تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

دلایل دود کردن شعله اجاق گاز و نحوه رفع آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند؟ برای بسیاری این صحنه آشناست که اجاق گاز، به هنگام روشن‌شدن، دود سیاهی تولید کند. ولی خیلی نگران نباشید، چون عمدۀ دلایل این موضوع با یک بررسی ساده قابل حل‌ است. ولی این موضوع نباید باعث شود که آن را دست‌کم بگیرید. دود زدن اجاق گاز، علاوه بر تغییر در طعم غذا، می‌تواند سلامتی دستگاه تنفسی شما را نیز به خطر بیندازد. علت سیاه‌ شدن قابلمه روی گاز هم می‌تواند ناشی از همین دود زدن اجاق باشد که در دلایل زیر قابل جستجو است 

چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند؟

1-‌ نو بودن اجاق گاز 

اگر هنوز مدت زیادی از خرید اجاق گازتان نگذشته باشد، مشاهدۀ دود در اجاق گاز امری غیرمنتظره نخواهد بود. دود زدن اجاق گاز نو به این معنی نیست که دستگاه شما خراب است. در واقع در پاسخ به اینکه چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند می‌توان این موضوع را مدنظر داشت که پلاستیک و دیگر موادی که در تولید اولیه هر دستگاه به کار می‌روند، ممکن است روی شعله‌ها باقی مانده باشند و به محض روشن‌شدن، اشتعال آن‌ها موجب تولید دود سیاه شود. زمانی که اولین بار اجاق گاز روشن می‌شود، سوختن این پوشش‌ها، ممکن است موجب دودزدن شود.

اکثر تولیدکنندگان معتبر اجاق گاز، در کاتالوگ دستگاه به تمامی خریداران توصیه می‌کنند که در اولین استفاده، پیش از آنکه تصمیم به پخت غذایی بر روی آن بگیرند، حداقل 10 تا 30 دقیقه اجازه بدهند که شعله‌ها به صورت آزاد بسوزند تا اگر ماده‌ای از فرایند تولید باقیمانده، در همینجا سوزانده شود. مشابه خودروی نو که بایستی در اولین استفاده، مدتی به صورت پیوسته حرکت کند تا آب‌بندی شود در اینجا هم اجاق گاز، نیاز به فعالیت ممتد، بدون بار اضافی (قرار دادن هیچ وسیله‌ای از آشپزخانه بر روی آن) دارد تا بتواند خود را با شرایط کاری آشپزخانه، تطبیق دهد. 

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

2-‌ شعله کثیف 

یکی از دلایل دیگر در پاسخ به اینکه چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند، کثیف‌بودن شعله‌هایش، می‌تواند باشد. به طور مثال اگر در پخت و پز قبلی، مقداری چربی یا باقیماندۀ غذا در گوشه‌های شعلۀ اجاق گاز نفوذ کرده باشد، ممکن است به هنگام روشن‌کردن اجاق گاز، دود سیاهی آزاد شود. در بعضی از این زمان‌ها، این بقایای غذا یا چربی با چشم هم به سادگی قابل مشاهده نیستند. برای رفع این مشکل باید اطمینان حاصل کنید که شعله اجاق گاز، کاملاً تمیز شده باشد. برای این کار، اجاق گاز را از برق جدا کنید و آن را با یک پارچه و محلول ضدعفونی‌کنندۀ چربی‌زدا کاملاً تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمیز کردن اجاق‌ گازو روش های کاربردی نظافت اجاق گاز را مطالعه کنید.

3-‌ نقص در عملکرد شعله 

شعلۀ معیوب هم ممکن است دود ساطع کند. یکی از دلایلی که چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند، اشکال در عملکرد شعله می‌تواند باشد. موارد متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث خرابی و گرفتگی شعلۀ اجاق گاز شوند که از آن جمله می‌توان به عمر بالای دستگاه و مراقبت کم نام برد. در صورتی که مطمئن شدید مشکل دود زدن اجاق گاز، ناشی از خرابی شعله گاز است، به تعویض آن توسط یک متخصص اجاق گاز هم فکر کنید. 

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

4– خطا در المنت حرارتی اجاق‌گاز 

المنت‌های حرارتی خراب یا شکسته، معمولاً قبل از کارافتادن، دود تولید می‌کنند. پس اگر دود از شعله خارج نمی‌شود، ممکن است از المنت‌های حرارتی این اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل، اجاق گاز را خاموش کرده، سپس یک بررسی دقیق بر روی المنت‌های حرارتی انجام داده و صحت عملکرد آن‌ها را مطمئن شوید. اگر مطمئن شدید که وقتی اجاق گاز را روشن کردید، المنت‌های حرارتی کار نمی‌کنند و درخشش لازم را ندارند، به این معناست که آن‌ها دچار مشکل شده‌اند.  

 چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند

5– زرد سوختن شعله‌های اجاق گاز 

اگر در دلایل بالا، پاسخ سوال چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند را پیدا نکردید، به امکان زرد سوختن شعله‌های اجاق گاز هم فکر کنید. شعله در حالت عادی و درست خود باید آبی‌رنگ باشد. ولی اگر رنگ شعله اجاق به سمت زرد گرایش پیدا کرد، نشانۀ این است که گاز به درستی نمی‌سوزد. یکی از مهم‌ترین دلایل زرد سوختن شعله‌های اجاق گاز، کمبود اکسیژن است که باعث شده ترکیب گاز، به درستی تشکیل نشود. برای رفع این مشکل، کمی صفحه مخلوط‌کن را باز کنید تا هوای بیشتری وارد مجرای انتقال گاز شود. 

6– عدم تناسب نسبت گاز به هوا 

بعضاً پیش می‌آید که شعله اجاق گاز آبی‌رنگ است، ولی باز هم دود تولید می‌کند. یکی از دلایلی که در پاسخ به اینکه چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند، می‌توان داد عدم تناسب نسبت گاز به هوا در ورودی دستگاه است. بالابودن فشار گاز در جایی که با هوا مخلوط می‌شود و آمادۀ اشتعال می‌شود سبب این می‌شود که بعضاً در هنگام سوختن، دود تولید شود. برای یادگیری نکات لازم در خصوص نحوه تنظیم شعله اجاق گاز کلیک کنید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

7– شستشوی اجاق‌گاز با مواد شیمیایی 

اجاق‌ گاز به دلیل اینکه همیشه در معرض تماس با غذاهای مختلف است، مستعد جذب آلودگی و چربی و باقیماندۀ غذا است. بسیاری از افراد برای پاک‌کردن اجاق گاز در این حالت، از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. در این حالت، حتماً بایستی برای مدتی اجاق‌ گاز را خاموش نگه داشت و پنجره‌ و درها را باز کرد تا جریان هوا، باقیماندۀ مواد شیمیایی را خشک کند. شستشوی اجاق گاز با مواد شیمیایی و خشک‌نکردن آن، می‌تواند سبب ایجاد دود شود. 

 چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند

8-‌ جابه‌جا شدن سرشعله‌ها 

نازل‌ شعله‌های اجاق گاز بایستی همیشه در جای خود قرار گرفته باشند تا فرایند اشتعال به درستی انجام پذیرد. بعضاً پیش می‌آید که بعد از شستشوی اجاق گاز، این نازل‌ها که از جای خود برداشته شدند، به درستی در محل خود تعبیه نمی‌شوند و این موجب نقص عملکرد دستگاه می‌شود. یکی از دلایلی که چرا شعله اجاق گاز دود می‌کند، عدم انطباق محل خارج‌شدن گاز و نازل بیرونی است. 

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

 علت سیاه شدن قابلمه روی گاز

چند پیشنهاد کاربردی برای جلوگیری از دودزدن اجاق گاز 

  1. نکات ذکرشده در کاتالوگ اجاق گاز را در هنگام نصب رعایت کنید. طول شیلنگ باید کمتر از 1.5 متر باشد. حتماً دقت کنید که شیلنگ مخصوص اجاق گاز انتخاب کنید. بعد از نصب با آزمایش سادۀ آب و کف‌صابون، احتمال نشتی در مسیر انتقال گاز به سرشعله‌ها را بررسی کنید. 
  2. در هنگام شستشوی اجاق گاز، حتی‌المقدور از سیم ضخیم ظرفشویی استفاده نکنید. یک پارچه نم‌دار، بهترین انتخاب برای این کار است. 
  3. مواظب باشید تا غذا سر نرود! ریختن چربی و مواد مایع بر روی اجاق گاز، مشکلات بعدی را در پی خواهد داشت. 
  4. در صورتی که قصد روشن‌کردن زغال قلیان را بر روی اجاق گاز دارید، مواظب باشید که آن‌ها مستقیم روی شعله قرار نگیرند چرا که در هنگام اشتعال، ریختن خاکستر ذغال بر روی صفحه اجاق گاز اجتناب نا‌پذیر است. این باقیمانده زغال می‌تواند سبب ایجاد دود سیاه شود. 
  5. هنگامی که قصد تمیزکردن اجاق گاز را دارید، مواظب باشید که سرشعله‌ها در جای درست خود قرار گیرند و تراز شوند. 
  6. برای شستشوی اجاق گاز، از موادضدعفونی‌کنندۀ مناسب برای این کار استفاده کنید. معمولاً مواد شوینده‌ای که برای نظافت خاص اجاق گاز به کار می‌روند، روی آن‌ها نوشته می‌شود. هرگز برای شستشوی اجاق گاز، از شلنگ آب استفاده نکنید چرا که باعث می‌شود در بخش‌های غیرقابل دسترس دستگاه، رطوبت نفوذ کند که دیگر به راحتی قابل برطرف‌شدن نیست. 
  7. هود را سعی کنید در بازۀ مناسب 60 تا 75 سانتیمتر بالای گاز قرار دهید. 
  8. بسیار پیش می‌آید که برای روشن‌کردن اجاق گاز، در یک زمان طولانی، کلید جرقه نگه‌داشته شود. این موضوع موجب آسیب به دستگاه و بروز دود سیاه می‌شود. پس بیش از 10 ثانیه، کلید جرقه اجاق گاز را فشار ندهید. 
  9. اگر شیشه فر شکسته باشد، ممکن است در هنگام پختن غذا، دودزدن اجاق گاز مشاهده شود. پس در صورت بروز این مشکل، حتماً پیش از شروع به استفادۀ مجدد، شیشه را تعویض کنید. 
  10. حتماً سالی یک‌بار اقدام به سرویس‌ اجاق گاز، اقدام کنید. 

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

3.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا