دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند؟

تصفیه آبلوله کشی و تاسیسات

آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند؟ آیا می‌دانید فیلترهای دستگاه تصفیه آب به چه روشی آلاینده‌ها را از بین می‌برند؟ نوشیدن آب سالم و خوش طعم نعمت بزرگی است که با کمک دستگاه تصفیه آب خانگی نصیب ما می‌شود. 

دستگاه تصفیه آب به کاهش آلاینده‌هایی مانند کلر، آهن، گوگرد و موارد دیگر از آب مصرفی ما کمک می‌کند. رسوبات و املاح آب در طولانی مدت خطرناک هستند و باعث مشکلات کلیوی خواهند شد. بنابراین دستگاه تصفیه آب نقش مهمی در جهت حفظ سلامت ما دارد.

آشنایی با نحوه تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب خانگی به ما کمک می‌کند از خرابی‌های احتمالی سیستم جلوگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره عملکرد و کاربردهای دستگاه تصفیه آب خانگی با ما همراه شوید. 

چنانچه در خصوص خرید، نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب نیاز به مشاوره بیشتر یا خدمات دارید به وبسایت آچاره مراجعه کنید و از طریق ثبت سفارش در صفحه مربوطه با نصاب تصفیه آب مشاوره رایگان داشته باشید.

نکات کلیدی

  • نصب دستگاه تصفیه آب نه تنها طعم و کیفیت آب آشامیدنی را بهتر می‌کند بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
  • دستگاه‌های تصفیه آب خانگی آلودگی آب را طی چند مرحله از بین می‌برند.
  • آب تصفیه شده طعم و بوی خوبی دارد و روی ظروف لکه نمی‌گذارد.
  • بهتر است ظرف آب حیوانات خانگی خود را از آب تصفیه شده پر کنید.

دستگاه تصفیه آب چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه بررسی کنیم دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند، بهتر است با کاربرد این سیستم آشنا شویم. دستگاه تصفیه آب، آب تمیز را برای مصارف پخت و پز و نوشیدن تامین می‌کند. این سیستم زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شود و شیر برداشت آب کنار شیر ظرفشویی قرار می‌گیرد. 

با نصب دستگاه تصفیه آب می‌توانید از آب باکیفیت و تمیز استفاده کنید. یادتان باشد تصفیه‌خانه‌های ایران اغلب دارای حد استاندارد ثابت و مشخص هستند. پروسه تصفیه آب بعد از ورود آب به این تصفیه‌خانه‌ها شروع می‌شود؛ اما تا حدی ادامه دارد که مطابق با استانداردهای داخلی ایران است.

کیفیت لوله‌کشی آب شهری در ایران در حد بالایی نیست و حین انتقال، مواد آلاینده زیادی به آب اضافه می‌شوند.

پس نتیجه می‌گیریم آب مصرفی که از طریق لوله‌کشی به دست ما می‌رسد استاندارد قابل قبولی ندارد. پس باید به فکر چاره باشیم. بهترین راه‌حل نصب دستگاه تصفیه آب است. 

دستگاه تصفيه آب چگونه کار ميکند

دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند؟

دستگاه‌های تصفیه آب از قطعات مختلفی مانند فیلتر ممبران، فیلتر تصفیه آب، کوییک فیتینگ، اتصالات پلاستیکی، شیر برقی، ترانس دستگاه، شاسی دستگاه، گیج فشار روغنی، پمپ دستگاه و هوزینگ ممبران تشکیل می‌شوند. هر کدام از این قطعات نقش موثری در روند تصفیه آب دارند. 

در ابتدای کار، آب از راه شیر ورودی وارد دستگاه تصفیه می‌شود. سپس از فیلتر الیافی pp عبور می‌کند و ذرات درشت آب تصفیه می‌شود. این ذرات شامل ناخالصی‌هایی مانند رسوب و سیلت است. 

آب حاوی رسوب می‌تواند در طول زمان به لوله‌کشی و وسایل برقی شما مانند کتری برقی آسیب برساند. اما این فیلتر به جلوگیری از این خلوص ناخواسته کمک می‌کند. توصیه می‌شود هر 2 تا 3 ماه یکبار این فیلتر را تعویض کنید تا سیستم فیلتراسیون در بهترین حالت کار کند.

بعد از این مرحله آب وارد دو فیلتر کربنی می‌شود. این فیلترها ترکیبات شیمیایی مخصوصا کلر را از آب جدا می‌کنند. مرحله چهارم مهم‌ترین مرحله تصفیه آب خانگی است. در این مرحله فیلتر ممبران نقش اصلی را بر عهده دارد. 

این فیلتر بیشتر آلودگی‌ها و ذرات آب را جدا می‌کند. این مرحله به حذف رسوبات و آلاینده‌های باقی مانده از آب قبل از رسیدن به شیر برداشت کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم برای نتایج بهتر و رفع علت تلخی آب دستگاه تصفیه آب هر 6 تا 12 ماه یکبار فیلتر ممبران را تعویض کنید.

دستگاه تصفيه آب چگونه کار ميکند

بعد از فیلتر ممبران نوبت به فیلتر پست کربن می‌رسد. این فیلتر آلاینده‌هایی را جدا می‌کند که آب را بد طعم و بدبو می‌کنند. 

فیلتر مینرال در مرحله بعد مواد معدنی مورد نیاز بدن را به آب اضافه می‌کند. این آب تصفیه شده و خوش‌طعم و خوش‌بو وارد مخزن ذخیره می‌شود. به محض باز کردن شیر برداشت روی سینک این مخزن تحت فشار آب تصفیه شده را به شیر پمپاژ می‌کند. 

 مشاهده رایگان قیمت نصب تصفیه آب

مزایای دستگاه تصفیه آب چیست؟

فیلتر آب نه تنها برای شما، بلکه برای خانواده و حتی حیوانات خانگی شما هم مفید است. با خرید دستگاه تصفیه آب می‌توانید هر ساعت شبانه‌روز به آب تصفیه شده برای پخت و پز و نوشیدن دسترسی داشته باشید. 

با فیلتر آب آلاینده‌ها، رسوبات و باکتری‌هایی که مولد بوی بد، ظاهر یا طعم بد آب هستند از بین می‌روند. بنابراین از نوشیدن آب خوش‌طعم و بدون بو لذت خواهید برد. 

تجربه شخصی و تحقیقات به عمل آمده همگی حاکی از این است که آب تصفیه نشده علاوه بر سلامت انسان روی حیوانات خانگی هم تاثیر دارد. بسیاری از دامپزشکان توصیه می‌کنند ظرف آب سگ یا گربه خانگی خود را با آب تصفیه شده پر کنید؛ زیرا ممکن است در طول زمان دچار بیماری‌های کلیوی شوند. 

با شستن ظروف با آب تصفیه از ایجاد لکه‌های زنگ‌زدگی و رسوب ناشی از آب سخت روی وسایل جلوگیری کنید. بنابراین بدون خشک کردن هم همیشه ظروفی تمیز و براق دارید. این مسئله مخصوصا درباره ظروف بلوری و کریستال خیلی اهمیت دارد. 

مزایای دستگاه تصفیه آب چیست؟ |نحوه تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب خانگی

اگرچه نصب دستگاه تصفیه آب هزینه‌هایی دارد، اما به مزایای بیشمار آن می‌ارزد. در ادامه بعضی از مزایای نصب دستگاه تصفیه آب را با هم مرور می‌کنیم.

1. آرامش روانی

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزیت نصب دستگاه تصفیه آب این است که بدانید آب تمیز و سالمی می‌نوشید. 

2. آب سالم برای خانواده

مهم‌ترین مزیت نصب سیستم تصفیه آب خانگی این است که مطمئن هستید خانواده و مهمانان شما منبع آبی سالم برای آشامیدن دارند. حتی حیوان خانگی شما هم آب سالم می‌نوشد. 

3. کاهش بروز بیماری‌های گوارشی

آب آشامیدنی که فیلتر نشده ممکن است حاوی ارگانیسم‌ها و باکتری‌ها باشد. برخی از باکتری‌های موجود در آب تصفیه نشده مانند E. coli منجر به بیماری و ناراحتی شدید دستگاه گوارش می‌شوند.

4. بهبود بو و طعم آب

این گزینه هم یکی از مزایای مهم نصب سیستم تصفیه آب خانگی است. آلاینده‌های داخل آب می‌توانند باعث شوند آب طعم عجیب یا بوی مضر بدهد. وجود سولفید هیدروژن باعث بوی بد تخم مرغ می‌شود. سرب، آهن، جیوه و همچنین آرسنیک ممکن است منجر به بو یا طعم فلز شوند.

5. سازگار با محیط زیست

نصب سیستم تصفیه آب خانگی علاوه بر فواید سلامتی مزایای بسیاری برای محیط زیست دارد. با استفاده از فیلتر آب خانگی، می‌توانید به میزان قابل توجهی استفاده از بطری پلاستیکی را کاهش دهید.

6. کاهش خطر ابتلا به سرطان

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از شرکت‌های بزرگ چندین سال است که آلاینده‌ها را در خاک و منابع آب می‌ریزند. بسیاری از این مواد شیمیایی سرطان زا هستند و خطرات سلامتی زیادی دارند.

دستگاه تصفیه آب چه کاربردی دارد؟

دستگاه تصفیه آب این مواد شیمیایی را از بین می‌برد. از این رو به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان مثانه، سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم کمک می‌کند.

در چه مواقعی به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم؟

حالا که متوجه شدیم دستگاه تصفيه آب چگونه کار ميکند بهتر است به این نکته بپردازیم که چه زمانی به این دستگاه پرکاربرد نیاز داریم. آب آلوده لکه‌هایی به جا می‌گذارد، طعم بدی دارد یا بدبو است. علائمی که نشان می‌دهند به دستگاه تصفیه آب نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • بوی تخم مرغ گندیده از آب آشامیدنی
  • رگه‌هایی روی ظروف و رسوب روی لوله‌کشی‌ها
  • طعم بد آب آشامیدنی 
  • لکه‌های زنگ‌زدگی روی وسایل برقی از جمله کتری برقی
  • لوله‌های زنگ زده و خورده شده
  • رسوبات داخل اتو و کتری 
  • لکه سفید روی ظروف بلوری

خطرات وجود آلاینده در آب آشامیدنی

آلودگی آب به دلیل وجود آلاینده‌های مختلفی است که در لوله‌کشی‌ها وجود دارند. در ادامه این آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی و خطرات هر کدام را بررسی می‌کنیم. 

  •  آرسنیک

قرار گرفتن در معرض این آلاینده می‌تواند در طول زمان سمی شود. علاوه بر این، تماس طولانی مدت با آرسنیک با شرایط مختلف پوست و سلامت مرتبط است.

  • نیترات‌ها

این ترکیب شیمیایی می‌تواند باعث رشد باکتری‌های مضر در آب و افزایش تولید سرطان در بزرگسالان شود.

  • سرب

این ماده شیمیایی نامرئی، بی‌بو و بی‌مزه است و تشخیص دشواری دارد. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت این ماده می‌تواند منجر به مشکلات جسمی شود.

  • PFOS

این مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که ممکن است به منابع آب نشت کرده باشند و به سختی در محیط و بدن انسان تجزیه می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند در طول زمان در بدن شما تجمع پیدا کنند و منجر به پیامدهای منفی برای سلامتی شوند.

دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند؟

برای خرید دستگاه تصفیه آب به خوبی تحقیق کنید و با دید باز پیش بروید. استفاده از دستگاه تصفیه آب تقلبی نه تنها مزایایی ندارد بلکه سراسر ضرر است. بنابراین خوب پرس و جو کنید و در نهایت دستگاه تصفیه آب مناسبی را تهیه نمایید. 

 نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب با آچاره!

جمع‌بندی 

در این مقاله بررسی کردیم که دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند و چه کاربردهایی دارد. حالا که از مزایای بیشمار دستگاه تصفیه آب خانگی آگاه هستید دیگر نباید دلیلی برای مصرف آب تصفیه نشده داشته باشید.

یک بار هزینه کنید و برای یک عمر آسوده خاطر باشید. مصرف آب تمیز و تصفیه شده به کاهش مشکلات گوارشی و سیستم کلیوی شما کمک می‌کند. پس برای نوشیدن آب خوش طعم و خوش بو از الان به فکر نصب دستگاه تصفیه آب برای آشپزخانه خود باشید. 

منبع

https://www.aquasana.com

سوالات متداول

آیا ارزش دارد برای دستگاه تصفیه آب هزینه کنم؟

بله. دستگاه تصفیه آب فواید زیادی برای سلامتی دارد. آب را تمیز و بدون املاح می‌کند و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

آیا دستگاه تصفیه آب خانگی ایمن است؟

تحقیقات نشان داده آب تصفیه که در بطری‌های پلاستیکی به فروش می‌رسند به اندازه آب لوله‌کشی مضر هستند. نصب دستگاه تصفیه آب خانگی نسبت به آب بطری ارزان‌تر، سازگار با محیط زیست و همچنین ایمن است.

آیا نصب دستگاه تصفیه آب روی فشار آب تأثیر می‌گذارد؟

بله. این نوع سیستم فیلتر آب، آلاینده‌های ورودی را کنترل می‌کند. این پروسه به کاهش سرعت جریان آب نیاز دارد. بنابراین با کاهش فشار آب روبه‌رو می‌شویم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا