نظافت سرویس بهداشتی و از بین بردن آلودگی به چند روش مختلف!

نظافت و شستشو

اگر بخواهیم صادق باشیم، نظافت سرویس بهداشتی اصلا جذاب نیست و هیچ کس با رغبت این کار را انجام نمی‌دهد! اما بسیار مهم است که توالت خود را برای جلوگیری از عفونت باکتریایی یا ویروسی مرتبا تمیز کنید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان این کار را به نحوی انجام داد که هم سریع باشد و هم موثر در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فیلم آموزش نظافت سرویس بهداشتی و حمام

وسایل لازم برای نظافت سرویس بهداشتی

قبل از اینکه برس تمیز کردن توالت را بردارید و به نظافت بپردازید، ابتدا مطمئن شوید که تمام مواد و لوازم مناسب که برای انجام درست کار ضروری هستند، را در منزل دارید.

  • برس کاسهای

بهتر است از برسی که موهای زبر و ضخیم دارد استفاده کنید؛ زیرا این جنس بسیار بهتر تمیز می‌کند و بهداشتی‌تر است.

نظافت خانه با تیم کاربلد آچاره

نظافت سرویس بهداشتی

  • پارچه میکروفایبر

از دستمال کاغذی نیز می‌توانید استفاده کنید اما پارچه میکروفایبر نتیجه بهتری دارد و پرز بر جا نمی‌گذارد و چندبار مصرف است.

  • شوینده و پاک‌کننده مناسب

برای اطمینان از اینکه پاک‌کننده‌ای که انتخاب کردید، نوعی ضدعفونی‌کننده یا هیپوکلریت (مانند سفیدکننده‌های خانگی) در ترکیباتش دارد، برچسب را بخوانید. محصولات حاوی هیپوکلریت برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی بهترین هستند؛ زیرا قابلیت میکروب‌کشی دارند و برای از بین بردن برخی میکروب‌ها ضروری هستند. فقط نکات ایمنی روی پاک‌کننده را بخوانید و در محیط بسته از آنها استفاده نکنید.

محصولی را انتخاب کنید که قدرت تمیزکنندگی سریعی داشته باشد و زمان اثر کوتاه‌تری دارد. شما همچنین چیزی را لازم دارید که طیف وسیعی از میکروب‌ها را از بین ببرد و کمترین میزان سم را داشته باشد. اسپری‌های پاک کننده همه منظوره نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

  • اسید پاک کننده

اگر سرویس بهداشتی شما دارای رسوبات معدنی لکه‌دار است یا دارای لکه‌های زنگ زده است، تمیز کردن آن با اسید هم سریع است و هم بسیار خوب انجام می‌شود. این مسئله در مناطقی اتفاق می‌افتد که مردم در آن مشکل آب سخت دارند. اما استفاده از این محصولات حتما باید با رعایت نکات ایمنی و با ماسک و دستکش انجام شود.

نظافت منزل با تیم کاربلد آچاره

بهترین شوینده برای نظافت سرویس بهداشتی

  • وسایل ایمنی

از دستکش‌های یکبار مصرف یا دستکش‌های لاستیکی قابل استفاده مجدد که بعد از هر بار استفاده به خوبی تمیزشان می‌کنید، استفاده کنید. اگر در یک فضای بسته هستید و از اسپری یا از مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌کنید ماسک N95 و عینک ایمنی استفاده کنید که کل چشم را می‌پوشاند. این کار باعث می‌شود بخارات با چشم شما تماس نداشته باشند و از طریق تنفس وارد بدنتان نشوند.

دستورالعمل نظافت توالت فرنگی

درست است که تمیز کردن ظاهری سرویس بهداشتی مواد آلی و برخی آلودگی‌ها را از سطح توالت حذف می‌کند اما ضدعفونی کردن در واقع میکروب‌ها را از بین می‌برد و برای سلامت اعضای خانواده ضروری است. درک این تفاوت مهم است؛ زیرا مادامی که ماده ضد عفونی نتواند به سطحی که میکروب‌ها در آن قرار دارند برسد عمل نخواهد کرد.

در ادامه نحوه تمیز کردن توالت را طی یک دستورالعمل‌های گام به گام توضیح می‌دهیم:

  1. سیفون را کشیده و محلول تمیز کننده را به آن اضافه کنید

قبل از شروع هر کاری دستکش لاستیکی خود را بپوشید. شوینده پودری، مایع یا ژل انتخابی خود را به کاسه توالت اضافه کنید و تا حد امکان از رقیق شدن پاک کننده جلوگیری کنید.

  1. قسمت بیرونی توالت را تمیز کنید

در حالی که محلول پاک‌کننده در کاسه توالت فرنگی خیس می‌شود، قسمت بیرونی را با یک اسپری پاک‌کننده همه منظوره تمیز کنید. مخزن، دسته و لبه‌های مخزن را اسپری کنید و همه آنها را پاک کنید. بعد، درب بیرونی توالت را بکشید.

در نهایت تمام قسمت بیرونی کاسه را پاک کنید. قبل از تمیز کردن لبه‌های پایین توالت در جایی که به کف می‌رسد، از کناره‌ها و جلو شروع کنید. اکنون زمان خوبی برای شستن سریع کف اطراف توالت است که ممکن است کثیف نیز باشد.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

نظافت سرویس بهداشتی منزل

  1. نشیمنگاه توالت را تمیز کنید

نکته مهم در نظافت سرویس بهداشتی این است که نشیمنگاه توالت را هرگز نباید نادیده گرفت. به هر حال، این بخشی از توالت است که در تماس واقعی با افراد قرار می‌گیرد و باید به طور کامل تمیز شود. صندلی را بالا بیاورید و روی صندلی، درب داخلی و لبه توالت را با پاک کننده اسپری کنید.

درب، نشیمنگاه و لولاهای پشت نشیمنگاه را پاک کنید. برخی از توالت‌ها دارای لولاهایی هستند که برای دسترسی بهتر برای تمیز کردن باز می‌شوند. کل نشیمنگاه را با یک پارچه مرطوب شده با آب خیلی تمیز پاک کنید تا هر گونه اثر سفید کننده یا مواد شیمیایی از سطح آن پاک شود.

  1. داخل کاسه توالت را تمیز کنید

برای نظافت سرویس بهداشتی تمیز کردن کاسه را از بالا به پایین شروع کنید. همیشه ابتدا شستشوی زیر لبه را شروع کنید. به زیر لبه نگاه کنید تا همه لکه‌ها و کثیفی‌ها پاک شوند. سپس، کاسه را از جمله سوراخ تخلیه در پایین کاسه توالت، با برس بشویید. توالت را با درپوش پایین بکشید.

برای از بین بردن لکه زرد توالت فرنگی می‌توانید آن را با جوش شیرین تمیز کنید. برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که یک قوطی نوشابه را داخل کاسه بریزید، آن را بشویید و آبکشی کنید. سپس سرکه را در آب کاسه توالت مخلوط کنید تا لکه‌های باقی مانده حل شود.

در هر صورت، قبل از کار بر روی لکه‌ها، ابتدا توالت را شسته باشید؛ زیرا محصولات تمیزکننده این لکه‌ها ممکن است با مواد شیمیایی موجود در پاک‌کننده همه منظوره واکنش نشان دهند. پس از این شستشو، کاسه را نیز با درب آن بشویید.

  1. اطراف را تمیز کنید

برای اتمام کار، لکه‌های پاک‌کننده یا آب را که ممکن است در اطراف باشند، پاک کنید.

هر چند وقت یکبار باید توالت را تمیز کنید؟

متأسفانه هیچ عدد و رقمی برای اینکه چند وقت یکبار باید توالت خود را تمیز کنید وجود ندارد. برنامه نظافت شما باید به تعداد دفعات استفاده از توالت و میزان بهداشت کلی و عادات افراد منزل شما بستگی داشته باشد.

یک فرد به طور متوسط ​​هشت بار در روز از سرویس بهداشتی استفاده می‌کند. آن را در افراد خانه ضرب کنید و یک خانواده چهار نفره می‌توانند تا ۶۴ بار در روز از آن استفاده کنند. اگر فردی در خانواده عفونت روده‌ای مانند نوروویروس یا سالمونلا دارد، تمیز کردن پس از هر بار استفاده برای کاهش احتمال انتقال به دیگران در خانه ضروری است.

علاوه بر این، تمیز کردن و تعویض مکرر مواد و لوازم ضروری است. در صورت استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف، آنها را بدون دست زدن به قسمت بیرونی دستکش بردارید و در سطل زباله بیندازید. دستکش‌های قابل استفاده مجدد را می‌توان تا سه ماه نگه داشت؛ به شرطی که پس از هر بار استفاده، مانند دست‌هایتان، به‌درستی شسته شوند. برس کاسه باید هر سه ماه یکبار تعویض شود و می‌توان آن را در ماده ضدعفونی کننده قرار داد تا تمیز شود.

روش‌های جالب برای نظافت سرویس بهداشتی

کوکاکولا و سرکه تعدادی از محصولات شگفت‌انگیزی هستند که می‌توانید برای نظافت سرویس بهداشتی منزل استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از این موارد باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

از این ترکیبات عجیب و غریب غافلگیر نشوید و آنها را امتحان کنید تا ببینید برای تمیز نگه داشتن توالت نیازی به استفاده از مواد شیمیایی گران‌قیمت ندارید. راه حل‌های عجیب و غریب و در عین حال موثر زیر ارزش امتحان کردن را دارد.

نظافت سرویس بهداشتی با نوشابه

نوشابه، حلقه‌های زنگ توالت را از بین می‌برد. یک قوطی پر از نوشابه را دور لبه بریزید تا کاملا روی کاسه را بپوشاند، سپس بگذارید حداقل یک ساعت بماند تا نوشابه لکه‌ها را از بین ببرد. با یک برس، توالت را تمیز کنید، سپس آبکشی کنید. اگر این کار موثر نبود، به نکته بعدی توجه کنید.

نظافت سرویس بهداشتی با نوشابه

نظافت توالت با سنگ پا

سنگ پا یکی دیگر از راه‌های عجیب اما مؤثر برای خلاص شدن از شر حلقه زرد داخل کاسه توالت است. همیشه با خیساندن کاسه توالت با پاک‌کننده و آب گرم شروع کنید. سنگ پا و سطح توالت باید خیس باشد تا از خراشیدگی جلوگیری شود. به آرامی لکه را بشویید تا زمانی که از بین برود، و سپس توالت را آب بکشید تا کاملا تمیز شود.

نظافت سرویس بهداشتی با سرکه سفید

بیشتر مردم برای از بین بردن میکروب‌ها و لکه‌های توالت به سراغ سفید کننده می‌روند. سرکه سفید هم یک پاک‌کننده مؤثر است. برای از بین بردن لکه‌های آب سخت، دستمال توالت را در سرکه خیس کنید و مستقیماً روی لکه قرار دهید. بگذارید دستمال آغشته به سرکه یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را شستشو دهید تا لکه‌ها از بین بروند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک ترکیب ایمن و مؤثر برای از بین بردن میکروب است. برای ضدعفونی کردن توالت، ½ فنجان پراکسید هیدروژن را در کاسه بریزید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید تا تمیز شود.

برق ناخن از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند

با پوشاندن پیچ‌ها با لاک ناخن شفاف یا برق ناخن، نشیمنگاه توالت خود را ضد زنگ نگه دارید. این کار همچنین از جابجایی نشیمنگاه به اطراف جلوگیری می‌کند؛ زیرا پیچ‌ها کمتر باز می‌شوند.

رفع گرفتگی توالت با آب جوش

برای رفع گرفتگی توالت با حداقل مواد، یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و آن را به جوش آورید. آب جوش را با احتیاط به صورت مستقیم داخل کاسه توالت بریزید تا گرفتگی رفع شود.

استفاده از آب جوش برای رفع گرفتگی توالت اگرچه روش مرسومی نیست اما موثر و کاربردی است. برای این کار، باید آب را جوشانده و آن را به آرامی درون چاه توالت بریزید. این کار باعث شل شدن و باز شدن ضایعات داخل فاضلاب می‌شود و می‌تواند به رفع گرفتگی کمک کند. به یاد داشته باشید این کار ممکن است باعث آسیب به لوله‌های آب و فاضلاب شود بنابراین نباید مکررا از آن استفاده کرد.

سخن آخر

نظافت سرویس بهداشتی مسئله مهمی است که همه افراد باید به آن اهمیت دهند. تمیز نبودن سرویس بهداشتی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های عفونی و میکروبی باشد. رعایت چک لیست نظافت سرویس بهداشتی می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت خانواده داشته باشد.

سعی کنید زمانی که از مواد شیمیایی پاک کننده استفاده می‌کنید حتما از ماسک استفاده کنید تا بخارات سمی وارد ریه شما نشود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا