ترفندهای شگفت‌انگیز و ساده برای تمیز کردن نقره در خانه

نظافت و شستشوخانه‌داری

جواهرات و کارد و چنگال‌ها و ظروف نقره به مرور زمان درخشش خود را از دست می‌دهند و کدر و سیاه می‌شوند. این کدر شدن نتیجه واکنش شیمیایی بین نقره و گوگرد موجود در هوا است. امروزه بیشتر جواهرات و لوازم جانبی نقره با یک لایه بسیار نازک از رودیوم روکش می‌شوند تا از نقره محافظت کرده و آن را درخشان‌تر کند. با این حال، این لایه محافظ نازک نمی‌تواند به‌طور کامل مانع از تیرگی نقره شود و تمیز کردن نقره جات، کاری است که هرازگاهی باید انجام شود.

در واقع، اقلام نقره‌ای نه تنها با گوگرد موجود در هوا واکنش نشان می‌دهند، بلکه با عطرها، لوازم آرایشی، اسپری مو، کرم دست و لوسیون‌های پوست هم واکنش نشان می‌دهند و کدر می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. خوشبختانه چند راه ساده و ارزان برای از بین بردن کدری و تمیز کردن نقره جات وجود دارد.

شما برای تمیز کردن پارکت و خانه خود می‌توانید از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

فیلم آموزشی تمیز کردن نقره در خانه

چگونه از نقره مراقبت کنیم؟

برای مراقبت‌های معمول، شستشوی سریع در آب و مایع ظرف‌شویی می‌تواند برای تمیز کردن نقره و براق نگه داشتن آن کافی باشد. چند قطره مایع ظرف‌شویی را با آب گرم مخلوط کنید و قطعات نقره را به‌آرامی با آن بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. نقره را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از کدر شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

روش پاک کردن نقره جات

شما می‌توانید نقره کدر شده را با یک محلول خانگی ساده تمیز کنید و احتمالاً تمام مواد مورد نیاز برای این کار را از قبل در خانه دارید. تمیز کردن نقره با ترکیبی از فویل آلومینیومی، جوش شیرین و نمک معمولاً برای قطعات کوچک و بزرگ نقره به خوبی مؤثر است. حتما این تکنیک‌های آسان را برای تمیز کردن نقره جات کدر شده امتحان کنید.

تمیز کردن نقره با سرکه

برای پولیش و تمیز کردن نقره جات، از سرکه استفاده کنید. ابتدا ظرفی که می‌خواهید نقره جات خود را در آن تمیز کنید یا سینک را با فویل بپوشانید. سپس، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری نمک را به ظرف اضافه کنید. 1/2 پیمانه سرکه سفید را داخل ظرف بریزید، ترکیب شروع به حباب زدن می‌کند. 1 تا 2 پیمانه آب جوش اضافه کنید (تا وقتی آب اضافه کنید که ظرف یا هر وسیله‌ای که قصد تمیز کردن آن را دارید به‌طور کامل در آب فرو برود).

به‌منظور سفید کردن نقره، قطعاتی که کمی کدر شده‌اند را به مدت 30 ثانیه و قطعاتی که به شدت کدر شده‌اند را تا 3 دقیقه در این محلول خیس کنید. بعد از این زمان اقلام را با استفاده از انبر و یا دستکش بردارید و آبکشی کنید و با یک دستمال نرم خشک کنید.

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که آیا سرکه برای تمیز کردن نقره مضر است؟
در جواب باید گفت که خیر، سرکه یکی از روش‌های معمول برای پولیش و تمیز کردن نقره است.

تمیز کردن نقره با سرکه و جوش شیرین

تمیز کردن نقره با رب گوجه یا سس کچاپ

برای درخشندگی بیشتر نقره جات، سعی کنید نقره را با سس کچاپ تمیز کنید. از این ترفند می‌توان برای صیقل دادن فلزات کدر شده دیگر از جمله برنج هم استفاده کرد. مقدار کمی رب گوجه یا سس کچاپ را روی یک دستمال کاغذی بریزید و به آرامی ظروف نقره یا جواهرات کدر شده را با آن بمالید. اگر نقره شما خیلی کهنه و کدر است، سس کچاپ را مستقیماً روی آن بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند.

سپس با استفاده از یک پارچه نرم سس یا رب را روی نقره بمالید و با آب بشویید. برخی وسایل مانند شمعدان‌های نقره یا ظروف نقره دارای جزئیات بیشتری هستند. برای تمیز کردن آن‌ها از یک مسواک نرم استفاده کنید.

پاک کردن نقره با رب گوجه یا سس کچاپ

برق انداختن نقره با خمیر دندان

این یک روش قدیمی و آسان برای تمیز کردن نقره جات است. از خمیر دندان‌های غیر ژلی و غیر ساینده استفاده کنید. مقدار کمی از آن را روی یک پارچه نرم یا دستمال‌کاغذی بریزید.

با حرکات دایره‌ای روی جواهرات یا ظروف نقره بمالید تا جلا داده شود و لکه‌ها پاک شوند. بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس خمیر دندان را با آب بشویید. پس از این کار، نقره شما نو، تمیز و براق می‌شود.

پاک کردن نقره با پودر لباسشویی

این ترفند تمیز کردن، برای ظروف نقره یا جواهرات نقره‌ای که کمی تیره شده‌اند مناسب است. یک کاسه را با فویل آلومینیومی بپوشانید و با آب داغ پر کنید. یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پودر در آب حل شود.

اقلام نقره‌ای خود را داخل آن بیندازید و اجازه دهید یک دقیقه خیس بخورند. نقره را با استفاده از یک انبر از داخل محلول بیرون بیاورید، با آب ولرم بشویید و روی یک حوله کاغذی بگذارید تا خشک شوند.

پاک کردن نقره با پودر لباسشویی

برق انداختن نقره با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن نقره جات است. یک ظرف بزرگ را با فویل آلومینیومی بپوشانید، دقت کنید که سمت براق فویل رو به بالا باشد. بهتر است برای جلوگیری از واکنش‌های شیمیایی ناخواسته، به جای استفاده از ظروف فلزی، از ظروف سرامیکی یا شیشه‌ای استفاده کنید. ظرف را با آب پر کنید و جوش شیرین را به آن اضافه کنید.

برای هر 1.5 لیتر آب به 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین نیاز دارید. وقتی جوش شیرین را به آب اضافه کنید ممکن است بجوشد، بعد از جوشیدن، نقره کدر شده را به مدت 15 ثانیه داخل محلول قرار دهید. نقره را با استفاده از انبر آشپزخانه بیرون بیاورید.

ظروف نقره را روی دستمال کاغذی بگذارید تا خشک شود. اگر بعد از خشک شدن باز هم کدری و لکه روی ظروف مشاهده کردید این کار را چند بار تکرار کنید تا زمانی که نقره شما درخشان و تمیز شود. هرگز از این روش برای جواهرات با سنگ‌های قیمتی استفاده نکنید.

برق انداختن نقره با جوش شیرین

روش دیگری هم برای تمیز کردن نقره جات با جوش شیرین وجود دارد و آن درست کردن خمیر با جوش شیرین و آب است. شما می‌توانید یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب ولرم تهیه کنید. آن را با یک پارچه مرطوب روی نقاط کدر و سیاه شده بمالید. بگذارید 2-3 دقیقه بماند سپس به آرامی با پارچه نرم آن را بمالید.

برای جلوگیری از خراشیدگی سطح، این کار را خیلی محکم انجام ندهید. اگر جزئیات کوچکی روی نقره شما وجود دارد، از یک مسواک نرم برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. جواهرات خود را با آب سرد بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. با حرکات دایره‌ای پارچه را روی نقره بمالید تا نقره به خوبی جلا پیدا کند.

تمیز کردن نقره با آرد ذرت و آب

اگر نقره شما درخشش خود را از دست داده است، این روش به شما کمک می‌کند تا آن را مثل روز اول تمیز کنید. یک خمیر غلیظ از آرد ذرت و آب تهیه کنید و آن را روی وسیله نقره بمالید. بگذارید این ترکیب کاملاً خشک شود و سپس آن را با یک حوله بمالید تا سطح نقره جلا داده شود و درخشندگی جواهرات و ظروف نقره شما برگردد.

تمیز کردن نقره با مایع ضدعفونی کننده دست

اگر می‌خواهید انگشتر نقره خود را در حال حرکت پولیش کنید، محصولات ضدعفونی کننده دست راه حل سریعی هستند. مقدار کمی مایع ضد عفونی کننده دست را روی دستمال کاغذی نرم بریزید و به آرامی انگشتر یا هر وسیله دیگر خود را بمالید.

با این کار، کدر شدن جزئی نقره شما از بین می‌رود و نقره شما دوباره تمیز و براق می‌شود. این روش را روی جواهرات با سنگ‌های معدنی امتحان نکنید، زیرا برخی از مواد ضدعفونی کننده دست می‌توانند به سنگ آسیب برسانند.

براق کردن نقره با نوشابه

اگر جواهرات نقره‌ای شما سیاه و کدر شد، آن را در یک ظرف پلاستیکی پر از نوشابه خیس کنید. بگذارید یک ساعت بماند. بعد از یک ساعت، نقره را بیرون بیاورید، با آب تمیز بشویید و با استفاده از یک دستمال کاغذی یا یک پارچه نرم آن را خشک کنید. این روش فقط برای اقلام نقره‌ای که کمی تیره شده‌اند قابل استفاده است.

براق کردن نقره با نوشابه

تمیز کردن نقره با شیشه‌ پاک‌کن

شیشه پاک‌کن نه تنها بر روی سطوح شیشه‌ای عالی عمل می‌کند و کثیفی را از بین می‌برد، برای تمیز کردن نقره جات هم بسیار خوب اثر می‌کند. کمی از شیشه‌پاک‌کن را روی یک پارچه نرم اسپری کنید و شروع به تمیز کردن جواهرات یا ظروف نقره خود کنید.

از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی جزئیات کوچک زیورآلات را بشویید. هرگز از این دستور برای نقره‌های عتیقه مانند کارد و چنگال، شمعدان، جواهرات یا لوازم جانبی نقره استفاده نکنید.

تمیز کردن نقره با آمونیاک

این یک راه آسان برای تمیز کردن نقره جات و درخشان کردن کارد و چنگال، جواهرات و لوازم جانبی نقره است. آمونیاک و آب گرم را با نسبت 1 به 2 با هم ترکیب کنید و اقلام نقره‌ای خود را به مدت 10 دقیقه در مایع خیس کنید.

سپس آن‌ها را از محلول خارج کنید و با یک پارچه نرم پاک کنید و با پارچه نخی خشک بمالید تا سطح آن‌ها را جلا دهید. استفاده از آمونیاک در ظروف نقره قدیمی یا جواهرات نقره توصیه نمی‌شود.

تمیز کردن نقره با آمونیاک

تمیز کردن نقره با سرکه و جوش شیرین

این روش برای تمیز کردن نقره جات عتیقه مناسب نیست. با این حال، این یک راه عالی برای برگرداندن درخشش جواهرات و کارد و چنگال‌های نقره‌ است. اقلام نقره را در یک کاسه با اندازه مناسب بریزید و روی آن‌ها را با سرکه سفید بپوشانید. جوش شیرین را به کاسه اضافه کنید.

نسبت سرکه به جوش شیرین 1 به 4 است. نقره را به مدت 1 ساعت در مخلوط بگذارید و سپس با آب بشویید و با پارچه نخی نرم خوب خشک کنید.

لکه‌های آب روی نقره و مس را با استفاده از آب لیمو پاک کنید

لیمو یک پاک کننده طبیعی مؤثر است که می‌تواند برای نقره نیز استفاده شود. با فرو بردن یک پارچه در کمی آب لیموی غلیظ، لکه‌های آب را از ظروف نقره پاک کنید و آن‌ها را براق کنید. نقره را در جای خشک و خنک نگه دارید و قطعات ظریف نقره را با فاصله از هم قرار دهید تا در اثر برخورد با هم خراشیده نشوند.

لکه‌های آب روی نقره و مس را با استفاده از آب لیمو پاک کنیدچگونه اقلام نقره‌اندود شده و عتیقه را تمیز کنیم

نحوه تمیز کردن اقلام با روکش نقره، مانند گردنبند، انگشتر و سایر جواهرات نقره، می‌تواند کمی مشکل باشد. از آنجایی که این قطعات فقط روی سطح نقره اندود شده‌اند، تمیز کردن زیاد یا غوطه ور کردن اقلام در محلول‌های گفته شده، می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن آن‌ها شود.

قبل از اقدام به تمیز کردن نقره جات، اول روش تمیز کردن خود را روی بخش کوچکی از نقره که دیده نمی‌شود یا کمتر دیده می‌شود امتحان کنید. برای تمیز کردن جواهرات نقره که دارای سنگ‌های قیمتی یا تزئینات دیگر هستند، از چند قطره مایع ظرف‌شویی یا حتی شامپو بچه مخلوط شده با آب استفاده کنید. از برس نرم برای تمیز کردن جزییات نقره استفاده کنید. تا ناخواسته سطح آن را خراش ندهید.

برای نقره عتیقه یا قطعات با ارزش بالا بهتر است قبل از تمیز کردن نقره با یک فروشنده عتیقه، جواهر فروش یا یک متخصص مشورت کنید. یک فرد حرفه‌ای می‌تواند به شما نکات خاصی در مورد قطعه نقره شما و بهترین توصیه را برای نحوه تمیز کردن نقره جات به شما بگوید.

اگر ظروف نقره و جواهرات نقره را به همراه یک تکه گچ کوچک در جعبه خود نگه دارید، مدت بیشتری براق می‌ماند. گچ بسیار جاذب است و رطوبت را از نقره شما دور می‌کند. می‌توانید به جای گچ از بسته‌های سیلیکاژل کوچک استفاده کنید. با این کار احتیاج کمتری به تمیز کردن نقره جات خود پیدا می‌کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا