نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

علت مدفوع سگ در خانه [بررسی و راهکارهای رفع مشکل]

تربیت حیوانات خانگیحیوانات خانگی

یکی از دردسرهای نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ، آموزش آن‌ها برای یادگیری محل دفع است و بسیاری از افراد به علت مدفوع سگ در خانه از نگهداری و سرپرستی آن منصرف می‌شوند.

اما باید بدانید که در حالت کلی این رفتار برای سگ تربیت‌شده در خانه غیرعادی است و در چنین شرایطی ممکن است مشکلات مختلفی مانند انگل‌های روده‌ای‌، آلرژی غذایی و استرس حیوان مطرح باشد.

یادتان باشد تنبیه سگی که در خانه مدفوع می‌کند مفید یا موثر نیست. به‌ویژه اگر به‌دلیل مشکل جسمی این کار را انجام می‌دهد. برای بررسی دلیل مدفوع کردن سگ روی مبل و فرش باید از دامپزشک بخواهید معاینه کاملی روی سگ شما انجام دهد.

اگر سگ شما به‌طور مکرر در خانه مدفوع می‌کند قبل از اینکه بتوانید از این رفتار جلوگیری کنید باید علت آن را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا علت مدفوع سگ در خانه را بررسی کنیم.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و خدمات تخصصی در خصوص معاینه پت و حیوانات خانگی خود از خدمات دامپزشکی در محل متخصصان آچاره استفاده کنید.

از آنجا که نظافت منزل نیز یکی از موارد مهم در خصوص نگهداری حیوانات خانگی است توصیه می‌کنیم برای نظافت دوره‌ای منزل و محل نگهداری حیوانات خانگی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. چنانچه در این زمینه نیاز به خدمات نظافت منزل دارید، درخواست خود را ثبت نمایید تا نیروهای خدماتی کاربلد و مجرب آچاره در اسرع‌وقت به این امور رسیدگی نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • بعد از غذا و اول صبح و آخر شب، برای ادرار و مدفوع می‌توانید سگ خود را به پیاده روی ببرید.
  • اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که سگ بالغ نباید بیش از 6 ساعت در خانه تنها رها شود. اضطراب تنها ماندن یکی از دلایل مدفوع سگ در خانه است.
  • آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی می‌توانند باعث ناراحتی‌های گوارشی شوند که شامل استفراغ، اسهال و نیاز به مدفوع کردن می‌شود.
  • علت مدفوع سگ در خانه خصوصا سگ‌های سالخورده، بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش و بی‌اختیاری مدفوع است.

آیا باید سگم را به‌دلیل مدفوع در خانه تنبیه کنم؟

قبل از اینکه با علت مدفوع سگ در خانه آشنا شویم ببینیم آیا تنبیه در این شرایط مجاز است یا نه. به گفته دامپزشکان و متخصصان سگی که در خانه مدفوع می‌کند را نباید تنبیه کنید. تنبیه سگ در این وضعیت باعث می‌شود از شما بترسد.

تنبیه سگ این رفتار او را حل نمی‌کند و فریاد زدن بر سر سگ فایده‌ای ندارد. مهم‌ترین کار این است که تشخیص دهید چرا سگ در خانه مدفوع می کند؟!

چرا سگ در خانه مدفوع می کند

بررسی علت مدفوع سگ در خانه

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سگ شما در خانه مدفوع کند. در ادامه به هفت مورد از این دلایل می‌پردازیم؛

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

  • سگ شما دچار انگل‌های روده‌ای است

با وجود انگل‌ها، کنترل روده‌ها برای سگ‌ها دشوار می‌شود. برای مثال ژیاردیا نوعی عفونت انگلی است که می‌تواند باعث اسهال حاد یا ناگهانی در سگ شود. این انگل علت ناراحتی شکمی و مدفوع آبکی در سگ‌ها است و اصلی‌ترین دلیل مدفوع کردن سگ روی مبل و فرش محسوب می‌شود.

  • سگ شما استرس دارد

اگر سگ شما در ساعت‌هایی که در خانه تنها می‌ماند دچار استرس می‌شود ممکن است در خانه و روی وسایل مدفوع کند. اضطراب جدایی می‌تواند باعث وحشت سگ‌ها، گریه کردن، دویدن و پارس کردن در زمانی که صاحبشان دور هستند شود.

بعضی از سگ‌ها آنقدر به خودشان فشار می‌آورند که در خانه مدفوع می‌کنند. سگ‌های پراسترس ممکن است وسایل خانه را گاز بگیرند و خراب کنند.

چرا سگ در خانه مدفوع می کند

  • سگ شما مدت زیادی در خانه تنها بوده

سگ‌ها ممکن است زمانی که مدت زیادی در خانه هستند و نیاز به مدفوع دارند نتوانند خودشان را کنترل کنند. با این که برنامه دفع مدفوع سگ شما به نوع غذا و مقدار آن بستگی دارد؛ اما اکثر سگ‌ها باید یک تا دو بار در روز مدفوع کنند.

سگی که از رژیم غذایی سرشار از فیبر استفاده می‌کند ممکن است سه بار در روز مدفوع کند. بنابراین اگر جای اصلی دستشویی خودش را پیدا نکند ممکن است روی فرش یا مبل مدفوع داشته باشد.

  • سگ شما به بعضی غذاها حساسیت دارد

آلرژی غذایی می‌تواند علائم مختلفی از جمله اسهال در سگ‌ها ایجاد کند. اگر سگ‌ها دچار اسهال ناگهانی شوند ممکن است نتوانند به موقع بیرون بروند و در خانه مدفوع می‌کنند.

علت مدفوع سگ در خانه

  • سن سگ شما بالا رفته

سگ‌ها وقتی بزرگتر می‌شوند مشکلات مربوط به کهولت سن را تجربه می‌کنند. این مسائل گاهی به مدفوع کردن در خانه منجر می‌شود. سگ‌های مسن ممکن است کاهش قدرت عضلانی را تجربه کنند که منجر به بی اختیاری می‌شود.

برخی سگ‌ها به‌دلیل آسیب عصبی در نخاع و ضعیف شدن عضلات، کنترل حرکات روده‌های خود را از دست می‌دهند. مدفوع یا ادرار کردن مکرر سگ مسن در خانه می‌تواند نشانه زوال عقل این حیوان باشد.

با افزایش سن، سگ‌ها ممکن است با مشکل شنوایی روبه‌رو شوند یا در نیمه‌شب در خانه قدم بزنند. این سردرگمی عمومی می‌تواند باعث شود سگ‌های مبتلا به زوال عقل در خانه مدفوع و ادرار کنند.

  • رژیم غذایی سگ شما تغییر کرده است

سگ‌ها زمانی که غذایشان به یکباره تغییر می‌کند ممکن است بیمار شوند همین امر می‌تواندعلت مدفوع سگ باشد. برای جلوگیری از ناراحتی معده هنگام تغییر رژیم غذایی بهتر است کمی از غذای جدید را با غذای قدیمی مخلوط کنید و رژیم غذایی را در دوره 7 روزه تغییر دهید.

  • سگ شما دچار بی اختیاری شده

بی اختیاری مدفوع می‌تواند باعث شود سگ‌ها کنترل روده خود را از دست بدهند و روی مبل یا فرش خانه مدفوع کنند. با این که هر سگی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود اما بی اختیاری معمولا در سگ‌های مسن‌تر شایع‌تر است.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

سگ‌هایی که بی اختیاری مدفوع را تجربه می‌کنند توانایی کنترل خود را از دست می‌دهند. همچنین ممکن است در مکان‌های عجیب و غریب در خانه مدفوع کنند. یا وقتی پارس می‌کنند و هیجان زده می‌شوند بی اختیار در خانه دفع مدفوع داشته باشند.

چرا سگ در خانه مدفوع می کند

چگونه از مدفوع کردن سگ در خانه جلوگیری کنیم؟

مهم نیست که علت مدفوع سگ در خانه چیست؛ به هر حال تنبیه نمی‌تواند مشکل را حل کند. سر سگ خود فریاد نزنید؛ زیرا این استراتژی موثری نیست. در ادامه به چند نکته برای جلوگیری از مدفوع سگ در داخل خانه اشاره می‌کنیم؛

1. به شرایط بهداشتی و سلامتی سگ خود رسیدگی کنید

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید مشورت با دامپزشک برای پیدا کردن علت مدفوع کردن سگ در خانه است.

انگل‌های روده‌ای را می‌توان با آزمایش مدفوع تشخیص داد و به‌راحتی با داروهای کرم‌زدایی درمان کرد. اگر حیوان خانگی شما در معرض خطر ابتلا به انگل‌های روده‌ای قرار دارد بهتر است برای پیشگیری از ابتلا، اقدامات لازم را انجام دهید.

برای آلرژی‌های غذایی، دامپزشک ممکن است رژیم غذایی شامل پروتئین را توصیه کند تا ببیند آیا حیوان خانگی شما غذا را بهتر هضم می‌کند یا خیر.

دلیل مدفوع کردن سگ روی مبل

2. برای اضطراب سگ خود به‌دنبال درمان باشید

کمک به حیوان خانگی برای مسائل مربوط به اضطراب اغلب شامل نوعی رفتار اصلاحی یا حساسیت‌زدایی است. برای اضطراب جدایی، سگ‌ها باید در طول زمان دوباره آموزش داده شوند تا تنها ماندن برای دوره‌های خاص را موضوعی مثبت بدانند.

برای بررسی علت مدفوع سگ در خانه از دامپزشک خود بخواهید مربیان حرفه‌ای یا رفتارشناسان دامپزشکی را معرفی کنند که می‌توانند به مشکل خاص حیوان خانگی شما کمک کنند.

در این زمینه می‌توانید از مهارت و تجربه مربیان ممتاز آموزش سگ و خدمات تربیت سگ آچاره بهره ببرید و ضمن آموزش و اصلاح رفتارهای نادرست حیوان خانگی خود، الگوی رفتاری ناصحیح و استرس‌هایی که علت مدفوع سگ در خانه است را در مدت زمان کوتاهی برطرف کنید.

علت مدفوع سگ در خانه

3. درباره مسائل مربوط به سن تحقیق کنید

اگر حیوان خانگی شما علائم زوال عقل خفیف یا اختلال عملکرد شناختی را نشان می‌دهد برای معاینه توسط دامپزشک برنامه‌ریزی کنید. داروها و رژیم‌های غذایی خاصی برای حیوانات خانگی مسن وجود دارد که در این مرحله در زندگی به آنها کمک می‌کند.

دامپزشک سگ شما را از نظر هر گونه علائم درد یا ناراحتی مرتبط با آرتریت معاینه می‌کند. حتی ممکن است مکمل‌های مفصلی یا داروهای ضد درد را تجویز کند و به این ترتیب علت مدفوع سگ در خانه رفع شود. در این رابطه و برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله سگ ها چند بار در روز مدفوع می کنند را مطالعه فرمایید.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

4. رژیم غذایی سگ خود را به‌تدریج تغییر دهید

همان‌طور که اشاره کردیم یک علت مدفوع سگ در خانه، تغییرات ناگهانی در ترکیب و رژیم غذایی است. اگر می‌خواهید مارک غذای سگ خود را تغییر بدهید باید حداقل یک هفته برای این کار برنامه‌ریزی کنید. با ترکیب 25 درصد غذای جدید با 75 درصد غذای قدیمی به مدت دو روز، سپس مخلوط 50:50 برای دو روز آینده و سپس 75 درصد غذای جدید به 25 درصد غذای قدیمی شروع کنید.

این تغییر تدریجی غذا احتمال ناراحتی‎های گوارشی را کاهش می‎دهد. همچنین می‌توانید انواع پروبیوتیک‌ را به رژیم غذایی سگ خود اضافه کنید تا به بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش سگ‌تان کمک کند.

جمع‌بندی

علت مدفوع سگ در خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای جلوگیری از این اتفاق باید علت را تشخیص دهید. گاهی دلایل این مشکل پزشکی هستند یا مربوط به عامل محیطی مانند استرس.

دامپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت مدفوع سگ در خانه را شناسایی کنید و برای حل مشکل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

سلامت حیوانات خانگی بسیار مهم است و به این دلیل نیاز به نظافت منزل را چندبرابر می‌کند زیرا به احتمال زیاد مو، پشم، پر و سایر موارد در سطح خانه می‌ریزد و ممکن است وقت کافی برای جمع‌آوری نداشته باشید. اگر احتیاج به کمک داشتید با سایت آچاره در ارتباط باشید.

چرا سگ من ناگهان در خانه مدفوع می‌کند؟

برای مدفوع کردن سگ در خانه دلایل زیادی وجود دارد. مسائل جسمانی مانند انگل‌های روده‌ای و آلرژی‌های غذایی و عوامل محیطی مانند استرس همگی در این اتفاق نقش دارند.

آیا تنبیه سگ برای حل مشکل مدفوع در خانه مفید است؟

تنبیه سگی که در خانه مدفوع می‌کند کارساز نیست به‌خصوص اگر سگ به‌دلیل مشکلات جسمانی نتواند مدفوع کردن خودش را کنترل کند.

آیا سگ من برای جلب توجه در خانه مدفوع می‌کند؟

بعضی از سگ‌ها ممکن است به‌دلیل استرس در خانه ادرار و مدفوع کنند یا ممکن است ببینند این کار توجه سرپرستشان را به خود جلب می‌کند و آن را تکرار کنند.

2.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید