فاصله شیر گاز از پریز برق چقدر باید باشد؟

ساختمانلوله کشی و تاسیساتلوله‌کشی گاز

توجه به ایمنی در ساخت ساختمان‌های مهم است، به خصوص وقتی صحبت از موارد مهمی همچون گاز و برق باشد. هم گاز و هم برق اگر به شیوه صحیح مدیریت نشوند، می‌توانند خطرآفرین باشند. اگر خطوط برق و گاز بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گیرند، هر مشکلی برای یکی از آنها پیش بیاید، برای دیگری نیز مضر خواهد بود. در این مقاله به شما خواهیم گفت ایمن‌ترین فاصله شیر گاز از پریز برق برای پیشگیری از هر گونه حادثه چقدر است.

فاصله شیر گاز از پریز برق؛ بهترین فاصله چقدر است؟

اینکه فاصله شیر گاز از پریز برق بهتر است چقدر باشد، به عوامل مختلفی مانند نوع مدار، استحکام کابل و خطرات ناشی از این وسایل وابسته است. طبق یک قاعده کلی، حداقل فاصله شیر گاز از پریز برق باید 10 سانتی‌متر در نظر گرفته شود. نزدیک بودن شیر گاز و پریز برق اغلب مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آورد؛ با این حال توجه به نکات ایمنی مهم است.

فاصله شیر گاز از پریز برق

نه تنها پریز باید از شیر گاز و خطوط گاز دور نگه داشته شود، فاصله داشتن کنتور برق نیز به همان اندازه مهم است. وجود هر گونه مشکل در کنتور برق در صورتی که در مجاورت شیر گاز یا کنتور گاز قرار داشته باشد، فاجعه‌آفرین خواهد بود.

1. حداقل فاصله خط گاز از کنتور برق

حداقل فاصله خط گاز از کنتور برق باید 90 سانتی‌متر باشد. همچنین اگر مدار شما شامل مکانیسم‌هایی است که بین سوئیچ 15 آمپری و مدار 20 آمپری ارتباط ایجاد کرده است، بهتر است فاصله بیشتری ایجاد کنید.

2. حداقل فاصله کنتور گاز از خط برق

توجه به حداقل فاصله کنتور گاز از خطوط برق نیز مهم است. دقیقاً مانند آنچه در مورد کنتور برق گفته شد، کنتورهای گاز نیز بسیار خطرناک هستند. یک کنتور گاز معیوب به کل سیستم آسیب می‌رساند، مگر اینکه تحت مراقبت خاص قرار گیرد.

اگر مدار الکتریکی شما به‌خوبی ساخته شده و از ایمنی قابل قبولی برخوردار است، باز هم باید خط برق را به اندازه حداقل 150میلی‌متر از کنتور گاز دور نگه دارید. کنترل برق، تابلوهای برق، پریزها و لوازم مصرفی همه مشمول این قانون هستند.

بیشتر بخوانید : حداقل فاصله بین یخچال و گاز

3. حداقل فاصله خطوط برق از خطوط گاز

کابل‌های برق و گاز هر دو به‌تنهایی بی‌خطر هستند. بیشتر اوقات آنها به‌خوبی پوشش داده شده و محافظت می‌شوند تا از هر گونه نشتی جلوگیری شود. با این حال رعایت ایمنی بهتر از پشیمانی احتمالی است. ما توصیه می‌کنیم حداقل فاصله 25 میلی‌متر را بین خطوط حفظ کنید. اگر مشکلاتی مانند داغ شدن سیم‌ها در خطوط برق یا گاز شما معمول است، فاصله بیشتری بین خطوط ایجاد کنید.

فاصله خطوط برق از خطوط گاز

در برخی موارد ممکن است نتوانید خطوط برق را جدا نگه دارید. در این شرایط، مطمئن شوید تا جای ممکن بین آنها فاصله وجود دارد. همچنین از عایق و روکش مناسب برای آنها استفاده کرده تا جلوی هر گونه خطر احتمالی را بگیرید.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید : دو فاز شدن برق ساختمان

نکات مهم در مورد فاصله بین خطوط گاز و برق

در زیر نکاتی را بیان کرده‌ایم که هنگام نصب خطوط گاز و برق باید به آن توجه کنید. عدم رعایت نکات زیر ممکن است خطرآفرین باشد.

1. از مواد مناسب استفاده کنید

هم گاز و هم برق فرار هستند. عدم توجه به جنس مناسب خطوط حمل‌کننده آنها ممکن است باعث نشت برق یا گاز به خارج از خط شود. بنابراین مهم است که از محکم بودن و ایمنی مواد تشکیل‌دهنده خطوط، اطمینان حاصل کنید. در مورد خطوط گاز استفاده از سیم‌های مسی بسیار رایج است، اما خطر زیادی دارد. در نتیجه توصیه می‌کنیم از موادی مانند فولاد گالوانیزه یا CSST همراه با مس استفاده کنید. استفاده از مواد مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از خطرات مربوط به برخورد گاز و برق با یکدیگر است.

2. موانع را برطرف کنید

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای خطوط گاز یا برق رخ دهد، وجود موانع سر راه آنها است. اگر چه لوله‌ها و سیم‌ها تقریباً چکش‌خوار هستند، باز هم در معرض آسیب قرار دارند. اگر گوشه‌ها یا لبه‌های تیز وجود دارد، آنها را برطرف کنید.

خم شدن بیش از حد سیم‌ها می‌تواند به آنها آسیب وارد کند؛ آسیبی که حتی با تعمیر هم برطرف نخواهد شد. در شرایط خم شدن بیش از حد، خطر شکستگی و نشتی افزایش می‌یابد. همچنین توجه کنید که در اطراف سیم‌ها هیچ چیز تیز و برنده‌ای وجود نداشته باشد که باعث شکستن آنها شود.

بیشتر بخوانید : فاصله شیر گاز از اجاق گاز 

3. خطوط برق یا گاز نباید در معرض رطوبت قرار گیرند

رطوبت نیز یکی از موارد مهم است. چکه کردن آب در محلی که سیم‌ها قرار گرفته‌اند، بسیار خطرناک است. حتماً به این مورد توجه داشته باشید.

4. در صورت نیاز از توصیه متخصصین استفاده کنید

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز گفته شد، هم گاز و هم برق بسیار فرار هستند و باید جدی گرفته شوند. هر حادثه‌ای که آنها را درگیر کند، پتانسیل ایجاد خطر را دارد. در صورتی که متوجه هر گونه مشکل شدید، با متخصص مشورت کنید. چه نشتی لوله اتفاق افتاده باشد چه شکستگی سیم، باید به سرعت برطرف شوند. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم از یک برقکار یا لوله‌کش کمک بگیرید.

شیرگاز

سوالات متداول

در ادامه برخی سوالات رایج در مورد فاصله شیر گاز از پریز برق را پاسخ داده‌ایم.

1. فاصله استاندارد بین پریزهای برق چقدر است؟

متخصصان فاصله استاندارد بین پریزهای برق را 180 سانتی‌متر توصیه می‌کنند. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، فاصله باید در امتداد خط کف در نظر گرفته شود.

2. ارتفاع مناسب پریز برق چقدر است؟

به صورت کلی بهتر است پریزهای خود را در ارتفاع 30 سانتی‌متری قرار دهید. در این صورت پریز کاملاً در دسترس بوده و استفاده از آن راحت خواهد بود.

3. حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق چقدر است؟

حداقل فاصله کنتور گاز از کنتور برق باید 50 سانتی‌متر باشد.

4. بهترین فاصله شیر گاز از پریز برق چقدر است؟

حداقل فاصله شیر گاز از پریز برق از تمام جهات باید 10 سانتی‌متر باشد. اگر شیر گاز در زیر پریز نصب شده باشد، حداقل باید 50 سانتی‌متر بین پریز و شیر گاز فاصله ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید : فاصله بین یخچال و دیوار

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا