تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

علت قرمز سوختن اجاق گاز چیست؟

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

شعله اجاق گاز در حالت عادی باید فقط به رنگ آبی بسوزد اما برخی اوقات ممکن است شاهد این باشید که رنگ شعله تغییر می‌کند و به رنگ‌هایی مثل قرمز و زرد در می‌آید. قرمز سوختن شعله اجاق گاز بدون شک نشان دهنده وجود مشکل در آن است اما نگران نباشید زیرا در این مطلب قصد داریم در مورد علت قرمز سوختن اجاق گاز و روش‌های رفع این مشکل صحبت کنیم و به شما کمک کنیم که این مشکل را برطرف کنید.

علت قرمز یا زرد سوختن شعله اجاق گاز چیست؟

دلایل تغییر رنگ شعله اجاق گاز

وسایل گازسوز مخاطرات زیادی را با خود به دنبال دارند و در صورتی که نکات ایمنی مربوط به آن‌ها رعایت نشود ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد مصرف کننده وارد کنند. کاربر به هیچ عنوان نباید نحوه کار اجاق گازسوز را تغییر دهد و یا به تنهایی تلاش کند این وسیله را تعمیر کند.

از طرفی شما باید علائم احتمالی خرابی را بشناسید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را برطرف نمایید تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشید. یکی از ساده‌ترین نشانه‌ها برای خرابی اجاق گاز تغییر رنگ شعله آن است.

در حالت نرمال شعله اجاق گاز باید آبی رنگ باشد اما برخی اوقات ممکن است به رنگ‌های نارنجی، قرمز یا زرد بسوزد و بوی ناخوشایندی هم داشته باشد.

دلایل تغییر رنگ شعله
به صورت نرمال برای اینکه اجاق گاز به درستی عمل کند باید مقدار مشخصی اکسیژن به آن برسد تا بتواند گرمای مورد نیاز را تامین کند و بهینه‌ترین عملکرد ممکن را داشته باشد. علت قرمز سوختن اجاق گاز هم ممکن است نرسیدن اکسیژن به آن باشد. به صورت کلی دلایل تغییر رنگ اجاق گاز به شرح زیر هستند:

  • تکمیل نشدن چرخه احتراق
  • کم بودن یا زیاد بودن اکسیژن
  • کثیف بودن شعله
  • عدم استفاده از تجهیزات مناسب
  • کیفیت پایین گاز دریافتی

برخی افراد معتقدند که علت قرمز سوختن اجاق گاز در اکثر مواقع مربوط به کیفیت پایین سوخت آن است. اما این نظر در اکثر شرایط صحیح نیست زیرا رنگ شعله به پروسه احتراق و نحوه سوختن گاز بستگی دارد. در صورتی که شعله آبی رنگ باشد یعنی گاز به صورت کامل شعله‌ور شده و عمل احتراق به خوبی انجام گرفته است. در این شرایط شما بیشترین مقدار گرما را دریافت خواهید کرد.

البته احتمال پایین بودن کیفیت گاز را هم نمی‌توان به صورت کامل حذف کرد. این موضوع به تنهایی روی رنگ شعله اجاق گاز تاثیر نخواهد گذاشت اما استفاده از سوختی که کیفیت پایینی دارد باعث می‌شود که اجاق گاز شما آسیب ببیند و پس از مدتی رنگ شعله آن به زرد تغییر خواهد کرد.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

پیدا کردن علت قرمز سوختن اجاق گاز برای اینکه بتوانید آن را برطرف کنید ضروری است. در صورتی که اجاق گاز به رنگ آبی بسوزد شما گرمای بیشتری هم از آن دریافت خواهید کرد اما اگر رنگ شعله هر رنگی به جز آبی باشد، نمی‌توانید بیشترین عملکرد ممکن را از آن انتظار داشته باشید. همچنین سوختن اجاق گاز به رنگ‌های دیگر ممکن است باعث بروز خطراتی مثل گازگرفتی شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌کنیم تغییر رنگ اجاق گاز را جدی بگیرید.

علت قرمز سوختن اجاق گاز

برخی اوقات شعله اجاق گاز ممکن است به رنگ قرمز بسوزد. دلیل بروز این مشکل تجمع کربن مونوکسید است. کربن مونوکسید گازی است که در نتیجه سوختن هر نوع ماده اشتعال‌زایی ایجاد می‌شود. در صورتی که شعله گاز آبی باشد مقدار کمی کربن مونوکسید تولید می‌کند و شعله آن نیز به رنگ آبی می‌سوزد.

اما اگر رنگ شعله به قرمز تغییر کند، مقدار کربن مونوکسید بیشتری تولید خواهد شد. این موضوع به شدت خطرناک است زیرا مقدار زیاد کربن مونوکسید باعث بروز مشکلاتی مثل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و… خواهد شد.

کربن مونوکسید یک گاز بی بو و بی رنگ است و تنها روش تشخیص آن رنگ شعله اجاق گاز است. توجه داشته باشید که حتی مقادیر خیلی کمی از این گاز سمی ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود. به همین دلیل به محض اینکه متوجه علت قرمز سوختن اجاق گاز شدید تلاش کنید آن را رفع نمایید.

علت درست نسوختن اجاق گاز
علت قرمز سوختن اجاق گاز و تجمع کربن مونوکسید این است که در مسیری که گاز می‌سوزد ناخالصی‌هایی وجود دارد. این ناخالصی‌ها ممکن است به دلیل وجود ذرات گرد و غبار در هوا باشد در مسیر شعله قرار گرفته باشند یا به دلیل سر رفتن غذا در مسیر شعله قرار می‌گیرد.

در زمان ساخت اجاق گاز از روغن‌های مخصوصی بر روی شعله و لوله‌های اجاق گاز استفاده می‌شود پس از گذشت مدتی گرد و غبار روی این روغن‌ها قرار می‌گیرد و باعث مسدود شدن مشعل می‌شود. گرفتگی مشعل نیز باعث تجمیع کربن مونوکسید و تغییر رنگ شعله خواهد شد.

طریقه رفع مشکل قرمز سوختن اجاق گاز

پس از اینکه علت قرمز سوختن اجاق گاز را متوجه شدید می‌توانید برای رفع این مشکل اقدام کنید. برطرف کردن مشکل قرمز سوختن اجاق گاز خیلی ساده است؛ فقط کافیست مشعل و لوله‌های اجاق گاز را به خوبی تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچگونه چربی یا آشغال داخل آن‌ها گیر نکرده است. بهتر است این کار را هر چند وقت یکبار به صورت منظم انجام دهید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

در صورتی که خیلی وقت است مشعل و لوله‌های اجاق گاز خودتان را تمیز نکرده‌اید ممکن است نیاز باشد که نازل داخل مشعل را هم تعویض کنید. البته در صورتی که دانش فنی لازم را ندارید توصیه می‌کنیم که این کار حتما توسط یک فرد متخصص انجام شود زیرا در صورتی که تعویض نازل اجاق گاز به درستی انجام نشود خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

رفع مشکل بد سوختن
همچنین بهتر است تلاش کنید از سر رفتن غذا روی گاز جلوگیری کنید. علاوه بر گرد و غبار، سر رفتن غذا نیز ممکن است منافذ شعله را مسدود کند. در صورتی که غذا سر رفت، بلافاصله قبل از خشک شدن آن را پاک کنید. پس از پخت غذاهای سرخ کردنی نیز توصیه می‌شود شعله گاز را خاموش کنید. ممکن است ذرات روغن وارد شعله ها شود. به یاد داشته باشید که هرچه شعله تمیزتر باشد، رنگ آن نیز آبی‌تر خواهد بود.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

شعله اجاق گاز باید به چه رنگی بسوزد؟

برای اینکه اجاق گاز شما به درستی عمل کند و مقدار مناسبی انرژی را در اختیار شما بگذارد، باید اکسیژن کافی به آن برسد. در صورتی که اکسیژن کافی به گاز برسد شعله آن به رنگ آبی می‌سوزد و بیشترین بهره وری ممکن را خواهد داشت. به صورت معمول برای اینکه اجاق گاز به درستی عمل نماید، به ازای هر یک لیتر گاز باید ۱۰ لیتر اکسیژن به آن برسد.

رنگ شعله اجاق گاز

در صورتی که این نسبت به درستی رعایت شود حرارت اجاق گاز در بیشترین حالت ممکن خود خواهد بود و ظرف غذای روی آن نیز به سرعت داغ می‌شود. در صورتی که اجاق گاز به درستی بسوزد باید علائم زیر را مشاهده کنید:

  • عملکرد بی صدای گاز
  • رنگ شعله آبی
  • تقسیم حرارت به صورت برابر در تمام سطح شعله
  • مقدار مناسب آتش
  • سوختن بدون
  • عدم قطع شدن گاز در شعله پایین

در صورتی که هرگونه محدودیتی از لحاظ اکسیژن وجود داشته باشد، احتراق گاز به صورت ناموفق انجام خواهد شد و مقدار زیادی کربن مونوکسید ایجاد می‌شود. در این شرایط شعله به رنگ زرد یا قرمز می‌سوزد و ممکن است شاهد علائمی مثل سرگیجه، سردرد یا حالت تهوع باشید. در صورت تغییر رنگ شعله و مشاهده این علائم بلافاصله گاز را خاموش کنید و با تعمیرکار اجاق گاز مجاز تماس بگیرید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی علت قرمز سوختن اجاق گاز و روش‌های برطرف کردن این مشکل پرداختیم. در صورتی که در این زمینه سوال دیگری دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات رایج

علت قرمز سوختن اجاق گاز چیست؟

این مشکل ممکن است به دلیل گرفتگی مشعل، ریختن مواد غذایی روی گاز، افزایش رطوبت و یا نصب غلط گاز باشد. همچنین گاهی اگر شعله گاز زرد یا قرمز می‌سوزد و یا مشعل روشن نمی‌شود مشکل از نازل گاز باست.

4.5/5 - (30 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. باسلام و تشکر از راهنمایی مفید شما.
    ما اجاق قاز پنچ شعله خریدم گارانتی هم دارد ار طرف نماینده هم نصب و کار اندتزی شده چهار تا شعله اطراف خیلی خوب آبی رنگ روشن است متاسفانه شعله وسطی نصف آبی و نصف قرمز روشن میشود.باسپاس

    1. درود بر شما، احتمال دارد سر شعله کیفیت مناسب نداشته باشد یا ژیگلوری که روی کاسه سوار است کج باشد و نیاز به تعمیر اجاق گاز باشد.

  2. سلام و عرض ادب
    اجاق گاز روشن میکنیم عادی میسوزه (آبی)
    اما وقتی دستگاه بخور سرد روشن میکنیم قرمز میشه مشکل جدی هست ؟
    قبلاً از همکاری شما سپاسگزارم

  3. سلام کارشناس گرامی،من در رابطه با روشنایی دیواری گاز شهری مشکل دارم،اصلا خوب نمی‌سوزد به حدی که توری با نور کامل نمیسوزد،حتی سوزن هاش رو هم عوض کردم،اما مشکل همچنان باقیست،در حال حاظر شرایط خرید ندارم،ممنون میشم منو راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید