سفید کردن نقره با 8 ترفند ساده!

خانه‌دارینظافت و شستشو

وسایل ساخته شده از نقره جزء محبوب‌ترین اشیاء فلزی هستند و طرفداران بسیاری دارند؛ اما سیاه و تیره شدن این فلز پرطرفدار، استفاده از آن را برای بعضی از کاربران با مشکل همراه کرده است. خوشبختانه یادگیری چند روش سفید کردن نقره می‌تواند برای همیشه این مشکل را حل کند.

شما می‌توانید با چند راهکار ساده و کاربردی تمام اشیاء نقره از جمله قاشق و چنگال، زیورآلات و اکسسوری‌های نقره خود را مانند روز اول براق و درخشان کنید.  در نتیجه با مطالعه این مقاله پاسخی به این سوال برای سفید شدن نقره چه کار باید کرد پیدا خواهید کرد

نکات کلیدی

  • تماس نقره با مواد شیمیایی مانند داروها، مواد آرایشی، عطر و اسپری باعث ایجاد تیرگی و لکه روی آنها می‌شود.
  • تعریق بدن حاوی سموم زیادی است که برخورد آن با زیورآلات نقره، زیبایی و درخشندگی آنها را از بین می‌برد.
  • وایتکس با نقره واکنش می‌دهد و باعث سیاه شدن آن می‌شود.

چرا نقره‌ها تیره می‌شوند؟

لازم است در همین ابتدا دلیل تیره شدن نقره و ماهیت علمی واکنش فلز نقره را بدانیم و پاسخ این سوال را بیابیم که آیا می‌توان از سیاه شدن نقره جلوگیری کرد؟

در ادامه به عوامل مهم و اساسی سیاه شدن نقره می‌پردازیم.

آلودگی‌ هوا

همان‌طور که آلودگی‌ هوا، تأثیرات منفی روی سلامت روح و جسم افراد می‌گذارد، می‌تواند زیبایی زیورآلات را نیز از بین ببرد. در شهرهای آلوده‌ای مثل تهران، که میزان گوگرد در هوا بیشتر از حد معمول است، امکان تیرگی و از بین رفتن درخشندگی زیورآلات از جمله نقره نیز بیشتر است و نیاز به نظافت منزل و اسباب خانه را بیشتر می‌کند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

تماس با مواد شیمیایی

گاهی تماس نقره با مواد شیمیایی مانند داروها، مواد آرایشی، عطر و اسپری باعث ایجاد تیرگی و لکه روی آنها می‌شود. ترکیبات به‌کار رفته در مواد شیمیایی باعث واکنش آنها با نقره می‌شود.

از این رو زمانی که از زیورآلات نقره استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را از مواد شیمیایی دور نگه‌ دارید تا زیبایی و درخشندگی آنها حفظ شود.

تعریق بدن

تعریق بدن حاوی سموم زیادی است که برخورد آن با زیورآلات نقره، زیبایی و درخشندگی آنها را از بین می‌برد. اگر جزء افرادی هستید که زیاد عرق می‌کنید، زیورآلات نقره انتخاب مناسبی برای شما نیست و بهتر است از گزینه‌های دیگری استفاده‌ کنید.

توجه داشته‌ باشید، گاهی اوقات تعریق سطح پوست و برخورد آن با زیورآلات فلزی ممکن است منجر به حساسیت‌های پوستی، زخم و التهاب نیز شود. از این رو در انتخاب زیور آلات خود دقت کنید.

روش سفید کردن نقره

ترفندهای سفید کردن نقره در خانه

راهکار سفید کردن نقره در منزل، می‌تواند برای اشیاء نقره‌ شما معجزه کند. برای انجام این کار نیاز به وسایل و مواد خاصی ندارید. شما می‌توانید با چند ماده خانگی که همیشه در دسترس هستند، درخشندگی اشیاء نقره خود را احیاء کنید.

این راهکارهای ساده را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

1. استفاده از پودر ماشین لباسشویی

یکی از آسان‌ترین راهکارهای سفید و تمیز کردن نقره، استفاده از پودر ماشین لباسشویی است. برای این منظور کافی است، درون یک‌کاسه، آب داغ بریزید، یک ورق آلومینیوم را درون آن قرار دهید و شیء مورد نظرتان را درون آن بگذارید.

به‌مدت 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا کاملاً نقره به ‌رنگ طبیعی خود بازگردد. در نهایت آن را از ظرف بیرون بیاورید و با آب ولرم بشویید. حالا شیء مورد نظر شما به‌رنگ و زیبایی طبیعی خود بازگشته ‌است.

گردنبند نقره سیاه شده را چگونه سفید کنیم

2. استفاده از نشاسته ذرت برای سفید کردن نقره

نشاسته ذرت و آب را با یک دیگر مخلوط کنید. زمانی که این ترکیب شکل خمیری به خود گرفت، آن را روی نقره قرار دهید و یک پارچه مرطوب روی آن بذارید. بعد از چند دقیقه زمانی که به‌خوبی خمیر خشک شد، آن را از روی نقره بردارید.

در نهایت با استفاده از این روش، خواهید دید که نقره زیبایی و درخشندگی خود را به ‌دست می‌آورد و شما می‌توانید از آن استفاده ‌کنید.

نشاسته ذرت و آرد علاوه‌بر سفید کردن نقره، موجب براق شدن ظروف هم می‌شوند. موارد متعددی علت سیاه شدن ظروف استیل و نقره هستند؛ اما می‌توان با استفاده آرد و نشاسته ذرت این سیاهی‌ها را از بین برد.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

3. تأثیر شیشه‌ پاک‌کن در سفید کردن نقره

روی یک حوله، نقره مورد نظر خود را قرار دهید، مقداری از شیشه‌ پاک‌کن را روی آن اسپری کنید و به‌آرامی روی آن بکشید. توجه کنید اگر مدت زمان طولانی و به‌دفعات زیاد این حرکت را انجام دهید، ممکن است در نهایت به نقره آسیب برسد.

4. استفاده از مخلوط آب‌لیمو و شیرخشک

یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، نصف فنجان شیرخشک و نصف فنجان آب را با یکدیگر مخلوط کنید. بهتر است نقره را به‌مدت یک شب در این مخلوط قرار دهید تا در نهایت تمامی تیرگی و لکه‌های آن از بین برود و به درخشندگی اولیه خود بازگردد.

ترفندهای سفید کردن نقره

5. استفاده از سس گوجه‌ فرنگی

این ترفند برای کسانی که می‌پرسند گردنبند نقره سیاه شده را چگونه سفید کنیم راه‌حل مناسبی است. مقداری از سس گوجه‌ فرنگی را روی حوله بریزید و روی قسمت‌هایی از نقره که رنگ طبیعی خود را از دست داده‌اند، بکشید.

توجه داشته‌ باشید، اگر نتوانستید قسمت‌های زیرین و کناری آن را با این روش براق کنید، مسواک وسیله مناسبی برای از بین بردن لکه و سیاهی روی نقره است.

در نهایت زمانی که نقره کاملاً براق شد، می‌توانید آن را با آب گرم و شوینده مناسب بشویید و از زیبایی آن لذت ببرید.

6. استفاده از سرکه و جوش‌ شیرین

برای سفید کردن نقره، نصف فنجان سرکه و دو قاشق غذاخوری جوش‌ شیرین را باهم مخلوط کنید. بهتر است نقره‌ها را به‌مدت 2 الی 3 ساعت در این محلول قرار دهید.

در مرحله بعد آنها را خوب با آب ولرم و شوینده مناسب بشویید و خشک کنید تا لک آب روی آنها تیرگی ایجاد نکند. قابل ذکر است که از این محلول می‌توان برای برق انداختن سینک ظرفشویی نیز استفاده کرد.

سفید کردن نقره در خانه

7. سفید کردن نقره با نوشابه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، نوشابه به‌راحتی تیرگی و لکه اشیای نقره را از بین می‌برد. فقط کافی است، مقداری از نوشابه را در ظرفی بریزید و اشیای نقره را به‌مدت 15 الی 20 دقیقه درون آن قرار دهید. در آخر آنها را با آب و شوینده مناسب تمیز و با حوله خشک کنید.

8. استفاده از خمیر دندان

برای سفید کردن انگشتر نقره یا سایر اشیاء نقره‌ای مقداری از خمیر دندان را روی مسواک یا پارچه بریزید و آن را روی قسمت‌های تیره و کدر نقره بمالید. بعد از 15 الی 20 دقیقه، نقره را با آب ولرم و شوینده مناسب بشویید.

اگر بعد از سفید کردن نقره با خمیر دندان از شوینده مناسب برای شست‌وشوی آن استفاده نکنید، ممکن است که در نهایت به نقره آسیب جبران‌ناپذیری وارد شود و برای همیشه زیبایی و درخشندگی خود را از دست دهد.

قابل ذکر است که برای تمیز کردن ظروف برنجی هم می‌توان از خمیر دندان استفاده کرد. ترکیبات خمیر دندان روی ظروف برنجی معجزه می‌کند و درخشندگی آن بیشتر می‌شود.

سفید کردن انگشتر نقره

9. سفيد كردن نقره در منزل با شیشه شوی

سفید کردن نقره با شیشه شوی، یک روش ساده و مقرون به صرفه برای تمیز کردن نقره است. این روش برای تمیز کردن زیورآلات ، ظروف و سایر وسایل نقره‌ای کاربرد دارد.

ابتدا مقداری شیشه شوی را روی یک پارچه تمیز بریزید. سپس، پارچه را روی قسمت‌های سیاه شده نقره بکشید. شیشه شوی با از بین بردن اکسید نقره، باعث سفید شدن و براق شدن آن می‌شود.

برای سفید کردن نقره از وایتکس استفاده نکنید!

بر خلاف نظر برخی افراد که بر این باورند، وایتکس باعث از بین رفتن لک و تیرگی اشیای نقره می‌شود، باید به شما بگوییم که وایتکس با نقره واکنش می‌دهد و باعث سیاه شدن آن می‌شود. بهتر است قبل از استفاده مواد مختلف برای سفید کردن نقره، به‌خوبی تحقیق کنید و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نکات خانم بهنام در مورد سفید کردن نقره

نکات خانم بهنام در مورد سفید کردن نقره

شاید فکر کنید زمانی که زیورآلات و اشیاء نقره زیبایی و درخشندگی خود را از دست دادند، دیگر قابل استفاده نیستند. اما همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، راهکارهایی مانند استفاده از گوجه، خمیر دندان، سرکه و… به شما کمک می‌کند که زیبایی و درخشندگی نقره را برگردانید. در ادامه بررسی سفید کردن نقره به این موضوع توجه داشته‌ باشید که هیچ‌گاه ظروف نقره را با ماشین ظرفشویی نشویید. بهتر است با آب ولرم و شوینده مناسب این ظرف‌ها را تمیز کنید تا در نهایت به زیبایی و درخشندگی آنها آسیب وارد نشود.

سؤالات متداول

چرا نقره‌ها سیاه می‌شوند؟

فلز نقره در مجاورت سموم ناشی از آلودگیهوا، تعریق بدن و همچنین تماس با مواد شیمیایی، دچار یک واکنش شیمیایی می‌شود و همین امر منجر به سیاه و لک شدن نقره می‌گردد.

چرا برای سفید کردن نقره نباید از وایتکس استفاده کنیم؟

وایتکس یک ماده سفیدکننده قوی است و موجب خوردگی روکش نقره می‌شود. به‌دلیل همین فرایند ممکن است نقره برای همیشه سیاه و تیره شود.

آیا می‌توان نشاسته ذرت را به شکل پودر روی نقره استفاده کرد؟

برای اینکه نشاسته ذرت موثر واقع شود، لازم است که با آب ترکیب شده و به شکل خمیر درآید و روی نقره را بپوشاند.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا