ترمز فرش چیست و چه کاربردی دارد؟

خانه‌دارینظافت و شستشو

لیز خوردن فرش روی زمین، به خصوص فرش‌ها و قالیچه‌هایی که اندازه نسبتا کوچکی دارند، از مشکلاتی است که در اکثر منازل وجود دارد. علت این موضوع، تغییر جنس کف منازل به سرامیک و پارکت است. سطح این کف پوش‌ها صیقلی است و احتمال لیز خوردن و حرکت را برای فرش فراهم کرده است.

سر خوردن فرش در پله‌ها و زیر پای افراد، به خصوص کودکان و افراد کهن‌سال، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث ایجاد شکستگی و مشکلات شدیدتر در این افراد شود. برای حل مشکل لیز خوردن فرش، معمولا از وسیله‌هایی به نام ترمز فرش (carpet gripper) استفاده می‌کنند.

ترمز فرش چیست؟

ترمز فرش، قطعه‌ای از پلاستیک نرم یا سیلیکون است که از سر خوردن فرش روی پله و سطح صاف، جلوگیری می‌کند. ترمز فرش در یک طرف چسبناک است و سمت دیگر آن، به دلیل جنسی که دارد مانع لیز خوردن فرش می‌شود. برای متوقف کردن لیز خوردن فرش روی زمین راه‌‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌‌ها میپردازیم.

ترمز فرش

استفاده از نوارهای چرمی در هنگام تولید فرش

برخی از کارخانه‌های تولید فرش در آخرین مراحل تولید و در هنگام آهار زدن، لایه‌ای چرمی را به قسمت زیر فرش می‌دوزند. این لایه اگرچه به طور کامل از لیز خوردن و حرکت فرش جلوگیری نمی‌کند اما تاثیر زیادی بر حل این مشکل دارد. این لایه چرمی تنها در گوشه‌های کناری و یا دور تا دور فرش دوخته می‌شود.

البته این لایه چرمی، پس از چندین بار شستشوی فرش، از بین می‌رود و مانند گذشته فرش را از حرکت کردن باز نمی‌دارد. بنابراین کسانی که به تازگی فرش خود را خریداری کرده‌اند نیز، پس از مدتی با مشکل حرکت فرش روی زمین مواجه خواهند شد.

استفاده از نوارهای چرمی

استفاده ازچسب‌های دوطرفه

برخی افراد برای حل این مشکل از چسب‌های دو طرفه استفاده می‌کنند. به این صورت که پس از بریدن چسب در اندازه‌های مورد نظرشان، لایه پوشاننده یک طرف چسب را کنده، چسب را در قسمت‌های مورد نظرشان می‌چسبانند و پس از کندن سمت دیگر چسب، فرش را به زمین می‌چسبانند.

این نوع چسب را می‌توانید از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید و طبق دستورالعمل گفته شده، از آن استفاده کنید. اما در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که چسبی که می‌خرید، از ضخامت مناسبی برخوردار باشد تا عملکردی مناسب داشته باشد. چسب‌های دو طرفه کاغذی به دلیل نازکی بیش از حد مناسب مصرف شما نیستند و نمی‌توانند فرش را سر جای خود نگه دارند. چسب‌هایی که ضخامت زیادی دارند نیز به دلیل ایجاد برآمدگی در سطح فرش به خصوص فرش‌های نازک، مناسب نیستند.

نکته دیگری که در استفاده از چسب‌های دو طرفه به عنوان ترمز فرش وجود دارد، کهنه شدن و از دست رفتن چسبندگی چسب پس از گذر زمان است. این موضوع باعث می‌شود زمانی که قصد جابجایی یا شستشوی فرش را دارید، تکه‌های چسب به زیر فرش بچسبند و باعث خرابی فرش شوند.

استفاده از پد ضد لغزش فرش

استفاده از لایه‌ی آستر یا پد ضد لغزش فرش

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سر خوردن فرش، استفاده از مواد پلاستیکی است. این پدهای پلاستیکی، لایه‌‌هایی نازک هستند که در زیر فرش، پهن می‌شوند و اصطکاک لازم برای جلوگیری از حرکت فرش را ایجاد می‌کنند.

گزینه دیگر که مشابه همین محصولات است، پوشش‌های پلاستیکی کف کابینت و طبقات یخچال هستند که با ظاهری مشبک و عرض پنجاه سانتی متری، به‌صورت متری در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. این پوشش‌ها با اینکه معمولا به عنوان ترمز فرش فروخته نمی‌شوند، در عمل، کارکردی مشابه ترمز فرش دارند و از لغزش فرش روی زمین جلوگیری می‌کنند. این کاورها در نقاط مختلف فرش که بیشترین آزادی حرکت را دارند، در زیر فرش قرار می‌گیرند و بدون برجا گذاشتن آسیب‌های مربوط به چسب، جلوی حرکت فرش را می‌گیرند.

برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

استفاده از چسب‌های ۲ طرفه به‌جای ترمزگیر

استفاده از ترمز فرش‌های سه گوش

این نوع ترمز فرش از جنس لاستیک است و در قسمت زیرین خود دارای زائده‌های ریز پلاستیکی است که باعث ایجاد چسبندگی در فرش می‌شود. ترمزهای فرش سه گوش معمولا به وسیله چسب به فرش می‌چسبند.

چسب مصرف شده در این نوع ترمز فرش‌ها، برخلاف چسب دو طرفه، قابلیت حرکت در مواقع لزوم را به فرش می‌دهند و شما لازم نیست برای کوچک‎‌ترین جابجایی‌ها فرش را با زحمت از زمین بکنید و در جای جدید دوباره به زمین بچسبانید. یکی از مزیت‌های این ترمز فرش، امکان شستشوی آن‌ها است، بنابراین در صورت ایجاد آلودگی شما می‌توانید این ترمزگیر‌ها را بشویید و دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

محل نصب این ترمزها در چهار گوشه فرش، قبل از محل آغاز ریشه‌ها می‌باشد. مزیت دیگر این ترمز فرش قیمت مناسب، قابلیت استفاده برای انواع و همچنین آسیب وارد نکردن به همه جنس فرش است.

ترمز فرش سه گوش

استفاده از چسب حرارتی برای دور فرش

برخی افراد خلاقیت به خرج می‌دهند و با استفاده از چسب‌های حرارتی، از حرکت فرش بر روی سطوح و پله‌ها جلوگیری می‌کنند. البته لازم است بگوییم که ما این روش را به عنوان ترمز فرش به شما توصیه نمی‌کنیم. زیرا ممکن است به بافت فرش شما آسیب وارد شود.

در این روش فرش را برعکس روی زمین پهن می‌کنند و دور تا دور یا قسمت‌هایی از حاشیه فرش به چسب حرارتی آغشته می‌کنند. پس از خشک شدن و پهن کردن فرش، خواهید دید که چسب مانند ترمز فرش عمل کرده و جلوی حرکت فرش را می‌گیرد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید، بدانید که این روش برای فرش‌هایی از جنس پلی‌استر، ابریشم مصنوعی یا BCF مناسب. اما برای استفاده روی فرش‌هایی که کاملا از جنس نخ‌های اکرولیک هستند مانع خاصی وجود ندارد.

استفاده از چسب حرارتی برای دور فرش

قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش!

آخرین و ساده‌ترین روش برای ثابت نگه داشتن فرش، قرار دادن وسایل سنگین بر روی آن است! البته این روش مشکلات زیادی نیز دارد. از یک طرف در بسیاری از خانه‌ها، امروزه فرش در مرکز خانه قرار می‌گیرد و لوازم منزل به جای قرار گیری بر روی آن (مانند خانه‌های کمی قدیمی‌تر)، در اطراف فرش قرار می‌گیرند.

بنابراین از نظر چیدمانی این روش برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی نیست. دلیل دیگری که این روش احتمالا طرفداران زیادی ندارد، ردی است که وسایل سنگین به مرور زمان بر روی فرش‌ها به جا می‌گذارند. بنابراین ما استفاده یا عدم استفاده از این روش را به عهده شما می‌گذاریم.

ترمزگیر فرش

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از حرکت فرش روی زمین بررسی کردیم. شما می‌توانید از چسب حرارتی، پوشش قفسه‌های درون کابینت و یخچال، چسب‌های دو طرفه و سایر روش‌هایی که در این مقاله بررسی شد برای حل مشکل خود استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از روشی است که کمترین آسیب را به فرش ارزشمند شما وارد می‌کند. استفاده از چسب‌های حرارتی و چسب‌های دو طرفه را با وجود صرفه اقتصادی این روش‌ها، به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا