تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

تعویض جرقه زن اجاق گاز: چرا فندک گاز کار نمی‌کند؟

اجاق گاز و فرلوازم خانگی

اجاق گازهای امروزی دیگر نیازی به کبریت برای روشن کردن ندارند. آنها از سیستم پیشرفته‌تری به نام فندک بهره‌مند هستند که اجاق گاز را روشن می‌کند. فندک‌ها با جرقه ‌زدن، جریان گاز را به مشعل هدایت کرده و باعث روشن شدن شعله می‌شوند. اگر چه فندک اجاق گاز معمولاً کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد، گاهی ممکن است عملکرد آن با مشکل مواجه شود. در این مقاله به شما در مورد تعمیر و تعویض جرقه زن اجاق گاز مطالب مفیدی را خواهیم گفت.

عملکرد جرقه زن اتاق اجاق گاز

هر مشعل اجاق گاز یک جرقه زن اتاق دارد که توسط دکمه کنترل به فعالیت می‌پردازد. جرقه زمانی زده خواهد شد که جریان الکتریسیته به درون جرقه ‌زن روانه شود. در زمان جرقه زدن جریان کوچکی از گاز به درون مشعل سرازیر می‌شود. به محض اینکه جرقه الکتریکی گاز را مشتعل کرد، شعله روشن می‌شود.

اگر جرقه زن اتاق‌ها جرقه نزنند، مشعل‌های شما روشن نخواهند شد. در این حالت مجبورید برای روشن کردن شعله از کبریت استفاده کنید. به صدای جرقه زن اتاق توجه کنید. اگر هیچ صدایی از آن شنیده نمی‌شود، یعنی جرقه زن اتاق کار نمی‌کند. در این شرایط اگر فندک قابل تعمیر است باید آن را تعمیر و در غیر این صورت باید به تعویض جرقه زن اتاق اجاق گاز اقدام کنید.

طرز کار فندک اجاق

چرا فندک اجاق گاز درست کار نمی‌کند؟

علل مختلفی وجود دارند که باعث عدم کارکرد صحیح جرقه زن اتاق اجاق گاز می‌شوند و شما را مجبور به تعویض جرقه زن اتاق اجاق گاز می‌کنند. در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره شده است.

1. خیس بودن فندک

اگر بعد از تمیز کردن و شستشوی اجاق گاز خود متوجه شدید که جرقه زن اتاق اجاق مشکل دارد، به احتمال زیاد به علت نفوذ آب به درون فندک است. تا زمانی که شعله و فندک مرطوب باشند، جرقه زن اتاق کار نخواهد کرد. در این شرایط باید صبر کنید تا مشعل‌ها به طور کامل خشک شوند. برای خشک شدن سریع‌تر می‌توانید از یک حوله یا دستمال استفاده کنید.
تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی برای شستن اجاق گاز از شوینده‌های مناسب استفاده کنید. تا حد امکان سعی کنید آب کمتری برای شستن اجاق گاز به‌کار ببرید و از حوله یا دستمال مرطوب برای پاک کردن لکه‌ها و چربی‌ها کمک بگیرید. این‌گونه احتمال نفوذ آب به درون اجاق کمتر می‌شود.

خیس بودن جرقه زن اجاق گاز

2. قفل کودک اجاق گاز

برخی اجاق گازها روی صفحه خود دکمه‌ای جا داده‌اند که به قفل کودک معروف است. این قفل، ایمنی اجاق گاز را بیشتر کرده و دسترسی کودکان به آن را محدود می‌کند. اگر جرقه زن اتاق اجاق شما کار نمی‌کند، دکمه قفل را به مدت چند ثانیه نگه دارید و مجدداً فندک را فعال کنید.

قفل کودک اجاق گاز

3. انسداد دریچه‌های شعله

انسداد دریچه‌های شعله عامل دیگری است که باعث جرقه نزدن اجاق گاز می‌شود. ذرات باقیمانده مواد غذایی که در اثر پخت‌وپز درون دریچه‌ها را پر می‌کنند، مانع از خروج گاز می‌شوند. برای تعمیر جرقه زن اتاق اجاق گاز باید منافذ را تمیز کنید. برای این کار از یک سنجاق نازک استفاده کنید. به‌آرامی فضای بین شعله‌ها را از ذرات باقیمانده پاک کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

برای پیشگیری از انسداد دریچه‌های شعله و نیاز به تعمیر جرقه زن اتاق اجاق گاز، بعد از هر بار آشپزی در صورت سرریز شدن ظرف روی شعله، اطراف مشعل را به‌خوبی تمیز کنید.

روش تست ترانس جرقه زن اتاق اجاق گاز

روش تست ترانس جرقه زن اتاق اجاق گاز ساده است. اگر ترانس جرقه زن اتاق خراب باشد، اجاق گاز هنگام فعال کردن فندک علائم خاصی را از خود نشان خواهد داد، از جمله:

  • اگر رنگ جرقه‌ها زرد باشد، یعنی ترانس خراب شده است. جرقه‌ها در حالت طبیعی باید آبی رنگ باشند.
  • اگر فواصل جرقه‌ها بیش از 2 ثانیه باشد ترانس معیوب است. جرقه‌ها باید در هر ثانیه زده شوند.

خرابی ترانس در بیشتر مواقع منجر به جرقه زدن مداوم خواهد شد.

تست ترانس اجاق گاز

نحوه تعویض جرقه زن اتاق اجاق گاز

اگر دکمه کنترل جرقه زن اتاق را فعال کردید و صدایی از آن نشنیدید، احتمالاً در سیستم جرقه زن اتاق شما مشکلی وجود دارد. در این شرایط برای تعمیر جرقه زن اتاق اجاق گاز مراحل زیر را دنبال کنید:

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

  1. اولین گام برای تعویض جرقه زن اتاق اجاق گاز خارج کردن دوشاخه از برق است. اگر امکان دسترسی به دوشاخه را ندارید، برق اجاق گاز را از برق اصلی خانه قطع کنید.
  2. خروجی‌های مشعل را از اجاق گاز خارج کنید. آن‌ها را در جای امنی بگذارید. بسته به نوع مشعل ممکن است لازم باشد برای خارج کردن مشعل برخی قسمت‌های آن را بالا بکشید. زیر آن پیچ‌هایی وجود دارد که برای خارج کردن پایه مشعل باید آن‌ها را شل کنید.
  3. گوشه‌های جلویی و بالایی را بکشید. اگر نتوانستید قسمت بالایی را بلند کنید، چاقویی را بین قسمت بالایی و پایه برد قرار دهید و هر گوشه را به سمت بالا بکشید. بعد از اینکه موفق شدید قسمت بالایی را بردارید، یک تکه چوب زیر لبه جلویی بالا قرار دهید تا اجاق گاز باز شود.
  4. به‌کمک یک آچار قابل تنظیم، مهره نگهدارنده جرقه زن اتاق معیوب را باز کنید و بردارید. پیچ نگهدارنده جرقه زن اتاق را بردارید و سیم‌کشی را از آن جدا کنید.
  5. با استفاده از سیم‌چین تقریباً 4/1 اینچ از کانکتور سیم قدیمی را از سیم‌کشی اجاق گاز خارج کنید. 4/1 اینچ از عایق سیم را نیز جدا کنید. یک کانکتور با سایز مناسب را روی سیم‌کشی بکشید و آن را در جای خود با یک پیچ‌دهنده قرار دهید. برای خرید کانکتور با اندازه دقیق از دستورالعمل سازنده آن استفاده کنید.
  6. کانکتور سیم را روی جرقه زن اتاق جدید قرار دهید. جرقه زن اتاق را درون نگهدارنده آن قرار داده و پیچ نصب را تعویض کنید. نگهدارنده را روی محل اصلی خود قرار دهید. با مهره‌ای که با آچار قابل تنظیم جدا کرده‌اید، نگهدارنده را در جای خود محکم کنید.
  7. اجاق گاز را با یک دست بالا نگه داشته و با دست دیگر تکه چوب قرار گرفته روی آن را بردارید. اجاق را به‌آرامی پایین بیاورید اما آن را در جای خود نچسبانید. قبل از چسباندن باید نگهدارنده‌ها را به‌خوبی در دهانه‌هایشان قرار دهید. بعد از قرار دادن نگهدارنده‌ها در جای خود اجاق گاز را پایین بیاورید. پایه‌های مشعل را روی دهانه نگهدارنده قرار داده و پیچ‌های آنها را محکم کنید. درپوش‌های مشعل را به حالت اصلی خود درآورید. برق اجاق گاز را مجدداً متصل کرده و بررسی کنید که آیا جرقه زن اتاق کار می‌کند یا خیر.

سخن آخر

در این مقاله در مورد علل کار نکردن فندک اجاق گاز و نحوه تعویض جرقه زن اتاق اجاق گاز مطالبی بیان شد. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید مشکلات جرقه زن اتاق اجاق گاز خود را برطرف کرده و غذاهای خوشمزه درست کنید!

اگر نیاز به کمک داشتید تعمیرکاران حاذق اجاق گاز و فر آچاره در خدمت شما هستند.

سوالات رایج

چرا فندک گاز کار نمی‌کند؟

خرابی در دکمه فندک، خرابی در باتری فندک، کثیف شدن سطح فندک و ایرادات مدار الکتریکی فندک از جمله دلایل خرابی فندک هستند.

2.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا