نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم؟

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

اگر تا به حال با مدفوع گربه روی فرش یا مبل خود برخورد کرده‌اید، می‌دانید که لکه و بوی آن چقدر آزاردهنده است و از بین بردن آن کاری دشوار است. در اکثر موارد، گربه‌ها به دلیل رفتار بهداشتی خود شناخته می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که همیشه این‌گونه باشند.

اما نگران نباشید زیرا اگر ابزار و مواد لازم را در دست داشته باشید،  حذف مدفوع گربه از روی فرش نسبتاً ساده است. در این مقاله بیان خواهیم کرد که چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم؟!

اما قبل از هر چیز لازم است که آموزش دستشویی سگ و گربه خانگی خود را به طور جدی اجرا کنید تا برای پاک کردن مدفوع حیوان خانگی خود کمتر دچار زحمت شوید. شما می‌توانید به همین منظور از خدمات تربیتی حیوانات خانگی آچاره و تجربیات مربیان ممتاز استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • برای جلوگیری از ایجاد لکه توسط محلول‌های شوینده، آن‌ها را به سرعت پاک کنید.
  • اگر از جوش شیرین استفاده می‌کنید، محل را با جوش شیرین به مدت ده دقیقه بپوشانید و اجازه دهید قبل از جارو کشیدن اثر خود را بگذارد.
  • گاهی اوقات، گربه‌ها به دلیل مشکلاتی که با محل مدفوع کردن خود دارند، به روی فرش و مبل رفته و در آنجا مدفوع می‌کنید. به همین دلیل مهم است که محل دستشویی حیوانات خانگی خود را مدام تمیز کنید.
  • اگر حیوان خانگی دارید، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا بسیار مهم است زیرا این کار باعث از بین رفتن بوی بد از خانه شما می‌شود.

چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم؛ پاک کردن مدفوع گربه از روی فرش

برای پاک کردن مدفوع گربه از روی فرش لازم است که این کار را در چند مرحله انجام دهید تا الیاف فرش کاملا تمیز و ضدعفونی شوند و لکه‌ای باقی نماند.

مرحله 1؛ پوشیدن دستکش و زدن ماسک

قبل از تمیز کردن مدفوع گربه، دستکش، لباس کهنه و ماسک صورت بپوشید. این کار نه تنها به شما در مقابله با بو کمک می‌کند، بلکه از شما در برابر هر گونه باکتری مضر محافظت می‌کند.

مرحله 2؛ آماده‌سازی وسایل شستشو

تمیز کردن مدفوع مانده و خشک‌شده اغلب بسیار سخت‌تر از لکه تازه است. به همین دلیل، همیشه بهتر است به محض ایجاد لکه آن را پاک کنید. به‌هرحال چنانچه با مدفوع تازه یا خشک‌شده روی فرش خود سروکار دارید، ابتدا دستکش بپوشید یا از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید.

سپس مقداری دستمال کاغذی یا یک پارچه تمیز بردارید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید مدفوع را از روی فرش پاک کنید. همچنین می‌توانید از شیءی مانند بیلچه برای برداشتن مقداری مدفوع اولیه استفاده کنید و از دستمال کاغذی برای حذف تکه‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

تمام تلاش خود را بکنید تا تمامی مدفوع خشک‌شده که به الیاف فرش چسبیده است را از بین ببرید. درنهایت پس از برداشتن مدفوع دستان خود را کاملاً بشویید.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

مرحله 3؛ برداشتن و حذف مدفوع از روی فرش

پس از برداشتن مدفوع گربه، می‌توانید از مخلوط ۲ فنجان آب خنک، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و یک قاشق غذاخوری سرکه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مخلوط سرکه و آب یا جوش شیرین و آب استفاده کنید و به عنوان محلول پاک‌کننده استفاده نمایید.

روش دیگر این است که از مواد شیمیایی تمیزکننده فرش، مانند پاک‌کننده‌های آنزیمی یا اکسیژن‌دار، استفاده کنید. مخصوصاً برای مدفوع گربه، شوینده‌ای مانند اسپری آنزیمی قوی بهترین گزینه است.

محلول را روی ناحیه آلوده بمالید و بگذارید مدتی بماند تا به لکه نفوذ کند.سپس با استفاده از یک پارچه تمیز، محل را به آرامی پاک کنید تا زمانی که لکه کاملاً تمیز شود. اگر موثر نبود، محلول بیشتری را به کار ببرید و روند را تکرار کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید محل مورد نظر را با انبوهی از جوش شیرین بپوشانید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس محلولی از مقدار مساوی سرکه و آب روی آن بمالید. با از بین رفتن لکه از روی الیاف فرش، محلول شروع به حباب زدن می‌کند. سپس همانطور که گفتیم، آن‌قدر پاک کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم

مرحله 4؛ تمیز کردن فرش

در مرحله چهارم از مراحل تمیز کردن مدفوع گربه، باید بو را از بین ببرید. حتی اگر فکر می‌کنید که بو کاملاً از بین رفته است، باز هم این مرحله را انجام دهید؛ زیرا اگر حیوان خانگی شما بوی مدفوع خود را حس کند، باز هم در همان ناحیه مدفوع خواهد کرد.

برای این مرحله 5 قاشق غذاخوری پراکسیدهیدروژن را با 2 قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی ترکیب کنید. مخلوط را به ناحیه لکه‌دار بمالید و با یک پارچه سفید تمیز بپوشانید. همچنین اگر یک دستگاه تصفیه هوا دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا هر گونه بو در آن ناحیه از بین برود.

مرحله 5؛ از بین بردن بوی مدفوع

بعد از اینکه محل را تمیز کردید و بوی آن را از بین بردید، اجازه دهید فرش خشک شود. سپس آن را جاروبرقی بکشید. پس از اینکه جارو کردید، دسته‌ی جارو و کیسه زباله‌گیر آن را بشویید تا از هرگونه آلودگی پاک شوند.

مرحله 6؛ تمیز کردن زیر فرش

پس از تمیز کردن ناحیه، باید سایر نواحی کثیف، مانند زیر فرش خود را نیز تمیز کنید. برای این کار به سادگی فرش را بلند کرده و کف زمین را تمیز کنید. می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید که باعث می‌شود ذرات باقیمانده نیز حذف شوند.

مرحله 7؛ شستشوی فرش

در نهایت فرش خود را بشویید. اگر فرش یا قالی شما کوچک است، می‌توانید به راحتی آن را در حیاط و یا تراس منزل خود شستشو دهید. اما اگر فرش بزرگ است می‌توانید از یک تشت استفاده نمایید.

برای این کار باید ابتدا قالی خود را بلند کرده و سپس یک تشت را زیر همان ناحیه آلوده بگذارید، سپس با آن تمیز و درصورت دلخواه با یک شوینده آن را شسته و به خوبی آب‌کشی نمایید تا آب و کثیفی از زیر آن خارج شود. در نهایت می‌توانید برای خشک کردن آن از هوای تازه یا باد سشوار و پنکه استفاده کنید.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

نکته: دقت کنید که در پایان هرکدام از 7 مرحله پاک کردن مدفوع گربه، حتماً دستان خود را کاملا بشویید.

پاک کردن مدفوع گربه را از روی مبل

از روی مبل‌ها چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم و لکه‌ها را از بین ببریم؟ در این بخش مراحل پاک کردن مدفوع گربه از روی مبلمان را شرح می‌دهیم؛

مرحله 1؛ حذف مدفوع از روی مبل

ابتدا مدفوع گربه را به طور کامل از روی مبل بردارید و حتماً از یک دستکش یا کیسه پلاستیکی برای حفظ دستانتان استفاده کنید.

مرحله 2؛ استفاده از پاک‌کننده

از مواد پاک‌کننده مبل یا پاک‌کننده‌های مدفوع حیوانات خانگی برای تمیز کردن لکه مدفوع استفاده کنید. حتماً دستورالعمل روی بسته‌بندی را دقیقاً مطالعه و دنبال کنید. محلول پاک‌کننده را به طور ملایم و با حرکات دایره‌ای روی محل آلوده استفاده کنید، سپس آن را با یک پارچه خشک، تمیز کنید.

نکته: از یک پاک‌کننده ملایم قابل استفاده برای مبل استفاده کنید. ابتدا بر روی یک قسمت کوچک و پنهانی از مبل تست کنید تا از آسیب ندیدن بافت مبل مطمئن شوید.

مرحله 3؛ از بین بردن بوی مدفوع

حالا باید بو را از بین ببرید. برای این کار 5 قاشق غذاخوری پراکسیدهیدروژن را با 2 قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی ترکیب کنید. مخلوط را به ناحیه لکه‌دار بمالید و با یک پارچه سفید تمیز بپوشانید. همچنین اگر یک دستگاه تصفیه هوا دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا هر گونه بو در آن ناحیه از بین برود.

از بین بردن لکه مدفوع گربه از روی مبل

مرحله 4؛ شستشو و خشک کردن محل آلوده

بعد از اتمام کار، مطمئن شوید که محل تمیز شده به طور کامل خشک شود.

پاک کردن مدفوع گربه را از روی تشک تخت

اگر مدفوع گربه از طریق ملحفه‌ها روی تشک تخت شما نشت کرده است، ابتدا آن را جاروبرقی کنید، سپس به اندازه کافی اسپری پاک‌کننده ادرار را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید تا مرطوب شود و به آرامی لکه را با آن پارچه مرطوب بمالید.

در نهایت، از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن لکه استفاده کنید. در حین انجام این کار مطمئن شوید که تشک را خیلی خیس نکنید؛ زیرا ممکن است آسیب ببیند.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

گزینه دیگر استفاده از پاک‌کننده اثاثیه است، به خصوص پاک‌کننده‌ای که برای لکه‌های حیوانات خانگی است. دستورالعمل‌های روی اسپری را دنبال کنید و مراقب باشید که تشک خیلی خیس نشود. ممکن است لازم باشد از یک بخارشوی استفاده کنید تا لکه کاملاً از بین برود. این مورد به میزان لکه بستگی دارد. پس از اتمام کار، مطمئن شوید که تشک قبل از مرتب کردن مجدد تخت، کاملاً خشک شده است.

نکات مهم در خصوص پیشگیری از انتشار آلودگی‌ها

هنگام برخورد با استفراغ یا مدفوع حیوانات از روی فرش، مهم است که از خود در برابر باکتری‌هایی که همراه آن‌ها هستند، محافظت کنید. به عبارت دیگر، قبل از پاک کردن لکه، باید یک جفت دستکش بپوشید.

پاک کردن مدفوع گربه از روی فرش

همچنین استفاده از ماسک صورت برای اطمینان از عدم ورود باکتری به مجاری تنفسی ضروری است. همچنین توصیه می‌کنیم لباس‌های کهنه خود را بپوشید که از کثیف شدن آن‌ها ناراحت نشوید.

علاوه بر این، به مقداری دستمال کاغذی یا پارچه‌های تمیز نیاز دارید که از آن‌ها برای پاک کردن مدفوع از روی فرش استفاده کنید. همچنین، باید محلولی تمیزکننده‌ای را روی ناحیه کثیف‌شده اعمال کنید.

اگر می‌خواهید، می‌توانید از چیزی که در خانه دارید، مانند سرکه سفید، مایع ظرف‌شویی یا جوش شیرین استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید یک اسپری فرش بخرید که منطقه را تمیز و ضدعفونی می‌کند.

پس از تمیز کردن محل، به چیزی برای از بین بردن بو نیاز خواهید داشت. برای این منظور، آنزیم‌های قالیشویی واقعاً خوب عمل می‌کنند اما اگر نمی‌خواهید مواد شیمیایی حرفه‌ای استفاده کنید، می‌توانید از پراکسید هیدروژن، جوش شیرین یا سرکه نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید که بوی آن به خوبی از بین می‌رود.

در نهایت، پس از اتمام مراحل تمیز کردن، باید فرش خود را جاروبرقی بکشید تا تمام شود.

سخن پایانی

داشتن یک گربه لحظات شاد زیادی دارد، اما جنبه‌های کم‌تر خوشایند مانند ادرار و مدفوع نیز برای شما پیش خواهد آمد.

اگرچه گربه‌ها موجودات بسیار تمیزی هستند و تمایل دارند کار خود را در جعبه توالت خود انجام دهند، اما ممکن است به دلایل زیادی مانند آموزش ندیدن، سن کم و یا زیاد، بیماری و مشکلاتی که با توالت خود دارند، روی فرش یا مبل شما مدفوع کنند. در این شرایط لازم است بدانیم که چگونه مدفوع گربه را تمیز کنیم.

سوالات متداول

آیا می‌توانم مدفوع گربه را با سرکه سفید از روی مبل تمیز کنم؟

بله، اما به جای استفاده مستقیم از سرکه، حتما آن را در مقدار مساوی آب رقیق کنید و فراموش نکنید که ابتدا محلول را روی قسمت کوچک مبل آزمایش کنید.

چگونه می توان از مدفوع کردن گربه‌ها روی فرش جلوگیری کرد؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد؛ اما بهتر است در ابتدا حیوان خود را توسط دامپزشک معاینه کنید تا هرگونه شرایط پزشکی را بررسی کند.

چه ماده‌ای برای پاک کردن مدفوع گربه از روی فرش بهتر است؟

بهتر است از پاک‌کننده‌های آنزیمی حیوانات خانگی استفاده کنید که حاوی مواد موثرتری هستند که با لکه‌ها مبارزه کرده و بو را خنثی می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. سلام
    من گربم بریتیش لانگ هیر هست و موهای بلند و پرپشتی داره
    جدیدا مدفوعش میچسبه به موهاش
    باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا