روش های هوادهی و غبارروبی فرش‌های عتیقه

نظافت و شستشوقالیشویی

فرش‌های عتیقه معمولا در محیط‌های تاریک نگهداری می‌شوند زیرا برخورد با نور خورشید در آن‌ها باعث بور شدن و تغییر رنگ فرش خواهد شد. با این وجود قرار گرفتن فرش عتیقه به مدت کوتاه در معرض نور خورشید، مزایای متعددی به دنبال دارد. برخی از مزایای هوادهی و غبارروبی فرش‌های عتیقه به شرح زیر است:

  1. رطوبت داخل فرش به صورت کامل از بین می‌رود
  2. به از بین بردن حشرات کمک خواهد کرد
  3. باعث ضدعفونی شدن فرش می‌شود
  4. و…

فرش عتیقه به چه نوع فرشی گفته می‌شود؟

قبل از اینکه به سراغ هوادهی و غبارروبی فرش عتیقه برویم باید بدانیم که به چه نوع فرشی عتیقه گفته می‌شود. به‌صورت کلی هر فرشی که عمری بیش از ۷۰ سال داشته باشد در دسته فرش‌های عتیقه یا آنتیک قرار می‌گیرد. فرش‌هایی نیز که طول عمری بین ۴۰ تا ۷۰ سال دارند تحت عنوان فرش نیمه عتیقه شناخته می‌شود. بهترین روش شستشوی فرش دستباف در خانه

فرش‌های عتیقه در سطح دنیا طرفداران زیادی دارند و خیلی از افراد به دنبال خرید این فرش‌ها هستند. در صورتی که شما هم فرش عتیقه دارید اما با روش نگهداری و مراقبت از آن آشنا نیستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید:

روش‌های هوادهی و غبارروبی فرش عتیقه

هوادهی فرش چیست؟

هوادهی فرش به معنای تهویه درست و مناسب فرش است تا هوا به آن نفوذ کرده و از رطوبت و بوی نامطبوع جلوگیری کند. هنگامی که فرشی روی زمین قرار می‌گیرد، اینکه هوا بتواند آزادانه از زیر فرش عبور کند امری بسیار مهم است. 

روش هوادهی فرش عتیقه

بهتر است فرش‌های عتیقه را در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا ۶ ماه یکبار یا سالی یک بار) در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار دهید. در نظر داشته باشید که هوادهی فرش‌های عتیقه نباید به صورت طولانی انجام شود و فرش باید نهایتا نصف روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

همانطور که گفته شد قرار گرفتن فرش در برابر نور خورشید به مدت زیاد باعث بور شدن و تغییر رنگ آن خواهد شد. فرش‌های عتیقه و به خصوص فرش‌هایی که داخل انبار نگه‌داری می‌شوند باید حداقل سالی یک یا دو بار هوادهی و غبارروبی شوند زیرا نگهداری مداوم در انبار، باعث خواهد شد که فرش در معرض آسیب زیادی قرار بگیرد.

هوادهی و غبارروبی فرش عتیقه (به خصوص هوادهی پشت آن) باعث از بین رفتن انواع حشرات و جانوران موذی خواهد شد و کمک می‌کند که طول عمر فرش شما به شکل چشمگیری افزایش یابد. برای شستشوی این فرش‌ها نیز عموما از روش اعلاشویی فرش استفاده می‌شود.

فرش عتیقه

غبارروبی فرش عتیقه

در حال حاضر غبارروبی فرش‌ها در قالیشویی و با دستگاه‌های تمام اتوماتیک انجام می‌شود و در فرش‌های عتیقه استفاده از روش سنتی یعنی چوب و جاروهای سنتی توصیه نمی‌شود. 

برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نظافت فرش عتیقه

در صورتی که می‌خواهید در خانه فرش‌های خودتان را غبارروبی کنید و امکان استفاده از دستگاه مخصوص را ندارید، روش جایگزین استفاده از جارو برقی است!

البته توجه کنید که جارو باید فقط در جهت خواب فرش کشیده شود تا آسیبی به تار و پود آن نرسد. همچنین جاروهای دورانی برای این کار مناسب نیستند و بهتر است از مدل‌های معمولی برای این کار استفاده کنید. استفاده از جارو برقی باعث سست شدن تارها و نازک شدن ضخامت فرش خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود فقط در صورت نیاز از جارو برقی بر روی فرش‌های عتیقه استفاده کنید.

قالیشویی VIP آچاره آماده ارائه خدمات ویژه شستشوی فرش‌های قیمتی و عتیقه شما است. همچنین می‌توانید از نظافتچیان آچاره برای هوادهی فرش خود کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا