند.

3. گرفتگی نازل

اگر متوجه جریان ضعیف و نشتی از درزهای تفنگ شدید احتمالاً نازل آن مسدود شده است. این اتفاق می‌تواند از جریان چسب جلوگیری کند و باعث ایجاد فشار و برگشت چسب داغ شود. برگشت چسب داخل تفنگ شما را کثیف می‌کند.

اگر اینطور باشد و تفنگ را به برق وصل کرده و گرم کنید چسب از نقاط مختلف تفنگ شروع به نشت می‌کند.تعمیر تفنگ چسب حرارتی 4

در این مرحله از تعمیر تفنگ چسب حرارتی افزایش اندکی فشار ممکن است این مشکل را کاهش دهد اما به دلایل ایمنی نباید فشار را بیش از حد استاندارد افزایش دهید.

4. رسوب چسب

گاهی اوقات کثیفی یک نازل ممکن است به دلیل گیر کردن رسوبات چسب باشد. بررسی کنید و مطمئن شوید که از نوع چسب مناسب برای تفنگ استفاده می‌کنید. ممکن است چسب گیر کرده و سوخته باشد و باعث شود نازل طوری به نظر برسد که گویی خراب شده است.

5. جریان سریع چسب

اگر هر زمان که گیره تفنگ را فشار می‌دهید شاهد افزایش چسب هستید احتمالاً مشکل مربوط به تنظیم است و نه خرابی قطعه. ممکن است لازم باشد شیر کنترل جریان یا فشار هوا را تنظیم کنید.

مراحل تعمیر تفنگ چسب حرارتی

اگر تفنگ چسب حرارتی شما گرم نمی‌شود احتمالا لازم است برای تعمیر آن دست به کار شوید. در این قسمت از مقاله در مورد نحوه تعمیر تفنگ چسب حرارتی صحبت خواهیم کرد. بیایید شروع کنیم.

بیشتر بخوانید : مراحل سیم کشی برق گلخانه

گام 1: ابزارهای لازم را تهیه کنید

  • پیچ گوشتی چهارسو
  • دستگاه لحیم کاری
  • خمیر لحیم کاری
  • سیم لحیم کاری
  • سیم کش

گام 2: پوشش بیرونی تفنگ را باز کنید

اگر دوست دارید اوقات فراغت خود را صرف تعمیر تفنگ چسب حرارتی کنید اولین مرحله جداسازی پوشش آن است. در زمان جداسازی و تعمیر تجهیزات باید مراقب باشید. قبل از هر کاری برق را قطع کنید.

تعیین کنید چه پیچ‌هایی تفنگ را به هم محکم کرده‌اند. برخی از انواع تفنگ‌ چسب حرارتی دارای پیچ‌های مخصوصی هستند که بدنه را قفل و کنار هم نگه می‌دارند.

ممکن است نیاز به خرید ابزار خاصی داشته باشید زیرا نوک استاندارد پیچ گوشتی‌های سر فیلیپس برای این پیچ‌ها کار نمی‌کنند.

پوشش بیرونی تفنگ

برای جدا کردن درزگیرهای پلاستیکی از الکل استفاده کنید. به احتمال زیاد مدت زیادی است که از تفنگ چسب حرارتی خود استفاده کرده‌اید.

چسب ممکن است در امتداد درزها به دلیل نشت یا بی‌دقتی خشک شده باشد. برای جدا کردن چسب از الکل استفاده کنید تا هنگام برداشتن پیچ‌ها، پوشش ترک نخورد یا نشکند.

با کمک پیچ گوشتی چهارسو پیچ‌های روی پوشش تفنگ چسب حرارتی را باز کنید. درپوش را بردارید و قسمت‌های اصلی دستگاه را پیدا کنید. اولین قسمت بخش المنت حرارتی است که نزدیک به نوک تفنگ قرار گرفته است. سوئیچ هم در قسمت دسته تفنگ قرار دارد.

گام 3: بررسی بخش‌های داخلی تفنگ چسب حرارتی

در این مرحله از تعمیر تفنگ چسب حرارتی باید بخش‌های داخلی این دستگاه را به دقت بررسی کنید. ابتدا به سراغ محل قرار دادن چسب حرارتی بروید که در بالای تفنگ قرار دارد. سپس فنر دسته تفنگ را چک کنید که خراب نشده باشد.

بخش‌های داخلی تفنگ چسب حرارتی

اگر تفنگ چسب حرارتی شما روشن نمی‌شود قبل از هر کاری سیم‌های داخل آن را بررسی کنید. اتصالات المنت حرارتی و دما را از نظر سیم‌های شل یا لحیم شکسته بررسی کنید. اگر متوجه شدید سیم‌های متصل به سوئیچ قطع شده‌اند با کمک لحیم کاری آن‌‌ها را تعمیر کنید.

گام 4: رفع مسدودیت محفظه فلزی چسب

اگر دستگیره تفنگ را فشار می‌دهید اما چسب خارج نمی‌شود احتمالا محفظه خروج چسب دچار گرفتگی شده است. برای رفع این مشکل در این مرحله از تعمیر تفنگ چسب حرارتی باید از یک سوزن کمک بگیرید.

مسدودیت محفظه فلزی چسب

حتی می‌توانید دستگاه را به برق بزنید تا کمی گرم شود و با فشار وارده به دستگیره، محفظه خروج چسب را باز کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که بعضی انواع چسب‌های حرارتی دیرتر از بقیه داغ می‌شوند. پس کمی صبر کنید تا خروج چسب داغ، رسوبات داخل محفظه را همراه خود به بیرون هدایت کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای عیب یابی تلفن رومیزی

گام 5: پوشش چسب حرارتی را دوباره ببندید

پس از بررسی کامل بخش‌های داخلی تفنگ چسب حرارتی و تعمیر قطعات، پوشش تفنگ را در جای خودش دوباره پیچ کنید.

بستن پوشش چسب حرارتی

حال که به راحتی از عهده تعمیر تفنگ چسب حرارتی بر آمدید بهتر است وسیله خود را امتحان کنید تا از درستی عملکرد آن مطمئن شوید.

گام 6: تفنگ چسب حرارتی خود را تست کنید

اکنون زمان تست کردن تفنگ چسب حرارتی شما است. آن را به برق بزنید و کمی صبر کنید تا داغ شود. سپس آن را روی جسمی بلااستفاده امتحان کنید. اگر چسب به راحتی خارج شد و مشکلی پیش نیامد کارتان را به درستی انجام داده‌اید. باید به شما تبریک بگوییم.

تعمیر تفنگ چسب حرارتی

سخن نهایی

تفنگ چسب حرارتی برای افراد مبتدی و حرفه‌ای‌ در طیف گسترده‌ای از صنایع به ابزار مهمی تبدیل شده است. تعمیر تفنگ چسب حرارتی، مراقبت و عیب یابی آن به افزایش عمر و عملکرد این وسیله کاربردی کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید خودتان تعمیری را انجام دهید با انجام دستورالعمل‌هایس که در این مقاله ارائه دادیم می‌توانید در تعویض قطعه خراب موفق شوید. برای تعمیر تجهیزات گران‌تر و قطعات پیچیده‌تر بهتر است با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید تیم آچاره با اعزام نیروی برقکار به شما کمک می‌کند. خوشحالیم که در تعیین منبع مشکل و نحوه رفع آن به شما کمک کنیم.

2.3/5 - (64 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا