تعویض رادیاتور بخاری پراید

خودروسیستم تهویه خودرو

در آستانه‌ی فصل سرد، مهمترین چیز برای رانندگان و کسانی که زمان زیادی را پشت فرمان اتومبیلشان می‌گذرانند این است که خودرو گرم و راحت باشد. برای این‌که بخاری ماشین شما به درستی کار کند، باید رادیاتور آن سالم و بی‌نقص باشد. در طی این مقاله، قصد داریم اختصاصاً راجع به این مسئله صحبت کنیم که رادیات بخاری پراید کجاست، نحوه عمکرد رادیاتور به چه صورت است و علائم خرابی آن چه چیزهایی هستند و برای تعویض رادیاتور بخاری پراید چه کارهایی لازم است صورت بگیرد.

بخاری ماشین چگونه کار می‌کند؟

بخاری خودرو، در فصل سرما تبدیل می‌شود به مهمترین بخش آن. برخلاف کولر ماشین که وابسته به نیروی موتور ماشین است و باید موتور خوب کار کند که کولر هم عملکرد درستی داشته باشد، برای بخاری قضیه راحت‌تر است.

رادیاتور بخاری پراید کجاست

بخاری ماشین شما برای این که کار کند نیاز به آن همه انرژی مضاعف از سوی موتور ندارد. انرژی و حرارتی که بخاری نیاز دارد، توسط رادیاتور ماشین تامین می‌شود. حتی ماشین‌های قدیمی که کولر نداشتند هم به بخاری مجهز بودند چرا که بخاری به سادگی و با کمک باتری ماشین، قادر به گرم کردن داخل آن بود.

مطلب پیشنهادی جرم گیری رادیاتور بخاری پراید

بخاری پراید از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

  • هسته بخاری (رادیاتور بخاری)
  • موتور بخاری (Blower)
  • عملگر هوای سرد و گرم (air mix actuator)
  • عملگر تغییر وضعیت دریچه‌ها (mode actuator)

رادیاتور بخاری پراید ؛ یکی از اجزای مهم آن

علائم رادیاتور بخاری پراید

یکی از دلایل مهم و شایع خرابی بخاری، به رادیاتور آن برمی‌گردد. اما رادیاتور چه وظیفه‌ای دارد و چرا مهم است؟

از علائم خرابی رادیاتور بخاری پراید ، می‌توان به گرفتگی یا خراب شدن رادیاتور اشاره کرد که می‌تواند عملکرد صحیح بخاری را مختل کند چرا که اگر رادیاتور درست کار نکند، در نتیجه انتقال حرارت هم به درستی شکل نمی‌گیرد.

اگر لوله‌ی بین بخاری و رادیاتور گرفته باشد، آب داغ موتور به درستی وارد رادیاتور نمی‌شود و گرمایش هم نتیجتاً به درستی صورت نمی‌گیرد.

 ۳ دلیل برای تعویض رادیاتور بخاری پراید

  • گرفتگی مجاری آبرسانی و لوله‌ها
  • خراب بودن ترموستات
  • کمبود مایع خنک کننده

 گرفتگی مجاری آبرسانی و لوله‌ها

درون مایع خنک‌کننده‌، باید حتماً مقداری ضدیخ هم وجود داشته باشد. ضدیخ، در حقیقت ضدرسوب هم هست و اگر نباشد، رسوبات وارد لوله ها و مجراهای رادیاتور بخاری می‌شوند. این اتفاق که رخ دهد، آب داغ مسیری برای عبور و گرم کردن فضای داخلی اتاقک ماشین پیدا نمی‌کند و این می‌شود یکی از علائم خرابی رادیاتور بخاری پراید .

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید

 خراب بودن ترموستات

داخل ترموستات ماده‌ای است که به حرارت حساسیت دارد. این ماده، به دمای مشخصی که برسد، مسیر عبور جریان آب داغ از موتور به سوی رادیاتور را باز می‌کند و درون اتاقک ماشین را گرم می‌کند. در صورت خرابی ترموستات، این اتفاقات هیچ کدام صورت نمی‌گیرد و آب موتور قادر نخواهد بود که انرژی لازم برای گرم کردن رادیاتور بخاری پراید را تامین کند.

تعویض ترموستات در محل

کمبود مایع خنک کننده

اگر میزان این مایع کافی نباشد یا در مجاری آبرسانی به موتور حبس شده باشد، این مایع خنک‌کننده، به قدر کافی به رادیاتور بخاری نرسیده و در نتیجه گرمای لازم را تامین نمی‌کند.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

برای تعویض رادیاتور بخاری پراید به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

تعویض رادیاتور بخاری پراید نیاز به یک سری ابزار دارد:

  • پیچ‌گوشتی چهارسو
  • پیچ‌گوشتی دو سو
  • پیچ‌گوشتی مچی
  • بکس ۱۰
  • بکس ۱۹
  • رابط کوته
  • انبردست
  • چراغ قوه
  • جغجغه

مطلب پیشنهادی اواپراتور کولر پراید چیست؟

حالا که ابزار مورد نظر را تهیه کردیم، می‌خواهیم روند تعویض رادیاتور بخاری پراید را پیش ببریم و ببینیم که رادیات بخاری پراید کجاست . اما پیش از آن به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشد:

اول اطمینان حاصل کنید که رادیاتور بخاری پراید شما نیاز به تعویض داشته باشد. چرا که خیلی وقت‌ها مشکل با یک تعمیر ساده حل می‌شود و نیاز به عوض کردن آن نیست. مثلاً، ممکن است شلنگ بین بخاری و رادیاتور گرفته باشد یا موتور کم آب شده باشد. پس قبل از پرداخت هزینه تعویض رادیاتور بخاری پراید ، از اضطرار آن مطمئن شوید.

تعویض رادیاتور بخاری پراید در ۸ گام

  1. شلنگ های رادیات بخاری پراید را باز کنید.
  2. کنسول وسط دنده، قاب ضبط، و سپس خود ضبط را باز کنید.
  3. قربیلک فرمان را باز کنید.
  4. کمی داشبورد را جابجا کنید.
  5. دسته راهنماها را باز کنید. (برای این کار پیچ زیر راهنما را باز کنید)
  6. اطراف بخاری را از زیر داشبورد باز کنید.
  7. اپراتور کولر را که به فن متصل است جدا کنید.
  8. حالا در این مرحله لوله ها را از داخل موتور جدا کنید.

این مراحل را که طی کردید، باقی مسیر کار خاصی ندارد و ساده‌ و سریع پیش می‌رود. تعدادی بست فنری مشاهده می‌کنید که با پیچ‌گوشتی لازم است بازشان کنید. سپس، داشبورد را جدا کنید. زیر داشبورد، میله‌ای است که باید آن را آزاد کرد. حال که به این مرحله رسیدید، می‌توانید اقدام به تعویض رادیاتور بخاری پراید کرده و قطعه‌ی سالم را جایگزین قطعه‌ی معیوب کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

قیمت  تعویض رادیات بخاری پراید چقدر است؟

قیمت رادیات بخاری پراید در جاهای مختلف فرق دارد، اما زیر ۲۰۰ هزار تومان است. اگر به نظرتان تعویض رادیاتور برایتان دشوار است و طبق راهنمای تعویض رادیاتور نمی‌توانید از پس آن بربیایید، توصیه‌ی ما به شما این است که خودروی خود را به تعمیرگاه برسانید و اجازه دهید فرد متخصصی تعویض این قطعه را برای شما انجام دهد. هزینه تعویض رادیاتور بخاری پراید آن‌قدرها زیاد نیست که ترجیح دهید خودتان این کار را به عهده بگیرید.

سخن آخر

امیدوار هستیم که این توضیحات توانسته باشند به شما کمکی کرده باشند. از شما ممنونیم که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. در پایان، این نکته را هم به خاطر داشته باشید که می‌توانید برای تعویض رادیات بخاری خودروی خود، از تعمیرکاران خودرو ما در آچاره کمک بگیرید.

4.1/5 - (24 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. با درود.
    مهدی هستم از یزد،بخاری رادیاتور پراید مدل ۸۹ ک جلوبندی آن طرح جدید است،تعمیرکار برایم تعویض کرده و ۸۰۰ هزارتومان دستمزد گرفته در حالیکه خود بخاری را سیصد و خورده ای خریده بودم،آیا این انصافه این همه دستمزد برای یک تعویض بخاری؟؟؟تازه منت هم سرم گذاشته ک قیمت اصلیس یک میلیون و دویسته چون نمیدونستم ک ماشینت طرح جدیده همون قیمت قبلی رو گرفتم و فکر کردم طرح قدیمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا