پاک ‌کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب (7 روش خانگی)

نظافت و شستشوخانه‌داری

جوهر یک ماده بسیار روان و پررنگ است که روی همه وسایل از جمله چوب، پارچه، مبل، روتختی، فرش و موارد دیگر لکه ایجاد می‌کند. پاک‌کردن این لکه‌ها کار دشوار و زمان‌بری است و برخی از آن‌ها به همین راحتی نیز پاک نمی‌شوند. بعضی از لکه‌ها را می‌توان با یک شستشوی سریع، تمیز کرد. ممکن است که این لکه روی وسایل چوبی شما نیز بیفتد اما اصلا نگران نباشید. برای پاک ‌کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها تمامی لکه‌ها را از روی سطوحی مثل چوب پاک کنید. درضمن برای پاک‌ کردن لکه خودکار از روی چوب و وسایل دیگر باید سریع‌تر اقدام کنید تا پاک‌کردن لکه سخت‌تر نشود. 

فایل صوتی متن پاک ‌کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب (7 روش خانگی):

 

 

نکات کلیدی

  •  استفاده از خمیر جوش شیرین یکی از روش‌های موثر پاک کردن لکه جوهر از روی چوب است.
  • فرمولاسیون مایع ظرف‌شویی برای پاک‌کردن جوهر عالی عمل می‌کند.
  • می‌توانید از لیموترش برای پاک کردن لکه جوهر از چوب استفاده کنید. اما دقت کنید این کار ممکن است باعث کهنه شدن چوب شود. 

7 روش خانگی پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب

بعضی از روش‌های خانگی برای پاک کردن لکه خودکار از روی چوب بسیار موثر هستند که ما چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. پاک کردن لکه جوهر از روی چوب با جوش شیرین

تمیز کردن لکه جوهر به‌علت نفوذی که در عمق چوب دارد سخت است و افراد زیادی را در روند نظافت منزل ناامید می‌کند. جوهرها ممکن است روی چوب‌های مختلف حتی چوب مبلمان شما نیز نفوذ کنند و آن را کثیف کنند. توجه داشته باشید که اگر برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب مبلمان و چوب‌های دیگر اقدام نکنید، بعدا پاک کردنش دشوار می‌شود.

استفاده از جوش شیرین

گام اول. مخلوط خمیری جوش شیرین آماده کنید

با جوش‌شیرین خمیر درست کنید. جوش‌شیرین که به نام “بی کربنات سدیم” نیز شناخته می‌‌شود، برای از بین بردن لکه‌های جوهر از روی چوب بسیار عالی عمل می‌کند. وقتی بی کربنات سدیم با آب ترکیب می‌‌شود به یک ساینده ریز تبدیل می‌‌شود. استفاده از آن بر روی چوب به علت صافی و موثر بودن، بی‌خطر است. برای تهیه خمیر، جوش شیرین را به 1/2 فنجان آب اضافه کنید. مقدار کمی را هر بار بریزید تا مخلوط غلیظ شود و به صورت پماد در بیاید.

گام دوم. برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب، خمیر را رویش بمالید

برای پاک کردن لکه جوهر با خمیر جوش شیرین، خمیر را روی لکه جوهر پخش کنید و آن را با انگشتان خود بمالید. اطمینان حاصل کنید که آن را به‌طور کامل روی لکه جوهر پخش کرده‌اید. لازم نیست آن را پس از گذاشتن روی لکه و درست در همان لحظه مالش دهید. اجازه دهید جوش‌شیرین اثر کند. اگر خیلی سخت مالش دهید، ممکن است به سطح چوب آسیب برسانید. 10 الی 15 دقیقه صبر کنید.

استفاده از خمیر جوش شیرین - https://achareh.co/cleaning

گام سوم. لکه جوهر را پاک کنید

سطح چوب را بشویید. از یک پارچه نرم مرطوب برای پاک‌کردن خمیر از سطح چوب استفاده کنید. این‌کار را تا زمانی که لکه جوهر به‌طور کامل از روی چوب پاک شود، تکرار کنید. اگر لکه بزرگی است، احتمالاً باید این فرآیند را مجددا انجام دهید. پس از از بین رفتن کامل لکه، سطح چوب را با یک پارچه خشک نرم پاک کنید.

2. فرمولی دیگر با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین مواد برای پاک‌کردن جوهر خودکار است. این محلول خاصیت سایندگی کمی دارد و به اندازه کافی ایمن است. دستورالعمل پاک ‌کردن لکه با این روش راحت است و کافی است همه نکات را با دقت انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

 0.5 فنجان آب را با جوش شیرین مخلوط کنید. این ترکیب را روی لکه جوهر بمالید. سپس با انگشتان خود، کل لکه جوهر را با این خمیر مخلوط بپوشانید.

اجازه دهید مخلوط جوش شیرین به مدت  20 دقیقه بماند. خمیر مخلوط را با یک پارچه نرم مرطوب شده با آب بردارید. اگر لکه بزرگ است و نتیجه نگرفتید باز هم این روش را تکرار کنید. سطح چوب را با یک پارچه خشک نرم پاک کنید تا جوهر باقی‌مانده پاک شود.

چندین روش تمیز کردن وجود دارد که می‌تواند لکه‌های خودکار را از بین ببرد و سطوح چوبی را شبیه نو جلوه دهد.

  1. ابتدا یک خمیر جوش شیرین و کمی آب روی لکه بمالید و به آرامی این خمیر را روی سطح بمالید.
  2. از تمیز کردن شدید خودداری کنید زیرا ممکن است به مبلمان چوبی آسیب برساند.
  3. مایع ظرفشویی را در ظرفی بریزید که چند قاشق آب داغ به آن اضافه کنید. بسته به اندازه لکه جوهر، از یک تکه پنبه یا پارچه استفاده کنید و لکه را به‌آرامی مالش دهید. در صورت نیاز دوباره این‌‌کار را تکرار کنید.

3. پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب با مایع ظرف شویی

این روش برای پاک‌ کردن لکه جوهر تازه بسیار موثر است. شوینده ظرف‌شویی به‌خوبی چربی را از بین می‌برد. بنابراین برای پاک‌کردن جوهر نیز عالی عمل می‌کند و از جذب لکه تازه به چوب، جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل پاک کردن لکه با مایع ظرف‌شویی:

نصف قاشق چای‌خوری ماده شوینده را با نصف فنجان آب داغ مخلوط کنید.محلول را کاملا هم بزنید تا کف زیادی درست شود. آب صابون را روی یک پد پنبه‌ای بمالید. تأثیر محلول را بر روی یک قسمت نامشخص از مبلمان بررسی کنید.

اگر مایع ظرف‌شویی سطح چوب را خراب نکرد، می‌توانید لکه جوهر را از کل سطح چوب پاک کنید. محلول را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی چوب جدا کنید. چوب را با یک پارچه خشک پاک کنید. 

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب با مایع ظرف شویی

4. پاک کردن لکه جوهر با استفاده از سفیدکننده

از سفیدکننده‌ها هم برای پاک ‌کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب استفاده می‌کنند. هنگامی که قصد دارید از محصولات تهاجمی مانند سفیدکننده استفاده کنید، باید قوانین ایمنی را در نظر بگیرید و سپس در مورد انتخاب سفیدکننده تصمیم بگیرید. سفیدکننده معمولی خانگی حاوی کلر است و برای از بین بردن هر لکه‌ای عالی است.

گزینه دیگر سفیدکننده، اسید اگزالیک است که برای از بین بردن لکه جوهر به‌خوبی عمل می‌کند. برای کار با این مواد همیشه لباس محافظ بپوشید. از دستکش ضخیم کار و ماسک استفاده کنید. در مکانی با تهویه مناسب کار کنید، زیرا سفید کننده حاوی مواد شیمیایی مضر است.

نحوه انجام آن به این‌صورت است که باید سطح چوب را با استفاده از الکل دناتوره آماده و تمیز کنید. اگر مبلمان چوبی روکش داشته باشد، باید آن را با استفاده از سنباده بردارید. سفیدکننده مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس آن را به محل رنگ آمیزی چوب بمالید و 15 دقیقه صبر کنید. سطح چوب را با یک پارچه تمیز مرطوب بشویید.

نحوه پاک کردن لکه جوهر با استفاده از سفیدکننده

5. پاک کردن لکه جوهر روی چوب توسط لاک پاک‌کن

این روش نیز روش موثری است. می‌توانید از پد پاک‌کننده ناخن استفاده کنید. دستورالعمل پاک ‌کردن لکه جوهر با لاک پاک‌کن به شرح زیر است:

به آرامی لکه را با پارچه یا پنبه پاک کنید، سپس ماده را روی آن بریزید.

در حالی که می خواهید لکه رنگ از چوب را پاک کنید، حواستان را جمع کنید که لکه ایجاد نشود. یک تکه پنبه یا دستمال را با همان ماده خیس کنید و بقیه لکه را پاک کنید. محل چوب را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک و تمیز کنید. لاک پاک‌کن می‌تواند لکه‌های بزرگ جوهر را از روی چوب پاک کند.

پاک کردن لکه جوهر روی چوب توسط لاک پاک‌کن

6. استفاده از لیموترش

اگر لکه جوهر روی میز چوبی شما کهنه شده است می‌توانید از یک تکه لیموی ترش برای پاک ‌کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب استفاده کنید. کمی پنبه را به لیموترش آغشته کنید و روی لکه بکشید تا تمیز شود.

استفاده از لیموترش

7. استفاده از شیر برای پاک‌ کردن لکه جوهر

شیر یک پاک کننده مفید برای پاک کردن لکه‌های جوهر خودکار است. برای این کار یک تکه پنبه را در شیر خیس کنید و روی لکه بگذارید. پس از چند دقیقه پنبه را روی لکه بکشید تا اثر جوهر پاک شود.

سوالات متداول

آیا از شیر می‌توان برای پاک‌ کردن لکه جوهر استفاده کرد؟

جواب این سوال مثبت است. شیر یک پاک کننده مفید برای پاک کردن لکه‌های جوهر خودکار محسوب می‌شود. یک تکه پنبه را در شیر خیس کنید و روی لکه قرار دهید. پس از چند دقیقه همان پنبه را روی لکه بکشید تا تمیز شود.

نتیجه‌گیری

چوب‌ها در منزل جزو وسایل با ارزش ما هستند و طبیعتا نمی‌خواهیم لکه بگیرند. اما ممکن است که این اتفاق بیفتد و با عوامل متعددی کثیف شوند. یکی از سخت‌ترین لکه‌ها که پاک کردنش هم کمی مشکل است، ریختن جوهر روی چوب است. جوهر مایع غلیظ و بسیار پررنگی هست که روی سطح پخش می‌شود و پاک‌ کردنش بسیار سخت است.

البته برای پاک‌ کردن لکه جوهر خودکار از روی چوب روش‌های زیادی وجود دارد که نام بردیم. با استفاده از هرکدام از روش‌ها که انجامش برایتان ساده‌تر بود می‌توانید کاری کنید که لکه روی سطح چوب شما از بین برود. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.

3.7/5 - (20 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. مرسی از روش های خوب و عالی تون .
    من از لاک پاک کن استفاده کردم و موثر بود.🙏🏻🫂

  2. سلام ممنون از پیشنهاد خوبتون. منم از لاک پاک کن استفاده کردم عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا