تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

استفاده از وسیله نقلیه شخصی، تردد و رفت و آمد را برای ما به روندی راحتتر تبدیل میکند اما در صورتی که خودروی شما به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب مجهز نباشد، این راحتی به طور قابلتوجهی کاهش خواهد یافت. شرایط آب و هوایی در بسیاری از ایام سال به صورتی است که تردد را برای افراد دشوار میکند و به همین دلیل سازندگان خودرو در راستای رفع این مشکل برای مصرفکنندگان، یک سیستم تهویه مطبوع هوا را به محصولات خود اضافه کردند. اگر این سیستم در خودروی شما وظیفه خود را به درستی اجرا نمیکند، شما با تعویض مبرد و در صورت نیاز استفاده از یک مبرد نوینتر میتوانید بازدهی این سیستم را افزایش دهید. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی این موضوع، در روند تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو به شما کمک خواهیم کرد.
اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو
پیش از هر چیز شما باید کمی بیشتر با سیستم تهویه مطبوع خودرو آشنا شوید. این سیستم همانند دیگر بخشهای خودرو از در کنار هم قرار گرفتن چندین قطعه تشکیل شده است که هر کدام از آنها بخشی از وظیفه این سیستم را برعهده دارند. در ادامه با اشاره به مهمترین اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو، شما را با این قطعات آشنا خواهیم کرد.
- کمپرسور
- کندانسور
- اواپراتور
- شیرانبساط
- آکومولاتور و رطوبتگیر
این موارد را میتوان به عنوان قطعات اصلی سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفت و در صورتی که در عملکرد این سیستم اختلال ایجاد شود، احتمالا عملکرد یکی از این بخشها دچار مشکل شده است.
تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو
در صورتی که یکی از قطعات این سیستم اعم از کمپرسور، اواپراتور و … به تعمیر نیاز داشته باشد، شما با تعویض همزمان مبرد میتوانید بازدهی این سیستم را افزایش داده و اصطلاحا آن را تقویت کنید. البته باید توجه داشته باشید که طی کردن این روند دارای پیچیدگیهای منحصربهفرد خود بوده و ممکن است شما برای انجام آن به کمک یک فرد متخصص کولر خودرو نیاز داشته باشید. این روند به 2 بخش اصلی تقسیم میشود که در بخش اول سیستم تهویه مطبوع برای تعویض مبرد آماده شده و در بخش دوم مبرد جدید وارد سیستم میشود. شما با دنبال کردن مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، میتوانید روند تقویت سیستم تهویه خودروی خود را در زمانی کوتاه پشت سر بگذارید. با ما همراه باشید.
بخش اول: آمادهسازی سیستم برای مبرد جدید
هشدار: قبل از هر گونه اقدامی از سازگاری اجزای سیستم تهویه مطبوع خودروی خود با مبرد جدیدی که قصد استفاده از آن را دارید، اطمینان حاصل کنید. اگر مبرد این سیستم در حال حاضر مبرد R12 است، مبرد R134a یک جایگزین مناسب برای شما محسوب میشود. با این وجود قبل از انتخاب نهایی، با توجه به مدل خودرو نظر متخصصین را جویا شوید.
مبرد قدیمی را کاملا خارج کنید
در قدم اول مبرد قدیمی سیستم تهویه باید تخلیه شود تا در مراحل بعد آن را با مبرد جدید جایگزین کنید. پیشنهاد آچاره به شما استفاده از کمک افراد متخصص به منظور تخلیه مبرد است چرا که این افراد با در نظر گرفتن عوامل زیستمحیطی این روند را پشت سر خواهند گذاشت. در این مرحله روغن کمپرسور نیز باید خالی شود.
از آنجایی که هر روغن برای یک نوع مبرد طراحی شده است، با جایگزینی نوع مبرد شما باید این روغن را نیز تعویض کنید. همچنین در این مرحله شما باید سیستم تهویه را با استفاده از یک حلال که با مبرد جدید سازگاری دارد، شسته و آن را تمیز کنید.
آکومولاتور حاوی رطوبتگیر را نصب کنید
در سیستمهای تهویهای که در ساختار آنها از شیر انبساط استفاده شده است، آکومولاتور وظیفه کنترل جریان مبرد را بر عهده دارد. این قطعه به خط مبرد مایع پرفشار متصل بوده و در فاصله بین کندانسور و شیر انبساط قرار میگیرد. رطوبتگیر موجود در آکومولاتور به جذب رطوبت موجود در سیستم تهویه کمک خواهد کرد که یکی از مراحل مهم این روند محسوب میشود. قبل از جایگذاری حتما از سازگاری رطوبتگیر با مبرد جدید اطمینان حاصل کنید.
اورینگها را تعویض کنید
اورینگها در تمامی اتصالات موجود در این سیستم به منظور جلوگیری از نشتی استفاده میشوند. حتی اگر حس میکنید که اورینگها سالم هستند، بهتر است که در همین مرحله آنها را تعویض کنید. چرا که در صورت وجود نشتی شما باید بعد از مهر و موم شدن سیستم، مجددا نسبت به تعویض اورینگها اقدام کنید. به این منظور ابتدا اورینگها را باز کرده و با یک تکه کاغذ، نقطهای که اورینگ به آنجا متعلق هست را مشخص کنید. رعایت این نکته از جابهجا شدن اورینگها جلوگیری خواهد کرد. پس از تهیه اورینگها جدید، هر اورینگ را در کنار مدل قدیمی گذاشته و از وجود تناسب بین آنها مطمئن شوید. در صورتی که اورینگهای جایگزین متناسب با سیستم نباشند، شما با وجود نشتی در سیستم مواجه خواهید شد بنابراین این مرحله را با دقت زیاد انجام دهید.
شیلنگها را بررسی کنید
در این مرحله با بررسی شرایط شیلنگها، از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. اگر در شیلنگها ترکخوردگی و … وجود داشت، حتما آنها را با شیلنگ جدید جایگزین کنید. نادیده گرفتن آسیبهای جزئی شیلنگ در بلندمدت برای شما چالشبرانگیز واقع خواهد شد پس بهتر است هر گونه نقص را در این بخش برطرف کرده و آن را به آینده موکول نکنید.
سوئیچ قطعکننده جریان پرفشار را نصب کنید
هنگامی که فشار سیستم افزایش پیدا کند، این سوئیچ با خاموش کردن کمپرسور از آسیب دیدن دیگر قطعات از جمله خود کمپرسور و تخلیه شدن مبرد موجود در سیستم، جلوگیری خواهد کرد. اگر سیستم تهویه شما به این سوئیچ مجهز نیست، یک سوئیچ قطعکننده برای آن تهیه کنید. همچنین اگر این سوئیچ در خودروی شما وجود داشت، آن را با یک سوئیچ جدید جایگزین کنید تا احتمال بروز مشکلاتی از این دست، به حداقل ممکن برسد.
لوله روزنهای را چک کنید
این لوله در بیشتر مواقع در سمت پرفشار سیستم و در نزدیکی اواپراتور قرار گرفته است. البته در بعضی موارد ممکن است شما این قطعه را در خروجی کندانسور مشاهده کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن لوله روزنهای به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نمیشود. در این شرایط حتما این لوله را تعویض کنید.
روغن مناسب را وارد کنید
شما باید نوع روغن و ویسکوزیته مناسب آن را با توجه به اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودروی خود انتخاب کنید. با پشت سر گذاشتن این مرحله، بخش اول روند تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو به پایان میرسد و شما باید مقدمات را برای آغاز بخش دوم این روند یعنی وارد کردن مبرد جدید به سیستم تهویه مطبوع آماده کنید.
بخش دوم: اضافه کردن مبرد جدید
- در قدم اول شیر شارژ و شیلنگ سرویس را به مخزن مبرد متصل کنید.
- شیر موجود بر روی شیلنگ سرویس را باز کنید.
پیشنهاد میکنیم بخوانید : نکات مهم در نگهداری از سیستم تهویه مطبوع کولر
- سپس سوپاپ کپسول را کمی به سمت بیرون بچرخانید تا کمی مبرد وارد شیلنگ شود. با انجام این کار، هوای موجود در شیلنگ از آن خارج شده و با مبرد جایگزین میشود. در نتیجه از وارد شدن هوا به سیستم مبرد جلوگیری خواهد شد.
- سوپاپ را بسته و در قدم بعد انتهای شیلنگ را وارد اتصال سرویس پایین سیستم تهویه مطبوع کنید.
- در این مرحله سر کپسول مبرد باید رو به بالا باشد تا از ورود مایع مبرد بر اثر مکش سیستم تهویه، جلوگیری شود. چرا که مبرد صرفا باید با حالت گاز از کپسول خارج و وارد سیستم شود.
- حالا یک فشارسنج را به اتصال سرویس بالایی متصل کنید. استفاده از فشارسنج به شما در راستای شارژ سیستم تهویه مطبوع به صورت صحیح کمک خواهد کرد.
- در قدم بعد ماشین را روشن کرده و سپس سیستم تهویه مطبوع (AC) را روش کنید. پس از روشن شدن این سیستم، آن را بر روی آخرین سرعت تنظیم کنید.
- پس از روشن شدن سیستم تهویه، سوپاپ کپسول را باز کرده تا مبرد وارد سیستم تهویه مطبوع شود. این مرحله به صورت میانگین 10 دقیقه زمان خواهد برد. هوای تولیدی سیستم تهویه در این مدت زمان باید به مرور سردتر شود.
- با زیر نظر داشتن فشارسنج، پس از رسیدن فشار به بازه 225 تا 250 (PSI)، سوپاپ کپسول مبرد را ببندید. توجه داشته باشید که قبل از خارج کردن شیلنگ حتما سوپاپ کپسول را بسته باشید، در غیر این صورت مبرد با فشار از شیلنگ خارج خواهد شد. به طور کلی سیستم تهویه مطبوع خودرو تقریبا با 325 میلیلیتر مبرد پر خواهد شد. در صورتی که پس از اتمام کپسول مبرد، فشارسنج عددی کمتر را نشان میداد، با تهیه یک کپسول جدید فشار را افزایش دهید.
- پس از اتمام این مراحل شما میتوانید باقیمانده مبرد را به منظور استفاده در آینده نگهداری کنید. صرفا توجه داشته باشید که محیط نگهداری دمای پایینی داشته باشد تا از افزایش دمای کپسول جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید : تست و تشخیص عدم کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
در این مقاله از مجله آچاره با مرور روند تعویض مبرد، تلاش کردیم تا اطلاعات لازم به منظور تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که این روند دارای خطرات بالقوه بوده و شما باید در طول تمام مراحل، رعایت نکات ایمنی را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهید. در صورتی که در مرحلهای به کمک نیاز داشتید، کارشناسان مجرب آچاره در اسرع وقت در کنار شما خواهند بود. همچنین شما میتوانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با این کارشناسان در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.