راکر در گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟
موتور و گیربکس، 2 بخش از خودرو هستند که میتوان گفت مهمترین نقش را در به حرکت درآمدن این وسیله ایفا میکنند. در واقع شما هنگام رانندگی با پدال گاز، موتور را و با دنده گیربکس را کنترل میکنید تا خودرو همانگونه که مدنظر دارید، حرکت کند. البته هر کدام از این بخشها از چندین قسمت دیگر تشکیل شده که همه آنها در راستای کارکرد صحیح خودرو، باید عملکرد درستی را از خود به نمایش بگذارند. یکی از بخشهای گیربکس که اکثر افراد با نام آن آشنایی ندارند، راکر گیربکس است اما این قطعه چه وظیفهای را در ساختار گیربکس برعهده دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی بیشتر با گیربکس خودرو آشنا شویم. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره با معرفی بیشتر این بخش از خودرو، پاسخ این سوال که راکر در گیربکس چیست و چه کاربردی دارد را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
گیربکس خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
جعبه دنده یا گیربکس خودرو، گشتاور تولیدی موتور را به چرخها منتقل میکند و شما با استفاده از آن میتوانید به میزان موردنیاز خود این گشتاور را انتقال دهید. در واقع زمانی که شما هنگام رانندگی دنده را تعویض میکنید، با تغییر حالت گیربکس به خودرو اجازه حرکت در یک بازه مشخص سرعت را خواهید داد. به طور کلی از کاربردهای گیرکس میتوانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:
1. تغییر جهت حرکت خودرو
زمانی که شما قصد حرکت به سمت عقب را دارید، باید با استفاده از اهرم یا دستگیره دنده و تغییر حالت گیربکس، خودرو را اصطلاحا در حالت دنده عقب قرار دهید.
2. فعالیت خودرو در حالت بیحرکت
در صورتی که خودرو به گیربکس مجهز نباشد، این وسیله بدون استفاده از ترمز و نگه داشتن آن، قادر به ایستادن نخواهد بود. با بکارگیری این بخش میتوان خودرو را در حالت خلاص قرار داده و از انتقال گشتاور به چرخها جلوگیری کرد.
3. کنترل سرعت خودرو
تصور کنید که با یک سرعت مشخص در حال حرکت هستید اما شیب جاده یکباره تغییر پیدا میکند و شما وارد سراشیبی میشوید. در این شرایط گیربکس از افزایش بیش از حد سرعت خودرو بسته به حالتی که بر روی آن تنظیم شده، جلوگیری میکند. بنابراین میتوان گفت که این قابلیت شانس بروز برخی از خطرات احتمالی هنگام رانندگی را به حداقل ممکن میرساند.
مطلب پیشنهادی:شناخت گیربکس cvt
راکر در گیربکس چیست؟
بسیاری از افراد علاقهمند به رانندگی به دستگیره دنده که در کابین خودرو قرار دارد، راکر میگویند اما این تصور اشتباهی است. راکر در گیربکس یک قطعه نبوده و مکانیزمی است که دستگیره دنده را به میلهای که به صورت مستقیم به ماهک گیربکس وصل است، متصل میکند. در صورتی که خودروی شما محور جلو باشد، راکر گیربکس در ناحیه فوقانی و یا کناری گیربکس قرار داشته و اگر خودرو محور عقب باشد، راکر در ناحیه زیرین گیربکس قرار دارد.
مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!
از آنجایی که راکر گیربکس از هر دو سمت تحت فشار بوده و در معرض لرزش زیادی قرار دارد، در صورت بیدقتی در نگهداری از آن، فعالیت گیربکس خودرو را دچار اختلال میکند. مهمترین نکتهای که شما باید در نگهداری از راکر مدنظر داشته باشید، روغنکاری منظم آن است تا راکر قادر به تحمل فشار تحمیلشده به خود باشد. (آموزش تعویض دستی روغن گیربکس) همچنین در گیربکسصورتی که موادی همچون آب و خاک به لولاهای راکر نفوذ پیدا کنند، کل مکانیزم این بخش با مشکل مواجه خواهد شد. توجه داشته باشید که راکر گیربکس میتواند به طور میانگین تا 80000 کیلومتر بدون مشکل فعالیت کند.
اجزای راکر گیربکس
از زمانی که اولین نسل خودروها به بازار معرفی شدند تا به الان، ساختار تمام بخشهای خودرو دچار تغییر و تحولاتی شده تا بازدهی آنها افزایش پیدا کند. راکر گیربکس هم از این قاعده مستثنی نبوده و در این سالها ساختار آن در جهت بهبود عملکرد دستخوش تغییرات مختلفی شده است. با این وجود عملکرد اصلی راکر تغییری پیدا کرده و کماکان همان وظیفه قدیمی خود را برعهده دارد. با این که ساختار و اجزای راکر بسته به نوع گیربکس نسبت به یکدیگر دارای تفاوتهای مختلفی هستند، در ادامه میانیترین بخشهای راکر گیربکس را مرور خواهیم کرد.
- دستگیره دنده (اهرمی که راننده با استفاده از آن گیربکس را کنترل میکند.)
- میله رابط یا کابل
- ماهک با دندانه
- میلههای ساختاربندیشده کمکی و قطعات مرتبط
فارغ از موارد ذکرشده، راکر میتواند شامل قطعات دیگری مثل فنر، محفظه، کابل و … نیز باشد. در کنار هم قرار گرفتن این قطعات باعث میشود که پس از تغییر موقعیت دستگیره دنده، حالت گیربکس نیز در کوتاهترین زمان ممکن تغییر کرده و چرخدنده مناسب وارد مدار جعبه دنده شود.
علائم خرابی راکر گیربکس
با وجود این که عملکرد راکر در گیربکس بسیار قابل اتکا است اما در صورت نگهداری ناصحیح، عملکرد آن به علت کارکرد یکسره این بخش در فواصل زمانی مختلف دچار اختلال میشود. در صورتی که شما نکات مهم در نگهداری از راکر گیربکس را نادیده گرفته و در این راستا هزینه لازم را نکنید، با خرابی قسمتی از راکر و یا بروز اختلال در عملکرد کلی این مکانیزم، شما باید هزینه بیشتری را صرف تعمیر راکر کنید.
زمانی که عملکرد راکر با مشکل روبهرو شده باشد، شما با مشاهده برخی از علائم باید اقدامات لازم به منظور تعمیر و رفع مشکل را در نظر بگیرید. علائم خرابی راکر عبارتند از:
- بازی کردن اهرم تعویض دنده (شل شدن)
- در تعویض دنده با مشکل مواجه شدن (نیاز به اعمال فشار زیاد، گیر کردن و …)
- اعمال نشدن یکی از دندهها (کار نکردن دنده 1 یا 2 یا …)
- اعمال دنده اشتباهی (اعمال شدن دنده 3 بهجای دنده 1 و …)
مکانیک سیار ماشین در محل تهران
با این که بروز چنین اختلالاتی ممکن است در لحظه برای شما خطرآفرین واقع نشود اما در صورت نادیده گرفتن مشکل و عدم اقدام برای رفع آن، به مرور زمان عملکرد این بخش از خودرو به صورت کامل مختل خواهد شد و شما برای جبران خسارت باید هزینه زیادی را صرف کنید. در این شرایط وضعیت راکر در گیربکس باید توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد تا پس از شناسایی اختلال، تدابیر لازم برای رفع آن اندیشیده شود. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله 7 علامت خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو و 9 علامت خرابی و نشانههای نیاز به تعمیر گیربکس ماشین را نیز مطالعه فرمایید.
جمعبندی
در این مقاله از مجله آچاره با بررسی جعبه دنده خودرو تلاش کردیم تا پاسخ این سوال که راکر در گیربکس چیست را در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید که گیربکس ماشین دارای ساختار بسیار پیچیدهای بوده و عیبیابی و تعمیر آن به تخصص نیاز دارد. در صورتی که در این زمینه تجربهای ندارید، توصیه میکنیم که تعمیر راکر را به افراد دارای صلاحیت بسپارید. همچنین شما میتوانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با تعمیرکاران خودروی مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.