تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

خودروسرویس و نگهداری

در بررسی علائم تمام شدن صفحه کلاچ موارد زیادی مطرح می‌شود که هرکدام از آن‌ها می‌تواند سبب بروز این اختلال در سیستم تعلیق خودرو شود. در صورتی‌ که به‌تازگی صاحب خودرو شده‌اید بهتر است در مورد بخش‌های فنی آن اطلاعات مفیدی را کسب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برخی مشکلات می‌تواند سبب بروز هزینه‌های اضافه‌ای برای شما شود، به این صورت که اگر در سیستم ماشین شما مشکلی به وجود بیاید، می‌تواند آرام آرام قطعات دیگری را هم خراب کند.

بهتر است که پیش از ایجاد مشکل در بخش‌های دیگر, هر مشکل را برطرف کنید. خودروها بیش از شانزده هزار قطعه مکانیکی دارند که اگر حواستان به صحت کارکرد هرکدام از آن‌ها نباشد، خیلی زود دچار مشکل می‌شوید. در این صورت بیش از نصف روزتان را باید در تعمیرگاه‌ها سپری کنید.

مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ در ماشین‌ها

عوامل زیادی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد عمر صفحه کلاچ در خودرو به پایان رسیده است. کلاچ یک قطعه کاربردی در خودروها است که وظیفه آن برقراری ارتباط بین راننده و گیربکس است. زمانی که راننده کلاچ را می‌گیرد، اتصال بین جعبه دنده و موتور را قطع خواهد می‌کند.

خلاص شدن ماشین به این صورت است که اگر موتور روشن باشد و راننده ترمز را بگیرد، خودرو از حرکت بر اساس قدرت موتور بازمی‌ایستد و ماشین در حالت خلاص قرار می‌گیرد. همین‌طور می‌توان گفت که اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین وظیفه‌ای که کلاچ در ماشین‌ها بر گردن دارد مربوط به انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها است.

علائم تمام شدن صفحه کلاچ

1. گاز هرز در هنگام حرکت

این مشکل یکی از شایع‌ترین و متداول‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ است. اگر با آن مواجه شدید بهتر است خیلی سریع اقدام به بررسی صفحه کلاچ نمایید. درصورتی‌که در این مورد اطلاعات کافی را ندارید، می‌توانید به یک تعمیرکار خودرو رجوع کرده و از او بخواهید چندمتری با خودرو حرکت کند.

زمانی که خودرو را گاز می‌دهید دور موتور به طور معمول بالا خواهد رفت. اما مشکل آن جایی پدید می‌آید که مثلاً در دنده دو سرعت به سقفی که می‌خواهید نمی‌رسد و انگار که در حال گاز هرز دادن در حالتی که خودروی روی دنده نیست، هستید. اگر برای مثال در دور موتور سه و دنده چهار خودرو در حالت استاندارد، با سرعت صد کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کردید، وقتی که دیسک و ترمز در حال به اتمام رسیدن باشد، سرعت کم‌تر می‌شود.

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

یعنی بهتر است که حداقل سی کیلومتر بر ساعت از نرخ سرعت خود بکاهید. از طرفی وقتی می‌خواهید به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسید، می‌بایست دور موتور به عدد چهار و یا حتی پنج برسد. این بدان معنی است که مشکلی در سیستم تعلیق خودرو وجود دارد و کلاچ به‌درستی عمل نمی‌کند. موتور در این حالت موجب مصرف بیش از حد معمول بنزین می‌شود و از طرفی گیربکس نیز دچار فشار و سروصدای عجیب می‌شود.

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

2. مشکل کشش موتور در سربالایی

البته وقتی در مورد علائم تمام شدن صفحه کلاچ صحبت می‌کنیم، منظور ما نقص در همین قطعه است. اما به‌اشتباه بسیاری می‌گویند که موتور در این حالت کشش مناسب را ارائه نمی‌دهد. خیر موتور خودرو نقصی ندارد و شما با مشکل عدم کشش خودرو در سربالایی مواجه هستید.

در حالت عادی شما می‌توانید با دنده یک یا دو یک سربالایی هرچند با شیب زیاد را بالا بروید. درصورتی‌که اگر صفحه کلاچ شما در حال به اتمام رسیدن باشد، ناچار هستید دنده را سنگین‌تر کنید. حتی وقتی روی دنده یک هستید، انگار ماشین قدرت جلو رفتن را ندارد و صرفاً سروصدای موتور بالاتر می‌رود.

در نتیجه یکی از علائم تمام شدن صفحه کلاچ این است که خودروی شما توان و گشتاور لازم برای بالارفتن از سربالایی را نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی سوالات متداول و دانستی‌های لاستیک ماشین

3. لرزش ماشین از علائم خرابی صفحه کلاچ

یکی دیگر از مواردی که نشان از خرابی صفحه کلاچ دارد، لرزش بدنه خودرو است. این مسئله وقتی که روغن‌ریزی در نمد عقب میل‌لنگ رخ ‌دهد، خودش را نشان می‌دهد. در واقع تاب برداشتن صفحه کلاچ پس از نصب نیز می‌تواند نشان این مشکل باشد. وقتی که پایتان را از روی کلاچ برمی‌دارید، بیشتر متوجه این لرزش می‌شوید. در نتیجه یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل و عواملی که به ما گوشزد می‌کند صفحه کلاچ رو به اتمام است همین مسئله است.

زمانی که خودرو را روی دنده یک قرار می‌دهیم و کلاچ را رها می‌کنیم نیز ممکن است موتور خودرو شروع به لرزش کند این لرزش با زمانی که شما به‌خوبی گاز نمی‌دهید متفاوت است و معمولاً مدت ‌زمان زیادی به طول می‌انجامد.

لرزش ماشین از علائم خرابی کلاچ

4. مشکل جا رفتن دنده

از جمله مواردی که به‌عنوان علائم تمام شدن صفحه کلاچ از آن یاد می‌شود، جا نخوردن دنده است. بخصوص در دنده عقب، شما این مسئله را بیشتر مشاهده می‌کنید. این مشکل در ترافیک گریبان شما را خواهد گرفت و اگر فکر می‌کنید که ماشین شما مثل گذشته تعویض دنده انجام می‌دهد احتمالاً نقص از گیربکس نبوده و به اتمام صفحه کلاچ مربوط است.

همین‌طور پدال کلاچ نیز در این حالت سفت شده و به شکل فنر درمی‌آید. گاهی نیز به خود حالت ارتجاعی می‌گیرد و زمانی که کلاچ را رها می‌کنید پای شما به عقب پرتاب می‌شود. از طرفی دنده‌ها در هنگام جا خوردن نیز سروصدای عجیبی از خود بروز می‌دهند. توجه کنید که تعویض دنده اشتباه و جا نخوردن نباید موجب این صدا شود.

5. به پایان رسیدن دیسک کلاچ

درصورتی‌که دیسک کلاچ شما در دید رأس نباشد به این معنی است که صفحه کلاچ به پایان رسیده است. از آن جایی که نیاز است برای عوض‌کردن دیسک شما جعبه‌دنده را به‌صورت کامل باز کنید، بهتر است که دیسک را نیز تعویض کنید تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود. حتی گاهی ممکن است دیسک به پایان نرسیده باشد. اما فراموش نکنید که ادامه حرکت با دیسکی که تمام شده است می‌تواند موجب مشکل در صفحه کلاچ شود. وابسته به میزان حرکت شما قطعاً باعث می‌شود که در نهایت تبدیل به یکی از مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ می‌شود.

مطلب پیشنهادی آموزش کامل جدا کردن لاستیک از رینگ

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

6. داغ شدن دیسک و صفحه ماشین

باید بدانید که یکی دیگر از عواملی که نشان می‌دهد صفحه کلاچ شما دچار مشکل شده و یا می‌شود، داغ شدن صفحه کلاچ خواهد بود. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید عملکرد صفحه کلاچ در خودروها به‌صورت اصطکاکی است. در نتیجه این اصطکاک سبب بروز حرارت بیش از حد می‌شود و گاهی با بالارفتن میزان این حرارت دیسک و صفحه در درازمدت دچار مشکل می‌شوند و داغ شدن آن‌ها تبدیل به یک امر عادی می‌شود.

حتی وقتی زیادی از کلاچ و خودرو استفاده نکرده‌اید می‌بینید که دیسک شما داغ شده است. درصورتی‌که در مسیرهای طولانی مدام از نیم کلاچ کردن استفاده می‌کنید، لازم است که کمی خودرو را خاموش کنید و منتظر بمانید تا به‌خوبی سرد شود. در این صورت نقص برطرف خواهد شد. اما پس از آن بهتر است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و با شرح علائم تمام شدن صفحه کلاچ، اقدامات لازم در این مورد را انجام دهید.

چرا کلاچ ماشین زود تمام می‌شود؟

تا به اینجا به بررسی علائم تمام شدن صفحه کلاچ پرداختیم. حالا در مورد دلایلی که سبب بروز این مشکل می‌شود صحبت خواهیم کرد. یکی از اولین مواردی که معمولاً باعث می‌شود صفحه کلاچ ماشین شما خیلی زود تمام شود و شما را دچار مشکل کند، فشار و حضور مداوم در سربالایی‌های نیمه تند و تند است.

1. سربالایی تند (علائم تمام شدن صفحه کلاچ)

همان‌طور که در موضوع علائم تمام شدن صفحه کلاچ صحبت کردیم، ماشینی که صفحه کلاچش دچار مشکل شده است به‌سختی از سربالایی با شیب نیمه تند بالا می‌رود. در این حالت دلایل تمام شدن صفحه کلاچ را می‌خوانیم. اولین موضوع این است که معمولاً به خودروها در سربالایی فشار زیادی وارد می‌شود. به‌هرحال در تمامی مسیرها شما با سربالایی و سرپایینی روبرو می‌شوید. این پستی بلندی‌ها موجب می‌شود که خودروی شما در شرایطی که قلق رانندگی در این مسیرها را بلد نیستید، دچار مشکل شود. حرکت با دنده مناسب می‌تواند این ایراد را رفع کند.

در صورتی‌ که با سرعت بالا از سربالایی‌های تند بالا بروید، خودروی شما حتی اگر دچار مشکل در لحظه نشود، در درازمدت دچار نقص فنی می‌گردد. یکی از این نقص‌ها، سریع‌تر تمام شدن صفحه کلاچ خواهد بود. ضمن این که بهتر است تا می‌توانید با دنده سنگین‌تر، مسیرهای سربالایی را بالا بروید.

نقش سربالایی تند در خراب شدن کلاچ

2. وزن خودرو و تعداد سرنشین‌ها

یکی دیگر از دلایل تمام شدن صفحه کلاچ ماشین‌ها مربوط به افزایش وزن و تعداد سرنشین‌ها خواهد بود. هر خودرو بر اساس استاندارد، دارای توان تحمل وزن خاصی است و معمولاً روی کارت ماشین نیز این عدد درج شده است. در نتیجه وقتی 6 نفر و یا 4 نفر با وزن بالا سوار یک خودروی سدان شوند که ظرفیتی 5 نفره دارد، آن را دچار مشکل می‌کنند. بخصوص اگر قرار باشد سربالایی و سرازیری را طی کنید، بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوید و می‌تواند از جمله کلیدی‌ترین دلایل تمام شدن صفحه کلاچ باشد.

مطلب پیشنهادی تعویض رادیاتور بخاری پراید

شما می‌توانید با رعایت استاندارد وزنی خودرو این مشکل را تا حد زیادی حل کنید. همین‌طور اگر از کپسول گاز پشت خودرو استفاده می‌کنید و یا این که وزن خودرو به‌غیراز عوامل انسانی توسط چیزهای دیگری بالاتر رفته است، لازم است که آن را نیز در هنگام محاسبه وزن در نظر بگیرید. تا جایی که می‌توانید از خودرویی که نیمه‌عمر کلاچ آن گذشته است با نیمه وزن کم‌تر استفاده کنید. یعنی اگر ظرفیت 400 کیلوگرم است، این مقدار را نصف کنید و سرنشینان کم‌تری را در خودرو جای دهید.

3. خستگی ماشین در شتاب بالا از جمله علائم تمام شدن صفحه کلاچ

شتاب همواره بالا و همین‌طور فعالیت مداوم سیستم گیربکس خودرو در شرایط ترافیک و حرکت مارپیچی می‌تواند سبب مشکل در سیستم صفحه کلاچ و زودتر به پایان رسیدن عمر آن شود. در واقع بسیاری از تعمیرکاران یکی از کلیدی‌ترین دلایل تمام شدن صفحه کلاچ را شتاب نامناسب بر اساس استاندارد مشخص شده می‌دانند.

قطعاً حرکت با شتاب بالا در جاده‌های اتوبان یک ضرورت است. اما حرکت در خیابان‌های داخل شهر و کوچه‌ها به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست. چون مدام با موانع و ترافیک روبرو می‌شوید و لازم است که مدام دنده عوض کنید. کلاچ کردن در این شرایط هر بار عمر صفحه را کم‌تر می‌کند.

4. پا به کلاچ بودن یک اشتباه بزرگ

یکی دیگر از عواملی که سبب ایجاد مشکل در سیستم کلاچ می‌شود قراردادن پا به‌صورت همیشگی روی آن است. اگر تاکنون این عادت را داشتید سعی کنید که دست از آن بردارید. تماس حتی به‌صورت ناچیز و سطحی با کلاچ می‌تواند سبب ازبین‌رفتن صفحه آن شده و از عمر صفحه کلاچ بکاهد. در نتیجه بهتر است که برای مواقعی که قصد تعویض دنده را ندارید، پای خود را ازروی کلاچ به‌صورت کامل بردارید و در حالت آماده‌به‌کار در سمت چپ آن قرار دهید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مهم‌ترین علائم خرابی سیم کلاچ خودروها

یکی از بخش‌های حساس در سیستم کلاچ خودروها، سیم کلاچ است. معمولاً ماشین پیش از هر چیزی به شما علائمی نشان می‌دهد که بروز اختلال در این بخش را تأیید می‌کند. در صورتی‌ که سیم کلاچ در خودروی شما دچار مشکل شود، به‌صورت مستقیم روی عملکرد کلاچ تأثیر می‌گذارد. از جمله مهم‌ترین عواملی که نشان می‌دهد سیم کلاچ شما دچار مشکل است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.:

  1. خالی‌کردن کلاچ.
  2. فشردن پدال کلاچ و خلاص نشدن و سختی در جابه‌جایی دنده‌ها.
  3. کلاچ بالاتر از حد قبل بوده و نیاز است که پس از رهاکردن آن را بکشیم تا به‌جای اولیه خود برسد.
  4. پدال به‌شدت سفت شده است و در مقایسه با قبل عملکرد خوبی در بالا و پایین رفتن ندارد.
  5. پدال بیش از حد شل شده است و حتی وقتی آن را با نوک انگشتان پا لمس می‌کنیم نیز پایین می‌رود.
  6. درصورتی‌که کلاچ رها می‌شود همچنان درگیری در حرکت خودرو ایجاد کرده و باعث ایجاد لرزش می‌شود.

تمامی عوامل بالا می‌تواند از نشانه‌های نقص در سیم کلاچ خودرو باشند و لازم است که هر چه زودتر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. اگر تاکنون با خودرویی که سیم کلاچ نبریده است رانندگی نکرده‌اید، معمولاً با مشکل مواجه می‌شوید و بهتر است از یک راننده باتجربه کمک بخواهید.

مهم ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ

نحوه تشخیص خرابی بلبرینگ کلاچ ماشین

همان‌طور که احتمالاً تا به اینجای مقاله متوجه شده‌اید، علائم تمام شدن صفحه کلاچ صرفاً به چند مورد محدود نمی‌شود و ساختمان کلاچ پیچیده‌تر از آن است که بتوانیم صرفاً با بررسی یک بخش آن تمامی توضیحات را در مورد نقصان و خرابی آن به شما شرح دهیم. اما گاهی تشخیص خرابی بلبرینگ کلاچ نیز به داد شما می‌رسد تا از هزینه‌های تعمیرات اضافه جلوگیری شود.

اگر با دلایل تمام شدن صفحه کلاچ آشنا شده‌اید لازم است که در مورد سیستم بلبرینگ نیز بدانید. این قطعه باعث می‌شود که عملکرد کلاچ شما سریع‌تر و دقیق‌تر باشد. اما گاهی خودش دچار نقص می‌شود که نقص آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اولین عاملی که نشان‌دهنده خرابی بلبرینگ می‌باشد، سفت بودن پدال کلاچ است. در این وضعیت روغن‌کاری می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی حل کند. اما اگر کار از کار گذشته باشد این قطعه به‌صورت کامل از کار می‌افتد. گرمای بیش از حد بدون استفاده از روغن می‌تواند سبب ازدست‌رفتن سطح برجسته در این فلز شود و در نتیجه مشکل در سیم کلاچ ایجاد می‌شود و حتی این مسئله می‌تواند سبب کلاچ بریدن خودروی شما نیز بشود.

1. صداهای عجیب حین کلاچ گرفتن

اگر وقتی با کلاچ خودرو درگیر هستید متوجه صداهای عجیب شدید،. در این صورت احتمالاً در بلبرینگ کلاچ و یا حتی کلاچ خودروی شما مشکل وجود دارد. زمانی که پدال را فشار می‌دهید ممکن است بلبرینگ سروصدا ایجاد کند و این صدا زمانی بلندتر می‌شود که روی دنده‌های سبک‌تر یعنی بالاتر از سه هستید. در این شرایط بهترین کار این است که خیلی سریع خودرو را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید و از او بخواهید تا بلبرینگ را نیز بررسی کند و در صورت بروز مشکل نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام نماید.

2. ایجاد صدای شبیه به سوت

هر صدایی و بخصوص صدای سوت می‌تواند از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد نقص در بلبرینگ کلاچ باشد این صدا بخصوص زمانی که می‌خواهید دنده معکوس بزنید و یا این که به دنده پایین‌تر بیایید شدیدتر می‌شود. صدای سوت مداوم خواهد بود و معمولاً خیلی هم گوش‌خراش است و درون کابین خودرو به‌راحتی شنیده می‌شود. هرچند گاهی فرسودگی و آسیب فیزیکی به صفحه کلاچ نیز می‌تواند عامل این مسئله باشد، اما به‌هرحال این‌گونه صداها و نشانه‌ها می‌توانند سبب بروز این اختلال در سیستم بلبرینگ کلاچ شوند.

علائم تمام شدن صفحه کلاچ

3. جا نرفتن دنده

در بررسی علائم تمام شدن صفحه کلاچ گفتیم که جا نرفتن دنده می‌تواند نشان‌دهنده به اتمام رسیدن صفحه کلاچ باشد، اما حالا لازم است که به‌عنوان اصلاحیه توضیحاتی در این باره به شما شرح دهیم که گاهی مشکل در بلبرینگ صفحه کلاچ نیز می‌تواند سبب بروز این‌گونه مشکلات شود. معمولاً دنده عقب و یک به‌سختی جا می‌روند و یا این که اصلاً دنده عقب ماشین شما جا نمی‌رود. در نتیجه بهتر است نسبت به بررسی این قطعه به همراه صفحه کلاچ نیز اقدام نمایید.

جمع‌بندی

در نهایت لازم است خاطرنشان کنیم که کلاچ، صفحه کلاچ و بخش‌های مختلف خودرو بسیار حساس هستند. حتی تعویض دنده‌های خودروی شما نیز می‌تواند به این قسمت آسیب‌های زیادی وارد کند. در نتیجه وقتی قصد انجام این کار را دارید بادقت انجامش دهید و تا جایی که می‌توانید دنده را فشار ندهید. البته رویه بروز این مشکلات در خودروهای دنده اتوماتیک تا حد زیادی متفاوت است.

اما به‌طورکلی علائم تمام شدن صفحه کلاچ به چند مورد تقسیم می‌شود که به‌صورت تیتروار هرکدام از آن‌ها را توضیح دادیم. ضمن این که گاهی مشکل در سیم کلاچ و بلبرینگ نیز می‌تواند سبب بروز اختلال در عملکرد صفحه کلاچ و سیستم گیربکس خودرو شود. در نتیجه سرویس دوره‌ای ماشین شما می‌تواند از بروز این مشکلات و اختلالات جلوگیری کند و باعث شود که از هزینه‌های اضافه نیز جلوگیری گردد.

4.1/5 - (27 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. اگر در حالت سکون و خاموش دنده جا نمی ره یعنی گیربکس روغن ندارد شاید صفحه کلاچ تمام نشده باشد
    اگر در حالت سکون و روشن دنده جا نمی ره یعنی صفحه کلاچ تمام شده است.
    اگر صفحه کلاچ تمام شد، باید به امداد خودرو بزنید تا ببرید تعمیرگاه
    اگر هم نتوانستید زنگ بزنید، در حالت خاموش روی دنده برید و بعدش ماشین را روشن و به تعمیرگاه ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید