11 راه‌ برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه

نظافت و شستشوخانه‌داری

جلوگیری از ورود گرد و خاک، برای افرادی که به تمیزی و بهداشت خانه خود اهمیت می‌دهند یک دغدغه جدی است. ما در این مقاله 11 راهکار ساده معرفی خواهیم کرد، که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا ورود گرد و خاک به داخل خانه به میزان زیادی کاهش یابد، و از گردگیری‌های طولانی و نظافت هر روز خانه رهایی یابید! 

به یاد داشته باشید همیشه می‌توانید برای گردگیری و نظافت منزل خود از نظافتچیان آچاره کمک بگیرید. 

نکات کلیدی

  • عدم تردد با کفش در خانه
  • شستن هفتگی ملافحه‌ها
  • حفظ رطوبت خانه
  • بررسی جارو برقی
  • مسدود سازی دریچه کولر
  • بستن پنجره‌ها
  • شستن پرده‌ها
  • نظافت حیوانات خانگی
  • دور ریختن لوازم بلا‌استفاده

چگونه از ورود گرد و خاک به خانه جلوگیری کنیم؟

1. کفش‌ها را پشت در نگه دارید

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به خانه به هیچ عنوان با کفش‌های بیرون خود در خانه تردد نکنید زیرا با این کار آلودگی و کثیفی کفش‌ها را به داخل منزل انتقال خواهید داد. برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، کفش‌های خود را در جا کفشی یا پشت در قرار دهید و کفش‌ها را مرتب بشویید. برای جلوی در ورودی، از پادری استفاده کنید وقبل از ورود به منزل پا‌های خود را با آن تمیز کنید.

پادری‌هایی که دارای کرک بلند هستند برای کاهش ورود گرد و غبار مناسب‌تر می‌باشند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که پادری‌ها باید زود به زود شسته بشوند.  

برای جلوگیری از ورود آلودگی، کفش‌ها را پشت در نگه دارید

2. رطوبت فضای خانه را حفظ کنید

خشک بودن هوا باعث می‌شود تا گرد و خاک بیشتری وارد خانه شود. به طور کلی میانگین سطح رطوبت خانه باید بین 30 تا 50 درصد باشد. برای حفظ رطوبت خانه می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت ساز، هیتر یا جوشاندن آب داخل کتری استفاده کنید. 

حفظ رطوبت خانه

3. از فرش استفاده نکنید

فرش، موکت و قالیچه مرکز تجمع گرد و غبار هستند. حتی اگر مرتب آن‌ها را با روش درست جارو زدن نظافت کنید و بتکانید، همیشه مقداری گرد و خاک داخل آن‌ها باقی می‌ماند که با راه رفتن، در هوای منزل پخش می‌شوند. بهتر است به جای فرش، از کف پوش استفاده کنید و در صورتی که مجبور به استفاده از فرش هستید، از فرش‌های پشمی و ضخیم استفاده نکنید. 

از فرش استفاده نکنید

4. جلوگیری از ورود گرد و خاک با شستن ملافه‌ها

اگر تخت دنج خود را دوست دارید، این نکته را باید بدانید که ملافه‌ها و بالشت‌ها به علت تجمع پوسته‌های ریز بدن (سلول‌های مرده پوست)، یکی از عوامل به وجود آمدن گرد و خاک هستند. پس برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، لوازم تخت خواب خود را به صورت هفتگی بشویید تا گرد و غبار روی هم جمع نشوند.

جلوگیری از ورود غبار با شستن ملافه‌ها

5. جارو برقی را بررسی کنید

هنگامی که از جارو استفاده می‌کنید، مقدار زیادی گرد و غبار در فضا پخش می‌شود. اگر جارو برقی شما کیسه دارد، حتما هنگامی که پر شد اقدام به تعویض کیسه جاروبرقی بپردازید. زیرا اگر به تعویض فیلتر جارو برقی نپردازید گرد و خاک زیادی در هوا پخش می‌شود. در صورتی که جارو برقی شما تسمه دارد، حتما تسمه را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

توصیه می‌شود که از جارو برقی‌هایی که دارای فیلتر هوا هستند استفاده کنید، زیرا برای حذف ذرات معلق هوا از قدرت بالایی برخوردار می‌باشند.

6. پرده‌ها را به‌صورت روتین بشویید

برای جلوگیری از ورود خاک از پنجره پرده‌ها از لوازمی در منزل هستند که غبار زیادی را به خود جذب می‌کنند. پرده‌ها را از گیره جدا کنید و بسته به جنس آن، یا خودتان پرده‌ها را بشویید یا به خشکشویی بسپارید. سایه‌بان پنجره‌ها نیز با استفاده از دستمال مرطوب به آسانی تمیز خواهند شد.

برای پنجره‌ها از پرده‌های غلتکی استفاده کنید زیرا علاوه بر آنکه به کاهش گرد و غبار کمک می‌کنند، تمیز کردن آن‌ها نیز بسیار آسان است.

پرده‌ها را بشویید

7. حیوانات خانگی خود را حمام کنید

ریزش موی حیوانات خانگی، یکی از عوامل وجود گرد و خاک است. سعی کنید برس کشیدن مو‌های حیوانات خود یا شستن آن‌ها را داخل خانه انجام ندهید و ترجیحا فضایی مانند حیاط یا تراس را برای این کار در نظر بگیرید.

حمام حیوانات خانگی

8. از ورود گرد و خاک از پنجره جلوگیری کنید

استفاده از پنجره‌های دو جداره

یکی دیگر از راه‌های آسان برای جلوگیری از ورود خاک از پنجره، استفاده از پنجره‌های دو جداره است. یکی از ویژگی‌های بارز این پنجره‌ها جلوگیری از ورود ذرات معلق محیط به داخل می‌باشد.

 بستن پنجره‌ها

در روز‌های بادی، با بستن پنجره‌ها از ورود ریزگرد و غبار به داخل خانه جلوگیری کنید. 

استفاده از پنجره‌های ۲ جداره برای جلوگیری از ورود غبار

9. لوازم تزئینی را تمیز کنید

 اگر شما هم در گروه  آن دسته از افرادی قرار می‌گیرید که اطرافشان از لوازم بی‌استفاده پر شده است، طوری که حتی جای سوزن انداختن هم ندارید، با تفکیک لوازم خود به دو دسته «ضروری» و «غیر ضروری» از شر لوازم غیر ضروری خلاص شوید؛ مگر اینکه واقعا آن‌ها را تمیز نگه دارید.

اگر به لوازم خود وابستگی زیادی دارید و نمی‌توانید آن‌ها را دور بریزید، آن‌ها را در یک جعبه قرار دهید. با انجام این کار لوازم کمتری برای گردگیری خواهید داشت و غبار کمتری در خانه جمع خواهد شد.

دور و برتان را تمیز کنید

10. دریچه‌های کولر را مسدود کنید

یکی از عوامل ورود گرد و خاک دریچه‌های کولر هستند. برای جلوگیری از ورود خاک کولر، دریچه‌های کولر را با لوله جارو برقی تمیز کنید. همچنین در فصل زمستان که از کولر استفاده نمی‌کنید، دریچه‌های کولر را با مقوا بپوشانید. این کار باعث می‌شود علاوه بر آنکه گرمای داخل خانه هدر نرود، از ورود گرد و خاک نیز جلوگیری شود.

استفاده از انواع فیلتر کولر نیز یکی از راه‌های جلوگیری از گرد و خاک کولر آبی است. این فیلترها روی دستگاه کولر در پشت بام نصب می‌شوند.

مسدودسازی دریچه‌های کولر

11. از دستمال میکروفایبر استفاده کنید

بهتر است برای گردگیری، از دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید. این دستمال‌ها به دلیل برخورداری از قدرت جذب بالا، برای پاک کردن غبار از روی  سطوح بسیار مناسب می‌باشند.

استفاده از دستمال میکروفایبر

achareh_service title=”نظافتچی منزل” url=”https://achareh.co/service-request/cleaning?utm_source=blog&utm_medium=blog&utm_campaign=blog”]

سوالات متداول

1.  برای جلوگیری از ورود گرد و خاک از چه نوع پرده‌هایی استفاده کنیم؟ 

 پرده‌های غلتکی بهترین نوع پرده می‌باشند که علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار، شست و شوی آن‌ها نیز بسیار آسان است.

 

2. آیا استفاده از پنجره‌های دو جداره در جلوگیری از ورود گرد و خاک موثر است؟

بله. استفاده از پنجره‌های دو جداره علاوه بر آنکه از ورود ذرات معلق جلوگیری می‌کند در کاهش ورود صدا و آلودگی‌های صوتی نیز بسیار موثر است.

3. رطوبت مناسب برای فضای داخل خانه چند درصد است؟

رطوبت بین 30 تا 50 درصد برای فضای خانه مطبوع می‌باشد. 

سخن پایانی

وجود گرد و غبار در خانه علاوه بر آنکه ناخوشایند است، برای سلامتی نیز زیان‌بار است. برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، بهترین راه این است ابتدا عامل آن را شناسایی کنید. گاهی خود ما با عدم رعایت برخی نکات مانند تردد با لباس بیرون در منزل، عدم نظافت صحیح یا باز گذاشتن پنجره‌ها یا کانال‌های کولر، به افزایش ورود گرد و خاک دامن می‌زند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا