5 راهکار رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان

لوله کشی و تاسیساتساختمان

گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان به دلیل ریختن بتن در اثر ساخت و ساز و انجام تعمیرات ساختمان یا دوغاب کاشی در بازسازی حمام می‌تواند برای صاحبان املاک به یک کابوس تبدیل شود. بازسازی خانه مانند اضافه کردن حمام در زیرزمین می‌تواند منجر به ریختن تصادفی بتن یا مواد مشابه در فاضلاب شود. از بین بردن گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان و ضایعات به‌ دست‌آمده دشوارتر از تجمع مو یا کف‌ صابون است.

اگر با گرفتگی لوله کشی فاضلاب با سیمان مواجه هستید ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برطرف کردن لوله مسدود شده سیمانی و اینکه چرا انجام این کار باید هر چه زودتر انجام شود ادامه این مطلب را بخوانید.

تاثیر سیمان روی گرفتگی لوله فاضلاب ساختمان

ریختن سیمان در لوله فاضلاب باعث انسداد لوله یا تخلیه آهسته فاضلاب می‌شود. اگر سیمان باعث انسداد کامل لوله‌ها شود، اقدام زود هنگام برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان به نفع شما خواهد بود. اگر بتن به اطراف لوله‌های فاضلاب بچسبد قطر لوله‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه بر سرعت جریان تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این اگر بتن در لوله‌های فاضلاب جمع شود در قسمت پایین ته‌نشین شده و عبور آب از بتن را دشوارتر می‌کند.

تاثیر سیمان روی گرفتگی لوله

گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان باعث می‌شود که ضایعات در لوله‌های باقی بمانند که به مسدود شدن لوله و برگشت پساب فاضلاب به داخل خانه منجر می‌شود. این مشکلات به ناگاه در سینک، توالت، یا حمام شما ظاهر شده و چیزی جز نگرانی و عصبانیت برای شما به همراه نخواهد داشت.

اهمیت اقدام به موقع برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان

گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان ممکن است در ابتدا مشکل زیادی ایجاد نکند. اما با وجود بارندگی‌های فصلی، سیستم فاضلاب نمی‌تواند آب اضافی را به سرعت دفع کند و بنای ساختمان را در برابر سیل آسیب پذیر خواهد کرد. با این حال نمی‌توان بارندگی‌های شدید را تنها مشکل احتمالی دانست. زندگی روزمره در خانه یا محل کار می‌تواند به اختلال در عملکرد فاضلاب ساختمان منتهی شود زیرا مو، باقیمانده مواد غذایی و چربی به اشتباه راه خود را در لوله‌های فاضلاب باز می‌کنند.

مشکلات ناشی از وجود سیمان در لوله‌کشی فاضلاب

شاید وقتی برای اولین بار درباره گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان مطالبی را شنیدید تعجب کرده‌اید که چرا باید افرادی حماقت کنند و سیمان را در لوله‌های فاضلاب بریزند. اما به نظر می‌رسد این عمل آنقدرها هم که تصور می‌شود غیرعادی نیست.

سیمان می‌تواند به راحتی لوله‌های فاضلاب خانگی را مسدود کند و همیشه باید آن را دور از لوله‌ها نگه داشت. زمانی که ذرات ته‌نشین و سفت شدند به دیواره‌ها می چسبند، جریان را کاهش می‌دهند و باعث گیر افتادن مواد دیگر می‌شوند. این می‌تواند به انسدادهای جدی و تعمیرات پرهزینه منجر شود.

مشکلات ناشی از وجود سیمان در لوله‌کشی فاضلاب

بسیاری از پیمانکاران فکر می‌کنند که با شستن مقداری سیمان یا دوغاب کاشی در لوله‌ها هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. در مقابل کسانی هستند که می‌دانند ریختن سیمان در فاضلاب به لوله‌ها آسیب می‌رساند. بتن و محصولات ساختمانی که به لوله‌های فاضلاب راه پیدا می‌کنند نتیجه ناآگاهی، تنبلی یا بی‌توجهی افراد هستند.

راه‌های پاکسازی سیمان از لوله‌های فاضلاب

اگر فکر می‌کنید دیر شده و با گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان سر و کله می‌زنید نباید نا امید شوید. بسته به شدت انسداد، استراتژی‌های مختلفی که در ادامه ذکر می‌کنیم در بسیاری از موارد به کارآمد شناخته می‌شوند و قبل از هزینه کردن برای لوله کشی جدید ارزش امتحان کردن را دارند.

راه‌های پاکسازی سیمان از لوله‌های فاضلاب

1. ریختن آب با فشار

اگر سیمان به طور تصادفی در لوله‌کشی فاضلاب ریخته شده، شستشوی آن با آب فراوان می‌تواند یک راه حل ساده اما مؤثر باشد. اگر این کار مفید واقع شد خودتان را خوش شانس بدانید چون توانستید محصولات سیمانی را به بخش دیگری از شبکه لوله کشی منتقل کنید.

2. بررسی لوله‌ها با دوربین و انفجار سریع با فشار بالا

اگر خیلی دیر شده و بتن لوله ها را سفت و مسدود کرده است بهترین کار برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان این است که از یک دوربین برای تعیین محل و اندازه گرفتگی استفاده کنید. سپس باید با یک جت بلستر فشار بالا، برای تمیز کردن لوله‌ها اقدام نمایید.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب

در حالی که می‌توانید تجهیزات را اجاره کرده و سعی کنید خودتان کار را انجام دهید ممکن است در صورت عدم آگاهی کافی، مشکلاتی همچون آسیب دیدگی تجهیزات یا لوله‌ها رخ دهد. تجهیزات پرفشار واترجت که حرفه‌ای‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند قدرت لازم برای حذف بتن از لوله فاضلاب را دارند.

3. ابزار مکانیکی

استفاده از ابزارهای مکانیکی مانند مته مارپیچ برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان باید به افراد حرفه‌ای با تجربه یا آموزش دیده واگذار شود. همچون جت بلستر، هزینه‌های استخدام، اتلاف وقت و خطر آسیب به تجهیزات اجاره‌ای یا لوله‌های فاضلاب اغلب به این معنی است که تلاش خودتان می‌تواند بی فایده باشد.

مته مارپیچ به سادگی بتن خشک شده را می‌شکند و شسته شدن آن را آسان می‌کند. همچنین ممکن است برای حذف توده‌های بزرگتر سیمانی به جت بلستر نیاز باشد. با این حال باید مطمئن شوید که مته مارپیچ به اندازه کافی بلند باشد تا به محل انسداد برسد.

ابزار مکانیکی

ممکن است نیاز باشد منطقه را با دوربین بررسی کنید. اگر از یک فرد حرفه‌ای برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان کمک می‌گیرید این افراد اغلب همه این تجهیزات را دارند و گاهی اوقات قیمت‌های کمتری را برای بازرسی و تمیز کردن پیشنهاد می‌دهند که باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش دردسرهای شما خواهد شد.

مشکلات رایج این تکنیک عبارتند از:

  • اگر خط لوله چندین خمیدگی داشته باشد رساندن ابزار به محل انسداد بتن کمی سخت می‌شود
  • ممکن است لوله میزبان هنگام تلاش برای شکستن و برداشتن بتن، آسیب ببیند.

4. استفاده از نرم‌کننده سیمان یا همان محصولات زیست فروپاش

برخی از محصولات تجاری زیست فروپاش وجود دارند که برای نرم کردن بتن و ملات به کار می‌روند. ممکن است این محصولات هنگام استفاده همراه با جت بلستر گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان را باز نکنند. اما می‌توان اطمینان داد که تکرار استفاده از آن‌ها با موفقیت همراه است.

5. اسید

سیمان در اسید حل می‌شود اما این کار می‌تواند یک استراتژی بسیار خطرناک به خصوص برای کسانی باشد که در این روش آموزش کافی را ندیده‌اند. بتن مخلوطی از سیمان، شن، ماسه و آب است و اسید به سنگ آهک موجود در سیمان حمله کرده و آن را تجزیه می‌کند.

اسید

خطرات مرتبط با استفاده از اسید

استفاده از هر نوع فرآورده اسیدی برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان باید با احتیاط شدید انجام شود و توصیه می‌شود فقط متخصصانی که دانش کافی دارند از این روش استفاده کنند. برخی از مواد سازنده لوله ممکن است با استفاده از اسید آسیب ببینند مانند آهن داکتیل یا بتن بنابراین قبل از شروع کار باید بدانید که کل سیستم لوله از چه چیزی ساخته شده است.

حتی اگر لوله‌ها از PVC ساخته شده باشند ممکن است فنداسیون بتنی یا اتصالاتی وجود داشته باشند که به واسطه اسید آسیب ببینند. باز هم بازرسی کامل لوله‌ها با کمک دوربین این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اسید یک معجزه‌ نیست. مواد شیمیایی اسیدی فقط روی سطح انسداد اثر می‌کنند. این یعنی برای انسدادهای شدیدتر باید اسید را داخل لوله بریزید، بگذارید بماند سپس جرم نرم شده را پاک کنید و دوباره از ابتدا شروع کنید. اگر از اسید زیست فروپاش استفاده نکنید ممکن است به لوله‌ها و محیط‌ زیست آسیب برسانید به‌ ویژه اگر سعی کنید فرآیند را با غلظت قوی‌تر از آنچه توصیه می‌شود انجام دهید. غلظت بیش از حد قوی می‌تواند انسداد را به یک گرفتگی بزرگ تبدیل کند که حرکت مواد به سختی انجام شده و سرعت کلی انحلال را کاهش دهد.

چگونه لوله‌های فاضلاب را از نفوذ بتن دور نگه داریم؟

اگر در حال بازسازی یا انجام کاری در خانه خود هستید درباره سیمان، دوغاب و چسب در لوله‌ها تحقیق کنید. این مطالعات شامل نکات مفیدی است که به شما گوشزد می‌کند تمیز کردن ابزار در سینک ظرفشویی یا دستشویی قطعا می‌تواند به گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان منتهی شود.

نفوذ بتن داخل لوله فاضلاب

چه زمانی تخلیه لوله فاضلاب کافی نیست؟

گاهی اوقات انسداد لوله فاضلاب با بتن تا حدی است که حتی پاکسازی حرفه‌ای نیز با شکست مواجه می‌شود. انباشته شدن بتن یا سایر مصالح ساختمانی می‌تواند فشار زیادی به لوله‌ها وارد کرده و ترک یا پارگی ایجاد شود. در نهایت، جت بلستر‌های قدرتمند، مته‌های مارپیچ‌ یا سایر ابزارهای هیدرولیک ممکن است بتن را حذف کنند اما به لوله نیز آسیب جدی وارد می‌کنند. در این موارد، صاحبان خانه باید تصمیم بگیرند که آیا لوله‌ها را تعمیر یا تعویض کنند.

جمع‌بندی

روش‌های مختلفی برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان پیشنهاد می‌شود. استفاده از حل کننده بتن، اسید یا مارپیچ برقی از جمله این راه حل‌ها هستند. اگر سیمان هنوز مرطوب است از جاروبرقی صنعتی هم می‌توانید برای برداشتن بتن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شلنگ فشار قوی برای شستشوی خط لوله استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است سیمان زیادی در لوله فاضلاب جمع شده باشد و تمیز کردن آن مشکل شود. در این موارد احتمال دارد سیمان یا بتن آنقدر سخت شده باشد که رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان غیرممکن شود. اگر این اتفاق بیفتد چاره‌ای جز درآوردن لوله قدیمی و جایگزینی لوله جدید وجود نخواهد داشت.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا